Medicatie niet op voorraad, wat te doen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 08:24

superpony schreef:
Het is totaal anders, maar als ik zie hoeveel materiaal er doorheen gaat in ziekenhuizen, bij dagbesteding, bewoners, verpleegtehuizen etc. Ze gaan er echt zo makkelijk mee om, alsof het allemaal niks kost.

Stoma materiaal kan je wel inleveren, dus ging er vanuit dat dat wel hergebruikt werd.

Vraag me trouwens af hoe dat in een verpleeghuis en dergelijke gaat. Waar mijn moeder nu verblijft hebben zij de medicijnen en die krijgt ze per stuk. Ze zijn wel op haar naam geleverd, maar alle medicatie is dus in 1 centraal bezit van het huis.
Daar zou het niet erg moeten zijn om in nood uit te wisselen of te hergebruiken als het over blijft.

Mag niet :n
Er gaan per week enorme hoeveelheden medicijnen terug vanuit het verpleeghuis, die worden allemaal vernietigd.
Helaas.

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-23 08:32

Wat heftig achterom. Dat vind ik wel bizar, in een verpleeghuis weten jullie toch juist wel hoe iets opgeslagen is? Dus dat argument valt al weg, dan is het enige dat er een andere naamsticker op zit. Je gaat dan bijna denken dat het om geld draait, omdat medicijn of spullen van persoon A al betaald zijn en persoon B daardoor minder kosten heeft. Maar daar zouden we blij mee moeten zijn, want als ik dit zo lees wordt er wel enorm veel vernietigd. Ik ben wel benieuwd voor hoeveel geld er medicatie en middelen vernietigd worden, dat lijkt me een enorme besparing op te kunnen leveren als het bij zulke instellingen anders zou kunnen?

Bij particulieren snap ik het, want je weet inderdaad niet hoe het bewaard is en daar zitten risico's aan. Maar een zorginstelling?

germie

Berichten: 25949
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Medicatie niet op voorraad, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 09:27

Toen mijn moeder geopereerd moest worden kreeg ze als voorbereiding om eerst conditioneel ook wat beter te worden speciaal aanvullend eten in de vorm van eiwitdrankjes voor diabetici. Ze kreeg meteen een doos voor 2 maanden tot aan de operatie. Prima, want het is ook echt niet leuk als je elke week nieuwe moet halen. Dus een dikke plus dat het zo geregeld werd.
Er was echter 1 maar. Ze hadden haar een merk gestuurd wat ze absoluut niet kon verdragen. De hele doos mocht niet meer terug terwijl het er niet eens uit geweest was.
Ik heb een deel zelf gebruikt als sportvoeding en de rest heb ik weggegeven via een weggeefgroep op internet. Was er toch weer iemand blij mee.

Mijn dubbele zending met verbandmiddelen heb ik wel terug kunnen sturen. Ok, doos was niet open geweest, was een retour afzender (had er over gebeld, want bij vernietigen zou ik het zelf gaan verdelen).

En soms heb ik geluk, dan krijg ik incontinentieluiers omdat de verkeerde maat geleverd is of wegens overlijden. Ik hou me daar altijd voor aanbevolen. :D Nu zal je misschien denken, wat moet Germie met incontinentieluiers? Nou, die worden gebruikt met lange duiken onder een droogpak. De she-p en lijmen werkt niet fijn, en dit gaat prima. :D Ik koop ze meestal zelf hoor, maar ik weet dat ze bij overlijden e.d. vernietigd worden. Dat is gewoon echt zonde.

Ik heb hier nu ook nog een doos met nog bijna 100 vette gazen staan. Die gaan in principe naar de ehbo vereniging. En als die het niet kunnen gebruiken gaat dat naar zo'n inzamelpunt voor Oekraine.
Verbandmiddelen worden gelukkig vaker doorgegeven. Maar er wordt inderdaad nog heel vel vernietigd.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Re: Medicatie niet op voorraad, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 11:22

Tien ik eind vorig jaar in het zh lag, hoorde ik een gesprek tussen twee verpleegkundigen. Een patiënt had belachelijk veel sondevoeding ontvangen en ze hadden het erover dat de leverancier dat bewust doet, omdat ze dan omzet hebben die toch niet retour komt.

Telpeva

Berichten: 14720
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 11:28

Wat grappig van dat incontinentiemateriaal Germie, daar sta je als iemand die zelf niet duikt helemaal niet bij stil, dat lijkt mij handig ja. Een vraag, niet dat ik zulk spul heb liggen, maar stel we krijgen het binnen (ik werk bij een dierenopvang, soms krijgen we spullen binnen onder het motto: misschien kunnen jullie er nog wat mee, anders wordt het weggegooid. We zijn ook een inzamelpunt voor oud textiel, soms komt er vanalles binnen wanneer iemand is overleden). Zou het dan bijvoorbeeld gewaardeerd worden als we incontinentiemateriaal doneren aan een duikschool of duikvereniging ofzo denk je? Want wij doen er voor de dieren helemaal niks mee. Voor de vrijwilligers zelf zijn er wel waadpakken maar daar zijn zulke broekjes niet voor nodig, en als die kopje onder gaan dan zijn ze gewoon nat en sielugh haha, daar komt voor ons geen duikpak ofzo bij kijken.


Meteen een volgende tip, voor als iemand ooit eens ongebruikte schone spuitjes, wegwerphandschoenen, mondkapjes e.d. over heeft, daar kan je een dierenopvang mogelijk blij mee maken. Spuitjes gebruiken we niet om mee te injecteren, maar denk aan het voeren van jonge dieren, oraal toedienen van medicijnen, dwangvoeren van zieke dieren. Overgebleven medicatie voor dieren kan je ook bij een dierenopvang helaas niet doneren, al het medicijngebruik gaat via de dierenarts en alle voorraad moet kunnen worden verantwoord.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 11:39

chevax schreef:
Tien ik eind vorig jaar in het zh lag, hoorde ik een gesprek tussen twee verpleegkundigen. Een patiënt had belachelijk veel sondevoeding ontvangen en ze hadden het erover dat de leverancier dat bewust doet, omdat ze dan omzet hebben die toch niet retour komt.


Wat raar, want die bestellen ze toch zelf?

De leverancier levert aan de apotheek wat de apotheek bestelt.
De apotheek geeft uit aan de patiënt wat er voorgeschreven wordt door de arts.

Voor de omzet hoeven ze het niet te doen, want in die business weet je toch wel dat je blijft verkopen.

Volgens mij klopt er niks van dat verhaal van die verpleegkundigen.

germie

Berichten: 25949
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 11:46

Telpeva schreef:
Wat grappig van dat incontinentiemateriaal Germie, daar sta je als iemand die zelf niet duikt helemaal niet bij stil, dat lijkt mij handig ja. Een vraag, niet dat ik zulk spul heb liggen, maar stel we krijgen het binnen (ik werk bij een dierenopvang, soms krijgen we spullen binnen onder het motto: misschien kunnen jullie er nog wat mee, anders wordt het weggegooid. We zijn ook een inzamelpunt voor oud textiel, soms komt er vanalles binnen wanneer iemand is overleden). Zou het dan bijvoorbeeld gewaardeerd worden als we incontinentiemateriaal doneren aan een duikschool of duikvereniging ofzo denk je? Want wij doen er voor de dieren helemaal niks mee. Voor de vrijwilligers zelf zijn er wel waadpakken maar daar zijn zulke broekjes niet voor nodig, en als die kopje onder gaan dan zijn ze gewoon nat en sielugh haha, daar komt voor ons geen duikpak ofzo bij kijken.


Meteen een volgende tip, voor als iemand ooit eens ongebruikte schone spuitjes, wegwerphandschoenen, mondkapjes e.d. over heeft, daar kan je een dierenopvang mogelijk blij mee maken. Spuitjes gebruiken we niet om mee te injecteren, maar denk aan het voeren van jonge dieren, oraal toedienen van medicijnen, dwangvoeren van zieke dieren. Overgebleven medicatie voor dieren kan je ook bij een dierenopvang helaas niet doneren, al het medicijngebruik gaat via de dierenarts en alle voorraad moet kunnen worden verantwoord.

Nee, want het is maar een heel kleine groep die zulke lange duiken maakt waar je dus wat aan je plasdrang moet doen. :+ En bij mannen is het simpel, je hebt namelijk p-valves in je pak en dat is een slang met 1-richtingsventiel. Een man gooit zo'n condoomkatheter om de slurf en sluit de slang aan en voila, opgelost. Het merendeel van de duikers wat lange duiken maakt is man. Er is maar een heel klein percentage van de vrouwen wat echt lange technische duiken maakt. Voor de vrouw hebben ze de zgn. she-p, maar dan moet je scheren, lijmen en dan hopen dat het alles afsluit op je doos. Bij mij werkte het niet zo goed en de lijm leverde na het verwijderen een opgezette rode doos op. Dus ik vond dat niet zo fijn meer. Ik ken maar 1 andere vrouw die ook met luiers werkt. De rest zijn mannen.

Ik had van die hondenbeet wel 100 katheterspuiten over. Ze gingen uit van 2 per dag en dan elke keer een nieuwe. Dat hoefde helemaal niet, want je kunt rustig meerdere dagen doen met 1 spuit. En daarnaast heb ik in de 2 weken van 'proberen' met spoelen alleen maar gezeurd dat ik dit niet wilde. Ze hadden me wel een half jaar aan het lijntje willen houden met die rommel, maar ik ben niet geschikt voor dingen zonder einddatum. Die spuiten zijn ook richting Oekraine gegaan. Inclusief de katheters.
Volgens mij heb ik niets meer liggen, want anders mocht je dat van mij hebben voor de dieren. Je kunt er inderdaad wel makkelijk dieren mee voeren.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132059
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Medicatie niet op voorraad, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 11:50

Een rode doos. Dat is weer eens wat anders dan een zwarte doos :))

Die sondevoeding/astronautenvoeding kun je volgens mij alleen in een verpakking van een x-aantal pakjes (een omdoos, nu we toch in de dozen zitten........) bestellen. Meestal kan dat niet los. Kan me voorstellen dat er dan best weleens wat over blijft.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 12:04

Hier heeft de apotheek mij tot nu toe steeds wel kunnen helpen aan medicatie. Soms wekelijks van een andere fabrikant, soms met een andere dosering waardoor ik 10 pillen per dag extra moet slikken, maar het was wel te regelen.

Vervelender is nu het leveringsprobleem van stoma materiaal.
Ik heb een heel complex stoma waardoor er maar 1 type product wat door 1 fabrikant gemaakt wordt ook echt werkt.
Dat was in december al niet leverbaar, 5 weken minimaal werd er gezegd.
Net weer gebeld en het duurt nog zeker 5 weken langer voordat het weer leverbaar is.
Wat moet ik nu dan? Over de wc gaan hangen? Een vuilniszak aantrekken? Andere zakjes gebruiken waardoor ik constant lekkages heb en allergische reacties en wachten tot ik weer opgenomen moet worden? -O-

Ik heb nog voor een week liggen, dat had de stomaverpleegkundige woensdag in het ziekenhuis kunnen regelen voor me.
Ook via facebook groepen heb ik wel gehad dat mensen wat willen opsturen maar dat is ook niet het juiste type en ik heb al zoveel andere producten geprobeerd wat dus niet werkt.
Heb je geen zorgen over een lijf wat je steeds meer in de steek laat, dan lig je hier wel weer van wakker |(

Sanet

Berichten: 7950
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Medicatie niet op voorraad, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 12:41

Vreselijk Marije! Hopelijk kunnen ze toch ergens nog iets voor je vinden.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 13:06

Achterom schreef:
Mag niet :n
Er gaan per week enorme hoeveelheden medicijnen terug vanuit het verpleeghuis, die worden allemaal vernietigd.
Helaas.


Dat is echt wel heel erg, want daar is veel "veilige" winst te behalen.


Oscar schreef:
Een rode doos. Dat is weer eens wat anders dan een zwarte doos :))

Die sondevoeding/astronautenvoeding kun je volgens mij alleen in een verpakking van een x-aantal pakjes (een omdoos, nu we toch in de dozen zitten........) bestellen. Meestal kan dat niet los. Kan me voorstellen dat er dan best weleens wat over blijft.


Die heb ik vorige week net weer besteld voor mijn moeder. De eerste doos hadden ze niet gevraagd wat ze in het ziekenhuis lekker vond en toen kreeg ze in het huis een gemengde doos. Ze heeft ze netjes allemaal opgemaakt, maar hoorde al dat veel blijft staan.
Nu heb ik 2 smaken besteld die ze te doen vindt, maar je krijgt best ruime voorraad.


MarijeR schreef:
Hier heeft de apotheek mij tot nu toe steeds wel kunnen helpen aan medicatie. Soms wekelijks van een andere fabrikant, soms met een andere dosering waardoor ik 10 pillen per dag extra moet slikken, maar het was wel te regelen.

Vervelender is nu het leveringsprobleem van stoma materiaal.
Ik heb een heel complex stoma waardoor er maar 1 type product wat door 1 fabrikant gemaakt wordt ook echt werkt.
Dat was in december al niet leverbaar, 5 weken minimaal werd er gezegd.
Net weer gebeld en het duurt nog zeker 5 weken langer voordat het weer leverbaar is.
Wat moet ik nu dan? Over de wc gaan hangen? Een vuilniszak aantrekken? Andere zakjes gebruiken waardoor ik constant lekkages heb en allergische reacties en wachten tot ik weer opgenomen moet worden? -O-

Ik heb nog voor een week liggen, dat had de stomaverpleegkundige woensdag in het ziekenhuis kunnen regelen voor me.
Ook via facebook groepen heb ik wel gehad dat mensen wat willen opsturen maar dat is ook niet het juiste type en ik heb al zoveel andere producten geprobeerd wat dus niet werkt.
Heb je geen zorgen over een lijf wat je steeds meer in de steek laat, dan lig je hier wel weer van wakker |(


Vreselijk naar. Ik heb ooit een tijdelijke stoma gehad en kreeg zoveel materiaal om te proberen en toen het iets veranderde weer nieuwe. Heb echt 2 grote dozen retour gedaan. De verpleegkundige zei dat het naar arme landen ging.

Nu heeft mijn moeder een spoed stoma en die zorgt voor grote problemen. Er is al zoveel geprobeerd en dan komt er weer een grote lading materiaal.
Blijkt het weer niet te werken, krijgt ze weer wat om te testen en daarna worden er weer dozen besteld. Het was zoveel dat ze laatst even alles kwamen uitzoeken wat weg kon, zo zonde.

Ik heb er wat over gezegd, maar ze zeiden dat er nooit bezuinigd wordt op stoma materiaal...........

Hopelijk kan je ergens aan je materiaal komen.

germie

Berichten: 25949
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Medicatie niet op voorraad, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 13:25

Dat er ook een tekort aan stoma materiaal is verbaast me wel een beetje. Het zijn geen medicijnen.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Medicatie niet op voorraad, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 13:38

Wat betreft medische voeding (doe flesjes of sondevoeding).

In het zkh is een voorraad die centraal wordt aangevuld. Ook in een verpleeghuis gebeurt dat. Dat is dus niet voor een individu en die voorraad mag dus ook binnen het huis naar iemand anders. De variatiekeuze is daar ook niet zo groot dat je als dietist probeert om voorraden op te maken waar mogelijk.

Wanneer het in de thuissituatie is bestel je meestal bij een speciaal bedrijf en niet bij de apotheek. Dan moet sondevoeding idd per doos geleverd worden, ze mogen geen losse sondevoeding leveren. En wat dan over is moet idd vernietigd worden want het kan gewoon bederven en ik weet niet of iemand de voeding niet naast de verwarming bewaard heeft.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Medicatie niet op voorraad, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 14:58

Mijn moeder zit nu in een zorginstelling, maar heb voor haar de voeding moeten bestellen. Heb dus ook haar smaken besteld en alleen zij krijgt van deze.

De vergoeding is wel beperkt zoals ik las in de brief die we kregen.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 15:11

superpony schreef:
Ik heb er wat over gezegd, maar ze zeiden dat er nooit bezuinigd wordt op stoma materiaal...........


Terwijl er dus tegelijkertijd mensen zijn die maar 1 zakje per dag mogen, en geen reserves voor ongelukken. Heel raar.

Bijzonder hoe verspilling en beknibbelen tegelijk voorkomen, zonder dat er veel enthousiasme lijkt om het een klein beetje zinniger te verdelen.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 15:33

Shadow0 schreef:
superpony schreef:
Ik heb er wat over gezegd, maar ze zeiden dat er nooit bezuinigd wordt op stoma materiaal...........


Terwijl er dus tegelijkertijd mensen zijn die maar 1 zakje per dag mogen, en geen reserves voor ongelukken. Heel raar.

Bijzonder hoe verspilling en beknibbelen tegelijk voorkomen, zonder dat er veel enthousiasme lijkt om het een klein beetje zinniger te verdelen.


Echt?

Ik heb echt bergen gehad, maar dat was in 2006.

Nu zou mijn moeder naar huis gaan en hadden we het over het materiaal met de thuiszorg en de stoma verpleegkundige en die gaven aan dat het oneindig was wat ze konden proberen en bestellen.

Er zijn veel problemen met de stoma. Ik had al aangegeven; probeer 1 goede plak die meerdere dagen kan blijven zitten en dan idd 1x daags zakje wisselen en tussendoor legen. Daar kwamen ze dus 3 weken later pas mee.
De nood stoma zit echt heel erg opzij en geeft gedoe, dus diverse opvul ringen geprobeerd. In het huis lag nu zoveel, dat ze het zijn gaan uitzoeken.

Ik wilde alles bewaren, want hoop dat de stoma over een tijd over verwijdert wordt of verplaatst kan en misschien kan je dat materiaal dan juist goed gebruiken, maar het werd al afgevoerd.......zo makkelijk.

Mijn broer had de laatste jaren luiers en hij overleed echt onverwacht, dus we hadden nog 2 grote dozen staan. Heb het toch maar op mp gezet en ze waren gelijk weg. In de verpakking en dan in de doos is redelijk veilig en het kan niet gek veel kwaad, maar zeker sinds er eigen bijdrage is, willen mensen toch graag iets gratis afhalen.

Maar goed, ik heb het niet opgezocht, maar de stijgende kosten moeten toch ergens vandaan komen.

Vroeger hadden veel mensen ziekenfonds en een deel had de particuliere verz. Toen werd er heel veel makkelijk gegeven, werden grote voorraden medicatie verzameld, alles kon, en er werd minder bezuinigd.
Nu zijn er zelfs ziekenhuizen beperkt open of gesloten, op echt alles willen ze links of rechts bezuinigen en nu is er van veel iets tekort.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 16:49

superpony schreef:
Mijn moeder zit nu in een zorginstelling, maar heb voor haar de voeding moeten bestellen. Heb dus ook haar smaken besteld en alleen zij krijgt van deze.

De vergoeding is wel beperkt zoals ik las in de brief die we kregen.


Een zorginstelling is niet altijd een verpleeghuis (hoewel doe term ook verouderd is). Meestal:
Als er sprake is van WLZ inclusief behandeling, dus een SO als regiebehandelaar zijn de kosten van medische voeding voor de instelling.
Zonder behandeling (dus huisarts) betekent voeding op kosten van zorgverzekeraar.

En als ze worden aangevraagd door de arts of dietist is medische voeding volledig vergoed vanuit het basispakket.


De discussie met het ziekenfonds is erg eenzijdig. Er zijn al meerdere berekeningen due laten zijn dat als we nu nog het ziekenfonds hadden de zorg ook onbetaalbaar was geweest. Het grootste probleem is op dit moment de massale vergrijzing en daarmee toenemende zorgvraag.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 18:15

secricible schreef:
De discussie met het ziekenfonds is erg eenzijdig. Er zijn al meerdere berekeningen due laten zijn dat als we nu nog het ziekenfonds hadden de zorg ook onbetaalbaar was geweest. Het grootste probleem is op dit moment de massale vergrijzing en daarmee toenemende zorgvraag.


Ik weet niet of dat het grootste probleem is, ik heb het idee dat we andere problemen groter hebben gemaakt dan dat.

Maar met of zonder ziekenfonds: er wordt gewoon een heleboel onnodig verspild, zowel aan medicijnen en middelen als aan onnodige tijd. Een deel daarvan ontstaat doordat er beslissingen genomen worden op niveau's waar helemaal niet echt gekeken wordt naar de werkelijkheid. En op allerlei plekken zitten rekenaars te bedenken hoe ze op een heel klein stukje het systeem kunnen bespelen in hun voordeel: een paar cent afhalen van dit, een minuutje weghalen van dat, handig selecteren voor je DBC's, terwijl er op andere plekken mensen bezig zijn hoe ze dat weer tegen kunnen gaan - en het gaat allemaal niet om de essentie van goede zorg op een zo ongecompliceerd mogelijke manier voor mensen. Het grotere geheel raakt helemaal uit het zicht.

Dat is met een ziekenfonds niet zomaar opgelost, maar het is wel duidelijk dat dit systeem het heel erg in de hand werkt.

Isabel

Berichten: 2269
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 18:26

verootjoo schreef:
chevax schreef:
Tien ik eind vorig jaar in het zh lag, hoorde ik een gesprek tussen twee verpleegkundigen. Een patiënt had belachelijk veel sondevoeding ontvangen en ze hadden het erover dat de leverancier dat bewust doet, omdat ze dan omzet hebben die toch niet retour komt.


Wat raar, want die bestellen ze toch zelf?

De leverancier levert aan de apotheek wat de apotheek bestelt.
De apotheek geeft uit aan de patiënt wat er voorgeschreven wordt door de arts.

Voor de omzet hoeven ze het niet te doen, want in die business weet je toch wel dat je blijft verkopen.

Volgens mij klopt er niks van dat verhaal van die verpleegkundigen.

De meeste leveranciers willen niet precies leveren want besteld wordt, maar ronden het af naar hele dozen.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 18:30

secricible schreef:
Wat betreft medische voeding (doe flesjes of sondevoeding).

In het zkh is een voorraad die centraal wordt aangevuld. Ook in een verpleeghuis gebeurt dat. Dat is dus niet voor een individu en die voorraad mag dus ook binnen het huis naar iemand anders. De variatiekeuze is daar ook niet zo groot dat je als dietist probeert om voorraden op te maken waar mogelijk.

Wanneer het in de thuissituatie is bestel je meestal bij een speciaal bedrijf en niet bij de apotheek. Dan moet sondevoeding idd per doos geleverd worden, ze mogen geen losse sondevoeding leveren. En wat dan over is moet idd vernietigd worden want het kan gewoon bederven en ik weet niet of iemand de voeding niet naast de verwarming bewaard heeft.


Mijn post was misschien niet duidelijk: was indd sondevoeding voor iemand thuis. Hij begon daarmee en als voorbereiding op z’n ontslag werd het thuis geleverd. Hij kreeg van alle smaakjes twee dozen.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Medicatie niet op voorraad, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 19:11

Maar sondevoeding heeft geen smaken.
Ik neem aan dat je bedoelt dat er verschillende varianten in samenstelling zijn geweest en dan klopt dat wel natuurlijk..

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 19:35

chevax schreef:
secricible schreef:
Wat betreft medische voeding (doe flesjes of sondevoeding).

In het zkh is een voorraad die centraal wordt aangevuld. Ook in een verpleeghuis gebeurt dat. Dat is dus niet voor een individu en die voorraad mag dus ook binnen het huis naar iemand anders. De variatiekeuze is daar ook niet zo groot dat je als dietist probeert om voorraden op te maken waar mogelijk.

Wanneer het in de thuissituatie is bestel je meestal bij een speciaal bedrijf en niet bij de apotheek. Dan moet sondevoeding idd per doos geleverd worden, ze mogen geen losse sondevoeding leveren. En wat dan over is moet idd vernietigd worden want het kan gewoon bederven en ik weet niet of iemand de voeding niet naast de verwarming bewaard heeft.


Mijn post was misschien niet duidelijk: was indd sondevoeding voor iemand thuis. Hij begon daarmee en als voorbereiding op z’n ontslag werd het thuis geleverd. Hij kreeg van alle smaakjes twee dozen.


Bedoel je dan niet die flesjes nutridrink ofzo?
Sondevoeding heeft geen smaak want dat proef je niet als het rechtstreeks je maag in wordtgebracht.

Ik kreeg ook een keer nutridrink, veel te veel. Maar dat kon ik gewoon terugsturen naar Sorgente.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 20:29

secricible schreef:
Maar sondevoeding heeft geen smaken.
Ik neem aan dat je bedoelt dat er verschillende varianten in samenstelling zijn geweest en dan klopt dat wel natuurlijk..


Ik maak het er niet simpeler op… Hij had een sonde, maar die werd steeds iets langer afgekoppeld. Hij moest van de sonde over op de flesjes. Dus beiden (sondevoeding en flesjes) waren thuis geleverd. Sorry voor mijn warrige berichten.

Kaatje_S

Berichten: 1004
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Re: Medicatie niet op voorraad, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 21:18

Wij leveren dus aan zorginstellingen, voornamelijk instellingen voor ouderen, maar ook revalidatieklinieken.

Baxtermedicatie leveren we voor 1 week.
Losse medicatie leveren we voor 1 maand.
Zo hoeft de zorg niet wekelijks te bestellen en wij niet alles aan te breken. De zorg vraagt dit wanneer nodig opnieuw aan, vaak gaat dit goed, soms bestelt zowel de dag- als de avonddienst dubbel, of juist niemand bestelt iets.
Bij de revalidatie krijgen ze maar voor 10 dagen losse medicatie, omdat mensen er vaak snel ook weer weg zijn.

Je zou denken wat kan er nou mis gaan met die medicatie binnen een instelling? Nou heel veel! Je wil niet weten wat er soms gezien wordt tijdens audits.
In zo'n instelling ligt het vaak in een medicijnkar voor alle patiënten samen. Of het ligt op een nachtkastje in niet afgesloten kamers, wordt misschien meegenomen naar een algemene huiskamer. Alles moet te herleiden en herkenbaar zijn. Wat het is, voor wie het is. Wij moeten dus ook etiketten plakken op de inhoud van een verpakking. Dus op elke tube, insulinepen, flacon, etc. Want het kan zijn dat ze de doos waar het uit komt weggooien.

Wat voor mevrouw A is, mag niet voor meneer B gebruikt worden.
Het is zelfs zo dat als er bv iets uit de werkvoorraad gehaald wordt (bv. een ab-kuurtje of pijnstilling) en er is over, dan mag dat niet weer terug naar de werkvoorraad. Heeft allemaal met registratie en vastlegging te maken en met medicatieveiligheid. Je wil gewoon niet dat er toch per ongeluk iets verkeerd wordt teruggelegd en iemand anders later iets verkeerds krijgt.

Bewaren voor het geval dat, het gebeurt, het mag niet. Als het gezien wordt bij audits gaat alles ook de prullenbak in. De inspectie op je dak wil je voorkomen.

Er loopt ook veel verschillend personeel, van artsen tot uitzendkrachten, verdeeld over verschillende diensten. Als verpleging A een tabletje maalt en oplost in appelmoes voor mw. B moet ze dat direct geven. Als ze het vast klaarzet voor verpleging C voor over een paar uur moet het niet per ongeluk bij mw. D terecht komen. Maar het gebeurt, pillen uit strips vast uitdrukken en niemand weet meer wat het is...
De zorg moet ook altijd alles aftekenen, al is het maar een vitaminepil.

Dus ja, er worden ook regelmatig dingen weggegooid, daar ontkom je niet aan. We proberen er vanuit de apotheek zo goed mogelijk op in te spelen en samen met de instellingen er zo efficiënt mogelijk mee om te gaan.

Deze week weer halve dagen bezig geweest met het uitzoeken van bestellingen, nazendingen, omzettingen, echt niet leuk meer!

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 21:24

Kaatje_S schreef:
Wat voor mevrouw A is, mag niet voor meneer B gebruikt worden.
Het is zelfs zo dat als er bv iets uit de werkvoorraad gehaald wordt (bv. een ab-kuurtje of pijnstilling) en er is over, dan mag dat niet weer terug naar de werkvoorraad. Heeft allemaal met registratie en vastlegging te maken en met medicatieveiligheid. Je wil gewoon niet dat er toch per ongeluk iets verkeerd wordt teruggelegd en iemand anders later iets verkeerds krijgt.


Alleen het is dus niet zo zinvol: het is een procedure/formulier-gedreven veiligheid, heel erg op details terwijl er tegelijkertijd door een gebrek aan een samenhangend plan grote fouten gemaakt worden.

Het preferentiebeleid lijkt me hier een prima voorbeeld van: als je een behoorlijke medicijnveiligheid wilt, is een eerste eenvoudige stap om niet de hele tijd te gaan switchen van merk. Toch doen verzekeraars dat. Daarmee brengen ze heel bewust een risico in de situatie. En dan blijkt het aantal medicijn-incidenten te hoog, en dan wordt dat opgelost door meer formulieren (en meer verspilling) maar niet door meer stabiliteit in het geheel te brengen.