Morgen kies trekken met ontsteking? Help!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Prairy
Berichten: 9072
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Morgen kies trekken met ontsteking? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 03:42

Sterkte straks. Pijnstillers vooraf innemen en kijk of je iets van een coldpack hebt (of een zak diepvries groente), dat helpt naderhand ook tegen de pijn.

Bij mij is onder narcose 4 verstandskiezen en een gewone kies getrokken door de kaakchirurg, maar dit was gepland, en niet ontstoken, daar kan ik je dus niet bij helpen.

Inderdaad goed aangeven dat je er erg tegenop ziet. Ik neem ook altijd iets zachts mee voor mezelf, een trui, een knuffel, whatever, om vast te houden en in te kunnen knijpen.

MuSLi

Berichten: 5243
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 09:08

imka schreef:
Hele andere vraag, ik heb/had dus aan 2 kiezen een ontsteking, nu is het plan dus om deze er sowieso uit te trekken, in de hoop dat de ontsteking dan verdwijnt en de 2de kies er niet uit hoeft. Zowel, heb ik een groot gat en daar zit ik niet op te wachten.. hebben meerdere mensen 2 kiezen aan 1 kant (ik rechtsboven) weg moeten laten halen, en zo ja, dit zo gelaten of een implantaat/brug genomen?

Ik heb boven 2 kiezen laten verwijderen jaren terug (10 jaar geleden ongeveer) in verband met dezelfde issues. Telkens terugkerende ontsteking, met fistel in mijn tandvlees. Ene kies was door de ontsteking gaan "wandelen" en had de andere zo verdrukt dat redden geen optie meer was.

Aangezien ik al lange tijd last ervan had, kauwde ik vaak toch al aan de andere kant het meeste. Ik heb er dus niks voor terug en dat gaat helemaal prima :j

imka
Berichten: 765
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-23 10:10

Oke, nu afwachten of de ontsteking met 1 kies ook verdwijnt.. zou het mooiste zijn. Ben al geweest, helemaal in spanning, maar de tandarts was erg rustig en de verdoving werkte (thank god) goed. Hij was er zo uit en nu denk ik.. heb ik me hier zo druk on gemaakt? Maar is meestal achteraf he? Allemaal heel erg bedankt in ieder geval voor de info en de ervaringen.

xx_Irisje

Berichten: 12346
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Re: Morgen kies trekken met ontsteking? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 10:15

Wat fijn dat je het gehad hebt en het zo mee viel.

Ik ben bezig met implantaten. Nog lang uitgesteld maar ik vond de gaten in mn mond zo erg.
Ben naar een angst tandarts gegaan en die hebben me overal door heen gesleept en deze maand worden de kiezen geplaatst. De schroeven in mn kaak etc zitten al en is allemaal heel goed gegaan.

Prairy
Berichten: 9072
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Morgen kies trekken met ontsteking? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 10:16

Wat fijn :)

imka
Berichten: 765
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-23 10:45

xx_Irisje schreef:
Wat fijn dat je het gehad hebt en het zo mee viel.

Ik ben bezig met implantaten. Nog lang uitgesteld maar ik vond de gaten in mn mond zo erg.
Ben naar een angst tandarts gegaan en die hebben me overal door heen gesleept en deze maand worden de kiezen geplaatst. De schroeven in mn kaak etc zitten al en is allemaal heel goed gegaan.


Oh wat goed! Ook pijnloos dus? Nog even en heb je het ook weer gehad!

imka
Berichten: 765
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-23 10:47

MuSLi schreef:
imka schreef:
Hele andere vraag, ik heb/had dus aan 2 kiezen een ontsteking, nu is het plan dus om deze er sowieso uit te trekken, in de hoop dat de ontsteking dan verdwijnt en de 2de kies er niet uit hoeft. Zowel, heb ik een groot gat en daar zit ik niet op te wachten.. hebben meerdere mensen 2 kiezen aan 1 kant (ik rechtsboven) weg moeten laten halen, en zo ja, dit zo gelaten of een implantaat/brug genomen?

Ik heb boven 2 kiezen laten verwijderen jaren terug (10 jaar geleden ongeveer) in verband met dezelfde issues. Telkens terugkerende ontsteking, met fistel in mijn tandvlees. Ene kies was door de ontsteking gaan "wandelen" en had de andere zo verdrukt dat redden geen optie meer was.

Aangezien ik al lange tijd last ervan had, kauwde ik vaak toch al aan de andere kant het meeste. Ik heb er dus niks voor terug en dat gaat helemaal prima :j


Oh lekker zeg! Hoop ook stiekem dat ik het iet nodig heb om een implantaat te plaatsen, het is toch een duur grapje..

xx_Irisje

Berichten: 12346
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 10:48

imka schreef:
xx_Irisje schreef:
Wat fijn dat je het gehad hebt en het zo mee viel.

Ik ben bezig met implantaten. Nog lang uitgesteld maar ik vond de gaten in mn mond zo erg.
Ben naar een angst tandarts gegaan en die hebben me overal door heen gesleept en deze maand worden de kiezen geplaatst. De schroeven in mn kaak etc zitten al en is allemaal heel goed gegaan.


Oh wat goed! Ook pijnloos dus? Nog even en heb je het ook weer gehad!


Ja echt weinig pijn gehad, ik kwam voor dr intake en vertelde hoe bang ik was en liet mn trillende handen zien, verder zie je namelijk niet zoveel aan mij als ik echt stress heb. Meestal handig zo’n poker-face maar soms ook niet.
En toen heeft hij me overal doorheen gepraat en kreeg ik diazepam voor geschreven voor de behandeling en het was daardoor echt een eitje.
Ze hebben zo met met mee gedacht, mn angst erkend en me daardoor vertrouwen gegeven. Ik merk dat door het afgelopen jaar mn angst zo verminderd is door het goede optreden van deze tandarts.

imka
Berichten: 765
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-23 11:04

Citaat:

Ja echt weinig pijn gehad, ik kwam voor dr intake en vertelde hoe bang ik was en liet mn trillende handen zien, verder zie je namelijk niet zoveel aan mij als ik echt stress heb. Meestal handig zo’n poker-face maar soms ook niet.
En toen heeft hij me overal doorheen gepraat en kreeg ik diazepam voor geschreven voor de behandeling en het was daardoor echt een eitje.
Ze hebben zo met met mee gedacht, mn angst erkend en me daardoor vertrouwen gegeven. Ik merk dat door het afgelopen jaar mn angst zo verminderd is door het goede optreden van deze tandarts.[/quote]

Oh, wat fijn! Heb ook zo'n goede tandarts nu, ben echt heel blij met haar want ook zei heeft me er echt deels van af geholpen al, angst was veel groter. En ook hier bekend met de pokerface.. zei het ook tegen haar vanmorgen dat ik zo gespannen was en ze keek me aan.. echt? Merk er namelijk niets van. Mensen vinden me altijd rustig ogen, ook al is het soms storm in mijn hoofd haha.

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Morgen kies trekken met ontsteking? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 14:10

Wat TS *\o/* ! Wat kun je dan opgelucht zijn hè! Hopelijk ben je nu van alle ellende af!

CoonArt

Berichten: 23292
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 21:36

Mag dit zielepietje ook meedoen met zijn half afgebroken tand? op dit moment kan ik absoluut geen koude limo drinken want dan gaat mijn tanden compleet aan de jengel... :o Morgen tandarts...

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 21:54

Coonie, succes gewenst.
Ik mag in maart voor mijn 5e implantaat(de tweede in mijn bovenkaak).
Wat betreft pijn, lelijk kijken, sjacho en niet zo zuinig ook.
Heb 3 jaar geleden een kies uit laten trekken bij de weekend tandarts, heb daarna 3 weken met een dry socket gelopen. Auww met hoofdletters. Was het dus even zat dat gerommel in mijn mond.

CoonArt

Berichten: 23292
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 13:51

FIJNNNNNN................. one HELL van een GAT in mijn kies die niet meer gevuld kan worden, dus dat wordt de 14e hobbelen naar de KAAKSJIERURGH! (lees: wortelkanaalbehandeling) :oo %)

Ook een pakje Ibuprofen gekregen om de pijn wat te verwachten (3 maal daags, 600 Mg)

DON'T BE LIKE ME! :(

daantjuhhh

Berichten: 26871
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Morgen kies trekken met ontsteking? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 14:07

Argh. Ik heb 1 x een wortelkanaal behandeling gehad. De procedure op zichzelf deed overigens totaal geen pijn.
Maar nadat de verdoving uitgewerkt was. Jezus.

Ik ben iemand die in mijn slaap klemt. Maar elke keer als mijn boven kiezen mijn onder kiezen raakte dan joelde het er door.
Zolang ze elkaar niet raakten deed het ook geen pijn.
2 dagen en toen werd het beter.

purny

Berichten: 27490
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Morgen kies trekken met ontsteking? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 14:31

Ik heb 3 wortelkanaal behandelingen gehad.
1 tip coon: laat je goed aanvullend verzekeren op tandartskosten.
Meestal wordt er na een wortelkanaal behandeling een kroon geadviseerd. En die kosten een hoop centjes.
Ik mag over een paar weken een kroon laten zetten

CoonArt

Berichten: 23292
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 14:33

purny schreef:
Ik heb 3 wortelkanaal behandelingen gehad.
1 tip coon: laat je goed aanvullend verzekeren op tandartskosten.
Meestal wordt er na een wortelkanaal behandeling een kroon geadviseerd. En die kosten een hoop centjes.
Ik mag over een paar weken een kroon laten zetten

Kan je zeggen, op die kies die ze gaan weghalen past geen kroon meer op, zit een gi-ga-gantisch gat erin... :(

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17995
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 14:44

Met een wortelkanaalbehandeling gaan ze de kies niet weghalen CoonArt, ze gaan de zenuw dood maken en hem daarna weer netjes vullen. Dus de kies blijft zitten. Alleen een kies met een dode zenuw is gevoeliger voor kapot gaan, dus raden ze daarna meestal een kroon aan.

Een ander advies: laat je niet gek maken over alle dramaverhalen die je op internet kan lezen. In veel gevallen gaat een wortelkanaalbehandeling probleemloos en grotendeels pijnloos en een kaakchirurg kan sowieso over het algemeen betere verdoving zetten dan de tandarts. Succes nog even met volhouden tot de 14de!

purny

Berichten: 27490
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Morgen kies trekken met ontsteking? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 14:45

Reden dat ik het aangaf was omdat een kroon erg prijzig is.

CoonArt

Berichten: 23292
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 14:45

Lalidan schreef:
Met een wortelkanaalbehandeling gaan ze de kies niet weghalen CoonArt, ze gaan de zenuw dood maken en hem daarna weer netjes vullen. Dus de kies blijft zitten. Alleen een kies met een dode zenuw is gevoeliger voor kapot gaan, dus raden ze daarna meestal een kroon aan.

Een ander advies: laat je niet gek maken over alle dramaverhalen die je op internet kan lezen. In veel gevallen gaat een wortelkanaalbehandeling probleemloos en grotendeels pijnloos en een kaakchirurg kan sowieso over het algemeen betere verdoving zetten dan de tandarts. Succes nog even met volhouden tot de 14de!

Hu? Maar één stuk van de tand is afgebroken? Hoe dan? :) En in de brief voor de arts stond duidelijk element 34 verwijderen...

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17995
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Morgen kies trekken met ontsteking? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 14:49

Ze kunnen afgebroken tanden en kiezen best heel mooi opbouwen hoor :j Vraag is wat er precies in de brief staat, verwijderen of verwijderd. Als ze echt gaan verwijderen gaan ze hem trekken, maar dan doen ze geen wortelkanaalbehandeling. Het is of, of. Dus nu wordt het een beetje onduidelijk wat ze precies gaan doen.

CoonArt

Berichten: 23292
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 14:54

Lalidan schreef:
Ze kunnen afgebroken tanden en kiezen best heel mooi opbouwen hoor :j Vraag is wat er precies in de brief staat, verwijderen of verwijderd. Als ze echt gaan verwijderen gaan ze hem trekken, maar dan doen ze geen wortelkanaalbehandeling. Het is of, of. Dus nu wordt het een beetje onduidelijk wat ze precies gaan doen.

Oh nu voor mij ook haha! Stond duidelijk in verwijderen :)

Foaly

Berichten: 4857
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Morgen kies trekken met ontsteking? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 15:09

Dan gaan ze hem trekken denk ik :) Een wortelkanaalbehandeling gebeurt vaak ook bij de tandarts zelf, daar hoef je niet speciaal voor naar de kaakchirurg. Voor trekken vaak wel.

In dat geval zou ik al van tevoren een flinke ibu innemen, en zodra je merkt dat de verdoving begint uit te werken weer één. Dat heeft mij het meest geholpen, ik had er twee dagen wat zeurderig last van en toen was het ook klaar, in tegenstelling tot veel horrorverhalen :+

CoonArt

Berichten: 23292
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 15:11

Foaly schreef:
Dan gaan ze hem trekken denk ik :) Een wortelkanaalbehandeling gebeurt vaak ook bij de tandarts zelf, daar hoef je niet speciaal voor naar de kaakchirurg. Voor trekken vaak wel.

In dat geval zou ik al van tevoren een flinke ibu innemen, en zodra je merkt dat de verdoving begint uit te werken weer één. Dat heeft mij het meest geholpen, ik had er twee dagen wat zeurderig last van en toen was het ook klaar, in tegenstelling tot veel horrorverhalen :+

Ik heb het eerder gehad, weet nog wel dat het iets auw deed maar daarna ging het wel :)

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: Morgen kies trekken met ontsteking? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 15:28

Ben blij dat ik gister dit topic niet tegen gekomen ben :oo
Ik heb door trauma ook echt flinke angst voor de tandarts gekregen. Ik ga ook alleen maar als het te laat is en alles ontstoken is en eruit moet. Heb nog nooit een kies laten trekken die niet ontstoken was.
Gelukkig heb ik nu een super fijne tandarts. Mijn kies brak af na heel lang last te hebben gehad. Omdat ik al boven een aantal kiezen mis was het erg balen dat onder een kies weg moest dus wilde mijn tandarts voor een wortel kanaal behandeling gaan. Ik zag dat zo niet zitten door alle horror verhalen. Maar ondanks alles viel dat erg mee. Hij is nog niet klaar en door een mindere weerstand is er toch een ontsteking onder de kies ontstaan. Pffff wat doet dat zeer zeg brrrr maar toch ziet de kies er nog goed uit dus heeft hij hem schoon gemaakt en nu even open gelaten zodat de druk eraf kan. Toch maar een antibiotica kuur om de boel tot rust te krijgen en er zit nu een tijdelijke vulling op. Hopelijk lukt het met de antibiotica om alles onder controle te krijgen maar resultaat is dat ik nu zonder al teveel paniek er geen gegaan ben. (Ik had standaard een agenda punt “tandarts afbellen” in de telefoon staan)

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Morgen kies trekken met ontsteking? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 15:41

wortelkanaalbehandelingen worden hier door de endodontoloog gedaan, de tandarts komt er niet (meer) aan te pas, die verwijst door.
Als ik naar de kaakchirurg word doorverwezen, gaat de kies eruit.

In beide gevallen voel je niets van de behandeling zelf, ze kunnen heel goed verdoven!