ijzer te kort, hoeveel tijd nodig tot herstel?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Deugenietje

Berichten: 2006
Geregistreerd: 18-04-06

ijzer te kort, hoeveel tijd nodig tot herstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-22 19:18

Hallo allemaal.

In september was mijn hb waarde te laag en nog een paar andere waardes die niet goed waren.

Hoe lang kan ik verwachten hoe lang het herstel gaat duren?

Heb 3 week geleden weer bloed geprikt en de waardes waren nog niet goed.

Ben beetje ongerust.

Oh jah, ik slik ijzertabletten van de huisarts, 2 keer per week.

Goudhaan1

Berichten: 648
Geregistreerd: 02-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 19:22

Dit lijken mij toch vragen die je beter aan je huisarts kan stellen..

Saaams

Berichten: 13264
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 19:24

Lang.
Daar kunnen echt wel meerdere weken overheen gaan. Minimaal 6-8 weken voordat je stijging ziet vaak.

En dan is er nog de vraag; wat is de reden van de lage ijzer? Bloedverlies? Is dat dan al opgelost anders is het dweilen met de kraan open.

Heb je je voeding erop aangepast?
Rood vlees, volkoren, appelstroop enz

marleen_88

Berichten: 14049
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: ijzer te kort, hoeveel tijd nodig tot herstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 19:28

Bel maandag even je huisarts, die weten daar een antwoord op te geven die passend is bij jouw situatie/gezondheid.

Majolen

Berichten: 1061
Geregistreerd: 16-07-11
Woonplaats: In het Stro!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 20:09

2 keer per week een pilletje?

Ik dacht dat het 3x of 2x daags een pilletje was. en dat 9 weken lang.

Bloedarmoede heeft een oorzaak. Voeding en rust.

Bel je huisarts eens voor een betere uitleg.

Deugenietje

Berichten: 2006
Geregistreerd: 18-04-06

Re: ijzer te kort, hoeveel tijd nodig tot herstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-22 20:14

Moet maandag naar de internist, misschien dat die wat voor me kan betekenen.

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 20:15

Ik heb recent een laag HB gehad, 7,5 waar ik eerder op 8,8 zat meer wel normaal ijzergehalte geloof ik (43).

Was ook erg vermoeid en ziekelijk en ben daarom Floradix (3 pilletjes per dag), Roosvicee Ferro en Appelstroop gaan eten... Binnen twee weken (moest bloedprikken omdat het bleef aanhouden) zat ik weer op 8. Maar het was wel heel verklaarbaar met een menstruatie van 23 dagen vlak voor het bloedprikken. Dus of mijn ervaring voor jou van waarde is, betwijfel ik.

Padoertje
Berichten: 1529
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 20:24

Majolen schreef:
2 keer per week een pilletje?

Ik dacht dat het 3x of 2x daags een pilletje was. en dat 9 weken lang.

Bloedarmoede heeft een oorzaak. Voeding en rust.

Bel je huisarts eens voor een betere uitleg.


Dat hoeft niet altijd zo te zijn. Ik heb darmbloedingen die bloedarmoede veroorzaken en daarnaast een nasleep van Pfeiffer van meer dan 25 jr geleden. Dus goed slapen en op voeding letten, gaat helaas niet zomaar op.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 20:28

Majolen schreef:
2 keer per week een pilletje?

Ik dacht dat het 3x of 2x daags een pilletje was. en dat 9 weken lang.


Die inzichten zijn wat veranderd. Hoewel ik zelf van mening ben dat we die onderzoeken niet zomaar kunnen betrekken op de Nederlandse situatie is 2 a 3x/week 1 tablet wel een veel gebruikte toedieningsfrequentie geworden.

Verder is het verwachte herstel van veel factoren afhankelijk, dat is zonder context vanachter een computer niet te beoordelen.

Kimm4

Berichten: 793
Geregistreerd: 19-02-14

Re: ijzer te kort, hoeveel tijd nodig tot herstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 20:35

Sinds half september hier ook 2x p/w tabletten, niet voor m'n HB trouwens (tabletten: iets met ferro nog wattes). Ik moet drie maanden later weer bloedprikken en kijken of het gestegen is. Mijn klachten kunnen pas verminderen als de waarde minstens zes maanden op/boven de goede waarde zitten volgens de arts. Weet niet of dit vergelijkbaar is met jou, maar wellicht helpt het met je vraag?

Suzanne F.

Berichten: 49207
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 21:21

Volgens mij duurt het vrij lang. Maar dat is met alle soorten vitamines en mineralen die je slikt. Duurt maanden voordat je een soort ‘spiegel’ hebt. Bij mij met Magnesium merkte ik na enkele weken al verschil. Hoe dat met ijzer zit weet ik niet. Er bestaan ook ijzerinjecties, dat gaat veel sneller natuurlijk.

wendy1987

Berichten: 6924
Geregistreerd: 29-10-07

Re: ijzer te kort, hoeveel tijd nodig tot herstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 21:53

Ik ga meelezen.. ik heb ijzergebreksanemie.. tekort dus ook.
Dat gaat nog wel even duren.
Kan van stress komen, mijn stress kan dit ook geven. Lastig dus.
Ook ik moet 2x per week aan de tabletten, maar heb nog geen recept gezien dus volgende week starten denk ik.

Ook is mijn vitamine d aan de lage kant. Dus bij mij nog even afwachten of ik daar ook iets voor moet..

Maar ijzer schijnt, zeker als het echt meerdere pijlers zijn en niet alleen hb, gewoon echt even te duren..

BigOne
Berichten: 38231
Geregistreerd: 03-08-09

Re: ijzer te kort, hoeveel tijd nodig tot herstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 21:57

Ijzer en D tekort dus dubbel vermoeid. Kijk ook wat je met je voeding kunt doen ts.

Mischa

Berichten: 3502
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Ergens in het mooie Reestdal

Re: ijzer te kort, hoeveel tijd nodig tot herstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 22:25

Ik kreeg dagelijks 3x een ijzer tablet met advies om florafix erbij te nemen. En uiteraard op letten om dat te nemen met vitaminerijk eten of drinken, geen calcium producten.
Duurde 3 maanden voordat ik op de 8 zat. Maar kwam dan ook van 4,4.

onpaard

Berichten: 2963
Geregistreerd: 28-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 22:43

Hier ook ijzer tekort, al een paar jaar door mn menstruatie. In het begin slikte ik 3x per dag een ijzer tablet.

Nu is het veranderd naar 2x per week. Dat komt als je ijzer slikt je hepcidine stijgt. Als je hepcidine hoog is neemt je lichaam minder ijzer op. Lees dit maar voor de duidelijke uitleg.

https://www.radboudumc.nl/nieuws/2015/b ... de-ontdekt

Nu ik minder slik gaat het beter met mn ijzer tekort. Ik slik ook extra vitamine D erbij en magnesium. Dat schijnt ook te helpen.

Het is echt bagger als je zo moe en kortademig bent. Hopelijk knap je snel weer op.

Je HB duurt ongeveer 4 weken om op peil te komen mits je ijzer voorraad goed is. Als je ferritine laag is dan duurt het best een tijd om die weer op peil te krijgen.
Laatst bijgewerkt door onpaard op 02-12-22 23:15, in het totaal 2 keer bewerkt

Suzanne F.

Berichten: 49207
Geregistreerd: 03-03-01

Re: ijzer te kort, hoeveel tijd nodig tot herstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 23:10

Pijl is peil.
Heeft de arts het alleen over tabletten gehad of ook over injecties?

onpaard

Berichten: 2963
Geregistreerd: 28-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 23:14

Suzanne F. schreef:
Pijl is peil.
Heeft de arts het alleen over tabletten gehad of ook over injecties?

Dank je :o

Sherivey
Berichten: 8618
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 23:15

Ik moest 3 maanden lang dagelijks een ijzertablet slikken. Toen pas was mn Hb waarde weer goed.

Slik nu nog ijzer + vitamine c tabletten die ik zonder doktersrecept kan krijgen.

Ik sport veel, dus heb wat sneller kans op tekorten.

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 23:22

Ijzertekort is vaak het makkelijkst op te lossen dmv vitamine C.
Graag groenten etc, of supplementen.

De tabletten die door veel huisartsen worden voorgeschreven is discussie over, omdat het ijzer relatief moeilijk opneembaar is - dit kun je navragen bij de apotheek.
Let ook op koffie, thee en melkproducten: die remmen de opname van ijzer.

Als je brandnetelthee lekker vindt: dat mag wel en het helpt mee je ijzer te verhogen.

En een tekort 'hoort niet', maar het is ook de vraag waar het van weg komt. (Vriendin had een volstrekt onschuldig darmpoliepje dat ging bloeden, maar ze 'zakt echt weg' in de bloedarmoede die daar het gevolg van was.)

Deugenietje

Berichten: 2006
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-22 23:40

Dank jullie wel.

Ik hou jullie op de hoogte.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Re: ijzer te kort, hoeveel tijd nodig tot herstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 23:56

Dat duurt lang. Ik krijg wekelijks een injectie ijzer en ook daarmee duurt het gewoon erg lang voor eea is aangevuld. En je moet de oorzaak weten. Blijft het goed als het op peil is of moet je blijven slikken/spuiten? Dus goed monitoren.

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: ijzer te kort, hoeveel tijd nodig tot herstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 00:15

Bij mij werkte het vrijwel meteen. De huisarts zei dat dat wel kon kloppen. Maar ik slikte drie pillen per dag, niet twee per week... Ik merkte het meten aan de vermoeidheid.

conejo

Berichten: 1413
Geregistreerd: 07-03-06
Woonplaats: Bennekom

Re: ijzer te kort, hoeveel tijd nodig tot herstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 00:33

Hier door miskraam en behandeling met nabloeding lage hb ijzer en Ferritine gehad. Moest idd dacht 9 weken ijzertabletten slikken elke dag. Dan bloedprikken was hb en alleen aangevraagd door de assistente en ik niet goed opgelet. Die waren wel goed. Na 3 maanden later weer laten testen om te kijken of het nog steeds goed was. Toen via huisarts en die nam wel de ijzer en Ferritine weer mee en die was nog (of weer dat is natuurlijk lastig te zeggen) laag dus weer kuur alleen nu maar 2 keer per week een tablet. 3 maanden later was die weer goed. Maar denk dat het in totaal 1 jaar heeft geduurd voor ik weer op mijn energie niveau zat van daarvoor. Met alleen een te laag hb was ik paar jaar eerder veel sneller hersteld. Vooral de Ferritine zij de huisarts en bedrijfsarts tegen mij dat lang kan duren.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: ijzer te kort, hoeveel tijd nodig tot herstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 01:29

Dat ligt wel aan meer dingen. Wat is de oorzaak en hoe is de rest qua tekorten?

Had altijd snel een laag hb en ook wel ijzer tekort, maar was op te lossen met een tijd tabletjes.

Toch had ik ooit een hb 4 en kreeg gelijk 5 zakken bloed. Dat werkte heel snel. In een rolstoel ziekenhuis in en dag 2 lopend eruit.

Daarna is het altijd beter in de gaten gehouden, maar het bleef soms laag hangen. Meerdere keren ijzer ijzer per infuus gehad. 2 Verschillende. De ene krijg je 1 of 2x en de andere moest ik een keer of 5 herhalen.
Dat zou minimaal 3 weken duren voor je echt het verschil zou merken of het positief terug zag in bloed onderzoek.

Als je tabletjes neemt, ligt het eraan hoe goed het wordt opgenomen. Bij mij niet zo, dus gaat het moeizaam. Vitamine C erbij scheelt.

Maar wat doe je verder? Als je ook je dieet aanpast, scheelt dat soms ook weer.

Volgens mij worden er ook weer dingen afgeraden om te eten en drinken bij hb en ijzer problemen, maar als het me niet uitkomt, vergeet ik dat altijd weer.

Mijn moeder moest 2 weken terug bloed prikken voor controle en werd gelijk gebeld dat ze moest komen, want het was gevaarlijk laag. Zij heeft 3 zakken bloed gehad, maar ook een aantal zakjes kalium.
Zij kon al een paar weken amper nog lopen/wandelen en gister hebben we gewinkeld en met de hond gelopen en ging goed.

Ze slaapt nu ook beter en dat merk ik ook. Bij een goed hb en ijzer geen onrust.

Albertina71

Berichten: 751
Geregistreerd: 09-01-14
Woonplaats: Bunschoten

Re: ijzer te kort, hoeveel tijd nodig tot herstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 10:32

Dagelijks een dop Floradix door een glas sap geroerd helpt goed en appelstroop op brood (de hoeveelheid ijzer verschilt per merk, dus vergelijk etiketten).

IJzertabletten wel combineren met fruit/sap. Niet combi eren met koffie, thee en melk(produkten).

Mijn natuurarts raadde me de ijzertabletjes van de huisarts af, omdat je daar maar een klein deel van opneemt en de rest via de ontlasting weer eruit gaat en ondertussen de lever belast.
Hij raade me Now IJzercomplex aan, omdat ik die veel beter zou opnemen. Dus sindsdien neem ik die dagelijks als ik ongesteld ben, een week lang. Dat gaat prima!