Paardrijden met heupartrose, ervaringen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tinka

Berichten: 3749
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-23 14:07

Ik heb mijn heup gebroken door een val van een paard en daarna heupkop necrose gekregen. Eerst kon ik met pijn en moeite nog wel rijden, vooral het afstijgen was lastig. 3 jaar later een prothese gekregen, na een half jaar kon ik weer rijden, maar niet zo lang. Pas na intensieve revalidatie therapie ging het wat beter.
Nu kan ik wel weer rijden, maar nog steeds niet zo lang 1 a 1,5 uur. Ik heb wel gangenpaarden, draf is lastig. En ik rij met western zadel en stijg op met krukje. Ik heb wel nog meer lichamelijke problemen, fibromyalgie en versleten rug oa.

Christina
Berichten: 260
Geregistreerd: 03-03-03
Woonplaats: Chaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-23 14:46

Briiet schreef:
Christina fijn dat het nu goed gaat na de operaties. Hoe snel zat jij weer in het zadel?


Ik kon tussen de twee operaties, waar 5 maanden tussen zat, niet rijden. Na de tweede operatie ben ik er na 3 maanden weer opgestapt.

Christina
Berichten: 260
Geregistreerd: 03-03-03
Woonplaats: Chaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-23 14:48

Tinka schreef:
Ik heb mijn heup gebroken door een val van een paard en daarna heupkop necrose gekregen. Eerst kon ik met pijn en moeite nog wel rijden, vooral het afstijgen was lastig. 3 jaar later een prothese gekregen, na een half jaar kon ik weer rijden, maar niet zo lang. Pas na intensieve revalidatie therapie ging het wat beter.
Nu kan ik wel weer rijden, maar nog steeds niet zo lang 1 a 1,5 uur. Ik heb wel gangenpaarden, draf is lastig. En ik rij met western zadel en stijg op met krukje. Ik heb wel nog meer lichamelijke problemen, fibromyalgie en versleten rug oa.


Ik rij ook op een westernzadel en heb naast een Quarter Horse ook een gangenpaard. Die laatste had gekocht voordat ik wist dat ik artrose had en ik dacht dat ik anders helemaal nooit meer zou kunnen rijden.
En een krukje gebruik ik ondertussen ook al jaren. Mijn paarden vinden dat ook veel fijner. Ja, revalidatie na de operaties hoort er wel bij. Ik heb in totaal 5 maanden twee maal per week fysio gehad, wat inhield dat ik onder begeleiding voornamelijk kracht training en balans oefeningen deed. En tussendoor deed ik iedere dag veel oefeningen thuis. Daarna was ik er wel klaar mee en wilde ik gewoon rijden.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-23 15:05

Briiet schreef:
Ik weet dat dit al een oud toppic is maar ik was op zoek naar mensen die ook met heup atrose nog paard rijden.
Ik merk dat ik steeds slechter van mijn paard af kom. En mijn wrong in de weg gaat zitten. Deze word er over 2 weken vanaf gehaald.
Hoe gaat het nu met iedereen?

Hier zware heupartrose aan beide heupen. Ik rijd nog steeds dressuur. :) Een goede fysio is wat ik iedereen zou aanraden.

Tinka

Berichten: 3749
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: Paardrijden met heupartrose, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-23 16:54

Ik heb wel een tijd fysio gehad, 2 keer per week, maar had toen ik heel veel problemen met mijn werk, die vond dat dat maar op mijn vrije dag moest. Kan toch moeilijk 2 keer per dag fysio doen, 1 dag in de week.
Na bijna een jaar liep ik nog steeds als een eend. Die revalidatie therapie heeft wel geholpen, nu loop ik redelijk normaal, alleen op slechte dagen zie je het nog goed dat ik mank loop.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-23 17:03

Ik zei een goede Fysio, geen dwaas die per ongeluk de opleiding af gemaakt heeft. :)

carina

Berichten: 2783
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-23 17:12

Change3x schreef:
Mijn moeder heeft in 2021 een nieuwe heup gekregen, maar paardrijden staat daarmee echt op de zwarte lijst. Mocht je vallen en het gaat mis kun je opnieuw onder het mes. Ze is nu ook een dagje ouder dus nier meer zo snel in haar reflexen als vroeger, waardoor je sneller valt.

Dus wil vooral meegeven: be careful. :(:)


Hoe kom je hier bij? Ik mocht van de arts 8 weken na het plaatsen van m’n kunstheup weer gewoon op het paard.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-23 17:19

carina schreef:
Change3x schreef:
Mijn moeder heeft in 2021 een nieuwe heup gekregen, maar paardrijden staat daarmee echt op de zwarte lijst. Mocht je vallen en het gaat mis kun je opnieuw onder het mes. Ze is nu ook een dagje ouder dus nier meer zo snel in haar reflexen als vroeger, waardoor je sneller valt.

Dus wil vooral meegeven: be careful. :(:)


Hoe kom je hier bij? Ik mocht van de arts 8 weken na het plaatsen van m’n kunstheup weer gewoon op het paard.

Het "moest je vallen..." verhaaltje is zo'n typische van dokters die gewoon per definitie niet willen dat je op een paard kruipt. Als je zonder kunstheup valt en het gaat mis moet je met wat pech ook onder het mes. :+

Christina
Berichten: 260
Geregistreerd: 03-03-03
Woonplaats: Chaam

Re: Paardrijden met heupartrose, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-23 17:22

Ach, zo wordt ook afgeraden om te gaan parachutespringen, skiën of hardlopen. Maar er zijn genoeg mensen die weer marathons lopen. Het gaat er gewoon om dat je prothese sneller kan slijten.

Change3x

Berichten: 6581
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-23 18:02

carina schreef:
Change3x schreef:
Mijn moeder heeft in 2021 een nieuwe heup gekregen, maar paardrijden staat daarmee echt op de zwarte lijst. Mocht je vallen en het gaat mis kun je opnieuw onder het mes. Ze is nu ook een dagje ouder dus nier meer zo snel in haar reflexen als vroeger, waardoor je sneller valt.

Dus wil vooral meegeven: be careful. :(:)


Hoe kom je hier bij? Ik mocht van de arts 8 weken na het plaatsen van m’n kunstheup weer gewoon op het paard.


Daar kom ik uiteraard bij omdat de chirurg hier heel duidelijk over was. :+

Wat iedereen doet moet hij zelf weten. Ik geef alleen mijn ervaring. ;)

Briiet

Berichten: 2611
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: MAKKUM FR

Re: Paardrijden met heupartrose, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 06:16

Een fysio hier op de praktijk heeft paar jaar terug ook een nieuwe heup gekregen en die gaat gewoon skiën .

Ayasha je hebt alleen fysio?
Als de fysio aan dat been zit heb ik de hele nacht last. Vorig jaar nog wel fysio training gedaan maar toen gestopt wegens verdere onderzoeken omdat ik ook een hernia bleek te hebben. Die is in oktober verwijderd.
Ik krijg mijn benen niet zo best uit elkaar maar dat komt denk ik door het bot wat uitsteekt.

Zijn jullie allemaal onder de ct scan geweest?

Christina
Berichten: 260
Geregistreerd: 03-03-03
Woonplaats: Chaam

Re: Paardrijden met heupartrose, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 10:37

Bij mij was niks te zien op de röntgenfoto. Omdat ik pijn bleef houden zijn er een mri en botscan gemaakt. Daar was wel de artrose op te zien.

mvermeulen1

Berichten: 704
Geregistreerd: 25-09-09
Woonplaats: Rhauderfehn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 11:17

Ik heb ook veel slijtage aan mijn heup, en een cyste in mijn heupkom en het ging jaren goed, maar tot ik denk 5 jaar geleden ik steeds meer last kreeg, en ook na het rijden veel pijn bleef houden. Ik heb er in het dagelijks leven geen last van maar wel als ik dus gaat rijden. Ik maakt hem alleen maar onzeker omdat ik onzeker in het zadel zat en dat ging van kwaad tot erger. Daarbij kreeg ik ook nog een vorm van reuma en na een paar vallen en een vriendelijk verzoek van de arts heb ik besloten dat na ruim 35 jaar te stoppen met rijden.

Ik kan in aanmerking komen voor een nieuwe heup maar dat wil ik dus zo lang mogelijk uitstellen en als dat betekend dat ik nooit meer kan paardrijden maar wel gewoon het dagelijks leven kan houden zonder pijn dan liever geen kunstheup.

Mijn paard is bijna 15 jaar dus nog te jong om te rentenieren dus heb ik een gok gewaagd en hem beleert voor de wagen wat hij heel goed oppakte. En sinds vorig jaar gaan we nu dus op die manier op pad.

Ik was al beetje bekend met mennen omdat ik met mijn kleine pony dat deed maar met een paard van 1.84 is dat wel andere koek maar hij doet het super goed!! en zo kunnen we alsnog lekker op pad. Het is natuurlijk wel wat anders dan rijden maar Hey je moet wat... :+

Afbeelding

Spaikey

Berichten: 1307
Geregistreerd: 19-01-04

Re: Paardrijden met heupartrose, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 11:47

Ik ben in 2016 gestopt met rijden. Na een val van een pony in 2008. Met een gebroken heup en bovenbeen verbrijzeld als gevolg. Hier artrose aan overgehouden in mijn heup. Heel veel pijn gehad met rijden. Uiteindelijk eind 2016 gestopt met rijden. Ik was te jong voor een nieuwe heup.
Daarna begonnen met mennen dat doe ik nog steeds fanatiek.
Zonder rijden weinig last in het dagelijks leven.

Met welke leeftijd kregen jullie een nieuwe heup?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 12:28

Briiet schreef:
Een fysio hier op de praktijk heeft paar jaar terug ook een nieuwe heup gekregen en die gaat gewoon skiën .

Ayasha je hebt alleen fysio?
Als de fysio aan dat been zit heb ik de hele nacht last. Vorig jaar nog wel fysio training gedaan maar toen gestopt wegens verdere onderzoeken omdat ik ook een hernia bleek te hebben. Die is in oktober verwijderd.
Ik krijg mijn benen niet zo best uit elkaar maar dat komt denk ik door het bot wat uitsteekt.

Zijn jullie allemaal onder de ct scan geweest?

Ik heb nu alleen fysio ja. :) dokter wilde eigenlijk zo snel mogelijk beide heupen vervangen maar wil dat zelf zo lang mogelijk uit stellen. Zo lang mijn fysio me op de been kan houden ga ik niet voor een prothese. :)
Ik heb naast mijn heupen nog wel wat plekken met artrose dus de heupen alleen vervangen gaat voor mij sowieso ook niet alles op lossen dus dat speelt ook mee in mijn keuze.

Mijn heupkom heeft slijtage en mijn heupbol is geen bol meer. Als mijn heup "vast klikt" dan is dat meestal omdat een stukje van die onregelmatigheid vast is komen te zitten in de onregelmatigheid van mijn heupkom zeg maar. Dan krijg alleen mijn fysio hem los.

Tinka

Berichten: 3749
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: Paardrijden met heupartrose, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 13:58

Ik was 42 toen ik een kunstheup kreeg.

carina

Berichten: 2783
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 14:15

Spaikey schreef:
Met welke leeftijd kregen jullie een nieuwe heup?


Ik was 34.

Chibi2
Berichten: 159
Geregistreerd: 12-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 14:26

Hier ook op jonge leeftijd ernstige heupartrose. Bij mij komt het door een heupziekte op kinderleeftijd, waarbij er heupkopnecrose is geweest. Bij mijn rechter heup is het nooit hersteld en heb ik op kinderleeftijd al 4 operaties gehad. Ik heb er altijd pijn aan, ook in rust, maar ik ben niet anders gewend. Rijden doe ik gewoon, ik heb vaak relatief weinig last met rijden. Het is alleen belangrijk dat ik oplet dat ik niet scheef ga zitten. Ik draai mijn ene heup vaak iets naar voren. Daar moet het paard geen last van hebben. Nu rijdt ik zelf wel altijd op paarden die groot zijn voor mijn lengte en gewicht <50kg, waarbij ik niet merk dat ze er last van hebben of scheef worden.

Operatie/prothese stel ik vanwege mijn leeftijd zo lang mogelijk uit. Als ik een lange rit ga maken of een dag veel moet lopen oid, dan neem ik extra pijnstilling

Christina
Berichten: 260
Geregistreerd: 03-03-03
Woonplaats: Chaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-23 13:32

mvermeulen1 schreef:
Ik kan in aanmerking komen voor een nieuwe heup maar dat wil ik dus zo lang mogelijk uitstellen en als dat betekend dat ik nooit meer kan paardrijden maar wel gewoon het dagelijks leven kan houden zonder pijn dan liever geen kunstheup.


Mag ik vragen waarom je geen nieuwe heup wil, zelfs als het je belemmert met paardrijden?

Christina
Berichten: 260
Geregistreerd: 03-03-03
Woonplaats: Chaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-23 13:32

Spaikey schreef:
Met welke leeftijd kregen jullie een nieuwe heup?


Ik was 58.

BarbaraNova

Berichten: 4200
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Paardrijden met heupartrose, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-23 13:38

ik heb een versleten rechter heup, ik kan nog wel paardrijden maar niet meer goed op mijn erg brede welsh cob, als ik dat doe, doet het flink zeer en heb ik er dagen last van.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-23 13:40

Christina schreef:
mvermeulen1 schreef:
Ik kan in aanmerking komen voor een nieuwe heup maar dat wil ik dus zo lang mogelijk uitstellen en als dat betekend dat ik nooit meer kan paardrijden maar wel gewoon het dagelijks leven kan houden zonder pijn dan liever geen kunstheup.


Mag ik vragen waarom je geen nieuwe heup wil, zelfs als het je belemmert met paardrijden?

Ik kan niet voor haar spreken maar wel voor mezelf gezien ik haar mening deel. Zelfs met de nieuwe technologieën spreekt men van gemiddeld 15 jaar en bij zware belasting (zoals paardrijden bv) eerder 10. Er zijn twee operaties mogelijk. 20 jaar is zo om als je zelf nog jong bent en dan?

Ik word 33 dit jaar. 20 jaar is niet lang genoeg voor mij om het enigszins aantrekkelijk te vinden zolang ik functioneer.

Balou_k

Berichten: 14053
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-23 13:45

Ik lees even mee, mijn zusje van 19 heeft ook artrose in haar heup.

Christina
Berichten: 260
Geregistreerd: 03-03-03
Woonplaats: Chaam

Re: Paardrijden met heupartrose, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-23 15:29

Ik lees dan weer dat protheses tegenwoordig wel 20 tot 30 jaar meegaan. En paardrijden valt niet onder de sporten die grote slijtage veroorzaken, of je moet wekelijks van je paard afvallen en op je heup terecht komen. Sporten als hardlopen en parachute springen geeft klappen op je heupgewricht wat slijtage kan veroorzaken.

Christina
Berichten: 260
Geregistreerd: 03-03-03
Woonplaats: Chaam

Re: Paardrijden met heupartrose, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-23 15:58

The longest lasting hip replacement has lasted 70 years and 209 days :D