Zwanger, uitgerekend midden/zomer 2023

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ballard_L

Berichten: 2494
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Re: Zwanger, uitgerekend midden/zomer 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 08:00

Jullie gaan snel, niet meer bij te houden! :P

Mooi kamertje Gnome! Ik hou wel van die kleur, bij ons zit die op de woonkamer muur :)

Vervelend ook dat sommigen zo’n last hebben van maagzuur, erg pijnlijk lijkt me dat! En je wilt natuurlijk nu nog zo veel mogelijk kunnen slapen, balen als je daar dan wakker van ligt.

Hier begint de buik nu eindelijk wat te groeien :) morgen 19 weken, volgende week hebben we de 20-weken echo :) Ik heb verder de baby nog niet gevoeld volgens mij, dus wacht maar af. Maar als ik jullie pijnlijke schoppen hoor, ben ik blij dat ik nog rustig kan slapen haha

Vanavond ga ik weer zwemmen. Vorige week kreeg ik hele erge kramp en soms heb ik dat ook als ik me omdraai in bed. Volgende week maar even overleggen met de verloskundige of ik misschien iets bij moet slikken ofzo.
Verder gaat het hier goed. Gisteren een lange dag gehad op werk met twee sollicitatiegesprekken en toen was ik wel helemaal gesloopt ‘s avonds. Dus lekker vroeg naar bed gegaan en nu weer aan het werk :)
Afgelopen vrijdag heb ik ook een buitenrit gemaakt en dat ging op zich wel prima, wel last van mijn bekkenbodemspieren toen ik af stapte, maar de dag erna viel het wel weer mee. Dus deze week nog maar eens rijden om toch maar wat in beweging te blijven en verder lekker werken aan de hand

QueenE

Berichten: 5056
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Burgum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 08:49

Gnome schreef:
Hierbij de foto's! Plankjes zijn opgehangen en aangekleed, lamp hangt. Op de plek van het badje komt nog een stoel en bij de geboorte gaat het badje dan gewoon de badkamer in. Denk dat we de commode verder nog aankleden met wat hydrofiele doeken en verzorgingsspullen maar kan ook zijn dat we het leeg houden. Hebben vreselijk veel ruimte over in al die lades zoals het nu lijkt. De lamp is warm van kleur maar niet op de foto te krijgen als ie aan staat.
[ [url=m/6XbKZU.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/T2gyA4.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/QqI6wz.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/GDHG4p.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/2qcJHu.jpg]Afbeelding[/url] ]

En de buik update. Rond en gezond. Zit nu 5kg boven mijn startgewicht. Lijkt wel veel meer haha.

[ [url=m/OQLCtP.png]Afbeelding[/url] ]

Mooie buik en mooie kamer met die kleur haha <3

QueenE

Berichten: 5056
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Burgum

Re: Zwanger, uitgerekend midden/zomer 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 08:50

Maandag komen de meubels dus dan maak ik wel even een foto van onze kamer :D

mriek1990

Berichten: 711
Geregistreerd: 31-10-10
Woonplaats: Emmen

Re: Zwanger, uitgerekend midden/zomer 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 11:05

Wat een mooie kamer Gnome. En mooie ronde buik. Je buik is flink naar voren gegaan in 2 weken ofniet?

Haha wees wat betreft die pijnlijke schoppen inderdaad maar blij Ballard. ;) Al kan ik mij ook voorstellen dat je de kleine graag wil gaan voelen, komt vast snel. Lekker zwemmen vanavond, hopelijk valt het mee met de kramp.
Fijn dat het rijden nog goed gaat, maar zo lang mogelijk van genieten.
Ik mis dat wel echt heel erg.

QueenE leuk! Ben benieuwd naar jullie kamer. :)

Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-23 11:40

QueenE schreef:
Maandag komen de meubels dus dan maak ik wel even een foto van onze kamer :D


Leuk leuk! Erg benieuwd.

Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-23 11:41

mriek1990 schreef:
Wat een mooie kamer Gnome. En mooie ronde buik. Je buik is flink naar voren gegaan in 2 weken ofniet?

Haha wees wat betreft die pijnlijke schoppen inderdaad maar blij Ballard. ;) Al kan ik mij ook voorstellen dat je de kleine graag wil gaan voelen, komt vast snel. Lekker zwemmen vanavond, hopelijk valt het mee met de kramp.
Fijn dat het rijden nog goed gaat, maar zo lang mogelijk van genieten.
Ik mis dat wel echt heel erg.

QueenE leuk! Ben benieuwd naar jullie kamer. :)


Ja naar voren en weer een stuk ronder ipv in een puntje.

Kiwipitje

Berichten: 10537
Geregistreerd: 18-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 11:43

Ballard_L schreef:
Vanavond ga ik weer zwemmen. Vorige week kreeg ik hele erge kramp en soms heb ik dat ook als ik me omdraai in bed. Volgende week maar even overleggen met de verloskundige of ik misschien iets bij moet slikken ofzo.
Als iemand die ook voor de zwangerschap zwom: kramp tijdens het zwemmen komt veel voor. Wat bij mij helpt is sportdrank met electrolyten tijdens het zwemmen en de rest van de dag voldoende drinken. Daarnaast kan een supplement van (kwalitatief goede) magnesium slikken helpen of een (voeten)bad met magnesium vlokken erin.

Sting

Berichten: 12859
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: Zwanger, uitgerekend midden/zomer 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 12:06

Mooi kamertje Gnome! En flinke buik al, leuk om te zien hoe dat verschilt per persoon.

Hier begint de kamer flink vol te staan... Sinds gisteren een kinderwagen (incl alle nodige accessoires), maxicosi, wipstoel en badje gekregen/gekocht. Hiervoor voornamelijk kleinere dingen, dus dit is wel even wennen in volume, haha!
Qua gezondheid gaat het hier goed, in de avond vaak een erg vol gevoel, dus probeer wat minder op te scheppen (maar heb wel honger!). Morgen 26 weken. Werk is onrustig, dus nu aangegeven dat ik niet meer alleen op de locatie wil staan en dat is prima en geregeld. Fijn!

Hoeveel vitamine d slikken jullie bij? Zag laatst het topic hier op bokt voorbij komen en dat zijn wel andere hoeveelheden dan wij zelf berekend hadden met hulp van het voedingscentrum...

KSHancox
Berichten: 1251
Geregistreerd: 02-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 12:33

Sorry dames, ik ben weer asociaal stil op het moment. Ik probeer wel bij te lezen en zie leuke dingen voorbij komen. Ik hoop dat het goed gaat met iedereen. <3

Een paar weken geleden zei ik dat ik wat stiller was ivm de bruiloft van mijn partner zijn beste vriend + jeugdliefde en dat zij terminaal ziek is. Helaas ging ze onverwacht hard achteruit en is ze gisteren overleden. Echt super oneerlijk. 27 jaar. ;(

We zijn er kapot van... Mijn partner is nu daar en kan hopelijk zijn beste vriend supporten. Die kan het harder gebruiken dan ik met m'n kwaaltjes die nu opeens echt supersuf voelen. Zet je wel aan het denken over wat nu echt belangrijk is om tijd en aandacht aan te besteden.

Nogmaals sorry voor de ego post.

Hopelijk gaat het goed met iedereen en schoppen de kleintjes niet te hard. :*

Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-23 12:50

KSHancox schreef:
Sorry dames, ik ben weer asociaal stil op het moment. Ik probeer wel bij te lezen en zie leuke dingen voorbij komen. Ik hoop dat het goed gaat met iedereen. <3

Een paar weken geleden zei ik dat ik wat stiller was ivm de bruiloft van mijn partner zijn beste vriend + jeugdliefde en dat zij terminaal ziek is. Helaas ging ze onverwacht hard achteruit en is ze gisteren overleden. Echt super oneerlijk. 27 jaar. ;(

We zijn er kapot van... Mijn partner is nu daar en kan hopelijk zijn beste vriend supporten. Die kan het harder gebruiken dan ik met m'n kwaaltjes die nu opeens echt supersuf voelen. Zet je wel aan het denken over wat nu echt belangrijk is om tijd en aandacht aan te besteden.

Nogmaals sorry voor de ego post.

Hopelijk gaat het goed met iedereen en schoppen de kleintjes niet te hard. :*


Wat ontzettend verdrietig voor iedereen Y;( gecondoleerd. Zet je inderdaad even met je benen op de grond maar voel je vrij om hier ook die gevoelens gewoon te uiten hoor. Veel sterkte!

Kiwipitje

Berichten: 10537
Geregistreerd: 18-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 13:07

Sting schreef:
Hoeveel vitamine d slikken jullie bij? Zag laatst het topic hier op bokt voorbij komen en dat zijn wel andere hoeveelheden dan wij zelf berekend hadden met hulp van het voedingscentrum...
Heb calcium / D3 voorgeschreven gekregen. De D3 is 880IE. Daarnaast nog een multi met 1000IE.

KSHancox schreef:
Sorry dames, ik ben weer asociaal stil op het moment. Ik probeer wel bij te lezen en zie leuke dingen voorbij komen. Ik hoop dat het goed gaat met iedereen. <3

Een paar weken geleden zei ik dat ik wat stiller was ivm de bruiloft van mijn partner zijn beste vriend + jeugdliefde en dat zij terminaal ziek is. Helaas ging ze onverwacht hard achteruit en is ze gisteren overleden. Echt super oneerlijk. 27 jaar. ;(

We zijn er kapot van... Mijn partner is nu daar en kan hopelijk zijn beste vriend supporten. Die kan het harder gebruiken dan ik met m'n kwaaltjes die nu opeens echt supersuf voelen. Zet je wel aan het denken over wat nu echt belangrijk is om tijd en aandacht aan te besteden.

Nogmaals sorry voor de ego post.

Hopelijk gaat het goed met iedereen en schoppen de kleintjes niet te hard. :*
Sterkte :(:)

Ballard_L

Berichten: 2494
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 13:09

KSHancox schreef:
Sorry dames, ik ben weer asociaal stil op het moment. Ik probeer wel bij te lezen en zie leuke dingen voorbij komen. Ik hoop dat het goed gaat met iedereen. <3

Een paar weken geleden zei ik dat ik wat stiller was ivm de bruiloft van mijn partner zijn beste vriend + jeugdliefde en dat zij terminaal ziek is. Helaas ging ze onverwacht hard achteruit en is ze gisteren overleden. Echt super oneerlijk. 27 jaar. ;(

We zijn er kapot van... Mijn partner is nu daar en kan hopelijk zijn beste vriend supporten. Die kan het harder gebruiken dan ik met m'n kwaaltjes die nu opeens echt supersuf voelen. Zet je wel aan het denken over wat nu echt belangrijk is om tijd en aandacht aan te besteden.

Nogmaals sorry voor de ego post.

Hopelijk gaat het goed met iedereen en schoppen de kleintjes niet te hard. :*


Daar hoef je je helemaal niet voor te verontschuldigen! Wat een verschrikkelijk nieuws…daar zijn geen woorden voor. En inderdaad, alle kwaaltjes en dingen voelen dan als onzinnig. Sterkte met het verlies en wat mooi dat je vriend zo’n steun kan zijn voor zijn vriend.

Ballard_L

Berichten: 2494
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 13:14

Kiwipitje schreef:
Ballard_L schreef:
Vanavond ga ik weer zwemmen. Vorige week kreeg ik hele erge kramp en soms heb ik dat ook als ik me omdraai in bed. Volgende week maar even overleggen met de verloskundige of ik misschien iets bij moet slikken ofzo.
Als iemand die ook voor de zwangerschap zwom: kramp tijdens het zwemmen komt veel voor. Wat bij mij helpt is sportdrank met electrolyten tijdens het zwemmen en de rest van de dag voldoende drinken. Daarnaast kan een supplement van (kwalitatief goede) magnesium slikken helpen of een (voeten)bad met magnesium vlokken erin.


Ik probeer inderdaad al goed te letten op het drinken! Geen slecht idee om zo’n sportdrank te drinken van tevoren/tijdens het zwemmen, thanks voor de tip. Welke nam jij hiervoor?
Ik merk wel echt dat het iets van de laatste weken is, ook dat ik dus ‘s nachts kramp krijg in mijn kuit. Met zwemmen is het de zijkant van mijn voet of tenen. Volgende week gaan we naar de verloskundige, dan zal ik ook vragen welk supplement ze aanbeveelt.

Qua vitamines slik ik trouwens Davitamon en dan de complete versie met visolie. Mijn bloedwaardes waren hiermee goed, dus volgens mij is er geen aanleiding voor meer vit D slikken. Ik ga deze week wel wat extra in de zon zitten :) dat is de beste vitamine D en nog gratis ook :D

Sting

Berichten: 12859
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: Zwanger, uitgerekend midden/zomer 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 13:19

Wat verdrietig KSHancox... Fijn dat ze de bruiloft nog hebben mogen vieren samen, maar heel heftig dat ze zo snel is overleden.

Thnx voor de vitamine d reacties!

QueenE

Berichten: 5056
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Burgum

Re: Zwanger, uitgerekend midden/zomer 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 13:28

Heel veel sterkte KSHancox! Y;(

QueenE

Berichten: 5056
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Burgum

Re: Zwanger, uitgerekend midden/zomer 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 13:29

Ik slik ook gewoon een multi voor zwangere vrouwen van de Kruidvat, nog wel extra visolie maar dat deed ik daarvoor ook al ook voor mijn huid. En bloedwaardes waren goed ja dus hou het hier wel bij

Kiwipitje

Berichten: 10537
Geregistreerd: 18-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 13:40

Ballard_L schreef:
Kiwipitje schreef:
Als iemand die ook voor de zwangerschap zwom: kramp tijdens het zwemmen komt veel voor. Wat bij mij helpt is sportdrank met electrolyten tijdens het zwemmen en de rest van de dag voldoende drinken. Daarnaast kan een supplement van (kwalitatief goede) magnesium slikken helpen of een (voeten)bad met magnesium vlokken erin.


Ik probeer inderdaad al goed te letten op het drinken! Geen slecht idee om zo’n sportdrank te drinken van tevoren/tijdens het zwemmen, thanks voor de tip. Welke nam jij hiervoor?
Ik gebruik sportdrank van Tailwind. Ik heb een 10% kortingscode mocht je willen (via PB).

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Zwanger, uitgerekend midden/zomer 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 13:44

Heel veel sterkte met het verlies KSHancox, oneerlijk zulke dingen..

Ik heb gisteren als zombie meer slapend dan wakker doorgebracht maar mijn vriend is na zijn werk de apotheek binnen gevallen. Nu aan de omeprazol en de antagel en wat een genot zo. Heerlijk geslapen en zelfs een klein beetje energie om te rommelen. *\o/*

Maar nu weer een dutje :Z

Freekieee

Berichten: 1758
Geregistreerd: 19-09-13
Woonplaats: Borculo

Re: Zwanger, uitgerekend midden/zomer 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 13:48

Pff wat een verschrikkelijk nieuws Hanco. Heel veel sterkte jullie beide :knuffel:

Azmay, wat fijn dat het werkt!!

Geniet van je energie

Charlotte446

Berichten: 641
Geregistreerd: 01-04-16
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 13:58

We vonden het heel fijn om er iets over te horen QueenE, zo kunnen wij het goed afronden. Jammer dat je man iet altijd een terugkoppeling krijgt.

Fijn dat je camera nu naar behoren werkt Gnome :D
Mooie ronde buik heb je! De kamer is ook heel mooi. Die wolkjes zijn te schattig <3

Lekker bezig Sting met de spullen. Geeft zeker veel rust om de spullen in huis te hebben?
Ik slik iedere maand 25.000ie omdat ik het niet zelf op peil kan houden. In de winterperiode mag ik dat zelfs wekelijks slikken van de huisarts. Laatste meting een paar weken geleden zat ik op 74 geloof ik.

Wat ontzettend verdrietig KSHancox |( Heel veel sterkte met dit enorme verlies.

Hopelijk helpt het met de tips die je hebt gekregen Ballard. Ik kreeg heel vaak last van mijn vingers als ik veel schoolslag zwom. Kramp in je kuit kan betekenen dat je niet genoeg gedronken hebt.

Slaap lekker Azmay, fijn dat de medicijnen helpen :)

Freekieee

Berichten: 1758
Geregistreerd: 19-09-13
Woonplaats: Borculo

Re: Zwanger, uitgerekend midden/zomer 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 14:41

Voor degene waarbij kraam pakket niet vergoed wordt

Waar kopen/bestellen jullie hem?

Bij ons wordt hij niet vergoed. Scheelde met een andere verzekering paar 10tje s per maand. En zo’n pakket kost tussen de 20-50 euro. Dus liever zelf maar 1 bestellen.
Maar er zijn er zoooveeel. Geen idee welke ik moet doen.

Laatste spullen aan t opruimen. Vrijdag wordt afval container gebracht en gaan we beginnen. Maar eerst kinderwagen uitzoeken waar ik best wel naar uitkijk haha

linda2008

Berichten: 4254
Geregistreerd: 30-03-08

Re: Zwanger, uitgerekend midden/zomer 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 15:39

Sting, ik slik geen vitamines bij. Al mijn waardes waren goed dus ik mocht overal mee stoppen van de verloskundige :)

KSHancox, sterkte :(:)

Gnome, mooie buik :D fijn van de camera, en wat is je kamer mooi geworden :D ik wou die muurkleur juist graag voor de aankleding maar mijn vriend vond dat niks. Nooit hebben ze een mening en dan soms ineens…. :P

Ballard, ik voel ook nog niks hoor (nu 19+4) maar ik schijn mijn placenta aan de voorkant te hebben dus dan kan het sowieso wat langer duren. Soms baal ik daar van, maar met de echo’s zeggen ze steeds dat ik er nog maar even van moet genieten (hij schijnt nogal overactief te zijn := haha).

Morgen de 20 weken echo, heel veel zin in en tegelijkertijd ook wel een beetje spannend natuurlijk :o

Oh ja en geen idee of meer mensen hier last van hebben maar ik ben kennelijk met 16 weken te laat geweest om nog kraamzorg geregeld te krijgen. Inmiddels uren gediscussieerd met zorgverzekeraar etc. maar alles zit gewoon vol ondanks dat je er wettelijk gezien gewoon recht op hebt…
Kleine side-note; in de regio waar ik nu woon ben je met 16 weken op tijd, maar ik ga in april/mei nog verhuizen en daar had je kennelijk al met 10 weken moeten gaan aanvragen..

Door mijn verhuizingen kan ik ook nog niet beginnen aan babykamer en kan ik niet te veel spullen inslaan… echt jammer als ik jullie hier hoor praten over die het shoppen en de kamers enzo :=

Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-23 15:45

linda2008 schreef:
Sting, ik slik geen vitamines bij. Al mijn waardes waren goed dus ik mocht overal mee stoppen van de verloskundige :)

KSHancox, sterkte :(:)

Gnome, mooie buik :D fijn van de camera, en wat is je kamer mooi geworden :D ik wou die muurkleur juist graag voor de aankleding maar mijn vriend vond dat niks. Nooit hebben ze een mening en dan soms ineens…. :P

Ballard, ik voel ook nog niks hoor (nu 19+4) maar ik schijn mijn placenta aan de voorkant te hebben dus dan kan het sowieso wat langer duren. Soms baal ik daar van, maar met de echo’s zeggen ze steeds dat ik er nog maar even van moet genieten (hij schijnt nogal overactief te zijn := haha).

Morgen de 20 weken echo, heel veel zin in en tegelijkertijd ook wel een beetje spannend natuurlijk :o

Oh ja en geen idee of meer mensen hier last van hebben maar ik ben kennelijk met 16 weken te laat geweest om nog kraamzorg geregeld te krijgen. Inmiddels uren gediscussieerd met zorgverzekeraar etc. maar alles zit gewoon vol ondanks dat je er wettelijk gezien gewoon recht op hebt…
Kleine side-note; in de regio waar ik nu woon ben je met 16 weken op tijd, maar ik ga in april/mei nog verhuizen en daar had je kennelijk al met 10 weken moeten gaan aanvragen..

Door mijn verhuizingen kan ik ook nog niet beginnen aan babykamer en kan ik niet te veel spullen inslaan… echt jammer als ik jullie hier hoor praten over die het shoppen en de kamers enzo :=


Wat rot van de opvang! Wij hebben het inderdaad al met 8 weken aangevraagd.. Vond ik destijds vrij bizar omdat je er dan nog helemaal niet zo mee bezig bent en er kan nog zoveel mis gaan. Verwacht je veel opvang nodig te hebben?

Zie het als voordeel dat wij eerst alles regelen.. Kun jij eruit pikken wat je leuk vind en ben je super snel klaar straks :') *\o/*

KSHancox
Berichten: 1251
Geregistreerd: 02-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 16:11

Jullie zijn lief :knuffel:

Bizar zeg zo vroeg al die dingen moeten regelen. Opvang met 8 weken... ik ben er 2 verloren rond 8 weken. Ik vond het al zwaar *&^ om Moeders voor Moeders af te moeten zeggen. Van nog meer moeten afzeggen had ik echt niet vrolijker geworden.

Kraamzorg is ook bizar... Daar heb je gewoon recht op. Je zal toch niet de enige zijn die verhuist? Ik snap dat het allemaal niet makkelijk is met handjes tekort, maar denken ze dan ook niet mee over andere partijen net buiten je regio ofzo die het misschien wat rustiger hebben en kunnen ondersteunen? -O-

Kiwipitje

Berichten: 10537
Geregistreerd: 18-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 16:32

KSHancox schreef:
Kraamzorg is ook bizar... Daar heb je gewoon recht op. Je zal toch niet de enige zijn die verhuist? Ik snap dat het allemaal niet makkelijk is met handjes tekort, maar denken ze dan ook niet mee over andere partijen net buiten je regio ofzo die het misschien wat rustiger hebben en kunnen ondersteunen? -O-
Ik weet natuurlijk niet hoe het bij jullie zit maar zowel de kraamzorg als de opvang zitten hier ontzettend vol. Je hebt recht op minstens 24 uur kraamzorg, maar dan moeten er natuurlijk wel handjes beschikbaar zijn. Hopelijk weet je nog iets te regelen linda2008.