Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lous

Berichten: 24239
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 00:52

Bizar, maar ik had vandaag nergens last van.
Vandaag de hele dag in de Kuip geweest vrijwilliger voor de Oranje wedstrijd. Dus ook flink in beweging en aan het sjouwen geweest.

_Kellyy

Berichten: 2422
Geregistreerd: 26-08-05
Woonplaats: Zuid-Holland/Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 01:00

Hoi!
Mag ik mij ook hier melden? Ik vond toch dat het wel tijd was om iets aan mijn conditie te gaan doen, dus heb een abonnement bij sportschool afgesloten 2 weken geleden.

Gister een rondje buiten en de 5 kilometer aangetikt, natuurlijk wel langzamer (en meer lopen) dan verwacht/gehoopt, maar het begin is er!

Hebben jullie nog tips en tricks voor deze beginner?

Supervixen

Berichten: 12820
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 07:00

Rustig opbouwen, je spieren en pezen moeten wennen aan het hardlopen.

Hou er plezier in!

Mijn spierpijn is al voor 90% verdwenen. Nog wel moe. Morgen een rustig en kort loopje.

Ninus
Berichten: 1715
Geregistreerd: 10-07-04

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 09:40

Fijn SV!

En Lous ook fijn dat je geen last hebt, goed gedaan :j

Qua tips sluit ik me aan bij SV, neem in het begin je tijd en luister naar je lichaam. Als je investeert in een goede basis dan heb je daar later profijt van. Ik heb altijd zonder begeleiding gelopen, maar als ik weer opnieuw zou beginnen, dan zou ik dat ook anders doen denk ik en aansluiten bij een hardloopgroep.

Hier vanochtend de duurloop van 80 minuten gedaan, geen wind en droog, heerlijk! Iets meer dan 14km. Hier ook geen spierpijn, had ik ook niet verwacht, maar je weet het soms niet :D

Karin_deB

Berichten: 8243
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 09:55

@Namiro, goed gedaan! *\o/* Mooie foto ook!
@Befunny, goed bezig met opbouwen!
@suusje, mooi gebied! Mooie afstand ook.
@Lous, je mag met recht trots zijn. Goed gedaan hoor *\o/*
@SV, woooow knap gedaan! Wat een modder zeg :oo Knap dat je niet bent gevallen/gegleden haha.
@Tiggs, Netjes! Fijn dat je met stappen vooruit gaat!
@Ninus, mooie planning deze week! hopelijk knapt het weer nog wat op haha. Fijn dat vandaag iig al meezat!
@Kelly, welkom!

Ik ga vandaag nog een loopje proberen in te plannen. Maar ik ga zo eerst lekker het bos in met de paarden, het is droog en zonnig *\o/*

ieris

Berichten: 1775
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 10:20

Karin de b, geniet er van! Het is nu inderdaad heerlijk weer!

Ninus, goed bezig, weer een mooi rondje gedaan!

SV, goed dat je bijna geen spierpijn hebt, dan heb je een goede basis conditie!

Lous, ook geen spierpijn, mooi!
De dag erna bewegen is ook goed om de afvalstoffen af te voeren inderdaad!

Welkom Kelly! Goed bezig je eerste 5km gemaakt! Op naar meer!

Ik herstel nu gelukkig ook sneller dan in de tijd dat ik begon met hardlopen.
Na 3 maanden hardlopen deed ik mijn eerste trailrun met mijn moeder, en toen ik een uur later thuis kwam uit de auto, had ik echt het idee dat ik een rolstoel nodig had, ik liep echt te strompelen.
Heb een tijd met een ijszak op mijn voet gezeten.
De dag erna was echt verschrikkelijk, mijn benen waren planken, en weigerde te buigen.
Die dag daarna kreeg ik een appje van mijn moeder, of ik al uitgelopen had, zij had er alweer 7km op zitten.
En ik dacht wat, hoe kan dat!! Ik ben al een half uur kwijt om 7 meter verder te komen, van mijn bed naar de w.c. :D
Nog 2 dagen verder kon ik pas een klein ommetje rustig dribbelen.

Nu merk ik wel dat ik bij vlakke wedstrijden sneller herstel dan bij heuvelachtige trails.
De midwinter marathon in Apeldoorn gaf geen spierpijn, maar bij de Jutberg trail kon ik 2 dagen moeilijk de trap af, en dan dat laatste stukje als je op de w.c gaat zitten, auw auw, auw!
Moet meer heuvel training gaan doen! :)

Karin_deB

Berichten: 8243
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 14:08

Ben uiteindelijk met mn merrie een rondje polder geweest, ook dikke prima.

Afbeelding

En lekker loopje gedaan:

Afbeelding

-Namiro-

Berichten: 1922
Geregistreerd: 22-08-05
Woonplaats: Het Limburgse land..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 19:12

Spierpijn in mijn bovenbenen is nagenoeg weg.. alleen mijn voeten! :oo
Ik wist niet dat je spierpijn je voeten kunt hebben.. maar bij deze.. pff!

Volgens mijn vriend doordat het zo’n gladde modderige bende was en je voeten daardoor veel moeten opvangen.

Zometeen korter loopje met mijn hardloopmaatje.. kijken of ik vooruit kom! Haha

MuSLi

Berichten: 5236
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 20:18

@Namiro, wat leuk dat jullie de route gelopen hebben. Ik weet nog niet of ik eraan toe kom hier. Zijn met familie een midweekje weg, dus zomaar even een paar uur er tussenuit knijpen is ook wel weer een beetje minder sociaal ;)

Net wel samen met mijn zwager een rondje hier vanaf het park door het bos gedaan. 6km. Was wel even heel erg lekker :j

Afbeelding

-Namiro-

Berichten: 1922
Geregistreerd: 22-08-05
Woonplaats: Het Limburgse land..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 06:46

MuSLi schreef:
@Namiro, wat leuk dat jullie de route gelopen hebben. Ik weet nog niet of ik eraan toe kom hier. Zijn met familie een midweekje weg, dus zomaar even een paar uur er tussenuit knijpen is ook wel weer een beetje minder sociaal ;)

Net wel samen met mijn zwager een rondje hier vanaf het park door het bos gedaan. 6km. Was wel even heel erg lekker :j

[ [url=m/YhScfZ.jpg]Afbeelding[/url] ]


Bij het startpunt van de route ligt een leuke plek om iets te drinken (Elizabethoeve) en een stukje verder ligt De Busjop (vind ik leuker), dus wellicht de familie even laten genieten van een hapje en een drankje en zelf 1,5 uur op pad! ;)

suusje26

Berichten: 2428
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 08:36

Goedemorgen,

Veel plezier Musli met je weekje weg. Beetje tijd voor jezelf is dan juist fijn toch. Ziet eruit alsof het een fijne route was zo in het groen.

Haha, Namiro, spierpijn in je voeten ken ik ook nog niet. Hoe voelt het vandaag? Nog lekker gelopen gisterenavond?

Klinkt als een fijn dagje Karin_deB.

Ik ga mee op heuveltraining Ieris!

Je gaat hard Ninus! Ik vind jouw rondjes er altijd zo leuk uitzien, ik zie altijd letters of vormen in de routes die jij loopt. Ik loop meestal ergens heen en dan weer terug, jij maakt leuke rondjes!

Fijn dat je zo goed herstelt SV. Wanneer is je volgende ultra?

Welkom Kellyy, tips zijn al gegeven. Rustig aan opbouwen, je lijf heeft in het begin meer tijd nodig dan dat je hoofd aankan is mijn ervaring.

Gisterenochtend was ik ook al vroeg op pad. 40 minuten gelopen en de laatste 10 -15 minuten geprobeerd te versnellen. Elmo was alleen niet vooruit te krijgen, hij vond het vast te vroeg om gelijk zo actief te zijn in plaats van een rustig snuffelrondje :Y)

Afbeelding

Supervixen

Berichten: 12820
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 09:31

Spierpijn in je voet heb ik ook nog nooit gehad.

Lekker zo vroeg op pad Suusje.

Eerst met Pasen 38km in het Müllerthal met een heleboel hoogtemeters en dan op 15 april 43km runforestrun, maar dat zijn niet echt ultra's.

Met Hemelvaartsdag staat de volgende gepland. De afstand? Liefst 100km, maar of dat haalbaar is? Dan moeten alle omstandigheden wel tiptop in orde zijn. Het weer, mijn conditie, goed geslapen, enz.
Ik ga er maar vanuit dat het ergens tussen de 60 en 100 wordt :P.
In het najaar loop ik nog de 50km van de indian summer ultra in Drenthe. En verder zie ik wel wat op mijn pad komt.

ieris

Berichten: 1775
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 13:05

SV, wow dat zou wel super gaaf zijn, als je de 100 km kan halen!
Hoop dat je je er goed genoeg voor voelt!
De andere run's klinken ook leuk!

Suusje, goed bezig zo vroeg! En jij hebt nu ook een iet wat scheve n gemaakt!

Musli, ziet er mooi uit daar, lekker hoor even er tussenuit, geniet er van!

Namiro, sterkte met je spierpijn, ik had na mijn 1e trail echt overal spierpijn, ook in mijn voeten, herken het wel.

Hier gaat het helaas niet zo goed.
Ben nu eerder naar huis gegaan van werk, ik kon bijna niet meer lopen. Heb denk ik mijn enkel verzwikt.
Ik kon boompjes halen bij een boerderij hier in de buurt, die stonden nog in de grond, bij het boompje er uit trekken gleed mijn voet weg en viel ik op mijn kont naar achteren.
Op dat moment gewoon doorgegaan, voelde wel wat, maar niet heel erg.
Gister probeerde ik een rondje te lopen, in het begin leek het wel te gaan, maar halverwege kreeg ik echt bij elke stap behoorlijk wat pijn rond mijn enkel.
Toen maar terug naar huis gewandeld, en gekoeld.
Dacht vandaag na een goede nachtrust moet het wel lukken op werk, maar heb nog steeds pijn.
Heb toen de huisarts gebeld, en nu moet ik mijn been veel hoog houden en koelen.
Wel baalen zeg, de trainingen gingen net zo lekker.

Ninus
Berichten: 1715
Geregistreerd: 10-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 13:45

Oh wat balen Ieris :knuffel: hoop dat meevalt.
En die moeder van jou :') gelukkig is je herstel inmiddels ook wat sneller zodat je je moeder weer bij kunt houden, ook de dag na een loop.

Mooie plannen SV! Zou inderdaad gaaf zijn, 100km. :wow:

Suusje en Elmo goed bezig, lekker zo in de ochtend!
En die letters haha, als ik nog maar 5km voor de boeg heb dan denk ik nu vaak: nog even de P van Prima :))

Lekker om even te lopen tijdens je weekendje weg MuSli!

Spierpijn in de voeten ken ik ook niet Namiro, ging je nog vooruit?

Goed gelopen Karin en mooie oortjes <3

-Namiro-

Berichten: 1922
Geregistreerd: 22-08-05
Woonplaats: Het Limburgse land..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 14:31

Mooie plannen SV! +:)+

Oh wat balen Ieris! Hopelijk valt het mee en ben je er snel vanaf.. beter nu even rustig aan doen en straks weer kunnen knallen dan dat je er straks heel lang last van hebt omdat je te snel weer iets bent gaan doen. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk.

Gisteren weer 8,5 km gelopen en ging prima. Begin wat stijf maar daarna nergens meer last van. Spierpijn is nu ook weg..
definitief besloten om in te schrijven om 6 juni de 21 km te gaan lopen.
Dus nu toch maar op zoek naar trailschoenen en een trailvest.

Supervixen

Berichten: 12820
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 14:53

Ieris wat vervelend! Voet hoog en koelen, dat hielp bij mij ook goed. Hopelijk is het snel weer over.

Welke trail ga je doen Namiro? Trailschoenen zijn geen vereiste hoor, ik zie ook veel mensen op gewone schoenen door de bossen crossen. Maar met veel modder en op moeilijk terrein zijn ze wel fijner.

Trailvest is zeker fijn. Ik heb een salomon, die zit superfijn, maar die van decathlon worden ook veel gebruikt als je een iets goedkopere versie wilt. Zorg vooral dat hij echt goed aansluit op je lichaam, want veel beweging zorgt eerder voor schuurplekken.

-Namiro-

Berichten: 1922
Geregistreerd: 22-08-05
Woonplaats: Het Limburgse land..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 15:37

De Leudal trail.
https://www.trailrunleudal.nl

Afgelopen weekend was echt glibberen en glijden dus toen miste ik wel echt grip met mijn wegschoenen. Daarbij denk ik het ook niet verkeerd is om schoenen af te wisselen.. en een mooi excuus voor schoenen te kopen! Haha

Ik zit hier vlakbij het outlet in Roermond en daar hebben ze een Salomon winkel. Ben er vandaag in mijn pauze even geweest en de keuze was reuze. Ga dit weekend denk ik even met mijn vriend kijken. Hij heeft er meer verstand van dan ik.

Supervixen

Berichten: 12820
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 18:25

Salomon trailschoenen hebben vaak weinig demping, ik vond ze erg stug en heb er maar heel weinig op gelopen. Maar misschien loop je tegen iets fijns aan.
Of een mooie trailrugzak.

Leuk, het Leudal is vast mooi loopgebied!

Ninus
Berichten: 1715
Geregistreerd: 10-07-04

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 19:37

Leuk Namiro!

Ik heb afgelopen weekend een Nathan rugzak gekocht, ik heb nog een kleine Camelbak zonder veel opbergruimte en nog een Kalenji van de Decathlon. De laatste is me eigenlijk te ruim en was ik wel klaar mee bij langere afstanden. De Nathan kan ik veel beter verstellen. Gewoon verschillende gaan passen, er is zoveel te koop, voor ieders wat wils.

Mijn man zweert bij zijn Salomon trailschoenen, ik heb Hoka's, heb ik nauwelijks in hoeven lopen. Heb ook nog Brooks Cascadia liggen, nieuw, maar die zitten niet lekker. Al ga ik het nog wel een keer proberen, tweedehands levert niks op en ze waren best duur :D

Supervixen

Berichten: 12820
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 20:16

Die cascadia heb ik ook gehad, vond ze waardeloos.

-Namiro-

Berichten: 1922
Geregistreerd: 22-08-05
Woonplaats: Het Limburgse land..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 21:18

Salomon trailschoenen heb ik.. ooit aangeschaft voor het mantrailen met de hond.
Daar zijn ze prima voor maar voor het hardlopen vind ik ze waardeloos want ik krijg meteen last van mijn knieën.

De cascadia stond op mijn lijstje maar dat beloofd dus weinig goeds..

MuSLi

Berichten: 5236
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 21:52

Hier vandaag weer een rondje door het bos rondom het park gedaan met m'n zwager. 7km toen de kinderen op bed lagen. Net weer even een ander rondje dan gisteren. Ook nog wat reeën gespot onderweg in het bos en op wat open vlakten :)

Afbeelding

We hebben het wat rustiger aan gedaan, want we waren net uit eten geweest (pizza) met een flink ijsje toe :')

Ninus
Berichten: 1715
Geregistreerd: 10-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 06:13

Lekker MuSli en dapper, zo na het eten :))

Ik zie genoeg mensen op de Cascadia lopen Namiro, het is zo persoonlijk. Volgens mij wonen wij niet echt in de buurt van elkaar :+ en ik weet je schoenmaat natuurlijk niet, maar anders mocht je die van mij proberen.

Hier gisteren Patrick overgeslagen, want we hebben een bus gekocht om om te bouwen tot camper *\o/*

Vanavond of morgen een wat langere interval, ik laat het moment even wat het weer afhangen.

Supervixen

Berichten: 12820
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 06:41

Musli dat het je dan lukt om te rennen. Ik zou na 5 minuten de bosjes in kunnen duiken :').
Heb je het wel naar je zin daar?

MuSLi

Berichten: 5236
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 06:54

Supervixen schreef:
Musli dat het je dan lukt om te rennen. Ik zou na 5 minuten de bosjes in kunnen duiken :').
Heb je het wel naar je zin daar?

Jazeker. We hebben het erg leuk met z'n allen :) en fijn dat we zo in ieder geval lekker even kunnen bewegen...

Ik ben wel gewend aan sporten na het eten. Kickboksen is ook altijd na het eten en ik loop ook wel vaker na het avondeten. Het is een kwestie van het tempo wat aanpassen en dan is het voor mij prima te doen :j