Isabel schreef:Dat zijn niet de patiënten die bedoeld worden met zeurende patiënten natuurlijk.
Hmmm. Ik denk dat je je daar op verkijkt. Heel veel mensen die gezien worden als 'zeurende patienten' zijn dat omdat er wel degelijk iets aan de hand is. Of omdat ze al heel veel negatieve ervaringen hebben waarin ze niet gehoord werden. Bovendien leert de zorg mensen helaas aan dat je te vaak pas iets krijgt als je stennis maakt... dus de eerste drie keer accepteren mensen het zonder problemen, of vragen ze vriendelijk om een oplossing die niet komt... en dan als ze boos worden kan er soms ineens toch wat opgelost worden. Dan heb je aan je patienten vooral duidelijk gemaakt dat ze beter maar direct boos kunnen worden, dat scheelt tijd.
(Niet alleen de apotheek hoor. Allerlei ziekenhuizen en zorginstanties doen niets met je doorverwijzing tot je erachteraan belt en dan was die 'toevallig' net even aan de aandacht ontsnapt. En dat kan natuurlijk gebeuren, maar een van de ziekenhuizen heeft aangegeven dat het bewust beleid was omdat ze in conflict waren met een zorgverzekeraar: zo kwamen ze niet over het aantal patienten heen. Ze wezen mensen dan niet af, want dat mocht niet, maar negeerden wel de doorverwijzing zolang als het kon. Als patient word je daar op zeker moment heel cynisch van.)
Als je dat weer om wilt keren, en agressie wilt verminderen, heb je ook nodig dat je veel eerder luistert naar de kleine signalen en dat je daarin ook wat kunt doen, en patienten ook weer ervaren dat ze respect krijgen, en niet alleen maar als last gezien worden.
Bij agressie speelt wel meer, want helaas is agressie ook echt veel normaler geworden (zoveel agressie die vanuit de coronatijd is toegelaten, dat heeft echt veel schade gedaan en dat slaat ook terug op mensen in de zorg.) Maar dat is niet het enige. In de omgang met patienten zit ook heel veel. En dat speelt op systeemniveau, maar ook in hoe er individueel wordt omgegaan met mensen. Als je ze bv ziet als klanten met lastige voorkeuren, begin je al heel anders dan als je ze ziet als patienten die ziek zijn, pijn hebben, medicatie nodig hebben om te functioneren, en daar zelf beslist niet om gevraagd hebben.