Veel werkelijk dromen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Deugenietje

Berichten: 2006
Geregistreerd: 18-04-06

Veel werkelijk dromen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-22 02:54

Ik heb al een langere periode behoorlijk last van hele werkelijke dromen.

Het is of ik een tweede leven leid.

Ik heb een wakkerlijke leven met veel prikkels en een slaap/droom leven.

Mijn dromen beleef ik heel echt waardoor ik tijdens het dromen dingen afvraag.

ZIjn er meer mensen die dit hebben.

Zoja, durven jullie soms ook niet te gaan slapen.

Het zijn bij mij niet altijd nachtmerries, maar van die chaotische dromen.

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 06:36

Ik heb dit al zolang ik met kan herinneren. Hele realistische dromen, ik schrik er soms ook van wakker maar kom er soms ook bijna niet uit. Ik heb het gevoel dat ik er ook regelmatig vermoeid door wakker wordt

yvje86

Berichten: 2697
Geregistreerd: 18-09-12

Re: Veel werkelijk dromen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 06:39

Idem hier. Daarbij zie ik in mijn droom ook regelmatig mijn overleden vader, als ik dan wakker word ben ik uitgeput en emotioneel helemaal in de war.
Aan de ene kant vind ik het heel mooi maar aan de andere kant is het soms erg zwaar.

Deugenietje

Berichten: 2006
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Veel werkelijk dromen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-22 06:47

Hier net zo.

Soms ben ik reuze benieuwd wat de dromen me die nacht brengen en dan ineens durf ik niet te slapen omdat de nacht daarvoor te heftig was.


Heb ook wel dat ik soms 4 keer wakker moet worden voor dat ik echt wakker ben.


En soms huilend wakker worden.

office
Berichten: 803
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 07:16

Ik droomde zeker een jaar nadat ik een film gezien had daar over.Heel realistisch en beangstigend.Toen besloot ik dat televisie kijken helemaal niet zo onschuldig is als ik altijd dacht.Dus ik kijk geen spannende films meer.Mijn geest wil blijkbaar net als mijn lichaam gezonde voeding. :)

nine1987

Berichten: 8324
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Veel werkelijk dromen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 07:19

Ik heb ook heel realistische dromen en kan ze eigenlijk altijd wel herinneren sochtends.. Ik vind 't altijd wel fijn eerlijk gezegd.. Ik kom vaak mensen tegen in m'n dromen die ik ofwel al jaren niet heb gezien, of overleden zijn.. Geeft me een bepaalde rust.. Ik heb dan ook geen problemen met slapen..

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33790
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Veel werkelijk dromen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 07:24

Ja ik heb dit al mijn hele leven zo’n 4 dagen per week. En soms durf ik inderdaad niet te slapen, hoewel dat wel flink minder is geworden sinds ik naast mijn vriend slaap.

Prairy
Berichten: 9069
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 07:28

Ik heb het gelukkig niet, mijn moeder heeft het soms wel, en die zit dan soms letterlijk hard gillend rechtop in bed...

Ik zag laatst een topic over meditaties voor je gaat slapen, en daarin werden ook links gedeeld, om over bijvoorbeeld verhaaltjes voor het slapen gaan, die letterlijk nergens over gaan en op een hele rustige lage stem verteld worden. Is dat nog iets voor je?

Ik heb alleen met de volle maan hele rare dromen, meestal gelukkig niet eng.

Lay_D

Berichten: 3712
Geregistreerd: 16-12-11
Woonplaats: Overijssel

Re: Veel werkelijk dromen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 07:58

Ik heb ook periodes dat ik hele realistische dromen heb, dit heb ik met name als ik het druk heb of als ik stress ervaar.
Ik schreeuw,gil,huil,sla en schop dan ook, volgens mijn man ben ik een nachtmerrie in bed.

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 08:07

Dit heb ik ook, nu ik ouder word minder dan vroeger trouwens.
Probeer eens als je een nare droom hebt of je jezelf af kan vragen of je droomt. En probeer hem dan eens te sturen. Dat is het leuke van een droom, het is niet echt. Dus je kan hem net zo maken als jij zelf wilt. Dus ook uit die nare situatie komen en er iets leuks van maken.

Fortitude

Berichten: 3086
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 08:08

Ja ik, op het moment iedere nacht.

Bij mij is alleen het probleem dat ik levensechte, nare dromen heb, dan wakker wordt maar niet echt wakker. Ik besef me wel dat ik wakker ben, maar ik droom door. Zo rende ik vannacht in volle paniek naar de kamer van onze dochter, deed daar 6x het licht aan en uit terwijl ik allerlei dingen zei voordat alles verdween en ik de werkelijkheid weer zag. Geloof niet dat onze 1,5 jarige dochter het heel grappig vond :') en ik had een paniekaanval door wat ik had gezien / meegemaakt. Een paar uur later stond ik in paniek bij een open raam in de studeerkamer omdat daar een enge lange schaduwfiguur stond en ineens ben ik dan vet dapper en ga ik mijn dochter beschermen.

Volgens mij noemen ze dit hypnopompe hallucinaties.

Maar soms zijn ze ook onschuldig. Dan maak ik mijn partner wakker omdat er ineens kaboutertjes in de gordijnen hangen :j

Mijn partner wordt gek van me. Ik ook van mijzelf want het is nou niet dat je echt goed nachtrust krijgt.

prompter

Berichten: 11087
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Veel werkelijk dromen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 08:14

Iedere nacht. Meestal hele nare dingen. Maar omdat ik weet dat mijn hersenen iets aan het verwerken zijn, maak ik me er overdag niet druk om. En als het echt te gek wordt, kan ik mezelf in mijn droom vertellen dat ik maar droom en beter wakker kan worden. Hoe dat werkt geen idee, maar het is wel fijn dat als er weer iemand op uit is om me te vermoorden, ik mezelf uit die situatie kan halen.

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 08:17

Fortitude schreef:
Ja ik, op het moment iedere nacht.

Bij mij is alleen het probleem dat ik levensechte, nare dromen heb, dan wakker wordt maar niet echt wakker. Ik besef me wel dat ik wakker ben, maar ik droom door. Zo rende ik vannacht in volle paniek naar de kamer van onze dochter, deed daar 6x het licht aan en uit terwijl ik allerlei dingen zei voordat alles verdween en ik de werkelijkheid weer zag. Geloof niet dat onze 1,5 jarige dochter het heel grappig vond :') en ik had een paniekaanval door wat ik had gezien / meegemaakt. Een paar uur later stond ik in paniek bij een open raam in de studeerkamer omdat daar een enge lange schaduwfiguur stond en ineens ben ik dan vet dapper en ga ik mijn dochter beschermen.

Volgens mij noemen ze dit hypnopompe hallucinaties.

Maar soms zijn ze ook onschuldig. Dan maak ik mijn partner wakker omdat er ineens kaboutertjes in de gordijnen hangen :j

Mijn partner wordt gek van me. Ik ook van mijzelf want het is nou niet dat je echt goed nachtrust krijgt.


Dit is weer iets heel anders. Dit is niet realistisch dromen. Hier gaat er iets mis tussen slaap en waak in. Ik heb dit in periodes dat ik veel stress heb en te druk ben. Dit komt bij mij ongeveer een half uur nadat ik in slaap ben gevallen en dan voel of zie ik dingen en dan schrik ik mezelf rot. Dan doe ik snel het licht aan en dan duurt het echt even voordat ik doorheb dat het toch weer een droom was.

Fortitude

Berichten: 3086
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 08:30

Suzanne F. schreef:
Dit is weer iets heel anders. Dit is niet realistisch dromen. Hier gaat er iets mis tussen slaap en waak in. Ik heb dit in periodes dat ik veel stress heb en te druk ben. Dit komt bij mij ongeveer een half uur nadat ik in slaap ben gevallen en dan voel of zie ik dingen en dan schrik ik mezelf rot. Dan doe ik snel het licht aan en dan duurt het echt even voordat ik doorheb dat het toch weer een droom was.


Fijn dat jij voor mij bepaald dat ik niet realistisch droom :')

Het een sluit het ander niet perse uit en daarnaast heb ik nachten dat ik 'alleen maar' realistisch droom.

absque_dubio

Berichten: 7847
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Re: Veel werkelijk dromen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 08:38

Hier ook hele realistische dromen. Extreem vermoeiend. En als ik weer wakker word weet ik dus niet welk deel nou echt is of niet. Zo moet ik regelmatig m’n telefoon checken of ik een gesprek daadwerkelijk heb gevoerd of niet.

Nielojram

Berichten: 7802
Geregistreerd: 14-02-02

Re: Veel werkelijk dromen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 20:22

Ik ben nu 47 en heb mijn hele leven al drukke dromen.

Ik vind het wel leuk, als ik een saaie dag heb gehad denk ik altijd nog ' er zal vannacht nog wel wat te beleven zijn'. En dat is vaak zo.

Mijn hersenen hebben blijkbaar een grote harde schijf waar 's nachts rare updates van gemaakt worden.

Ik zou mij er niet al te sappel om maken.

Sherivey
Berichten: 8620
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Veel werkelijk dromen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 20:39

Heb ik ook heel vaak last van.

Als het heel heftig is, dan heb ik er de rest van de dag wel last van. Maar meestal herinner ik me wel wat ik gedroomd heb, maar heb ik er overdag geen hinder van :)

Deugenietje

Berichten: 2006
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Veel werkelijk dromen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-22 20:41

Afgelopen nacht niet durven slapen en nu moet ik een hoge drempel over om te gaan slapen.

Heel naar.

Coentjuh

Berichten: 9845
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Re: Veel werkelijk dromen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 21:13

Slik je medicijnen? Toen ik heel veel pijn had aan nekhernia moest ik wel aan de Amitriptyline. Ik droomde soms al gek, nou met dit spul nog gekker en intenser.

Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 21:26

Deugenietje schreef:
Afgelopen nacht niet durven slapen en nu moet ik een hoge drempel over om te gaan slapen.

Heel naar.

Het klinkt heel simpel, maar er kan je niks gebeuren als je slaapt. Dat moet je jezelf vertellen voordat je gaat slapen :j

(Nou ja, je moet niks natuurlijk, maar dat heeft mij geholpen. :) laat het “gewoon” gebeuren.. de stress van het niet durven slapen maakt het soms nog erger)

Hoodie
Berichten: 313
Geregistreerd: 15-02-20

Re: Veel werkelijk dromen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 23:23

Ik heb vroeger elke nacht nachtmerries gehad. Een filmrolletje welke zich steeds herhaalde waarop ik werd 'meegenomen' naar een splinternieuwe nachtmerrie.
Uiteindelijk overheen gegroeid (denk ik dat dat de juiste benaming is), maar toch komen hyperrealistische dromen soms nog voor. Dit is bij een bepaald type stress of extreem druk zijn in het dagelijks leven.
Voor mij zijn de dromen tegenwoordig een teken om mijn leven net een paar graden te draaien, zodat het ook comfortabeler wordt voor mezelf. Tot nu toe zijn ze dan elke keer voorbij.
Nu zal dit niet bij iedereen hetzelfde zijn maar kijk vooral naar je dagelijks leven en wat je daarin meemaakt. Pas aan waar je het aan kàn passen en probeer los te laten waar je geen macht over hebt (wat extreem moeilijk en soms ook niet haalbaar is, I know).
Zelf ben ik door de dromen van vroeger ook minder vatbaar geworden voor enge dingen, dus bijvoorbeeld horror films. Ik kijk er te feitelijk tegen aan ofzo en weet toch dat het nep is. Ik denk dat dat ook 'meehelpt'. Je ziet de dromen niet meer als eng, waardoor ook de angst om te dromen minder is, wat (neem ik aan) resulteert tot het minder denken aan enge dromen en daardoor minder gaat dromen (volg je het nog? :+ )

Renee1991

Berichten: 5975
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: Veel werkelijk dromen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 23:30

Ja, ik heb dit ook al mijn hele leven. Geen echte nachtmerries, maar wel vaak nare dromen. Ik droom vaak dat mijn vriend bij me weggaat of overlijdt, en ik raak zo overstuur van hoe 'echt' deze dromen overkomen, dat ik vaak na drie keer aan mijn vriend vragen of alles ok is, ik nog steeds twijfel en verdrietig ben overdag.

Of hele enge dromen over iemand die achter me aan zit, er geen geluid uit mijn mond komt terwijl ik schreeuw, maar ook daarin klopt alles tot in detail met de werkelijkheid. Dus mijn eigen huis waar het in gebeurt bijv, wat dan ook helemaal eruit ziet zoals in het echt.
Ik vind het verschrikkelijk, wilde dat ik het niet had. Het kan echt mijn stemming enorm bepalen overdag, als ik 's nachts zo'n droom heb gehad.