Ik ben transgender

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lijsken
Berichten: 1037
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 15:10

Mensen die bang zijn voor gedoe op toiletten moeten eens een dagje sauna doen. Daar kleed ook iedereen zich in één ruimte om, om vervolgens samen naakt in een badje te gaan zitten. Zonder dat ook maar iemand zich er druk over maakt }:0

Ibbel

Berichten: 49218
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 20:59

pien_2010 schreef:
Ik ben blij met jullie antwoorden want van de week zei een goede bekende van mij opeens vanuit het niets n.a.v iets: "dat die kinderen allemaal op school worden geïndoctrineerd zodat ze van geslacht willen veranderen→ met een enorm veroordelende toon". Ik was er oprecht zo door onthutst, geschokt en ook verdrietig dat ik tot op de dag van vandaag er nog naar van ben en niet op gereageerd heb maar met mezelf afgesproken heb dat ik toch iets meer afstand tot haar ga nemen. Zij doet wel vaker uitspraken die ik toch aardig de "wappie" kant vind uitgaan en ik vind dat echt heel erg moeilijk om mee om te gaan daar het zo tussen een normaal gesprek vaak opeens valt (zoals "in de regering zitten allemaal pedofielen"→ daar sloeg ik ook zo op dicht :oo ).


Lijkt me echt lastig, zoiets IRL. Op bokt is het een stuk simpeler: gewoon onder de foei-knop en klaar.

Er zijn (dankzij Covid) allerlei artikelen te vinden op internet over hoe je om moet gaan met dit soort mensen. Eén van de adviezen is gewoon benoemen dat jij met dergelijke uitspraken niets kunt. En dan maar kijken wat ze zegt...

pien_2010

Berichten: 43594
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 21:18

Bedankt Ibbel. Goed idee. Ik zeg dit al vaak bij andere uitspraken. Maar fijn deze bevestiging.

Galaika

Berichten: 597
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Belgïe

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 21:36

Ik ben nu 17, word 18 later dit jaar en ben transmasc/non-binair. Ik vind het 'hoe wist je het' wel een interessante vraag, dus dit is mijn verhaal een beetje. Ik vrees dat het lang zal worden hahaha.

'Het moment' waarop ik het wist is er niet. Het was een proces dat een hele tijd in beslag nam. In februari vorig jaar liet ik mijn lang haar afknippen en daar is het eigenlijk mee begonnen. Het was heel raar maar ik herinner me nog dat ik in de spiegel keek en voor de eerste keer ooit iemand zag die ik herkende. Het was precies alsof ik mezelf voor de eerste keer ooit zag.

Door mijn korte haar in combinatie met mijn tamelijk platte borstkast en mannelijke bouw werd ik vaak aanzien als jongen. Ik realiseerde me daardoor op een gegeven moment dat ik dat eigenlijk niet zo erg vond. Wat ik wel lastig vind, is dat mij overal waar ik ga gevraagd wordt of ik een jongen of een meisje ben, wat erg moeilijk is omdat het me vaak een onveilig gevoel heeft.

Goed, ik wist dus ergens rond mei vorig jaar dat ik niet cis was. Toch besloot ik eigenlijk onmiddellijk om dat weg te duwen, ik had het gevoel dat ik wel gewoon 'een mannelijkere lesbische vrouw' kon zijn en dat dat wel genoeg zou zijn. Ik duwde dus constant weg, maar voelde wel altijd die 'steek' als iemand mij een meisje noemde of wanneer ik 'zij' genoemd werd.

Een paar maanden geleden kwam ik voor het eerst een non-binair persoon tegen. Hij was de eerste persoon die mij het gevoel gaf dat ik niet de enige was. Hoewel we er niet veel over praten, is hun bestaan wel al iets dat me steun gaf. Zij was dus ook de eerste persoon waar ik voor uit de kast kwam.

Avalanche

Berichten: 16158
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-23 07:59

*\%/*

Ik heb inmiddels de verwijzing binnen naar de genderkliniek! Helaas een heel lange wachtlijst........ Maar binnen is binnen.

DJZ

Berichten: 3128
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Zevenaar

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-23 10:07

Wat goed :D En nu inderdaad het lange wachten :roll:

Inmiddels is mijn operatie 10 dagen geleden geweest. We zijn er achter gekomen dat ik niet tegen morfine kan en dat ik schijnbaar endometriose had :=
Na de operatie wel wat misselijk geweest. Morgen alweer een week van de pijnstillers af en nergens last van. Afgelopen vrijdag zijn de hechtingen rond de tepels verwijderd.
In het dagelijkse leven is het vooral kijken welke bewegingen er wel gemaakt kunnen worden en welke niet en uitvinden wat wel kan en op welke manier :))
En nu lekker genieten van 6 weken totale rust :z

Avalanche

Berichten: 16158
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-23 10:29

Super zeg! :D de operaties zullen je dan op meerdere manieren helpen verwacht ik :j

pien_2010

Berichten: 43594
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-23 13:27

Wat een fijne berichten hierboven. Succes Ava met wachten en DJZ met opknappen. Zal je ern hoop pijn schelen je traject.

vikawiek

Berichten: 1520
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-23 16:10

Wat een fijne berichten hier, van iemand die al in de jaren 80 in transitie ging naar iemand die net op de wachtlijst staat en alles daar tussenin :D

Hoe bevalt het na-de-operatie-bankhangen tot nu toe DJZ?

En die wachtlijsten, pfoe niet normaal. Bij welke genderkliniek sta je nu op de wachtlijst Avalanche?


Ik had vorige week een pre-operatieve screening voor de hysterectomie, ik was alleen genekt door een keelontsteking dus dat ging niet door. Dat betekent wel dat die operatie binnenkort is, maar ik denk dat ik 'm ga uitstellen. Ik heb nogal een heftig afgelopen jaar gehad waardoor ik eventjes niks wil. Pre-medische transitie ik zou daar heel verbaasd over zijn geweest. Die wou alles NÙ. Maar nu de buitenkant er uit ziet zoals het doet ben ik eem stuk rustiger daarin geworden :D

Avalanche

Berichten: 16158
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-23 18:12

Ik sta bij het AMC ingeschreven. Gent was nog een optie maar mijn arts wist niet hoe daarnaar door te verwijzen.

DJZ

Berichten: 3128
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Zevenaar

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-23 22:45

Het was zo ie zo al een opluchting en verlichting toen de menstruatie stopte, maar nu het hele handeltje eruit is, hoef ik mij daarover niet meer druk te maken :D

En verder vermaak ik mij prima. Zondag heb ik mij laten ophalen door 1 van de mensen die voor de paarden zorgt, dus heb ik even lekker vitamine P opgehaald en heerlijk kunnen knuffelen met de 3 zwarte monsters <3 Vandaag met mijn moeder naar de andere kant van het land gereden en gezellig bij mijn broertje en zijn vriendin geweest :)
Verder kan ik mij prima vermaken met youtube, videoland, bokt, fb, insta, gekke dingen bedenken, verder schrijven aan een verhaal, waar ik inmiddels al 4 jaar mee bezig ben := Daarvan moet ik de 28 geschreven pagina's nog uittypen.... Genoeg te doen dus :D
Dus bij deze: De groeten van Cocos Island :))
Afbeelding

Avalanche

Berichten: 16158
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-23 22:50

Cool <3

Maflinger_S
Berichten: 12173
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-23 22:55

Cocos eiland ... je zit er duidelijk prima. :D

Mooie updates hier inderdaad. Zowel van mensen die nog maar net met een traject zijn begonnen als van mensen die dat traject al jaren geleden zijn ingegaan en doorgegaan.

Avalanche

Berichten: 16158
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-23 23:33

Ik vind al de support zo mooi hier. Op het werk trouwens ook <3 zo fijn <3

Ailill

Berichten: 11671
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 11:41

Avalanche schreef:
Ik vind al de support zo mooi hier. Op het werk trouwens ook <3 zo fijn <3

Keep up the good work, ik wens je een mooie transitie toe, precies naar daar waar je wilt komen :)

Avalanche

Berichten: 16158
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 11:45

Dankjewel <3 Wat lief van je :)

Maflinger_S
Berichten: 12173
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 12:03

@Ailill: die is mooi!

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 15:28

Ik vind het heel erg dat die wachtlijsten zo hysterisch zijn opgelopen. Daardoor komen mensen in serieuze geestelijke nood. Met name als er geen support system is (dat is dit topic dan misschien een beetje). Dat was "in mijn tijd " (zei opa, van nu 63 jaar, getransiteerde FtM op diens 21ste hahaha) niet, bij het UMC Amsterdam de Genderkliniek. Ik kan me nog maar al te goed herinneren hoe dat wachten aan je gaat vreten en je vertwijfeld kan maken. Ik woon nu in Drenthe en "loop"" inmiddels bij UMCGroningen, voor newbie-transen zijn dar helaas ook de wachtlijsten weer geváárlijk lang... maar hou vol ya all.... YOUR TIME WILL COME, one day you will be who you were meant to be! Onderstaand het resultaat van mijn transitie op mijn 21ste begonnen, nu 63 jaar Afbeelding

Earth

Berichten: 7949
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 12:02


Avalanche

Berichten: 16158
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 13:44

Mooi Earth :) fijn dat dat ook openlijk gedaan wordt :)

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 14:14

Earth: dat heb ik indertijd toch niet meegemaakt, dat ik (uit 1959) , op mijn 21ste getransiteerd FTM, ben nu dus 63, ik had sterk de indruk dat het Gendercentrum Amsterdam er a priori gewoon van uitging dat ik trans(seksueel heette dat toen, inmiddels hanteren we de term transgender) was. Uiteraard kwam daar buiten het fysieke onderzoek (Dr. Gooren toendertijd een androloog) wel een pycho-onderzoek bij, veel gesprekken met een psychiater (toen Dr. verschoor, die ik overigens totaal niet mocht, maar die mij wel het groene licht gaf, tégen mijn ouders in, je ouders moesten toen ook op gesprek daar, als je onder de 21 was... die zijn geweest maar vonden hem een geitenwollen sok, gingen niet accoord, dus ik moest wachten tot mijn 21ste jaar.. zo ging dat toen)_ of je niet iets ánders had, mijn ouder probeerden hem wijs te maken dat het kwam door mijn fotomodel carriere en dus de anorexia (ja ik was een female fotomodel, want draadmager), maar die anorexia - weten we nu- komt best veel voor bij FTM's want die willen iedere mogelijke vrouwelijke curve of vrouwelijke vetopslag er af hongeren. Gelukkig zag die psych wel d
at DAT het niet was wat mij mankeerde, waarik wel erg tegenaan liep was dat je toendertijd eigenlijk als FTM moest xzeggen dat je op vrouwen viel (dus je dacht eerder dat je lesbisch was), dat had ik helemaal niet ik viel en val altijd al overwegend op mannen, maar dat "bestond" toen nog niet echt, een gay transman. dat vertelde ik de psych dan ook niet, "nee hoor ik heb een los vaste vriendin" (ik was bang dat ik anders het groene licht niet kreeg voor de hormonenbehalndeling.) Totale leugen, ik viel gewoon altijd op mannen. Had wel héél veel female friends (nu nog) zoals een hoop gay cis mannen. Het was toen een andere tijd he, maar het traject was veel korter dan nu. althans: ik had toen helemáál geen wachttijd om zelfs maar op gesprek terecht te kunnen. Je had natuurlijk wel de vrijwel onmogelijke opdracht om eerst EEN JAAR als het door jou beleefde geslacht door het leven te gaan voordat je aan welke hormonale toediening dan ook kon gaan beginnen.. in de praktijk werd daar eigenlijk niet op getoetst. eeen hoop tarnsen vinden nou juist DAT de moeilijkste tijd, maar oook dat heb ik niet meegemaakt, want ik ging al door voor gay jongetje (teriwjl ik overdag als meid bij een advocatenkantoor werkte! ik kleedde me om 17.00r om op de plee om daarna op de fiets maar gay bars te gaan... totdat na 1,5 jaar de directeur (een socioloog) mij bij zich riep een vroeg wat er aan de hand was.. ik vertelde het en werd meteen per volgende maand ontslagen (zou nu niet meer zomaar kunnen). Nooit meer bij een werkgever gewerkt.er is veel veranderd in de transwereld, sedert mijn transitie jaren. Ik ben nu 63 jaar, ik heb alles wel zo'n beetje gezien en doorgemaakt, ik hoop dat ik andere Transen een beetje tot steun en vraagbaak kan dienen, want dat had ik niet indertijd. Love yourself who ever and what ever you are!


Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 02-04-23 14:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Earth

Berichten: 7949
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 14:18

Ja het zal niet voor iedereen zo zijn, maar er zullen er ook genoeg zijn die er wel last van hebben. Ook vanuit geloofsovertuiging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 14:38

Ik lees al een poosje geinteresseerd mee,

Maar ik denk dat dit ookal verwijst naar net iets eerder dan jou traject dan, terpentijn :j ,
Pas in 1974 (!!) is homofilie uit de DSM geschrapt als psychiatrische stoornis. Echt waanzin als je daarover nadenkt. Ik denk publieke afstand nemen daarvan wel terecht is, al blijft het moeilijk dat de meeste uitvoerende psychiaters vandaag de dag daar uberhaupt niet achtergestaan zouden hebben (in de huidige tijdsgeest).

Ik denk dat er met betrekking tot veel religieuze instanties hierin nog wel wat stappen te nemen valt -O- . Geen idee hoe dit onderwerp trouwens leeft ook binnen hulpverleningsinstanties met een expliciet christelijke behandeluitvoering, zoals bv. de Hoop.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 15:21

Ja het is het is onvoorstelbaar dat tot 1974 - ik weet het echt wel het hoor - gay zijn als een geestesstoornis (dus: te behandelen, te veranderen te "genezen":) werd bestempeld. Ik ben daar toch zelf nooit in die zin tegenaan gelopen maar dat kwam waarschijnlijk omdat ik "geen echte man" was. de nadruk lag bij mij meer op die hele transitie dan op wat er eigenlijk aan de hand was in de homo wereld... toch ging ik heel veel uit in gay bars in Den Haag, op mijn 16de al...).Maar toen kreeg je die AIDS vlaag ook nog, dat was een akelige tijd, vooral omdat ik toendertijd een beetje in de SM/Amsterdam/Eagle Bar Leather Scene zat met een paar knappe platonische echte mannen- maar-gay-vriendjes van mij. Die beschermden mij altijd wel in de dark rooms, terwijl ze nooit zeker hebben geweten wat ik was.Bijzonder was dat, niemand vroeg ooit iets, in mijn wilde en woeste jaren van mijn gay zijn ontdekken.. dat had wel heel link kunnen aflopen, als zo'n leather bear er achter was gekomen dat er een vrouw ding binnen was (mochten toendertijd daar niet binnen). maar mijn toenmalige beste vriend blonde Mike, sprong altijd voor mij in, en deed net of hij mijn vriendje was. "hallo. Ik ben er even mee bezig" als een onzichtbare vent mee wilde doen, in zo'n darkroom. Wat hebben we naderhand geschaterd, ik heb overigens geen idee of die oit geweten heeft of ik trans was of niet, hij heeft het nooit gevraagd, dat heb ik in die jaren wel met meer vrienden gehad, het was stappen, srinken, roekloze dingen uithalen, elkaar NICHT IM FRAGE STELLEN. Dat is hede ten dage niet meer. die heler vanzelfsprekende ongedwongendheid is er af. Alles moet een hokje en een naampje. een etiketje. daar ben ik dus helemaal niet van.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 18:10

Menino schreef:
Ik denk dat er met betrekking tot veel religieuze instanties hierin nog wel wat stappen te nemen valt -O- . Geen idee hoe dit onderwerp trouwens leeft ook binnen hulpverleningsinstanties met een expliciet christelijke behandeluitvoering, zoals bv. de Hoop.

Dat doet mij hieraan denken: toevallig zag ik gisteren de film The Miseducation of Cameron Post, een film uit 2018 die speelt aan het begin van de jaren 90 van de vorige eeuw. Plaats van handeling is een instituut waar jongeren worden gedwongen om conversietherapie te ondergaan. Het is fictie (gebaseerd op de gelijknamige roman), maar dit soort bijzondere instituten zijn helaas nog steeds actief.

Overigens is dit het laatste nieuwsbericht dat ik kan vinden over het wetsvoorstel om conversietherapie in Nederland strafbaar te stellen. Blijkbaar kleven er juridische en praktische bezwaren aan.