Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 55 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Cold turkey gestopt tramadol met colitis ulcerosa

 
Profiel   

J30d schreef
superpony schreef
Hopelijk komt er een goede medicatie voor de ontsteking, want dan zou de pijn toch ook minder kunnen worden.
Ik ken iig van die jaren CU niet die medicatie. Wel de entocort, maar die deed niet genoeg. Heb ongeveer 2 stabiele jaren gehad op azathioprine en tijdens opvlammingen prednison, wel lange kuren.

Voor de tramadol zou ik de pijnpoli bellen. Zij hebben dit voorgeschreven en met dit soort dingen zou ik nooit adviezen van internet/bokt volgen.


Tramadol is voorgeschreven door mdl en mdl wilde eigenlijk op morfine zetten. Maar omdat ik zo jong ben is morfine geen optie, daarom door gestuurd naar pijnpoli. Ik krijg momenteel juiste medicatie voor ontsteking. Echter chronische buikpijn wat betekend dat ik nooit meer pijnvrij zal leven. Ook zal ik nooit van mijn vermoeidheid afkomen dit is zowel gezegd door mdl, pijnpoli en second opinion.


Vermoeidheid hoort inderdaad bij auto immuun ziekte's. Heb er 3, dus ken het helaas. Maar dat wil niet zeggen dat ik altijd moe ben en niks kan of altijd veel pijn moet hebben.

Heb van 1999 tm 2006 CU gehad en heb dus een pouch, maar al die jaren veel opvlammingen. Echter is er door mijn MDL arts altijd meer aandacht gegaan naar de ontstekingen bestrijden dan de pijn.Ik zou zelf ook kijken of je daar nog winst kan behalen. Eventueel eens lotgenoten zoeken op een fb groep bijv, want je bent niet de enige met CU.

Voor de bechterew heb ik diverse medicatie gehad en reageer er slecht op, maar ze kunnen zoveel proberen en geven. Zijn vaak dezelfde medicijnen ook.[/quote]

Zit al in diverse fb groepen en chats! Daar haal ik veel uit! :o
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 17:21 



 
Profiel   

tramadol bij colitis ulcerosa opvlammingen is een aparte keuze. Cold turkey doen stoppen nog vreemder... Ik zou een andere dokter zoeken om te beginnen eerlijk gezegd. :o

Het enige wat ik kan aanraden is om niet cold turkey te stoppen maar af te bouwen maar in hoeverre dat nu nog effect gaat hebben... je bent cold turkey gestopt met twee medicaties die lichamelijke afhankelijkheid geven en vrij snel ook. Waarvoor kreeg je amitriptyline? Ik kan me nl geen enkele klacht van colitis voorstellen waarvoor amitriptyline nut heeft.

Tramadol is niet je enige probleem. Amitripyline is een antidepressiva dat ook voor zenuwpijnen gebruikt wordt...

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 18:29 



 
Profiel   

Ayasha schreef
tramadol bij colitis ulcerosa opvlammingen is een aparte keuze. Cold turkey doen stoppen nog vreemder... Ik zou een andere dokter zoeken om te beginnen eerlijk gezegd. :o

Het enige wat ik kan aanraden is om niet cold turkey te stoppen maar af te bouwen maar in hoeverre dat nu nog effect gaat hebben... je bent cold turkey gestopt met twee medicaties die lichamelijke afhankelijkheid geven en vrij snel ook. Waarvoor kreeg je amitriptyline? Ik kan me nl geen enkele klacht van colitis voorstellen waarvoor amitriptyline nut heeft.

Tramadol is niet je enige probleem. Amitripyline is een antidepressiva dat ook voor zenuwpijnen gebruikt wordt...


Ik kreeg beide voor de zenuwpijn, heb diverse artsen bezocht en ook second opinions gehad en die gaven allemaal ditzelfde advies en dat was tramadol en Amitriptyline maar dit werkte niet voldoende dus daarom naar de pijnpoli gestuurd. Hier met pijnverpleegkundige gesproken voor tens apparaat en de anesthesist heeft bepaald cold turkey te stoppen met tramadol en Amitriptyline. En te starten met metazimol en pregabiline

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 20:27 



 
Profiel   

En de second opinion was aan de andere kant van het land en een vd betere mdl artsen. Daarnaast nog een extra opinion aangevraagd ook bij een ander ziekenhuis niet hier in de regio en deze gaf hetzelfde advies! Tja als die het zeggen dan volg je dat toch op ik heb er niet voor gestudeerd :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 20:30 



 
Profiel   

Ik wou aanraden om je (arts) te laten inlezen over naltrexon, wat bedoelt is om van opiodes af te raken. Bij de bijwerkingen staat wel buikpijn, dus misschien niet ideal in jou geval.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 20:37 



 
Profiel   

Klopt wel dat tramadol kan helpen bij zenuwpijn, al is het licht
Toen ik vorig jaar een zware gordelroos infectie had, slikte ik 3x daags tramadol (buitenom de ibuprofen en paracetamol) en had daar na ruim een week geen verdere last van (gelukkig)
Ik heb amitriptyline gebruikt, had ik geen effect van behalve zwaar aankomen en tramadol gebruik ik momenteel als de pijn te heftig is om de nacht door te komen. Voor pijnstillend slik ik niet In hoge dosis, het is vooral dat ik doorslaap. Advies van mijn arts was ook liefst niet elke nacht...

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 20:48 



 
Profiel   

Berryz schreef
Ik wou aanraden om je (arts) te laten inlezen over naltrexon, wat bedoelt is om van opiodes af te raken. Bij de bijwerkingen staat wel buikpijn, dus misschien niet ideal in jou geval.


Ik kan dit altijd voorleggen dankjewel voor de tip! En volgens mij mag ik die ook gw met mijn cystenieren

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 20:51 



 
Profiel   

J30d schreef
Ayasha schreef
tramadol bij colitis ulcerosa opvlammingen is een aparte keuze. Cold turkey doen stoppen nog vreemder... Ik zou een andere dokter zoeken om te beginnen eerlijk gezegd. :o

Het enige wat ik kan aanraden is om niet cold turkey te stoppen maar af te bouwen maar in hoeverre dat nu nog effect gaat hebben... je bent cold turkey gestopt met twee medicaties die lichamelijke afhankelijkheid geven en vrij snel ook. Waarvoor kreeg je amitriptyline? Ik kan me nl geen enkele klacht van colitis voorstellen waarvoor amitriptyline nut heeft.

Tramadol is niet je enige probleem. Amitripyline is een antidepressiva dat ook voor zenuwpijnen gebruikt wordt...


Ik kreeg beide voor de zenuwpijn, heb diverse artsen bezocht en ook second opinions gehad en die gaven allemaal ditzelfde advies en dat was tramadol en Amitriptyline maar dit werkte niet voldoende dus daarom naar de pijnpoli gestuurd. Hier met pijnverpleegkundige gesproken voor tens apparaat en de anesthesist heeft bepaald cold turkey te stoppen met tramadol en Amitriptyline. En te starten met metazimol en pregabiline

Ze helpen idd voor zenuwpijn maar colitis ulcerosa krampen hebben dan toch niks met het verhaal te maken? Die worden met wat pech verergert door beide…

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 21:24 



 
Profiel   

Amytriptilline helpt om een spam-filter te maken, waardoor je de pijnprikkel veel minder sterk doorkomt. Wordt vaak samen met andere medicatie ingezet bij chronische pijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 21:35 



 
Profiel   

J30d schreef
Berryz schreef
Ik wou aanraden om je (arts) te laten inlezen over naltrexon, wat bedoelt is om van opiodes af te raken. Bij de bijwerkingen staat wel buikpijn, dus misschien niet ideal in jou geval.


Ik kan dit altijd voorleggen dankjewel voor de tip! En volgens mij mag ik die ook gw met mijn cystenieren


Ik kan echt niet bedenken waarom naltrexon je op dit moment zou kunnen helpen?

Advies om tramadol acuut te stoppen vind ik bijzonder. Maar ik zou nu maar even doorbijten, want je hebt het ergste straks wsl wel achter de rug.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 21:53 



 
Profiel   

Van accuut stoppen kun je inderdaad hondsberoerd worden. Was zelf op eigen houtje gestopt en dat had ik een beetje onderschat (understatement). 2 dagen echt ziek van geweest en daarna ging het steeds iets beter. Dat dit advies van een arts komt begrijp ik ook niet zo goed.
Ik hoop dat je het ergste achter de rug hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 22:25 



 
Profiel   

J30d schreef
Ayasha schreef
tramadol bij colitis ulcerosa opvlammingen is een aparte keuze. Cold turkey doen stoppen nog vreemder... Ik zou een andere dokter zoeken om te beginnen eerlijk gezegd. :o

Het enige wat ik kan aanraden is om niet cold turkey te stoppen maar af te bouwen maar in hoeverre dat nu nog effect gaat hebben... je bent cold turkey gestopt met twee medicaties die lichamelijke afhankelijkheid geven en vrij snel ook. Waarvoor kreeg je amitriptyline? Ik kan me nl geen enkele klacht van colitis voorstellen waarvoor amitriptyline nut heeft.

Tramadol is niet je enige probleem. Amitripyline is een antidepressiva dat ook voor zenuwpijnen gebruikt wordt...


Ik kreeg beide voor de zenuwpijn, heb diverse artsen bezocht en ook second opinions gehad en die gaven allemaal ditzelfde advies en dat was tramadol en Amitriptyline maar dit werkte niet voldoende dus daarom naar de pijnpoli gestuurd. Hier met pijnverpleegkundige gesproken voor tens apparaat en de anesthesist heeft bepaald cold turkey te stoppen met tramadol en Amitriptyline. En te starten met metazimol en pregabiline


Maar hier zijn toch een aantal mensen die dit niet herkennen.

Ik heb vanwege 3 verhuizingen bij verschillende ziekenhuizen en artsen gelopen. Ook een keer doorgestuurd naar een groter ziekenhuis en 1x was ik echt ontevreden over een nieuwe arts, dus uiteindelijk bij 6 artsen geweest in totaal en herken dit niet.

Maar snap dat je je artsen vertrouwd, maar je opent een topic, dus hebt vragen en wil ervaringen horen. Als er dan meerdere mensen dit niet herkennen, zou ik toch echt eens doorvragen.

CU is echt een lastige ziekte, maar je pijn zal door de ontstekingen komen. Daar moet je dus vanaf. Ik heb echt krom gelegen van de pijn, maar ook lange tijd geen pijn gehad.
Voor de pijn herken ik deze medicatie combinatie niet.

Nogmaals sterkte. Bij vragen gewoon de poli gelijk bellen en niet afwachten. Heb bij diverse opnames wel een en ander meegemaakt bij medepatiënten, dus niet wachten, maar bellen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 00:37 



 
Profiel   

Jawel, amytriptiline is tegenwoordig een veelgebruikt middel, maar meestal in combinatie met nog andere medicatie. Doel is om een soort spam-filter te maken dat de pijnprikkel tegenhoudt. Hier is amytriptiline niet primair voor bedoeld, maar blijkt wel goed te werken hiervoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 01:02 



 
Profiel   

Hoe gaat het nu TS?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 14:53 



 
Profiel   

Vanochtend pijnpoli gebeld aangezien ik al 72 uur wakker ben omdat ik extreme buikpijn heb en er zelfs niet van kan slapen. Ik kan niet eens de stickers van mijn tens apparaat opplakken. Pijnpoli vond mijn klachten ( naast de pijn) erg heftig en heeft mij nu pleisters gegeven. 2x 3 dagen een hele pleister en dan 2x 3 dagen en halve en die laatste blijft zitten tot deze er zelf vanaf valt. Als na het weekend niet beter gaat weer bellen…. op deze manier hopen ze ook dat mijn afkick klachten wat rustiger worden

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 15:06 



 
Profiel   

J30d schreef
Vanochtend pijnpoli gebeld aangezien ik al 72 uur wakker ben omdat ik extreme buikpijn heb en er zelfs niet van kan slapen. Ik kan niet eens de stickers van mijn tens apparaat opplakken. Pijnpoli vond mijn klachten ( naast de pijn) erg heftig en heeft mij nu pleisters gegeven. 2x 3 dagen een hele pleister en dan 2x 3 dagen en halve en die laatste blijft zitten tot deze er zelf vanaf valt. Als na het weekend niet beter gaat weer bellen…. op deze manier hopen ze ook dat mijn afkick klachten wat rustiger worden


Laat ik vooropstellen dat ik géén arts ben. Helaas weet ik wel eea van medicatie in het algemeen en pijnstilling in het bijzonder.
Heeft jouw arts je aangeraden een morfine- of fentanylpleister doormidden te knippen? Direct van arts wisselen. Dat is een absurd en gevaarlijk advies.

Welke pijnstilling heb je tot de pleister werkt? Het duurt namelijk tot 24u voor de pleister optimaal werkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 15:33 



 
Profiel   

chevax schreef
J30d schreef
Vanochtend pijnpoli gebeld aangezien ik al 72 uur wakker ben omdat ik extreme buikpijn heb en er zelfs niet van kan slapen. Ik kan niet eens de stickers van mijn tens apparaat opplakken. Pijnpoli vond mijn klachten ( naast de pijn) erg heftig en heeft mij nu pleisters gegeven. 2x 3 dagen een hele pleister en dan 2x 3 dagen en halve en die laatste blijft zitten tot deze er zelf vanaf valt. Als na het weekend niet beter gaat weer bellen…. op deze manier hopen ze ook dat mijn afkick klachten wat rustiger worden


Laat ik vooropstellen dat ik géén arts ben. Helaas weet ik wel eea van medicatie in het algemeen en pijnstilling in het bijzonder.
Heeft jouw arts je aangeraden een morfine- of fentanylpleister doormidden te knippen? Direct van arts wisselen. Dat is een absurd en gevaarlijk advies.

Welke pijnstilling heb je tot de pleister werkt? Het duurt namelijk tot 24u voor de pleister optimaal werkt.


Pijnpoli gaf aan van hoek tot hoek doorknippen dan. Verder geen extra medicatie gekregen dan alles wat al benoemd is…. Ik weet even de naam niet van de pleister ik dacht dat het anders heette, mijn vriend haalt ze zo uit werk op. Zodra ik de naam weet laat ik het direct weten!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 16:05 



 
Profiel   

Wbt CU: bij welk ziekenhuis zit je? Hoe lang heb je deze opvlamming al? Hoe lang zit je al aan de mesalazine? Is butocort een corticosteroïde en hoe lang krijg je die al? Wat zijn je calpro en leukocyten waardes?

Net als Ayasha hieronder heb ik twijfels over de behandeling van je CU.


Laatst bijgewerkt door Nado op 24-03-23 16:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 16:16 



 
Profiel   

chevax schreef
J30d schreef
Vanochtend pijnpoli gebeld aangezien ik al 72 uur wakker ben omdat ik extreme buikpijn heb en er zelfs niet van kan slapen. Ik kan niet eens de stickers van mijn tens apparaat opplakken. Pijnpoli vond mijn klachten ( naast de pijn) erg heftig en heeft mij nu pleisters gegeven. 2x 3 dagen een hele pleister en dan 2x 3 dagen en halve en die laatste blijft zitten tot deze er zelf vanaf valt. Als na het weekend niet beter gaat weer bellen…. op deze manier hopen ze ook dat mijn afkick klachten wat rustiger worden


Laat ik vooropstellen dat ik géén arts ben. Helaas weet ik wel eea van medicatie in het algemeen en pijnstilling in het bijzonder.
Heeft jouw arts je aangeraden een morfine- of fentanylpleister doormidden te knippen? Direct van arts wisselen. Dat is een absurd en gevaarlijk advies.

Welke pijnstilling heb je tot de pleister werkt? Het duurt namelijk tot 24u voor de pleister optimaal werkt.

Nu moet ze ineens van dokter veranderen. :+ Maar niet toen ze pijnstillers voor zenuwpijn voor geschreven kreeg die een zeer nadelig effect hebben op CU en nul effect op de krampen en vervolgens cold turkey moest stoppen met die verslavende medicatie?

Echt TS; Ga ASJEBLIEFT naar een andere dokter ook met je CU... CU die niet onder controle is doet verschrikkelijk pijn maar is ook gevaarlijk. :(:) Ze hadden je in de eerste plaats nooit tramadol mogen geven om te beginnen. Niet bij een actieve CU.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 16:24 



 
Profiel   

chevax schreef
J30d schreef
Vanochtend pijnpoli gebeld aangezien ik al 72 uur wakker ben omdat ik extreme buikpijn heb en er zelfs niet van kan slapen. Ik kan niet eens de stickers van mijn tens apparaat opplakken. Pijnpoli vond mijn klachten ( naast de pijn) erg heftig en heeft mij nu pleisters gegeven. 2x 3 dagen een hele pleister en dan 2x 3 dagen en halve en die laatste blijft zitten tot deze er zelf vanaf valt. Als na het weekend niet beter gaat weer bellen…. op deze manier hopen ze ook dat mijn afkick klachten wat rustiger worden


Laat ik vooropstellen dat ik géén arts ben. Helaas weet ik wel eea van medicatie in het algemeen en pijnstilling in het bijzonder.
Heeft jouw arts je aangeraden een morfine- of fentanylpleister doormidden te knippen? Direct van arts wisselen. Dat is een absurd en gevaarlijk advies.

Welke pijnstilling heb je tot de pleister werkt? Het duurt namelijk tot 24u voor de pleister optimaal werkt.


Helaas blijkt zelfs in de zorg dat ze toch vaak niet weten hoe morfine pleisters werken. Mijn vader kreeg ze bij kanker op het laatst en veel gedoe om met de thuiszorg. Ze moest en zou ze elke dag verwisselen en hij verging van de pijn.
Heb toen me er in verdiept en een schema gemaakt met overlap.


Ayasha schreef
Nu moet ze ineens van dokter veranderen. :+ Maar niet toen ze pijnstillers voor zenuwpijn voor geschreven kreeg die een zeer nadelig effect hebben op CU en nul effect op de krampen en vervolgens cold turkey moest stoppen met die verslavende medicatie?

Echt TS; Ga ASJEBLIEFT naar een andere dokter ook met je CU... CU die niet onder controle is doet verschrikkelijk pijn maar is ook gevaarlijk. :(:) Ze hadden je in de eerste plaats nooit tramadol mogen geven om te beginnen. Niet bij een actieve CU.


Helemaal mee eens. Snap TS en ook dat dit mentaal echt zwaar is, ook vanwege de gegeven medicatie. Maar ik snap niks van de medicatie bij CU en heb toch een tijd heeeeeeel veel moeten proberen en te vaak in het ziekenhuis gelegen. oa lever uitval gehad.
Maar geen enkele arts door de jaren heen, ook na de operatie naar een pouch die geen rekening houdt met de ziekte.

Ik krijg bijv echt nooit NSAID's. Met Bechterew waarvan ik in 2017 de diagnose kreeg ook gelijk de biologicals gekregen. Werken goed, maar helaas bijwerkingen gehad bij meerdere.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 16:51 



 
Profiel   

J30d schreef
Vanochtend pijnpoli gebeld aangezien ik al 72 uur wakker ben omdat ik extreme buikpijn heb en er zelfs niet van kan slapen. Ik kan niet eens de stickers van mijn tens apparaat opplakken. Pijnpoli vond mijn klachten ( naast de pijn) erg heftig en heeft mij nu pleisters gegeven. 2x 3 dagen een hele pleister en dan 2x 3 dagen en halve en die laatste blijft zitten tot deze er zelf vanaf valt. Als na het weekend niet beter gaat weer bellen…. op deze manier hopen ze ook dat mijn afkick klachten wat rustiger worden


Laat ik vooropstellen dat ik géén arts ben. Helaas weet ik wel eea van medicatie in het algemeen en pijnstilling in het bijzonder.
Heeft jouw arts je aangeraden een morfine- of fentanylpleister doormidden te knippen? Direct van arts wisselen. Dat is een absurd en gevaarlijk advies.

Welke pijnstilling heb je tot de pleister werkt? Het duurt namelijk tot 24u voor de pleister optimaal werkt.[/quote]
Nu moet ze ineens van dokter veranderen. :+ Maar niet toen ze pijnstillers voor zenuwpijn voor geschreven kreeg die een zeer nadelig effect hebben op CU en nul effect op de krampen en vervolgens cold turkey moest stoppen met die verslavende medicatie?

Echt TS; Ga ASJEBLIEFT naar een andere dokter ook met je CU... CU die niet onder controle is doet verschrikkelijk pijn maar is ook gevaarlijk. :(:) Ze hadden je in de eerste plaats nooit tramadol mogen geven om te beginnen. Niet bij een actieve CU.[/quote]

Toen ik tramadol kreeg had ik geen opvlamming meer. Ik heb huidige opvlamming sinds begin februari. Alle waardes zijn laag bij mij is ook gebleken dat calpro bij mij niets zegt. Calpro was onder 10 maar had toch nog ontsteking van 15 cm

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 16:56 



 
Profiel   

Ik heb fentanyl pleisters 12 microgram/ uur 1a pharma gekregen. Net de eerste hele pleister opgeplakt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 17:47 



 
Profiel   

Maar tramadol/morfine zijn geen ontstekingsremmers... in mijn ogen zegt de pijn je alleen maar dat de ontsteking nog gigantisch actief is.
Waarom geen prednison? Werkte bij mij icm budesonide (bij Crohn) als een tiet.. Zou echt een second opinion vragen!

Nooit meer van de pijn af komen is écht niet altijd waar. Ik leef al jaren klachtenvrij, dat is ook wel érg bijzonder. Maar er zijn genoeg mensen met CU/Crohn die weer normaal kunnen leven.
Ondanks jaren extreme vermoeidheid ben ik er echt wel weer bovenop gekomen met voldoende begeleiding.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 17:56 



 
Profiel   

Macs schreef
Maar tramadol/morfine zijn geen ontstekingsremmers... in mijn ogen zegt de pijn je alleen maar dat de ontsteking nog gigantisch actief is.
Waarom geen prednison? Werkte bij mij icm budesonide (bij Crohn) als een tiet.. Zou echt een second opinion vragen!

Nooit meer van de pijn af komen is écht niet altijd waar. Ik leef al jaren klachtenvrij, dat is ook wel érg bijzonder. Maar er zijn genoeg mensen met CU/Crohn die weer normaal kunnen leven.
Ondanks jaren extreme vermoeidheid ben ik er echt wel weer bovenop gekomen met voldoende begeleiding.

Hier ook van extreme klachten naar nagenoeg klachten vrij. Maar idd via prednison/cortisonen eerst de ontsteking gekalmeerd en daarna aangepaste medicatie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 18:08 



 
Profiel   

Ik heb geen verstand van de pijnstilling medicatie.

Ik heb wel al 30 jaar CU.
Wat bij mij goed helpt, is geen vlees eten. Sinds een paar jaar eet k geen vlees meer en sindsdien geen opvlamming en ontstekingen meer.
Ik kan de tip geven om het eens een maand te proberen om geen vlees te eten en zelf eens uit te testen of dat voor jou ook verlichting geeft.
Beterschap
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 18:08 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 55 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen