Uitnodiging HPV vaccins op latere leeftijd

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Uitnodiging HPV vaccins op latere leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 11:34

Ik ben vooral heel benieuwd of ze nu dit jaar grootschalig gaan merken dat de vrouwen die voor het bevolkingsonderzoek worden opgeroepen voor het eerst aanzienlijk minder HPV hebben :j

pmarena

Berichten: 48112
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 11:34

Ze gebruiken "oproep" en "uitnodiging" een beetje door elkaar, zie hier bijvoorbeeld nog een oproep uit 2021: https://www.ggdzeeland.nl/app/uploads/2 ... eland_.pdf

Ik vind het overigens wel goed dat (in mijn beleving) het RIVM de laatste jaren eindelijk wat genuanceerder uit de hoek begint te komen +:)+ Voorheen kon je wel vanalles vinden, maar moest je wel zelf echt actief op zoek gaan, de diepte van hun website in, in plaats van dat het al op de "schil" van de website, bij de uitnodigingen en zeer algemene informatie over de vaccinaties werd vermeld.

Tegenwoordig spreken ze in eerlijkere bewoordingen, van "meestal geen ernstige bijwerkingen" en "bekijk de bijsluiter voor meer informatie" en ook niet in van die zinnen waarvan bij mij de nerkharen al overeind gaan staan van "op deze leeftijd krijgt u / uw kind deze en deze prik".

Als je dat verandert in "op deze leeftijd krijgt u / uw kind deze en deze prik aangeboden" en daarbij nog dat het halen van de prik gratis is omdat het veel persoonlijk leed en kosten voor de overheid kan voorkomen, maar dat het op vrijwillige basis is, en dan de bijsluiter erbij....dat is veel eerlijkere info dan waar voorheen voor gekozen werd +:)+

Voorheen was het meer zo dwingend van "u krijgt deze prik, deze beschermt tegen dit en dat en u wordt verwacht op die dag om die tijd". Daarmee strijk je mensen ook tegen de haren in.

Ik snap wel dat ze daar voor kozen: wat niet weet wat niet deert en mensen moeten die prik gewoon gaan halen. Maar dat werkt niet meer in deze tijd waarin mensen geleerd hebben dat ze kritisch moeten zijn omdat ze anders belazerd worden waar ze bij staan. Ik vind het dus een goede zaak dat ze inzetten op transparanter zijn +:)+

Voor mensen die ervoor gekozen hebben om welke prik dan ook niet te nemen: prima om nog een brief te sturen met daarin heel vrijblijvend het aanbod dat ze deze alsnog kunnen halen als ze zich bedenken. Zonder pushen, maar gewoon de deur openhouden :j

anjali
Berichten: 15081
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 11:35

Alle medisch handelen en alle medicijnen en vaccinaties kunnen schadelijke bijwerkingen geven. Echter als je niets neemt kan dat ook nare gevolgen van ziek worden hebben. Het beste lijkt me dus om alles tegen elkaar af te wegen en te kijken wat voor jou de beste optie zou zijn.Als je veel met anderen omgaat vind ik dat je tegenover hen ook een verantwoordelijkheid hebt als het om besmettelijke ziektes gaat.

pmarena

Berichten: 48112
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Uitnodiging HPV vaccins op latere leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 11:39

Precies :j Het is logisch dat men vanuit de overheid het op groepsniveau bekijkt, maar als je iemand uitnodigt voor een vaccinatie is het wel fair om diegene de informatie aan te reiken die nuttig is om een individuele afweging te maken, bewust van de mogelijke risico's van zowel wel als van niet de prik halen.

germie

Berichten: 25939
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Uitnodiging HPV vaccins op latere leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 12:03

Ik weet niet wie er onzin loopt te verkondigen, maar Germie in ieder geval niet. Die baseert iets op eigen ervaringen en kent dus mensen die er last van gehouden hebben. En zelf was ze dus al kritisch over het hpv vaccin, maar dat is juist door haar ervaringen met het coronavaccin meer toegenomen.
Het is immers Germie als persoon die nog steeds met de nasleep er van zit. Het kan pech zijn, maar het is wel zo dat er dus echt wel risico's aan een vaccinatie zitten.

14 jaar vind ik niet heel lang, Softenon is ook 12 jaar in Nederland gebruikt. Dus dan zit je in dezelfde orde van grootte. Alleen lijkt het hpv vaccin minder schadelijk. Het kan dus best zo zijn dat er meer naar voren komt, of dat je over 20 jaar zegt ok, het blijkt nu dat het inderdaad erg meevalt.

Een bijsluiter zou vind ik zeker bijgeleverd moeten worden. Dat is verplicht bij elk medicijn, maar ineens niet bij een vaccin? Dan moet je zelf op zoek gaan. Dat vind ik dus inderdaad niet netjes. Van de coronavaccins waren de bijwerkingen niet eens goed bekend omdat ze nog niet goed getest waren.
Maar ook nu wordt er nog steeds gemakkelijk gedaan over bijvoorbeeld het menstruatieprobleem waar veel vrouwen mee blijven zitten. En er zijn er waar het na een jaar nog niet normaal is. Komt het dan weer goed? Ik vind een jaar hinder toch echt wel iets ernstigs.

Openheid en de bijsluiter meeleveren (of dat deze op een zeer gemakkelijke manier gevonden kan worden) vind ik wel belangrijk. Dan kun je een afweging maken.

Maar het is een feit dat de coronavaccins niet bijgedragen hebben aan een groter vertrouwen in vaccins in het algemeen, het heeft eerder het vertrouwen in z'n algemeenheid doen afnemen. (en ook het vertrouwen in de politiek wegens de vele fouten en leugens).

Met openheid en transparantie kan ieder een keuze maken. Je moet dus voordelen en nadelen afwegen en als je eerlijke informatie krijgt kun je daarna een eerlijke keuze maken.
Voor mij is het dus dtp elke 12-13 jaar indien nodig herhalen. hpv niet. hepatitus A heb ik wel gehad. Gele koorts zal ik in de toekomst wel niet aan ontkomen. Buiktyfus niet nodig. Malaria profylaxe (geen vaccin) zal ik goed overwegen, want zelfs van de Malerone krijg ik last van bijwerkingen, en dan beinvloedt dat in negatieve zin de droomreis die je aan het maken bent. En zo kijk ik er dus tegenaan.
Ik zit immers ook al sinds juni met peesonstekingen dankzij antibiotica. Dus ook daarom vertrouw ik meer en meer liever op mijn eigen immuunsysteem.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 12:05

pmarena schreef:
Ik vind het overigens wel goed dat (in mijn beleving) het RIVM de laatste jaren eindelijk wat genuanceerder uit de hoek begint te komen +:)+
(...)

Tegenwoordig spreken ze in eerlijkere bewoordingen, van "meestal geen ernstige bijwerkingen" en "bekijk de bijsluiter voor meer informatie" en ook niet in van die zinnen waarvan bij mij de nerkharen al overeind gaan staan.
(...)

Ik snap wel dat ze daar voor kozen: wat niet weet wat niet deert en mensen moeten die prik gewoon gaan halen. Maar dat werkt niet meer in deze tijd waarin mensen geleerd hebben dat ze kritisch moeten zijn omdat ze anders belazerd worden waar ze bij staan. Ik vind het dus een goede zaak dat ze inzetten op transparanter zijn +:)+


Ik ben ook erg voor transparantie.
Tegenwoordig is het een onderdeel van de Hippocratische eed :'Ik zal mij open en toetsbaar opstellen.'

Mbt reclame word je als mens bedonderd waar je bij staat. Ik hoop toch dat je niet bedoelde dat het rivm hier ook mee bezig was.

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 12:43

Praat je nou in de derde persoon over jezelf Germie :+?

De bijsluiter kán op een makkelijke manier gevonden worden. Dus daar 'voldoet' de overheid al aan.
Bij HPV zijn er zó veel onderzoeken geweest, ook longitudinaal, dat de conclusies die gedaan worden nav die onderzoeken gewoon steek houden. Dat gaat over 6 jaar niet ineens anders zijn. Openheid en transparantie ís er gewoon. Ook al wil jij dat niet zien.

Wél interessant is dat de eerste lichting dit jaar 30 wordt of 30 is geworden, dus vanaf nu gaan we in de prakijk zien of het aantal HPV gevallen inderdaad flink is gedaald of niet.


pmarena schreef:
Precies :j Het is logisch dat men vanuit de overheid het op groepsniveau bekijkt, maar als je iemand uitnodigt voor een vaccinatie is het wel fair om diegene de informatie aan te reiken die nuttig is om een individuele afweging te maken, bewust van de mogelijke risico's van zowel wel als van niet de prik halen.

Maar nogmaals dan de vraag: doen ze dat nu niet dan? Staan er geen links of verwijzingen in de uitnodiging die mensen/kinderen krijgen?

germie

Berichten: 25939
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Uitnodiging HPV vaccins op latere leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 13:46

Ik denk dat je over 10 jaar iets meer weet of het aantal gevallen afneemt. En misschien ook dat er toch ongewenste dingen naar voren komen, maar als het om niet meer zwanger worden zou gaan, dan zou je dat al wel deels gezien hebben lijkt mij, hoewel steeds meer vrouwen pas na 30 of 35 jaar zwanger worden.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 13:55

Hoe kom je ineens aan onvruchtbaarheid?
Het is ook totaal niet logisch aangezien vrouwen ook zonder vaccin continue antistoffen aanmaken tegen allerlei hpv virussen en dan zou de mens inmiddels bijna uitgestorven zijn.
Van een vaccin voor waterpokken wordt je toch ook niet spontaan onvruchtbaar?

Yessy

Berichten: 23025
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 14:00

BarbaLala schreef:
Yessy schreef:
Grappig, ik zou juist precies andersom redeneren. Gratis prik dus dat betekent dat het alternatief (zoals bijvoorbeeld kanker, dus dure behandeling en niet meer kunnen werken/belasting betalen) de overheid meer kost dan die prik.


Dan heb je duidelijk geen notie van het verdienmodel dat dergelijke ziekten met zich meebrengen en de belangen van de overheid die daarmee gemoeid gaan.
Wellicht tijd om je daar eens in te gaan verdiepen.
Nog los van de naïeve gedachte dat de overheid het beste met ons voor heeft..

Ik zie dat er al meerdere anderen hebben gereageerd op je bericht maar ik vind je nogal heftig reageren op mij als persoon. Naast dat je er compleet naast zit - vanuit opleiding en werk heb ik wel enig idee waar ik over praat, alleen voel ik niet de behoefte om andere mensen ongevraagd voor naïef en ongeïnformeerd uit te maken als ze het niet met me eens zijn.

Het zou een stuk prettiger discussie zijn als je argumenten geeft. Als ik jouw bericht lees dan denk ik bijvoorbeeld: waarom zou een patient de overheid geld opleveren? Kun je voorbeelden noemen van ziekten die geld opleveren en hoe de overheid deze ziekten probeert deze ziekten in stand te houden? En waarom zou het HPV vaccin hier een goed voorbeeld van zijn (om even on-topic te blijven)?

germie

Berichten: 25939
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 14:20

Sizzle schreef:
Hoe kom je ineens aan onvruchtbaarheid?
Het is ook totaal niet logisch aangezien vrouwen ook zonder vaccin continue antistoffen aanmaken tegen allerlei hpv virussen en dan zou de mens inmiddels bijna uitgestorven zijn.
Van een vaccin voor waterpokken wordt je toch ook niet spontaan onvruchtbaar?

Als je goed leest schrijf ik dat het niet waarschijnlijk is. Want dan was het al naar voren gekomen zeg maar.
Softenon was ook 12 jaar op de markt en gaf toch echt wel wat problemen.

Er zijn verder natuurlijk meerdere dingen die spelen. Ja, de overheid wil graag lagere (het liefst geen) ziektekosten. Dus dan zou een werkende prik aanbieden inderdaad gunstig zijn. Kost zeg maar voor 1000 mensen toch nog een heel bedrag, maar als er dan 1 persoon minder ziek wordt, dan zijn de inentingskosten terugverdiend. Heel plausibel.
Maar waarom krijg je dan dan dingen als lifestyleblabla niet gratis? Daarmee bespaar je ook weer kosten? Je kunt roken ook eenvoudig geheel verbieden, maar dan loop je als overheid accijns mis en dat moet toch ergens weer binnen komen.
Verder is het natuurlijk zo dat de farmaceutische bedrijven er niet voor jou zitten, die willen in de eerste plaats winst maken. Vroeger had je de artsenbezoeker, tegenwoordig mag het niet meer in deze vorm, maar er wordt natuurlijk door vaccinfabrikanten zeker geprobeerd om een afzetmarkt te vinden. En dan is een klein beetje iets verzwijgen natuurlijk al wel makkelijk om net wat meer te verkopen. De overheid is ook gewoon betrokken in de marktwerking. De overheid heeft waarschijnlijk niet als direct doel mensen ziek maken of uit te roeien, maar er zit wel degelijk een verdienmodel achter elk medicijn. En iets wat goedkoop of gratis is mag soms niet eens, of wordt als tweederangs weggezet.

En helaas loopt veel wetenschappelijk onderzoek naar ziektes stuk op het gebrek aan financiering.

BigOne
Berichten: 38256
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Uitnodiging HPV vaccins op latere leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 18:54

Softenon was een medicijn en vaccins is iets totaal anders, het heelt niet, het versterkt je immuunsysteem.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 20:15

germie schreef:
Sizzle schreef:
Hoe kom je ineens aan onvruchtbaarheid?
Het is ook totaal niet logisch aangezien vrouwen ook zonder vaccin continue antistoffen aanmaken tegen allerlei hpv virussen en dan zou de mens inmiddels bijna uitgestorven zijn.
Van een vaccin voor waterpokken wordt je toch ook niet spontaan onvruchtbaar?

Als je goed leest schrijf ik dat het niet waarschijnlijk is. Want dan was het al naar voren gekomen zeg maar.
Softenon was ook 12 jaar op de markt en gaf toch echt wel wat problemen.

Er zijn verder natuurlijk meerdere dingen die spelen. Ja, de overheid wil graag lagere (het liefst geen) ziektekosten. Dus dan zou een werkende prik aanbieden inderdaad gunstig zijn. Kost zeg maar voor 1000 mensen toch nog een heel bedrag, maar als er dan 1 persoon minder ziek wordt, dan zijn de inentingskosten terugverdiend. Heel plausibel.
Maar waarom krijg je dan dan dingen als lifestyleblabla niet gratis? Daarmee bespaar je ook weer kosten? Je kunt roken ook eenvoudig geheel verbieden, maar dan loop je als overheid accijns mis en dat moet toch ergens weer binnen komen.


Er wordt gigantisch veel ingezet op preventie. GLI wordt vergoed, stoppen met roken wordt vergoed. Je moet vaak een klein deel zelf betalen omdat dat de motivatie versterkt.

Citaat:
Verder is het natuurlijk zo dat de farmaceutische bedrijven er niet voor jou zitten, die willen in de eerste plaats winst maken. Vroeger had je de artsenbezoeker, tegenwoordig mag het niet meer in deze vorm, maar er wordt natuurlijk door vaccinfabrikanten zeker geprobeerd om een afzetmarkt te vinden. En dan is een klein beetje iets verzwijgen natuurlijk al wel makkelijk om net wat meer te verkopen. De overheid is ook gewoon betrokken in de marktwerking. De overheid heeft waarschijnlijk niet als direct doel mensen ziek maken of uit te roeien, maar er zit wel degelijk een verdienmodel achter elk medicijn. En iets wat goedkoop of gratis is mag soms niet eens, of wordt als tweederangs weggezet.


Natuurlijk zit er een verdienmodel, medicijnfabrikanten werken ook niet gratis, maar dat verdienmodel zit niet bij de overheid. Het kost ons veel geld om die vaccins te betalen, maar het alternatief (alle ziektes laten doormaken) kost nog meer geld.
De overheid is niet betrokken bij de marktwerking, dat zijn de zorgverzekeraars en die zijn tegenwoordig los daarvan.
En dat laatste is gewoon echt niet waar.

Eilish
Berichten: 3018
Geregistreerd: 01-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 01:32

Hij zit erin :) Moest er wel wat voor over hebben, want door een fout heb ik een uur in de wachtkamer gezeten. Heb hem in mijn linkerbovenarm laten zetten. Mocht ook kiezen voor mijn dij, dat werd mij ook aangeraden. Maar dat heb ik nog nooit eerder gehad, dus niet gedaan. Tot nu toe eigenlijk niets gemerkt. Ik heb nu hoofdpijn/migraine en ik zag dat dat een bijwerking is die veel voorkomt, maar dat heb ik vaak. Gisteren nog.

Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Re: Uitnodiging HPV vaccins op latere leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 09:07

In je dij? Nooit van gehoord. Heb je nu spierpijn of valt het mee?

Ik ga volgende week

Eilish
Berichten: 3018
Geregistreerd: 01-09-06

Re: Uitnodiging HPV vaccins op latere leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 14:39

Diegene die hem zette stelde de bilspier voor. Op internet/in de bijsluiter staat dit:
Intramusculair toedienen, bij voorkeur toedienen in de deltaspier van de bovenarm of in het hogere anterolaterale gebied van de dij.

Nee, geen last van mijn arm.

Lynnepinny

Berichten: 2705
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Uitnodiging HPV vaccins op latere leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 00:09

Ik heb me inmiddels ook aangemeld, kan volgende week terecht. Toen ik 11 was kwam het net op de markt, maar m'n ouders vonden het niet nodig. Ik nu wel, dus ga er maar gewoon voor :o ondanks ik prikken echt verschrikkelijk vind, maar de verminderde kans op kanker is toch wel echt een grotere drive.

Tanya
Berichten: 10083
Geregistreerd: 28-12-01

Re: Uitnodiging HPV vaccins op latere leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 17:47

Imandra, ook van mij een bedankje voor je bijdragen in dit topic!

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Re: Uitnodiging HPV vaccins op latere leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 18:04

Thanks :D.

Fijn dat het meeviel met de prikken!

Eilish
Berichten: 3018
Geregistreerd: 01-09-06

Re: Uitnodiging HPV vaccins op latere leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 20:03

Succes voor de mensen die binnenkort de prik hebben, hoop dat het bij jullie ook meevalt :)

AnnaXBoy

Berichten: 470
Geregistreerd: 05-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 15:45

Ik heb ook een afspraak gemaakt voor de prik begin maart. Ik kom uit 1996. Toen ik de brief net kreeg twijfelde ik een beetje, maar toch voor gekozen om hem te halen. Ook Cervarix btw. Misschien doen ze deze juist voor de oudere generatie.

Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Re: Uitnodiging HPV vaccins op latere leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 18:20

Ik heb gister de eerste gehad, wel vrij veel spierpijn. Maar ging goed en ben blij dat het dit jaar gratis mag

Lynnepinny

Berichten: 2705
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Uitnodiging HPV vaccins op latere leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 18:25

Ja, hier ook spierpijn. Maar verder merk ik er niks van :) het zetten was voor mij ook minder pijnlijk dan met de coronaprik, dus ik ben tevreden.

Eilish
Berichten: 3018
Geregistreerd: 01-09-06

Re: Uitnodiging HPV vaccins op latere leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 19:00

Spierpijn in de arm waar die gezet werd of overal?

Westhof

Berichten: 2904
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-23 19:04

Ik heb eigenlijk nauwelijks last gehad van spierpijn. Prik ook echt helemaal niet gevoeld. Viel me 100% mee.

Waren wel véél mensen van de GGD. 4 oudjes om me de weg te wijzen, terwijl er ook gewoon pijlen op de grond stonden :+