Tibeaplateau breuk en inzakking

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 22:02

Bij de zijkant van het tibia plateau was een stukje af en er liep een barst/ breuk van links naar rechts door het hele plateau. Dat was de reden dat er gezegd werd dat een nieuwe knie problemen zou geven, omdat de kap van de nieuwe knie precies over de oude breuklijn zou komen.Ik was omver gelopen en tussen de voorbenen van onze merrie gekomen, die mij met haar hoef ( met ijzer) aan de zijkant van mijn knie aantikte. Ik had een verdoofd gevoel in mijn been en wist meteen dat ik er niet op kon staan. In het ZH meteen CT scan waar ze de breuk zagen en de trauma arts zei dat het zwaar letsel was. Het schilfertje is met een pen vastgemaakt dwars door mijn knie . De barst is met medisch cement geplakt en vast gezet met een plaat met zeven schroeven.
Wat nu problemen geeft is de plek waar de schroef dwars door mijn knie is gegaan. Daar is schade.

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Tibeaplateau breuk en inzakking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-21 22:26

Oehhhh dat is inderdaad wel een stuk pittiger dan de breuken bij mij.
Die zijn vanaf het plateau recht naar beneden.
Dus dacht scheelt en hoop.
Jeetje, hoop toch voor je dat ze binnen kort er een oplossing voor hebben.
Vouwen ze het maar om je plateau
heen of zo haha

Mi_Amore

Berichten: 14843
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 19:59

Hi dames,

het is gewoon alweer één jaar later sinds iemand hier nog gepost heeft.

Ik vroeg mij af hoe het met jullie allemaal is ondertussen?

Ik heb een zwaar jaar gehad, héél zwaar jaar, waarbij we gestrand zijn met een chronisch ontstoken knie met geen herstel mogelijk.
12 extra kilo's, meer tranen dan wat anders, en nu bij een psychotherapeute aan het gaan om hiermee te leren omgaan.

Ik hoop dat het bij jullie allemaal vlotter verlopen is en dat jullie volop terug aan het genieten zijn van wat je allemaal deden voor de breuk :)

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-22 21:50

Tja, heb betere tijden gekend.
Ben vorig jaar dec weer van mijn paard gevallen en daarbij mijn heiligbeen/stuitje gebroken.
Waardoor zitten lastig is en ik veel staand werk.
Maar dat vind mijn knie weer niet leuk.
Merk dat die plaat begint te irriteren.
Maar ben echt even ziekenhuis moe.
Ik loop nu ook bij een psychosomatische fysiotherapeut voor mijn chronische rugpijn.
Langdurig traject, als het al weggaat.

Paard heb ik uitgeleend nu tot volgend jaar.
Daarna maar eens goed nadenken wat ik met hem ga doen en hoeveel ik kan doen.

Dus helaas heb ik niet veel beter nieuws, maar dat ligt niet geheel aan mijn knie.
En dat van die tranen herken ik maar al te goed.
Het is zo moelijk om te moeten beseffen dat je nooit meer hetzelfde zal zijn.

Edit, ik zie dat ik mijn vorig bericht van dec 21 in het ziekenhuis heb geschreven.
Dat was de dag dat ik weer ben gevallen :o

proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 23:04

Op het moment nu redelijk. Omdat ik ook ernstige artrose heb in mijn enkel aan hetzelfde been ( ooit met partijtje voetbal enkelbanden afgescheurd gehad , niet goed behandeld en gewricht scheef) kreeg ik van een podoloog zooltjes in mijn schoenen.
Bij mijn enkel ging dit prima maar mijn knie en heup vonden de andere stand minder prettig.
Op gegeven moment liep ik echt helemaal vast , vreselijke pijn in mijn knie, en spieren muurvast.
Drie maanden bijna niet kunnen lopen, maar een hele goede fysio en dry- needling weer op de goede weg en inlegzolen in de prullenbak.
Voor mijn knie 2 maanden met een brace gelopen en de pijn is stukken minder, ik begin weer goede hoop te krijgen.

kamsel
Berichten: 3410
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 23:19

Als ik jullie verhalen lees, dan ben ik erg blij dat mijn breuk conservatief behandeld is…

Hurken houdt echt op, veel kracht zetten met dat been blijft ook niet verstandig, traplopen op en af gaat goed, mits niet teveel op een dag.. Een Vierdaagse uitlopen zal ook een uitdaging zijn, denk ik.
Maar in het dagelijkse leven gaat het prima.


Inmiddels wel een fijn dressuurzadel gevonden.

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Tibeaplateau breuk en inzakking

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 09:44

In mijn knie zitten dus ook platen,staven en schroeven.In het dagelijks leven heb ik er weinig last van maar voetballen met dat been zal niet gaan want er zit minder kracht in en ook ben ik heel voorzichtig geworden omdat ik niet weer zo'n operatietraject in wil. Al kun je dat uiteraard nooit geheel voorkomen want een ongeluk zit in een klein hoekje. De chirurg zei indertijd dat dat titaniumwerk erin moet blijven en dat ze zelfs bij mensen veel jonger dan ik het ook laten zitten.(Ik ben 60+).

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Tibeaplateau breuk en inzakking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-22 13:05

Bij mij zijn een deel vande schrieven eruit gehaald,dat scheelde een enorme hoop pijn.
De plaat en de andere schroeven zitten er nog.
Die mochten blijven zitten, maar als ik er last van kreeg konden ze er alsnog uit

proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 13:11

Anjali, ik ben 68 jr maar plaat en schroeven zijn ook verwijderd en ik liep de dag na de operatie zonder hulpmiddelen naar het toilet. Wel een kwestie van durven en vertrouwen dat het echt goed geheeld is en je er niet doorheen zakt :D

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Tibeaplateau breuk en inzakking

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 15:37

Helaas de afgelopen zomer 3x achter elkaar door de knie gegaan, zeer pijnlijk en langdurig een stap terug moeten zetten. Ondanks het nog altijd wekelijk trainen onder toeziend ook van een fysio toch een stap terug en het duurt lang voordat ik weer terug ben op daar waar ik was merk ik. Op dit soort moment is een kunstknie wel heel aanlokkelijk...

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Tibeaplateau breuk en inzakking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-22 19:24

Kan je dat niet navragen aan je arts of je daarvoor in aanmerking komt?

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Tibeaplateau breuk en inzakking

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 09:21

Kom er al jaren voor in aanmerking maar heb zelf de boot afgehouden omdat ik van mening ben dat ik nu te jong ben, dan kijk ik vooral naar de levensduur van een kunstknie en dat de 2e vaak niet meer geaccepteerd wordt door je lichaam. Ben nu met namen meer aan het aankijken hoe het gaat met de nieuwe methode van de kunstknie, ken 2 die op die manier geopereerd zijn, dat ging bij beide erg goed, 1 was toen begin 70 en zat met 3 maanden al weer op het paard... geheel pijnvrij. Maar ik ben heel benieuwd wat dat op de lange termijn gaat doen.

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 10:35

proudmama schreef:
Anjali, ik ben 68 jr maar plaat en schroeven zijn ook verwijderd en ik liep de dag na de operatie zonder hulpmiddelen naar het toilet. Wel een kwestie van durven en vertrouwen dat het echt goed geheeld is en je er niet doorheen zakt :D

Maar iedere blessure is natuurlijk weer anders en de behandeling dus ook. Ze lieten mij de rx-foto zien van mijn been met al het metaalwerk erin. Behalve platen en schroeven ook hele lange staven! Ik dacht meteen, als ik een paard was dan zou ik met deze xray foto's meteen zwaar afgekeurd worden. :+

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Tibeaplateau breuk en inzakking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-22 10:30

Maar goed dat je geen paard bent Anjali :P