Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 29 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hoektand trekken, meteen implantaat plaatsen?

 
Profiel   

Op Bokt zie ik vaak leerzame ervaringen en adviezen langskomen. Ik hoop dat er mensen zijn die iets kunnen vertellen over het plaatsen van implantaten, in mijn geval dus meteen na extractie van de tand. Of ervaringen met implantaten of goede raad in het algemeen. Zijn er nog andere oplossingen behalve een prothese?

Ik heb een sinds een paar dagen, na een wortelkanaalbehandeling, een fractuur, ik hoorde de krak, in de wortel van mijn hoektand (de 13), het is onrustig, klopt, druk gevoelig. De tandarts sprak tijdens de wkb al over een implantaat. Hij zou de hoektand trekken, een half uurtje pauze en dan het implantaat erin zetten. Ik heb gekozen voor het behouden van mijn eigen tand, helaas gaat dit niet lukken ;( . De buurtanden zijn niet supersterk, veel vullingen, kronen, veel wortelkanaalbehandelingen en apexresecties.

Alle (goede) raad en positieve of negatieve ervaringen zijn welkom, dus brand maar los. Alvast bedankt!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-23 10:13 



 
Profiel   

Immediaat implanteren, tand eruit implantaat erin wordt steeds meer gedaan. Bij bijna al mijn cliënten werken we op deze manier. Zeer mooie resultaten, doordat het bot niet slinkt. Wanneer mogelijk eerst een tijdje een noodkroon die ondertijd aangepast kan worden en dan de definitieve. Niemand hoeft te zien dat er een implantaat met kroon is geplaatst. In geval
van een kies, wordt er niet vaak een noodkroon geplaatst. Hoor weinig nabezwaren, heel af en toe. Goede implantoloog is echt het toverwoord. Daar zie ik echt heel veel verschil in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-23 10:35 



 
Profiel   

Mijn implantaat zit er alweer 16 jaar in, ook een hoektand.
De hoektand zelf was er uit gegaan door een klap van een paard, dat moest destijds eerst goed genezen, een aantal maanden later kon het implantaat pas geplaatst worden. Ben er nog altijd erg blij mee :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-23 10:37 



 
Profiel   

Heb er 4 staan. Heb nr 5 in de planning. De premolar rechtsboven.
Heus, zeker het eruit en erin is een echte oplossing, scheelt los van het geld een berg tijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-23 10:45 



 
Profiel   

Bedankt voor de reacties tot nu toe. Fijn om te lezen dat het niet altijd kommer en kwel is met implantaten. Voor mij is het wel lastig om te beoordelen of een tandarts goed is in implanteren. Hoe lang duurt de opleiding of cursus waardoor een tandarts, zich tandarts-implantoloog mag noemen? Of is het beter een kaakchirug voor implantaat te vragen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-23 10:50 



 
Profiel   

Ook heel belangrijk voor het slagen van implanteren:
Rook je?
Hoe is de conditie van je tandvlees? Als je parodontitis hebt is de slagingskans ook kleiner, net als bij rokers.
Als de tanden naastliggend aan je hoektand niet meer gaaf zijn, dus bv vullingen bevatten, en in de toekomst kronen nodig hebben, zou je ook voor een brug kunnen kiezen.
Maar als je een goede mondhygiëne hebt is een implantaat een goede oplossing voor het vervangen van een element.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-23 10:57 



 
Profiel   

Ik ben Niet roker, poets twee keer per dag, gebruik flos en monddouche maar tandvlees is soms toch gevoelig. Oh ja, ik heb TMD klachten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-23 11:02 



 
Profiel   

Ik heb toevallig net tegelijk 2 afgebroken kiezen laten trekken, 1 links en 1 rechts en omdat ik al wat kiezen kwijt ben, gekozen voor het meteen ook laten zetten van implantaten. In ieder geval de voorbereidingen. Dus ze zetten er meteen een schroef in, dat moet eerst goed vastgroeien en na 3 maanden de echte implantaten, vervangende kiezen erin. Geen centje pijn, even rekening houden met wat je eet, eerste dagen wat zachter voedsel alleen. Het enige dat pijnlijk is, zijn de kosten, want er wordt bij mij maar een deel vergoed door mijn uitgebreide tandarts verzekering.

Ben trouwens een roker en heb het roken niet opgegeven voor de behandeling en de genezing verliep uitzonderlijk goed. Heb ook eerder de hechtingen eruit geknipt want die vond ik wel super irritant maar dat was ook geen probleem aldus de implantoloog.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-23 11:33 



 
Profiel   

Ik heb een implantaat (voortand), maar ik moest wel een half jaar wachten omdat mijn bot niet dik genoeg was, dat moest eerst aangroeien. Had graag gekozen voor gelijk! Niet fijn om met een gat in je mond te lopen, het heeft echt wat met mijn zelfvertrouwen gedaan toen.
Dus als het kan, zou ik het gelijk doen. Ik had ook een apexresectie (2x) maar moest de tand toch eruit laten halen, het was gewoon stuk.
Implantaat zetten en alle gedoe was niet perse leuk, maar het zit er nu in sinds 2012 en geen problemen mee, ik ben er superblij mee. Enige is dat de kleur net niet helemaal goed is gekozen, en omdat het voor in de mond is, zie je dat wel een beetje. Dus dat is de enige tip die ik je kan geven, zorg dat ze goed op de kleur letten ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-23 11:47 



 
Profiel   

Het kostenplaatje is eigenlijk schandalig wat betreft vergoeding.
Implantaten vergroeien met je kaakbot en gaan langer mee dan een kunstgebit.
Maar iets met regeren en vooruitzien
Sorry sarcasme modus.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-23 11:51 



 
Profiel   

Geen hoektand, maar mijn voorste kies, is getrokken en meteen een implantaat erin gedaan. Het is heel goed gegaan en heb er geen last van gehad. Zit er nu een klein jaartje. Ik kreeg het bijna helemaal vergoed gelukkig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-23 12:05 



 
Profiel   

Ik heb het ook laten doen met een hoektand, eruit en meteen implantaat er in. Geen last van gehad en zou het zo weer doen. Mijn man heeft parodontitis en die moet ook nu een paar tanden vervangen maar daar zit tussen trekken en plaatsen wel een paar maanden om eerst alles te laten genezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-23 12:39 



 
Profiel   

Bij mij was het een kies en moest het eerst een paar maanden genezen. Daarom kon ik mooi wel mijn verzekering omhoog gooien. Jaar daarna pas de kroon erop, zo is het meeste vergoed geweest. Maar dus wel niet in het zicht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-23 12:50 



 
Profiel   

Mijn man heeft vorig jaar na het trekken van een kies meteen een plan gekregen voor vijf implantaten. Trek de creditcard maar, al is het hier in Spanje niet zo duur als in Nederland. Onze eigen tandarts staat bekend als implantoloog. Ze stuurde ons eerst naar de grote stad om een 3D-foto te maken om het tandbot te beoordelen.

Ze weet dat mijn man een echte angstpatiënt is, dus vroeg ze mij of het een plan was zo snel mogelijk te beginnen. Lang verhaal kort: ik de ochtend kies trekken, plan en foto en ´s avonds om half 10 met 5 implantaten erin naar huis. Pittig, maar wel in een keer klaar. Nu een dik jaar geleden en totaal geen problemen gehad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-23 12:53 



 
Profiel   

dit staat mij ook te wachten, ik heb nog 1 kies linksboven, die op instorten staat en 1 rechtsboven met een gebroken wortel. Onder heb ik alles nog. Ik ben extreem bang voor alles wat met artsen te maken heeft, krijg echt paniekaanvallen als ik erheen moet, dus ik sta niet te springen.....wel vervelend voor mijn tandarts, want dat is een schat van mens....

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-23 14:17 



 
Profiel   

Ik vond het echt zo stoer dat hij na elk implantaat zei dat ze de volgende mocht gaan doen. Maar zo was het wel in een keer gebeurd!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-23 14:39 



 
Profiel   

Morrie schreef
dit staat mij ook te wachten, ik heb nog 1 kies linksboven, die op instorten staat en 1 rechtsboven met een gebroken wortel. Onder heb ik alles nog. Ik ben extreem bang voor alles wat met artsen te maken heeft, krijg echt paniekaanvallen als ik erheen moet, dus ik sta niet te springen.....wel vervelend voor mijn tandarts, want dat is een schat van mens....


Hier nog iemand die gaat stuiteren en ook mijn tandarts is een schat met engelengeduld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-23 14:46 



 
Profiel   

Een immediaat plaatsen bij de voortanden zou echt mijn voorkeur hebben als het me zou overkomen. Hoe het bij mij op mn werk in zijn werk gaat is:
- Van te voren afdrukken maken en daarvan wordt een doorzichtig bitje gemaakt.
- in de ochtend tand trekken en meteen implantaat plaatsen.
- met implantaat geplaatst, opnieuw afdrukken maken. Deze worden meteen naar de technieker gestuurd/ komt het meteen ophalen.
- Noodkroon wordt bij de technieker gemaakt en wordt in de middag afgeleverd
- einde van de middag afspraak om noodkroon te plaatsen
- bitje wordt aangeraden om een aantal weken/maanden te dragen, om te veel druk op het implantaat zo veel mogelijk te voorkomen
- Na ongeveer een jaar wordt de definitieve kroon gemaakt.

Mijn baas is nu ook bezig met scans ipv afdrukken, zodat de technieker meteen ook alles binnen heeft en de afdrukken niet meer hoeft op te halen.
Mijn baas wil eigenlijk liever niet anders meer als het qua hoeveelheid bot mogelijk is. De resultaten zijn eigenlijk zeer goed bij dit soort implantaten.

Je kunt via de NVOI (Nederlandse Vereniging voor Orale Implantaten) erkende implantologen vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-23 15:25 



 
Profiel   

Goed om te weten wat de werkwijze is. Mijn tandarts is in Duitsland, ik vind het allemaal heel spannend maar heb door jullie berichtjes een beetje meer vertrouwen. Info en ervaringen zijn nog altijd welkom.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-23 15:32 



 
Profiel   

Morganlefay schreef
Het kostenplaatje is eigenlijk schandalig wat betreft vergoeding.
Implantaten vergroeien met je kaakbot en gaan langer mee dan een kunstgebit.
Maar iets met regeren en vooruitzien
Sorry sarcasme modus.


Voor mij de reden dat ik het met het "nood"plaatje doe, (voortand) dat meteen na het trekken is geplaatst.
Valt goed mee te leven trouwens, en ik was een schijntje kwijt vergeleken met een peperduur implantaat, dat 10-15 jaar meegaat en dan??? Verder nikkel allergie en durf het niet aan om onnodig metaal in mijn kaak te laten zetten, wat later alleen nog door de kaakchirurg te verwijderen is. Het is namelijk geen net schroefje wat ze in je kaak zetten, maar een soort geschubde "teken-snuit" omdat dat beter vastgroeit.

Plaatje kostte minder dan 300 euro, het meeste werd vergoed, terwijl implantaat zou iets van 2800 euro zijn, indien "meteen" geplaatst, en dan 2 maanden laten vastgroeien. Lijkt me slecht voor de nachtrust, als je tandenknarst kun je het wel vergeten, bijvoorbeeld. Ik lees net iets over een bitje, dat deed de implantoloog waar ik mee te maken had dus niet, vandaar dat ik het tandenknarsen noemde, ik sliep al maanden slecht doordat mijn voortand het elk moment kon begeven vanwege een resorptie-stoornis. Na het trekken kon ik tenminste weer heerlijk onbekommerd pitten. :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-23 15:49 



 
Profiel   

Ik ben benieuwd hoe zo’n plaatje eruit ziet en hoe het werkt, ‘S nachts in of uitdoen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-23 16:08 



 
Profiel   

@zoolgangster: hoe kom je er bij dat een implantaat maar zo kort mee zou gaan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-23 16:21 



 
Profiel   

Zoolgangster schreef
Morganlefay schreef
Het kostenplaatje is eigenlijk schandalig wat betreft vergoeding.
Implantaten vergroeien met je kaakbot en gaan langer mee dan een kunstgebit.
Maar iets met regeren en vooruitzien
Sorry sarcasme modus.


Voor mij de reden dat ik het met het "nood"plaatje doe, (voortand) dat meteen na het trekken is geplaatst.
Valt goed mee te leven trouwens, en ik was een schijntje kwijt vergeleken met een peperduur implantaat, dat 10-15 jaar meegaat en dan??? Verder nikkel allergie en durf het niet aan om onnodig metaal in mijn kaak te laten zetten, wat later alleen nog door de kaakchirurg te verwijderen is. Het is namelijk geen net schroefje wat ze in je kaak zetten, maar een soort geschubde "teken-snuit" omdat dat beter vastgroeit.

Plaatje kostte minder dan 300 euro, het meeste werd vergoed, terwijl implantaat zou iets van 2800 euro zijn, indien "meteen" geplaatst, en dan 2 maanden laten vastgroeien. Lijkt me slecht voor de nachtrust, als je tandenknarst kun je het wel vergeten, bijvoorbeeld. Ik lees net iets over een bitje, dat deed de implantoloog waar ik mee te maken had dus niet, vandaar dat ik het tandenknarsen noemde, ik sliep al maanden slecht doordat mijn voortand het elk moment kon begeven vanwege een resorptie-stoornis. Na het trekken kon ik tenminste weer heerlijk onbekommerd pitten. :')


Een implantaat groeit vast in je kaakbot. ;)
Nikkel?? Titanium zal je bedoelen

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-23 17:25 



 
Profiel   

Cil_ schreef
Ik ben benieuwd hoe zo’n plaatje eruit ziet en hoe het werkt, ‘S nachts in of uitdoen?



https://implantologiegrave.nl/implantologie/plaatprothese-als-tijdelijke-voortandvervanging

Hier een voorbeeld met een voortand. Een plaatje, partiële plaatprothese, is een gedeeltelijk kunstgebit waar je alle ontbrekende tanden of kiezen aan kunt zetten die ontbreken. ‘s nachts uit wordt vaak aangeraden zodat het tandvlees zich kan herstellen bij eventuele wondjes. Er geen onnodige druk op wordt gezet tijdens bijvoorbeeld klemmen of knarsen ‘s nachts, maar er sommigen vinden het vervelend het plaatje uit te doen en slapen er gewoon mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-23 19:51 



 
Profiel   

Morganlefay schreef
Zoolgangster schreef

Voor mij de reden dat ik het met het "nood"plaatje doe, (voortand) dat meteen na het trekken is geplaatst.
Valt goed mee te leven trouwens, en ik was een schijntje kwijt vergeleken met een peperduur implantaat, dat 10-15 jaar meegaat en dan??? Verder nikkel allergie en durf het niet aan om onnodig metaal in mijn kaak te laten zetten, wat later alleen nog door de kaakchirurg te verwijderen is. Het is namelijk geen net schroefje wat ze in je kaak zetten, maar een soort geschubde "teken-snuit" omdat dat beter vastgroeit.

Plaatje kostte minder dan 300 euro, het meeste werd vergoed, terwijl implantaat zou iets van 2800 euro zijn, indien "meteen" geplaatst, en dan 2 maanden laten vastgroeien. Lijkt me slecht voor de nachtrust, als je tandenknarst kun je het wel vergeten, bijvoorbeeld. Ik lees net iets over een bitje, dat deed de implantoloog waar ik mee te maken had dus niet, vandaar dat ik het tandenknarsen noemde, ik sliep al maanden slecht doordat mijn voortand het elk moment kon begeven vanwege een resorptie-stoornis. Na het trekken kon ik tenminste weer heerlijk onbekommerd pitten. :')


Een implantaat groeit vast in je kaakbot. ;)
Nikkel?? Titanium zal je bedoelen


Ja, het hoort titanium te zijn, maar ja, er hoeft maar een spoortje ander metaal in te zitten, en dat spoortje kan maar zo nikkel zijn... In andere geïmplanteerde dingen kan ook nikkel zitten, vraag bijvoorbeeld maar aan dames die middels de essure methode zijn gesteriliseerd. Is ze vantevoren niet verteld, dat die veertjes van nikkel zijn.
Ik heb zelf opvallend veel meer last van mijn nikkel-allergie sinds mijn galblaas is verwijderd, en er een "clip" op zit... :j
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-23 20:09 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 29 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen