Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 40 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Digitaal minimalisme, minder online zijn

 
Profiel   

Aangezien ik gemiddeld zo'n 7! uur schermtijd heb per dag en merk dat mijn aandachtsspanne enorm kort is, heb ik besloten dat ik flink anders wil omgaan met mijn smartphone :)

Ik heb al enkele jaren geen Facebook meer en instagram enkel nog op mijn laptop. Ook TikTok toch maar weer verwijderd, want die was toch wel de ergste afleider van allemaal. Maar toch, grijp ik te pas en te onpas naar dat ding. En voor wat? Geen idee.
Stomme spelletjes (Hay Day :+ ), paarden kijken op Marktplaats, door Bokt scrollen, kleding apps zoals Zalando, echt vanalles.
Ondertussen liggen er ontzettend veel ongelezen boeken in de kast en zou mijn studie er ook van profiteren als ik me wat vaker los kan maken van het scherm :=
Ook merk ik dus tijdens colleges dat ik er naar grijp en snel afgeleid ben, terwijl de colleges maar bestaan uit 2 blokken van 45 minuten. Ik vind het van de gekken dat ik gedurende die korte tijd mijn aandacht er niet bij kan houden :o

Dus al enige tijd terug begon ik met het instellen van limieten voor bepaalde apps. Dit werkte even, maar aangezien je die limiet met 2 kliks weer uit hebt, zet het geen zoden aan de dijk.
Dus ik ging vanmiddag eens googlen naar telefoons met enkel de functie bellen, sms'en, whatsapp en google maps. Dat zou alles zijn wat ik nodig heb op dagelijkse basis, mails etc zou ik dan op mijn laptop bekijken.
Nu bestaan er dus 'dumbphones', die dus heel beperkt zijn in functie en soms ook wel voor ouderen gebruikt worden. Echter lijkt dit nog niet optimaal te zijn omdat die minder gebruikt worden en functioneel kennelijk anders werken, waardoor ze minder vaak updates krijgen etc. Dus ik ben nog niet overtuigd wat dat betreft, want voor studiegerelateerde dingen heb ik whatsapp wel echt nodig.

Dus nu dan besloten een wachtwoord op mijn schermtijd te zetten die alleen mijn vriend weet en een aantal apps te verwijderen. Probeer me ook meer bewust te zijn van het gebruik :j

Zijn er meer mensen met mij, die wat willen doen aan hun schermgebruik? En wat doe je dan? Kies je bewust om bepaalde mensen wel/niet te volgen, heb je vaste 'schermtijd momenten' per dag of verwijder je juist alle social media, hoe doen jullie dat?

Lekker tegenstrijdig om dit op een digitaal forum te plaatsen, maar Bokt vind ik toch wel een ander medium dan bijvoorbeeld instagram, wat er echt op gericht is jouw aandacht vast te houden, ik klik Bokt een stuk makkelijker weg (zonder vervolgens weer terug te komen) :D

https://www.happinez.nl/groei/minder-so ... nimalisme/
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 18:16 



 
Profiel   

Mijn telefoon mag niet meer dan bellen, sms, foto's, aantekeningen, agenda. Social media is eigenlijk afwezig en verder alles via laptop thuis op de bank. Buitenshuis dus eigenlijk geen schermgebruik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 18:26 



 
Profiel   

Jess me,
Oké wel fb en insta en bokt.
Maar in heb sinds eind augustus vorige jaar geen abonnement meer.
Slechts prepaid kaartje waar ik nu 30 ca totaal verbruikt heb sinds vorige jaar augustus.
Puur omdat ik als ik onderweg ben/op 't werk minder met m'n mobiel bezig wou zijn.

Voortijd Was ik niet sterk genoeg, en nu heb ik alleen internet als ik in WiFi bereik ben.

Echt heeeeeerlijk!!
Telefonisch nog altijd bereikbaar. Maar qua WhatsApp ofzo niet

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 18:46 



 
Profiel   

Ik zou in de avond in bed graag geen telefoon gebruiken, dat klinkt zo makkelijk maar het zorgt voor mij ook voor afleiding, minder piekeren.

Het stomme is dat als ik op vakantie ben het mij heel goed lukt, weg van alles maar thuis niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 19:17 



 
Profiel   

Pro-tip: wacht tot je 50 bent en een leesbril nodig hebt :+
Gegarandeerd dat je je telefoon niet meer gebruikt als je niks meer kunt lezen :))

OK, nu serieus.

Tijdens colleges: ding niet meenemen de zaal in, in een kluisje opbergen, onderin je tas gooien, gewoon buiten bereik houden.
's Avonds in bed: idem, buiten bereik leggen als je 'm als wekker gebruikt/'s nachts telefonisch bereikbaar moet zijn, of anders gewoon in de woonkamer laten liggen.
Echt, het is niet moeilijk, gewoon het ding ergens neerleggen waar je 'm niet hoort en ziet (boven als je beneden zit en omgekeerd), dat boek pakken en gaan lezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 19:27 



 
Profiel   

@tamary, ik ben dan wel benieuwd wat voor telefoon je hebt met zo weinig functies? :) Heb je wel sociale media gehad?

@hagelslag ook goede oplossing zo'n prepaid kaart! Maar heb je niet dan alsnog thuis veel schermtijd of heb je daar geen wifi?

@moonsparkle, zelfde hier, vooral in de avond een probleem. Is er iets wat je kan doen 'offline' wat ook afleiding/rust geeft? Zoals lezen, tekenen of zoiets?

@Ibbel: Haha, ik heb al slechte ogen maar red het nu nog met lenzen :')
Je hebt wel een punt, soms blijft ie in mn tas tijdens colleges maar soms ook niet. Ga er alert op zijn :j


Ben wel benieuwd of mensen tv kijken ook als schermtijd zien? Enerzijds denk ik ja, anderzijds vind ik een film kijken toch wel anders dan doelloos op sociale media scrollen.
Maar ik probeer wel bewust te kiezen wat ik wil zien en dan ook de tv weer uit als dat afgelopen is. En dan niet tijdens de film/programma op je telefoon maar ook echt kijken O:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 21:53 



 
Profiel   

Ik kan wel gaan lezen, maar dat licht wat ik ervoor nodig heb vind ik zo fel :') de telefoon kan helaas op darkmode

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 21:56 



 
Profiel   

Gewone smartphone, staat op zeer energiezuinige modus, is prepaid (verbruik misschien 15 euro/jaar), kan het dus in principe wel, maar nooit gebruikt. Vorige telefoons idem., nooit nut van ingezien eigenlijk en meer een niet begonnen dan wordt nu wel erg en probeer af te kicken situatie. Inmiddels zijn de nadelen zo duidelijk aan het worden dat antwoord op waarom een "ter bescherming van mijn geestelijke (en financiele) gezondheid mag mijn telefoon dat niet" is. Meeste reacties liggen ergens langs de lijn van eigenlijk wel verstandig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 21:58 



 
Profiel   

Tja 5 minuten Tik Tok bestaat niet, helemaal met je eens.
Voor mijn lijf is in een warm bad liggen goed. Enkel is mijn geduld daarvoor echt niet geschikt, dan ben ik er met 5 minuten al klaar mee. Denk ik echt, wat doe ik hier. Met tik tok houd ik wel vol _O- Dus ik beperk het enkel daartoe.

Mobiel laat ik sws in de keuken of huiskamer liggen, die hoef ik niet naast mijn bed. Enkel in bepaalde situaties, als er bv iemand in het ziekenhuis ligt en je echt bereikbaar moet zijn. Oke en straks als mijn merrie onder het alarm staat. Maar daar heb ik een aparte mobiel bij, dus hoef ik niet mijn eigen voor mee te nemen.

Gelukkig onder werktijd geen mobiel. Heb hem wel mee (meer als horloge) maar tijdens werk geen gebruik.
Deze maand zelfs maar 191 MB aan mobiele data verbruikt *\o/*

Op bed is eigenlijk de enige tijd dat ik even tv kijk, verder amper. Enige wat ik kijk is F1, maar ook daar blijf ik niet speciaal voor thuis.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 22:00 



 
Profiel   

https://www.volkskrant.nl/cultuur-media ... ~bcd51f34/

Ik las dit artikel van de week en vond dat wel schokkend eigenlijk. Hoe we ons brein eigenlijk tekort doen met dat simpele gescroll. Herken het ook zeker die verkorte aandachtsspanne die jij ook omschrijft.

Tiktok heb ik nooit gehad (gelukkig geloof ik :+ ) en insta beperk ik me echt alleen tot accounts die ik echt interessant vind. Maar dan nog grijp ik ook vaak onnodig naar m'n telefoon.
Dus ik heb naar aanleiding van bovenstaand artikel er maar weer eens een boek bij gepakt want hoewel ik vroeger zo een paar boeken per week kon lezen zit ik nu misschien op max 5 per jaar. En dat heeft ook zeker te maken met de (nutteloze) tijd die ik op de telefoon doorbreng.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 22:09 



 
Profiel   

Eliine schreef
https://www.volkskrant.nl/cultuur-media ... ~bcd51f34/

Ik las dit artikel van de week en vond dat wel schokkend eigenlijk. Hoe we ons brein eigenlijk tekort doen met dat simpele gescroll. Herken het ook zeker die verkorte aandachtsspanne die jij ook omschrijft.

Tiktok heb ik nooit gehad (gelukkig geloof ik :+ ) en insta beperk ik me echt alleen tot accounts die ik echt interessant vind. Maar dan nog grijp ik ook vaak onnodig naar m'n telefoon.
Dus ik heb naar aanleiding van bovenstaand artikel er maar weer eens een boek bij gepakt want hoewel ik vroeger zo een paar boeken per week kon lezen zit ik nu misschien op max 5 per jaar. En dat heeft ook zeker te maken met de (nutteloze) tijd die ik op de telefoon doorbreng.



Dus je gaat voorlopig niet reageren op mijn reactie :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 22:12 



 
Profiel   

Ik zag (ja, op tiktok :+) iemand die een app had die een laadscherm van 6 seconden liet zien voor tiktok opende. Je kan de app dus niet openen zonder eerst 6 sec te wachten. Volgens haar precies goed tijd om te bedenken 'wat doe ik hier eigenlijk' en het weer af te sluiten

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 22:14 



 
Profiel   

Nou, er zijn dagen dat ik meer schermtijd heb en dagen dat ik minder schermtijd heb.

Wel is het zo dat ik sneller berichten etc negeer of gewoon niet op reageer

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 22:16 



 
Profiel   

Nirvana_ schreef
Ik zag (ja, op tiktok :+) iemand die een app had die een laadscherm van 6 seconden liet zien voor tiktok opende. Je kan de app dus niet openen zonder eerst 6 sec te wachten. Volgens haar precies goed tijd om te bedenken 'wat doe ik hier eigenlijk' en het weer af te sluiten


Ik keur ook paddenstoelen voor een website, deze was een tijdje zo traag dat ik even was gestopt, vertragingen helpen dus wel ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 22:16 



 
Profiel   

moonsparkle schreef
Ik kan wel gaan lezen, maar dat licht wat ik ervoor nodig heb vind ik zo fel :') de telefoon kan helaas op darkmode


En een fysiek boek lezen bij een nachtlampje?

@tamary oh de apps gewoon niet erop zetten is natuurlijk ook een oplossing. Al ben ik dan wel iemand die dan in vakantie tijd bijv denkt, oh dan doe ik tijdelijk weer even tiktok/iets anders erop. Maar dat wil ik dus niet meer en voor die gevallen zou een telefoon waar bepaalde apps niet op kunnen wel echt makkelijk zijn.

@kiki1976; als je zo je bad doorkomt, prima toch :D vind het knap als het je lukt om daarbuiten niet op tiktok te zitten _/-\o_ met een boek/tijdschrift lukt het niet?

@eliine Ja wat erg he! Ik merk ook dat ik minder 'goed' lees als vroeger, ik heb regelmatig dat ik te snel ga en meer scan ipv bewust lees, probeer mn tempo ook te verlagen want ik weet soms niet eens meer wat ik net gelezen heb. Ik vind het ook zeer ernstig hoeveel super jonge kinderen en zelfs baby's al achter telefoon van de ouders zitten, ik denk dan als het voor ons als volwassene al zoveel invloed heeft, hoe erg is dat dan wel niet voor die jonge hersens :o

Nirvana_ schreef
Ik zag (ja, op tiktok :+) iemand die een app had die een laadscherm van 6 seconden liet zien voor tiktok opende. Je kan de app dus niet openen zonder eerst 6 sec te wachten. Volgens haar precies goed tijd om te bedenken 'wat doe ik hier eigenlijk' en het weer af te sluiten


Dat zou serieus een goede zijn ja :))
Grappig (of eigenlijk ernstig) ook hoe gewend we zijn aan die snelheid, als een site/app enkele seconden trager is dan normaal merk je dat meteen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 22:21 



 
Profiel   

Nee niet vind ik niks in bad, lezen haha.

Vraag me af, wat is jullie gemiddelde schermtijd?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 22:30 



 
Profiel   

It's all about mindset. Maar dat is juist ook het lastigste. 8)7

Ik herken dit wel een beetje van de momenten dat ik me vreselijk moe voel of niet goed in mijn vel zit dat ik echt oneindig en doelloos kan scrollen. Vind het niet heel leuk dat ik het doe, maar zet die knop maar eens om..

Wat in ieder geval wel helpt is een nieuwe gewoonte aanleren. Toen ik van nagelbijten af wilde heb ik mezelf aangeleerd om elke keer mijn nagels een beetje te veilen ipv te bijten. Werkte onwijs goed. Iets wat je gemakkelijk met je handen kunt doen als je de verleiding hebt om je telefoon te pakken. Een fidget cube, een sudoku boekje, iets in die richting.

Telefoons zijn nou eenmaal extreem verslavend. TikTok is er zelfs op gebouwd om zo verslavend mogelijk te zijn. Als UX designer vind ik dat reuze interessant, maar voor gebruikers is het uiteindelijk wel een enorme valkuil.

Wat eventueel ook kan helpen is momenten inplannen waarop je op je telefoon mag kijken. Buiten die tijden wegleggen en niet aankomen. Structuur inbouwen. Mijn telefoon stond altijd op stil en ik miste altijd alles, waardoor ik vaker en vaker ging kijken om niets te missen. Daarvoor heeft mijn smartwatch weer geholpen. Daarop zie ik telefoontjes en whatsappjes binnen komen en kan ik deze negeren indien niet belangrijk. Wel belangrijk? Dan even de telefoon erbij, maar dan heeft het gelijk een nuttige reden.

Hopelijk heb je er iets aan!

Denk dat het enorm helpt om je vriend de code te geven. Lijkt me dat je dan oprecht niet meer langer dan een bepaalde tijd kunt scrollen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 22:36 



 
Profiel   

We zijn zo verslaafd aan prikkels, terwijl het heerlijk is om daar een tijdje van verlost te zijn, zoals op vakantie.
Ik heb de welzijnsinstellingen op de telefoon gezet. Eerst hielp het wel.
Helaas fop ik mezelf door vervolgens iedere keer een pauze in te lassen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 22:38 



 
Profiel   

Mijn schermtijd is gemiddeld 3-4 uur per dag, soms zit er een uitschieter naar 6 tussen. Die 3-4 uur is nu ik er bewuster mee om ga, maar nog steeds vind ik het erg veel en zou ik het willen minimaliseren naar max 2 uur per dag.

Het is niet allemaal onzin wat ik doe op mijn mobiel, gelukkig. :') Zo check ik ook regelmatig studiedingen, werkmails, het nieuws en appen met vrienden zie ik ook als prettig en niet alleen als afleiding.
Maar de hoeveelheid van checken van apps en websites, het wegklikken om mezelf er 10 tellen later weer te vinden en dat kan zich dan herhalen tot ik vergeten ben wat ik eigenlijk wilde gaan doen toen ik de app in eerste instantie sloot, dat vind ik echt vreselijk!
Vooral op insta kan ik in filmpjes scrollen blijven hangen, maar vaak wissel ik het af met facebook, whatsapp, bokt, spelletje en weer naar insta.

Wat ik tot nu toe doe:
Ik beperk mijn social media apps. Ik heb alleen insta en facebook. Ik mag van mezelf 1 spelletjes app hebben (merge dragons :') ).
Mijn grootste stap in schermtijd minderen is niet eens van mijn mobiel geweest, maar van series kijken op de laptop. Ik kon de neiging hebben om helemaal in series te verdwijnen, ten koste van mijn dagen en studie. Sinds december heb ik geen enkele serie meer gekeken, op één na die ik af en toe met mijn vriend kijk. In plaats daarvan lees ik boeken, waar ik echt ontzettend blij mee ben! Ik lees nu 2-4 boeken per maand uit. Dat geeft mijn hoofd al zoveel meer ontspanning.
Ik heb een paar momenten gehad dat ik een serie wilde kijken, maar zodra ik op netflix zat, pakte ik toch een boek. Door altijd een boek te hebben wat ik lees zit ik ook minder op mijn mobiel. Maar toch zijn er nog van die verdwaalmomentjes, het stomme is ook dat ik het dan niet bij 5-10 min hou, maar het gelijk een halfuur of meer verder is.
Nadeel van het boeken lezen is dat ik daardoor actief ben op de app goodreads en graag nieuwe goede boeken ontdek, maar dat is een minpuntje die ik voor lief neem.

Wat ik nog kan doen:
Facebook en instagram verwijderen. Facebook heb ik niet zo’n moeite mee. Instagram vind ik lastiger, ik post ook graag verhalen/foto’s en dat kan via de laptop niet.
Met mezelf mobieltijd afspreken. Dus dagelijkse momentjes dat ik mag checken, maar hier ook een max tijd voor zetten. Ben alleen nog zoekende naar een vorm waar ik niet te veel discipline voor nodig heb. _O-

Waarom ik graag minder schermtijd wil?
Mijn smartwatch zegt eigenlijk al genoeg, de momenten dat ik op mijn mobiel zit is mijn stresslevel (onbewust) echt hoog ten opzichte van als ik lees.
Daarnaast vind ik het zonde om mijn dag te beginnen en af te sluiten met een hoofd vol onzinnige prikkels. Plus dat ik het echt tijdverspilling vind, ik kan genoeg andere dingen bedenken die ik op een dag zou moeten of willen doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 22:40 



 
Profiel   

Wat goed van je!!

Ik heb geen facebook, insta, tiktok etc etc. Al jaren niet meer. Je leven knapt er aanzienlijk van op.
Bokt laat ik maar, één guilty pleasure sta ik mezelf wel toe. :D

Je hebt al die social onzin niet nodig. Leef het leven waar je hoort te leven. In de realiteit. Je zult veel meer rust ervaren. The fear of missing out zal in het begin wel wat knagen maar uiteindelijk mis je helemaal niets. Belangrijk nieuws komt toch wel tot je en echte vrienden komen gewoon fysiek langs.

Gefeliciteerd met je inzicht om je leven om te gooien! *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 22:44 



 
Profiel   

kiki1976 schreef
Nee niet vind ik niks in bad, lezen haha.

Vraag me af, wat is jullie gemiddelde schermtijd?


Tussen de 6-7 uur de afgelopen paar weken... :o
En ja ik slaap wel zo'n 7-8 uur per nacht, ga naar school etc, als ik die getallen zie denk ik echt stel je voor als ik die tijd nuttig kon besteden joh :+

@Celebi; mindset is het zeker! De wil is er ook wel, nu nog doen :))
Denk dat een nieuwe gewoonte voor mij zou kunnen zijn dat mijn telefoon een vaste plek heeft. Dus als ik thuis kom, telefoon daar. Hooguit later op de avond even kijken of er nog wat belangrijks is geweest via whatsapp en verder niet.
Iets om te friemelen is ook een goede, nu heb ik 4 cavia's dus die kunnen dan mijn slachtoffers zijn. Ze zullen wel denken, wat pakt dat mens ons ineens vaak op :')
Ja ik heb gemengde gevoelens over het design van die apps. Ik snap dat bedrijven commercieel zijn ingesteld, maar de jongere kinderen op tiktok zijn gewoon nog niet in staat om met een app met zo'n hoog verslavingsrisico om te gaan.

@senna21
Ja zo waar! Continu nieuwe prikkels, dat hebben alle app ontwikkelaars slim gedaan, een app is voor ons brein veel 'aantrekkelijker' dan een boek. Ernstig wel.


@Suliko ook al bewust bezig, goed hoor! Ik herken je struggle dat je continu apps afwisselt. Interessant dat je smartwatch het verschil zo laat zien!
Instagram vind ik ook lastig. Ik merk dan toch die FOMO. Ik ga al af en toe door mn lijst van wat ik volg en dan ontvolg ik weer wat, maar het stomme is dat ik dan toch mensen blijf volgen die ik sinds de middelbare school of studie niet meer heb gesproken :+ Dat ik denk hoezo wil ik 'betrokken' blijven bij jouw leven, wat voegt het toe?

@Pareltjes wat leuk zo'n positieve post, dankjewel *\o/*
Dat is het ook, ik weet verstandelijk wel dat je niks mist en het niet nodig hebt, maar gevoelsmatig is het toch een ding. We komen er vast wel :D
Je bent toch vaak een van de weinige zonder...


Ik denk dat wat ook meespeelt is dat het zo normaal is. Als je in de wachtkamer bij de huisarts/dokter zit, zit bijna iedereen op z'n telefoon. Wachten bij de bushalte/in het OV, zelfde verhaal. En daarnaast kan je met bepaalde dingen niet meer echt zonder. Ik heb bijvoorbeeld een authenticator app die ik moet gebruiken om in te loggen voor school. En die app kan dus alleen op je telefoon :+ laatst nog geprobeerd of dat gewoon via laptop zelf kon, maar kwam er niet uit.
Veel dingen worden via whatsapp doorgeven mbt studie, dus als je dat niet hebt zou je afhankelijk zijn van iemand die jou sms/belt of mailt.
Daarnaast heb ik bepaalde dingen echt 'ontdekt' dankzij sociale media en weet ik niet of ik die anders ook gevonden zou hebben.
Een voorbeeld is een fitness trainster waar ik nu een online trainingsprogramma van volg, dat is echt een ontzettend goed programma maar ik denk niet dat ik daar buiten instagram ooit bij terecht gekomen was. En zo zijn er nog wat 'content creators' die wel nuttige/informatieve posts/videos maken waar ik echt wat aan heb gehad. Dat maakt het wel een dilemma voor mij om instagram echt definitief te verwijderen, omdat ik er toch ook wel wat aan gehad heb.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 23:11 



 
Profiel   

moonsparkle schreef
Ik zou in de avond in bed graag geen telefoon gebruiken, dat klinkt zo makkelijk maar het zorgt voor mij ook voor afleiding, minder piekeren.

Het stomme is dat als ik op vakantie ben het mij heel goed lukt, weg van alles maar thuis niet.

Ik heb laatst gelezen dat voor een aantal mensen het beter is om toch even de telefoon te pakken.
Mensen die inderdaad piekeren, kunnen dan beter in slaap vallen.
Maar dan moet je niet het type zijn die om 11 uur naar bed gaat en dat ding om 2 uur naast je kussen legt.

Edit: gevonden!
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel ... -onderzoek

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 23:12 



 
Profiel   

Ik dacht dat ik op veel zat haha. Valt mee gemiddeld 2- 2,5 per dag

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 23:22 



 
Profiel   

kiki1976 schreef
Ik dacht dat ik op veel zat haha. Valt mee gemiddeld 2- 2,5 per dag

Ik zit op 7 uur.
Maar gebruik mijn tel ook wel eens voor teams vergaderingen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 23:38 



 
Profiel   

Tja, ik kan 7 uur per dag gamen als het niet meer is. Social media vind ikzelf zo ontzettend geestdodend. Ik like de foto's van de mensen die ik persoonlijk ken echt wel, vijf-tien minuten, maar dan heb ik het wel weer gehad met de nieuwe vriendin(nen) auto's en vakantiefoto's. Vind het simpelweg niet interessant. Dat kun je jezelf ook afvragen ''wat kijk ik nou precies?'' Want ook een hond die iets doms doet, ken ik inmiddels wel. :+
Er is imo niets mis met je telefoon gebruiken als je moet wachten maar als je die 2x een uur school niet van je telefoon af kan blijven is het inderdaad wel slim er iets aan te doen. Daarnaast kun je je afvragen, als je liever op social media zit dan dat boek te lezen, het is je vrije tijd dus misschien accepteren dat je gewoon iets ''mag'' doen wat je leuk vind in die uren.
Mijn telefoon kan prima dagen uitstaan. Heb niemand om iets aan te melden en niemands leven die mij nog iets aangaat. Computer draait overigens 12 uur per dag, soms online maar vaak genoeg niet.

Het is ook iets dat je moet trainen. Toevallig op tiktok( die inmiddels 2-3 jaar van de telefoon af is gegooit ) zag ik een filmpje over het feit dat we gewend raakte aan de bepaalde hoeveelheid prikkels. Met om de 20seconde een (intensief) filmpje met constant een ander onderwerp is natuurlijk veel entertainment; 45 luisteren in een stil lokaal is dan ineens oer saai en je brein grijpt gelijk naar die dopamine, google: Social media mimics human connection, prompting dopamine release when we get likes and comments. Lembke says the “bottomless bowl” of social media, where we see flashing lights, rankings, and beautiful images of other people all with minimal effort makes the brain release more dopamine than it would with a typical real-life interaction
Iets om dus te trainen, dat 2 uur in het bos wandelen genoeg kan zijn, net zoals dat uur les. :j
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 00:35 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 40 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen