Vrouwenhart

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-23 12:22

Het gaat om 'laag-gradige' ontstekingen (en cholesterol als 'pleister').

Binnen bepaalde grenzen valt daar veel aan te doen.
Bijv goede balans van omega 3-6-9 vetzuren.
Er zijn 'ontsteking remmende' diëten en kruiden zoals curcuma die kunnen helpen.
En cacao, pure chocolade, Y)(^) groene thee, druiven en rode wijn.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-23 13:33

De juiste voeding en beweging, beweging, beweging :D

Veel fruit en groenten, weinig dierlijke vetten en vooral suiker en andere geraffineerde producten vermijden.
Ik denk dat je dan al een heel eind komt om ontstekingen tegen te gaan.

pien_2010

Berichten: 43305
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-23 15:15

Silvia schreef:
pien_2010 schreef:
Dit artikel dat uit de lancet kwam, zag ik

https://wibnet.nl/gezondheid/dit-is-de- ... aatziekten

Waarin te lezen valt:

Het blijkt echter dat we onze pijlen op de verkeerde vijand hebben gericht. Cholesterol is helemaal niet de grootste bedreiging.

Aanzienlijk grotere risicofactor

Dat zijn namelijk ontstekingen.
Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat mensen die cholesterolverlagende statines nemen, door ontstekingen een aanzienlijk hoger risico op hartaanvallen en beroerten hebben dan mensen met een te hoog cholesterolgehalte.
‘Het spreekt voor zich dat als we de ontstekingsreactie van het lichaam niet aanpakken, we deze ziekten nooit zullen verslaan. Het is niet langer een hypothese, maar een bewezen feit,’ zegt Paul Ridker, cardiovasculair epidemioloog en biomedisch wetenschapper en een van de onderzoekers achter de studie, die werd gepubliceerd in The Lancet.


Ik heb zojuist het artikel gelezen maar ik snap het niet helemaal: Krijg je door die statines nu meer last van ontstekingen? En ik vind het jammer dat er niet meer wordt ingegaan hoe die ontstekingen ontstaan en wat je eraan kunt doen of voorkomen.


Zoals ik het begrepen heb, is het dus niet het verhoogde cholesterol die voor de verhoging van infarcten zorgt, maar de statines. Nl deze veroorzaken in de plaques ontstekingen, en daardoor gaan puntjes plaques los en zwerven door de bloedbaan die vervolgens voor infarcten gaan zorgen.



Ik word graag gecorrigeerd als ik het fout begrepen heb.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-23 18:09

Het staat een beetje krom in het artikel, maar het zijn de ontstekingswaarden in het bloed die voor een verhoogd risico op hartziekten zorgt.
Alle mensen die meededen aan de studie, namen allemaal al statines.
Maar degenen die een verhoogde CRP waarde ( ontstekingsmarker ) in het bloed hadden, hadden een grotere kans op infarcten en co.
Dus de cholesterol moet niet zonodig naar beneden, wel de ontstekingen in het lichaam.

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-23 18:29

Pandora2 schreef:
Het staat een beetje krom in het artikel, maar het zijn de ontstekingswaarden in het bloed die voor een verhoogd risico op hartziekten zorgt.
Alle mensen die meededen aan de studie, namen allemaal al statines.
Maar degenen die een verhoogde CRP waarde ( ontstekingsmarker ) in het bloed hadden, hadden een grotere kans op infarcten en co.
Dus de cholesterol moet niet zonodig naar beneden, wel de ontstekingen in het lichaam.


Maar wat is nu de rol van statines in het onderzoek? Geven die een extra risico of is er een onderzoek gedaan bij mensen die al statines slikken omdat die al in de medische molen zitten en spelen statines geen rol in de hogere ontstekingswaardes?

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-23 18:42

Statines hebben geen invloed op de hogere ontstekingswaarden.
De onderzoeken zijn gedaan om te zien of een verlaging van de cholesterol door het gebruik van statines de kans op hartziekten verkleint. Wat dus niet het geval is.
Te hoge ontstekingswaarden zijn veel slechter dan te hoge cholesterol is de conclusie.

proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-23 18:56

Statines spelen verder geen rol. Waar het in veel artikelen omgaat is dat veel mensen voor niets hoge dosis statines slikken terwijl het niet echt nodig is. Statines breken het enzym Q10 af die zorgen voor voeding van de cellen. Als je dus veel statines slikt zonder die Q10 bij te nemen kan je erge spierpijn krijgen of nog erger myopathie zeer ernstige spierontstekingen die de spieren afbreken.

Hoge bloeddruk, veel suikers ,weinig bewegen waardoor het bloed minder door de vaten stroomt en natuurlijk stress ( die dus ook hoge bloeddruk kan veroorzaken) kan er voor zorgen dat de vaatwand van binnen beschadigd. Daar komen dan het cholesterol om de hoek kijken. Die zijn er om die wondjes in de vaatwand te dichten.
Echter als daar een stukje plaque komt is er een onregelmatigheid in de vaatwand , waardoor er steeds meer ( LDL ) cholesterol heen gestuurd wordt en er een ophoping ontstaat die het bloedvat dicht laat slippen.
Van statines is de bedoeling dat er minder cholesterol is en er dan geen ophoping komt. Alleen heeft het lichaam ook cholesterol nodig voor bv hormomen en hersenfunctie .
De wetenschap zijn het nog steeds niet eens of cholesterol verlagen wel zogoed is ook ivm de vele bijwerkingen.
Ook kan er een stukje plaque afbreken en trombose veroorzaken en waar ze ook achter zijn, dat de vaatwand die uit twee lagen bestaat van elkaar loskomt en er bloed tussen de wanden komt , dit heet SCAD. Het bloedvat scheurt dan met allerlei gevolgen .

Tip : kijk op Facebook bij Sitchting Vrouwenhart, daar is nog veel meer uitleg over alles.

pien_2010

Berichten: 43305
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-23 19:09

proudmama schreef:
Statines spelen verder geen rol. Waar het in veel artikelen omgaat is dat veel mensen voor niets hoge dosis statines slikken terwijl het niet echt nodig is. Statines breken het enzym Q10 af die zorgen voor voeding van de cellen. Als je dus veel statines slikt zonder die Q10 bij te nemen kan je erge spierpijn krijgen of nog erger myopathie zeer ernstige spierontstekingen die de spieren afbreken.

Hoge bloeddruk, veel suikers ,weinig bewegen waardoor het bloed minder door de vaten stroomt en natuurlijk stress ( die dus ook hoge bloeddruk kan veroorzaken) kan er voor zorgen dat de vaatwand van binnen beschadigd. Daar komen dan het cholesterol om de hoek kijken. Die zijn er om die wondjes in de vaatwand te dichten.
Echter als daar een stukje plaque komt is er een onregelmatigheid in de vaatwand , waardoor er steeds meer ( LDL ) cholesterol heen gestuurd wordt en er een ophoping ontstaat die het bloedvat dicht laat slippen.
Van statines is de bedoeling dat er minder cholesterol is en er dan geen ophoping komt. Alleen heeft het lichaam ook cholesterol nodig voor bv hormomen en hersenfunctie .
De wetenschap zijn het nog steeds niet eens of cholesterol verlagen wel zogoed is ook ivm de vele bijwerkingen.
Ook kan er een stukje plaque afbreken en trombose veroorzaken en waar ze ook achter zijn, dat de vaatwand die uit twee lagen bestaat van elkaar loskomt en er bloed tussen de wanden komt , dit heet SCAD. Het bloedvat scheurt dan met allerlei gevolgen .

Tip : kijk op Facebook bij Sitchting Vrouwenhart, daar is nog veel meer uitleg over alles.


Bedankt!

Wat ik wel lees is

Citaat:
Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat mensen die cholesterolverlagende statines nemen, door ontstekingen een aanzienlijk hoger risico op hartaanvallen en beroerten hebben dan mensen met een te hoog cholesterolgehalte.


Dus er is wel degelijk een verhoogd risico, zoals ik het begrijp, als je statines slikt.

proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-23 19:12

Dat is bij ons ( vrouwenhart, hartstichting etc )nog niets over bekend.
Zodra er in de Lancet , het zeer gerenomeerde medisch wetenschappelijk tijdschrift er niets over publiceert kan het een idee van een wetenschappelijke groep zijn.

pien_2010

Berichten: 43305
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-23 19:59

proudmama schreef:
Dat is bij ons ( vrouwenhart, hartstichting etc )nog niets over bekend.
Zodra er in de Lancet , het zeer gerenomeerde medisch wetenschappelijk tijdschrift er niets over publiceert kan het een idee van een wetenschappelijke groep zijn.


Dit is het artikel in de lancet, dus in Engels waardoor ik voor het Nl artikel in het Nederlands heb gekozen, waarna in het Nl artikel verwezen wordt. Dus de lancet heeft er ook al over geschreven en via dat artikel kom je bij het artikel vd lancet. Ik kan geen link plaatsen vd lancet, want dat laat de lancet niet toe.

Via dit artikel kom je bij het artikel in de lancet

https://wibnet.nl/gezondheid/dit-is-de- ... aatziekten

herr_balou
Berichten: 1453
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-23 20:52

pien_2010 schreef:
Dit is het artikel in de lancet, dus in Engels waardoor ik voor het Nl artikel in het Nederlands heb gekozen, waarna in het Nl artikel verwezen wordt. Dus de lancet heeft er ook al over geschreven en via dat artikel kom je bij het artikel vd lancet. Ik kan geen link plaatsen vd lancet, want dat laat de lancet niet toe.

Via dit artikel kom je bij het artikel in de lancet

https://wibnet.nl/gezondheid/dit-is-de- ... aatziekten

Hierbij de directe link naar het artikel van de Lancet: https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(23)00215-5/fulltext

@pien_2010 Door de leestekens in de link werkt het niet om gewoon de link te copy&pasten, het helpt dan om de url-tag er omheen te zetten. Zoals je bij plaatjes er een img-tag omheen moet zetten.

pien_2010

Berichten: 43305
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Vrouwenhart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-23 21:05

Dank je wel. Dat wist ik niet. Nooit eerder meegemaakt.

proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-23 10:21

Bedankt ik geef het door , maar dit artikel kenden wij inderdaad, maar hebben de nederlandse wetenschappers nog wat vraagtekens bij, maar ja daar zijn het wetenschappers voor , als ze het zelf niet vinden is het niet zo :+

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 13:00


proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-23 21:54

Ik heb het gezien, er komen nu steeds meer boeken,ook specifiek over het vrouwenhart.
Er is ook een nieuwe uit van Dr yolanda Appelman, dat heet Het vrouwenhart van ischemie naar preventie.
Aankomende vrijdag trouwens de 29e september is het Dress Red Day
Een dag om rode kleding te dragen om aandacht te vragen van en voor de Hartstichting.
In Amsterdam staan in de VUMC en het AMC, vrijdag stands van de Hartstichting in de grote hallen om aandacht te vragen ook voor stichting Vrouwenhart( waar ik ambassadrice voor ben en er ook ben) en er zijn ervaringsdeskundigen daar om voorlichting te geven over de verschillen tussen man en vrouw en de verschijnselen van hartziekten.
Als je in de buurt bent kom langs !!

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 08:57

Jammer dat het zo'n eind uit de buurt is voor mij, lijkt me wel heel interessant.
Boek van dr Appelman zo meteen eens opzoeken. En misschien ook bestellen :D

pien_2010

Berichten: 43305
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Vrouwenhart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 11:01

Goed zo. Helaas woon ik te ver weg.

proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-23 15:27

Jullie wonen inderdaad wel erg ver weg :D
En het boek van Yolanda Appelman ( en 2 co-writers ) is zeker een aanrader.
Veel nieuwe inzichten en verklarende woordenlijsten achterin.