Wat kan het zijn? Druk op borst en vocht vasthouden

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 14:19

TS ik heb geen advies maar kan je enkel de hand schudden. Mijn huisarts is ook zo van het afwimpelen, ik ben 25 jaar en ben na een bloedonderzoek (perfecte waarden) en een bloeddrukmetertje ook weer buiten gezet. Nu gaat het met mij tegenwoordig redelijk maar ik zou toch in jouw geval blijven doorvragen naar een doorverwijzing. Hou vol, het klinkt niet goed!

Kwal
Berichten: 4441
Geregistreerd: 02-08-07

Re: Wat kan het zijn? Druk op borst en vocht vasthouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 14:28

Ik vind 7 kg aan vocht in 4 dagen wel erg veel… Zeker gezien het hart- en vaatlijden in je familie.

Gebruik je ook medicijnen? Is je schildklier geprikt?

996981
Berichten: 9720
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-23 14:32

Kwal schreef:
Ik vind 7 kg aan vocht in 4 dagen wel erg veel… Zeker gezien het hart- en vaatlijden in je familie.

Gebruik je ook medicijnen? Is je schildklier geprikt?

Geen medicijnen. Schildklier geprikt. TSH 2,2 FT4 17

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23443
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Wat kan het zijn? Druk op borst en vocht vasthouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 14:40

Weet je, ik zou gewoon de HA weer bellen.
Bokt is geen dokter en iedereen die medisch geschoold is weet dat je eigenlijk geen adviezen moet gaan geven aan de hand van onvolledige online info zonder dat je de persoon in kwestie zelf gezien hebt.
Ik lees ook echt wel dingen waar ik mijn wenkbrauw van optrek (ik ben medisch geschoold, vnml spoedzorg) maar ik kan (en wil) je geen medisch inhoudelijk advies geven anders dan: bel de huisarts nog een keer.
Niet de HAP na 17u, gewoon je eigen huisarts, zeg dar je je zorgen maakt (die indruk krijg ik althans) en niet goed begrijpt waarom hij kiest voor deze behandeling.
Imo is dat de enige juiste weg.

Sterkte.

996981
Berichten: 9720
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-23 14:45

Polly schreef:
Weet je, ik zou gewoon de HA weer bellen.
Bokt is geen dokter en iedereen die medisch geschoold is weet dat je eigenlijk geen adviezen moet gaan geven aan de hand van onvolledige online info zonder dat je de persoon in kwestie zelf gezien hebt.
Ik lees ook echt wel dingen waar ik mijn wenkbrauw van optrek (ik ben medisch geschoold, vnml spoedzorg) maar ik kan (en wil) je geen medisch inhoudelijk advies geven anders dan: bel de huisarts nog een keer.
Niet de HAP na 17u, gewoon je eigen huisarts, zeg dar je je zorgen maakt (die indruk krijg ik althans) en niet goed begrijpt waarom hij kiest voor deze behandeling.
Imo is dat de enige juiste weg.

Sterkte.

Bedankt :) ik vind het lastig gezien ik echt geloof in de kundigheid van degene die medisch zijn opgeleid, maar dus ook twijfels heb of dit een adequate behandeling is. Dan is het fijn als er meer mensen zeggen dat dit niet lijkt te kloppen. Ik ga de arts nog een keer bellen met mijn vragen.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Wat kan het zijn? Druk op borst en vocht vasthouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 14:50

Jeetje, zo jong en die klachten. Daar zou ik me echt niet prettig bij voelen. Ik zou ook echt wat meer aandringen bij de huisarts. En anders misschien een partner of ouder die het even goed duidelijk kan maken?

Mijn man is ooit weggestuurd en heb me toen even boos gemaakt. Soms hebben ze net niet de juiste indruk in de korte tijd die ze met iemand hebben.

Knikmops57
Berichten: 191
Geregistreerd: 12-05-19

Re: Wat kan het zijn? Druk op borst en vocht vasthouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 15:10

Nee, Bokt lezers zijn geen artsen. Maar ik sluit mij volledig aan bij alle vorige reacties.
Serieus laten onderzoeken!
Zoveel vocht vasthouden en benauwd zijn KAN richting hartfalen wijzen.

assebassie
Berichten: 1248
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Re: Wat kan het zijn? Druk op borst en vocht vasthouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 15:55

Dit klinkt echt als een serieuze hartaandoening, dus terug naar de huisarts en om een verwijzing vragen naar cardiologie, geen maand wachten met deze klachten.

Needje

Berichten: 19201
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Wat kan het zijn? Druk op borst en vocht vasthouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 15:59

Nou idd. Ik zou ook zeker een doorverwijzing willen hebben!
Moet je ook veel plassen?

DuoPenotti

Berichten: 29503
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 16:00

assebassie schreef:
Dit klinkt echt als een serieuze hartaandoening, dus terug naar de huisarts en om een verwijzing vragen naar cardiologie, geen maand wachten met deze klachten.

dat vind ik nogal een uitspraak via een schermpje....


doorverwijzing ja, maar de rest is toch voor de mensen in het echie

Miriam91

Berichten: 2840
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: In de boerderie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 17:22

Een 26 jarige met een NTproBNP van 213 is niet normaal. Nogmaals de huisarts bellen dus

996981
Berichten: 9720
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-23 17:29

Miriam91 schreef:
Een 26 jarige met een NTproBNP van 213 is niet normaal. Nogmaals de huisarts bellen dus

Net gedaan. Ik mag morgen nog eens langskomen. Vraag met af of hij die NTprobBNP überhaupt gezien heeft. Want hij heeft het niet benoemd terwijl het volgens mij inderdaad een afwijkende waarde is.

Hij benoemde enkel de vitamine D als afwijkend

noviceh

Berichten: 4784
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 17:43

Miriam91 schreef:
Een 26 jarige met een NTproBNP van 213 is niet normaal. Nogmaals de huisarts bellen dus
Dit inderdaad! Jouw verhaal klinkt erg verdacht voor hartproblematiek en m.i. heb jij het recht om op korte termijn door een cardioloog gezien te worden. Het zou goed zijn als de huisarts jou doorverwijst naar een SEH of Eerste Hart Hulp.

imaudy
Berichten: 5045
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 17:46

Miriam91 schreef:
Een 26 jarige met een NTproBNP van 213 is niet normaal. Nogmaals de huisarts bellen dus


Ik heb daar geen verstand van, maar als ik een schema bekijk van de normaalwaardes icm de klachten dan denk ik toch wel oei. Ik vind dat je op hele korte termijn gezien moet worden door een cardioloog. Het klinkt gewoon niet goed.

Charaz

Berichten: 24294
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 17:47

Polly schreef:
Weet je, ik zou gewoon de HA weer bellen.
Bokt is geen dokter en iedereen die medisch geschoold is weet dat je eigenlijk geen adviezen moet gaan geven aan de hand van onvolledige online info zonder dat je de persoon in kwestie zelf gezien hebt.
Ik lees ook echt wel dingen waar ik mijn wenkbrauw van optrek (ik ben medisch geschoold, vnml spoedzorg) maar ik kan (en wil) je geen medisch inhoudelijk advies geven anders dan: bel de huisarts nog een keer.
Niet de HAP na 17u, gewoon je eigen huisarts, zeg dar je je zorgen maakt (die indruk krijg ik althans) en niet goed begrijpt waarom hij kiest voor deze behandeling.
Imo is dat de enige juiste weg.

Sterkte.


Mee eens, ik zou toch opnieuw aan de bel trekken, dit is voor iemand van jouw leeftijd niet normaal.

Charaz

Berichten: 24294
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 17:48

996981 schreef:
Miriam91 schreef:
Een 26 jarige met een NTproBNP van 213 is niet normaal. Nogmaals de huisarts bellen dus

Net gedaan. Ik mag morgen nog eens langskomen. Vraag met af of hij die NTprobBNP überhaupt gezien heeft. Want hij heeft het niet benoemd terwijl het volgens mij inderdaad een afwijkende waarde is.

Hij benoemde enkel de vitamine D als afwijkend




Ik had dit berichtje gemist, fijn dat je morgen weer een afspraak hebt.

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 17:51

De meeste huisartspraktijken kunnen sowieso zelf een hartfilmpje maken toch? Heeft de assistente wel is gedaan hier.

Ik had die waarde van 213 nog even opgezocht en in dit artikel wordt ook verder onderzoek geadviseerd:
https://www.hartkliniek.com/nieuwsbriev ... e-praktijk

noviceh

Berichten: 4784
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 17:54

Hannanas schreef:
De meeste huisartspraktijken kunnen sowieso zelf een hartfilmpje maken toch? Heeft de assistente wel is gedaan hier.
Zeker, maar deze moet wel goed beoordeeld worden.

996981
Berichten: 9720
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-23 17:55

Hannanas schreef:
De meeste huisartspraktijken kunnen sowieso zelf een hartfilmpje maken toch? Heeft de assistente wel is gedaan hier.

Ik had die waarde van 213 nog even opgezocht en in dit artikel wordt ook verder onderzoek geadviseerd:
https://www.hartkliniek.com/nieuwsbriev ... e-praktijk

Klopt. Dat is gedaan waaruit kwam dat mijn pols opvallend laag was (43). Volgens mij is het alles te samen teveel om geen verder onderzoek te doen… verhoogde bloeddruk, verlaagde pols, 7 liter vocht, benauwd en pijn op de borst

Neon

Berichten: 4927
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Wat kan het zijn? Druk op borst en vocht vasthouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 18:03

Ik heb voor minder bij de eerste hart hulp gezeten...

Het hoeft niks ernstigs te zijn ts... maar dat wil je wel graag zeker weten.. sta naar op je strepen dat je doorverwezen wilt worden voor grondig onderzoek

imaudy
Berichten: 5045
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 18:48

Neon schreef:
Ik heb voor minder bij de eerste hart hulp gezeten...

Het hoeft niks ernstigs te zijn ts... maar dat wil je wel graag zeker weten.. sta naar op je strepen dat je doorverwezen wilt worden voor grondig onderzoek


Ik moet eerlijk zeggen dat ik een bezoekje aan de HAP vanavond best op zijn plaats vind.

Charaz

Berichten: 24294
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Wat kan het zijn? Druk op borst en vocht vasthouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 20:29

Waarom ?

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Wat kan het zijn? Druk op borst en vocht vasthouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 20:34

TS woon je alleen of is er iemand bij je vannacht?

Alenthe05

Berichten: 1096
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: Naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 20:39

Lijkt wel of je gedecompenseerd bent, alle alarm bellen gaan voor mij wel af. Familiar belast, 7kg in 4dgn aankomen, dikke enkels ed. Jij zou als je 112 belt met pijn op de borst klachten, benauwdheid wel echt even mee gaan naar de EHH... Suc6 morgen

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 21:27

DuoPenotti schreef:
Als dat niet binnen een jaar is kan dat zover ik weet niet zonder verwijzing.

Tenminste ik moet elke jaar op controle bij de oogarts, maar ben ik per ongeluk een week te laat moet ik een nieuwe verwijzing vragen.
Doet de HA niet moeilijk over en de assistente stuurt die dan al meteen.
Maar meen dat de verzekering dat eist.

Niet als het voor hetzelfde probleem is en de behandeling niet expliciet terug is overgedragen naar de huisarts.

Bij mij gaan er alarmbellen af en ik zou bij toename klachten absoluut vanavond nog hulp zoeken en anders morgen bij je afspraak aandringen op (spoed)verwijzing naar cardioloog.
De combinatie van druk op de borst, benauwdheid en 7 kg gewichtstoename door oedeem triggert mij, zeker i.c.m. je verhaal over je familie. CK is nauwelijks verhoogd dus een hartinfarct zal het wel niet zijn bij al een aantal dagen klachten en het NTproBNP is met +/- 2x de bovengrens van normaal ook niet extreem afwijkend, maar hier moet mijns inziens absoluut goed naar gekeken worden.

De daling in het vitamine D is zo gering dat ik dat niet als een verandering zou willen aanmerken (normale meetvariatie). Bovendien is dat niet iets waar je deze acuut ontstane klachten mee kan verklaren.

Sterkte en ik hoop voor je dat het meevalt.
En als het vanavond/vannacht erger wordt echt de dokterswacht of ambulance bellen.

(Normaal sta ik er net zo in als Polly, maar de reden dat ik hier nu wel advies geef is dat ik me ongerust voel bij het lezen van dit verhaal)