Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 5 van de 11 [ 269 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 11  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Overgang? Mezelf een beetje kwijt zijn

 
Profiel   

Ik herken het allemaal helaas. Mijn ongesteldheid is een keer erg heftig geweest kan ook misschien komen door een kleine ingreep toen van de gynaecoloog maar daarna ben ik steeds maar 2 soms 3 ongesteld alleen week van te voren zo opgeblazen en volvocht en dan ook rondom mijn eisprong dan blaas ik ook op. Ben soms zo moe en prikkelbaar herken mezelf niet . De gynaecoloog heeft de pil voorgeschreven maar weet niet of ik daar zo gelukkig van ga worden dus tot nu toe nog niet mee begonnen .
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 19:20 



 
Profiel   

Ik slik al ruim 10 jaar geen pil meer of andere hormonen. Geen idee of dat scheelt of juist niet haha. Iemand hier ervaring met acupunctuur en overgangsklachten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 19:34 



 
Profiel   

Hallo mede-overgangers :')

3timesmom, jouw klachten zijn herkenbaar, ik had ook spierpijnen, leek bijna op spit.

Bij mij was het ook echt het tekort aan hormonen, met het medicijn Femoston dat ik slik wordt het aangevuld en ik voel me echt weer een stuk beter!

Ik heb wel meer last van migraine, maar dat ik maar 1 of 2 dagen en goed te bestrijden met sumatriptan. Liever een beetje hoofdpijn dan mezelf de gehele maand kwijt zijn.

Wat Majabeestje schrijft over bio hormonen lijkt mij ook wel wat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 19:46 



 
Profiel   

Ik ga je topic even doorlezen. Heb dit ook sinds mn 46ste. Ben nu 48 en ben nu 2 jaar aan een spiraal omdat ik voornamelijk bloedarmoede had door veeel en heftige menstruaties. En ik werd doodziek van de ferro supplementen.
Ik stond voor de klas en kon niets meer hebben. Dikke burnout volgde.

Volgend jaar moet de spiraal eruit en dan wil ik op zoek naar iets anders. Hopelijk via een overgangsconsulente.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 20:09 



 
Profiel   

De gynaecoloog gaf aan door aan de pil te gaan de klachten zouden minderen omdat alles dan wat geleidelijker verloopt maar ook ik slik al heel wat jaren niets dus ben huiverig om ermee te beginnen .

Storm mag je dat gewoon langere tijd gebruiken ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 20:36 



 
Profiel   

viphorse schreef
De gynaecoloog gaf aan door aan de pil te gaan de klachten zouden minderen omdat alles dan wat geleidelijker verloopt maar ook ik slik al heel wat jaren niets dus ben huiverig om ermee te beginnen .

Storm mag je dat gewoon langere tijd gebruiken ?


Ja, je mag het lang gebruiken, het is ook geen anticonceptiemiddel. Er zijn 2 soorten zei mijn arts, 1 die je aan het begin van je overgang slikt terwijl je nog ongesteld bent (je blijft met die pil ook een stopweek houden waarin je nog ongesteld word), en een andere die je slikt als je ongesteldheid al aan het ophouden is, je hebt hier ook geen stopweek meer en bent dan ook niet meer ongesteld.

Ik heb echt een groot verschil, geen opvliegers meer en ik ben niet meer zo aangebrand. Ik ben mezelf weer en ik ben daar echt blij mee, ben maandenlang aan het tobben geweest, dacht ook dat ik een burn-out ofzo aan het krijgen was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 21:50 



 
Profiel   

viphorse schreef
De gynaecoloog gaf aan door aan de pil te gaan de klachten zouden minderen omdat alles dan wat geleidelijker verloopt maar ook ik slik al heel wat jaren niets dus ben huiverig om ermee te beginnen .

Storm mag je dat gewoon langere tijd gebruiken ?


Bij mij heeft ie het 2 jaar geleden ook aangeraden omdat ik ipv 1 x in de 4 weken meer als een half jaar doorgaand ongesteld was ( hooguit 3 dagen in de maand geen bloeden) .
In eerste instantie hielp het voor mij : bloeden stopte en ik kwam aan .
Jipiiee , eindelijk eens boven de 50 kg ( be altijd te mager) en weer mijzelf.
Want dat constante bloeden vreet aan je , mentaal dan omdat er op de onmogelijkste momenten echte dikke stoisels eruit kwamen en dan wordt je - vooral als je even niet thuis bent maar bvb in een winkel- gigantisch onzeker.

Maar het hielp dus in eerste instantie, tot ik migraine kreeg van de pil en niet zo zachtjes,plus erg humeurig.
Ik kon snippen naar alles en iedereen,pfft.

Na een jaar was dan zijn voorstel stop maar weer en kijk wat er gebeurt.

Het duurde ca 6 maanden voordat ik en mijn lichaam weer "normaal" aanvoelden , en uiteraard ook weer afgevallen.
Nu heb ik weliswaar weer tussenbloedingen maar lang niet zo erg en als ongesteld wel heftig maar geen echte verrassingen meer en : migraine zo wat weer geheel weg.

Resumé: voor mijn "hoofdprobleem" was de pil een goede ,tijdelijke oplossing, om het geheel even in "zachtere" banen te leiden.

Dus tijdelijk zou ik het weer doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 08:20 



 
Profiel   

HRT is wel een fijne tussen oplossing bij flinke klachten. Langdurig zou ik liever kijken naar oplossingen via supplementen met minder neveneffecten.
Ik ben juist gestopt met de pil vanwege de trombose risico‘s en wil dat dan niet weer actief opzoeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 08:34 



 
Profiel   

Ik heb toevallig een paar weken geleden ook bij de huisarts gezeten omdat ik mezelf wat kwijt ben en last heb van hormonale schommelingen en bijbehorende emobuien. Ik ben 43, al zeker 20 jaar niet meer aan de pil en mijn cyclus is super regelmatig. De huisarts vond het daarom nog geen overgangsklachten en wilde me een lichte dosis antidepressiva voorschrijven. Dat vond ik dan weer niet zo'n fijn idee.

Ik slik nu monnikspeper (vitex agnus castus) op advies van iemand die daar goede ervaringen mee heeft. Lijkt wel iets te helpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 08:51 



 
Profiel   

Imre schreef
Ik heb toevallig een paar weken geleden ook bij de huisarts gezeten omdat ik mezelf wat kwijt ben en last heb van hormonale schommelingen en bijbehorende emobuien. Ik ben 43, al zeker 20 jaar niet meer aan de pil en mijn cyclus is super regelmatig. De huisarts vond het daarom nog geen overgangsklachten en wilde me een lichte dosis antidepressiva voorschrijven. Dat vond ik dan weer niet zo'n fijn idee.

Ik slik nu monnikspeper (vitex agnus castus) op advies van iemand die daar goede ervaringen mee heeft. Lijkt wel iets te helpen.

Bloedtest laten doen, want dan heb je zekerheid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 09:09 



 
Profiel   

he, wat een herkenning hier in dit topic. Ik ga straks even uitgebreid lezen, maar denk dat ik hier wel wat aan ga hebben.

Ik voel mezelf ook vaak vaag, concentratie en geheugen zijn dramatisch slecht, stemmingswisselingen, vermoeid, slecht slapen, gewicht dat maar oploopt zonder dat ik anders eet.... alles bij elkaar klinkt het toch wel als wat ik hier allemaal lees. Huisarts heeft een paar maanden geleden wel een keer een bloedonderzoek gedaan, maar dat was meer vanwege ijzertekort en overmatig bloedverlies. Ik heb nu een mirena spiraal en het bloeden is zo goed als gestopt! :) dat is wel fijn.

Ik zal eens informeren of er toen ook op overgang is onderzocht.

supplementen gebruik ik verder (nog) niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 09:44 



 
Profiel   

Ik ben in de overgang door bestraling/chemo… ik neem ook hormonen bij en daarmee zijn mijn moodswings, opvliegers,… weg.

Ik slik Progynova. Blijkbaar zouden niet enkel de symptomen weggaan maar ook osteoporose tegen gaan,…

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 10:50 



 
Profiel   

Trouwens qua supplementen was ik ook lang op zoek.
Ijzer moest zo of zo- wegens de heftige bloedverlies... rest was even uitzoeken maar voor mij werkt nu al een paar maanden :
Ijzer, magnesium met b12 en simple combi vitamin/mineralien 50+
Plus uiteraard: goede voeding - zover mogelijk.
Pakjes en zakjes zijn taboe.
Is inmiddels al zo erg dat ik meteen letterlijk de rekening gepresenteerd krijg als ik eens naar een restaurant ga, waar ze met pakjes en zakjes werken (en dat zijn er jammer genoeg veel)
Dus op bepaalde conserveringsmiddelen reageer ik.
Maar t is mij te veel gedoe om dat te laten testen

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 11:55 



 
Profiel   

Kukkie schreef
Ik ga je topic even doorlezen. Heb dit ook sinds mn 46ste. Ben nu 48 en ben nu 2 jaar aan een spiraal omdat ik voornamelijk bloedarmoede had door veeel en heftige menstruaties. En ik werd doodziek van de ferro supplementen.
Ik stond voor de klas en kon niets meer hebben. Dikke burnout volgde.

Volgend jaar moet de spiraal eruit en dan wil ik op zoek naar iets anders. Hopelijk via een overgangsconsulente.

Hoe is dat bij jou vastgesteld?

Ik heb ook bloedarmoede, zou overgang kunnen zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 12:26 



 
Profiel   

Imre schreef
Ik heb toevallig een paar weken geleden ook bij de huisarts gezeten omdat ik mezelf wat kwijt ben en last heb van hormonale schommelingen en bijbehorende emobuien. Ik ben 43, al zeker 20 jaar niet meer aan de pil en mijn cyclus is super regelmatig. De huisarts vond het daarom nog geen overgangsklachten en wilde me een lichte dosis antidepressiva voorschrijven. Dat vond ik dan weer niet zo'n fijn idee.

Ik slik nu monnikspeper (vitex agnus castus) op advies van iemand die daar goede ervaringen mee heeft. Lijkt wel iets te helpen.


Het kan een goede keuze zijn, maar zo te lezen is er geen diagnose.

Ik ben bij een orthomoleculaire arts geweest, dan komt er een diagnose als in: 'een verhaal met kop en staart'.
Is het de overgang, wat is de biologie achter de emobuien, hoe staat het met je bijnieren, wat is de hoeveelheid en de verhouding tussen progesteron en oestrogeen - antwoord op al dit soort vragen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 12:36 



 
Profiel   

Ik ben nu ruim een jaar bezig met bio-identieke hormonen, oestrogel en utrogestan. Vooral het aanvullen van oestrogeen werkt als een malle, geen opvlieger meer gehad en geen gewrichtspijn. Ik slaap als een zonnetje.
Het is jammer dat veel huisartsen hier geen kaas van hebben gegeten, maar de meer moderne gynaecologen en overgangsconsulenten dus wel. Er is ook een heel uitgebreide facebook groep over, waar allerlei onderzoeken gedeeld worden en vrouwen steun vinden bij elkaar.
De overgang hoeft geen horror periode te zijn, ik zie het net als iemand met diabetes of een schildklierprobleem, je moet je hormonen aanvullen omdat je lichaam dat zelf niet (meer) kan doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 12:44 



 
Profiel   

Ik ben ook super regelmatig ongesteld kan de klok erop gelijk zetten alleen steeds korter verder ook slecht slapen en heet in de nacht erg heet . Spierpijn herken ik lichtjes maar veel opgeblazen zijn en sla qua gedrag zo in seconden om geen probleem. Gynaecoloog gaf aan dat de pil dit dus afremt allemaal .

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 15:20 



 
Profiel   

Morganlefay schreef
Imre schreef
Ik heb toevallig een paar weken geleden ook bij de huisarts gezeten omdat ik mezelf wat kwijt ben en last heb van hormonale schommelingen en bijbehorende emobuien. Ik ben 43, al zeker 20 jaar niet meer aan de pil en mijn cyclus is super regelmatig. De huisarts vond het daarom nog geen overgangsklachten en wilde me een lichte dosis antidepressiva voorschrijven. Dat vond ik dan weer niet zo'n fijn idee.

Ik slik nu monnikspeper (vitex agnus castus) op advies van iemand die daar goede ervaringen mee heeft. Lijkt wel iets te helpen.

Bloedtest laten doen, want dan heb je zekerheid.


Niet dus. Je waardes zijn per dag verschillend.

Ik zou echt HRT/bio identieke hormonen onderzoeken. Via een goede gynaecoloog.
Ik ben sinds kort bij her health clinic in Haren, echt een aanrader.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 21:27 



 
Profiel   

cstok schreef
Ik ben nu ruim een jaar bezig met bio-identieke hormonen, oestrogel en utrogestan. Vooral het aanvullen van oestrogeen werkt als een malle, geen opvlieger meer gehad en geen gewrichtspijn. Ik slaap als een zonnetje.
Het is jammer dat veel huisartsen hier geen kaas van hebben gegeten, maar de meer moderne gynaecologen en overgangsconsulenten dus wel. Er is ook een heel uitgebreide facebook groep over, waar allerlei onderzoeken gedeeld worden en vrouwen steun vinden bij elkaar.
De overgang hoeft geen horror periode te zijn, ik zie het net als iemand met diabetes of een schildklierprobleem, je moet je hormonen aanvullen omdat je lichaam dat zelf niet (meer) kan doen.


Dit dus.
Vooral dat slapen is zo fijn. Ik slaap gewoon weer, sinds de eerste dag oestradiol pleisters en utrogestan.
En ik ben niet in de overgang, ben nu 41. Maar mijn PMS klachten werden elke maand erger. Man, wat een horror. Dus daar gebruik ik nu deze hormonen voor. Je krijgt een tekort aan oestrogeen en progesteron vanaf ongeveer je 35e. Vanaf dan kan je al klachten krijgen. En dat zijn er heel veel...

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 21:30 



 
Profiel   

Gebruiken jullie natuurlijke middelen tegen opvliegers en nachtzweten? ( geen hormonen)

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 21:41 



 
Profiel   

tokedri schreef
Gebruiken jullie natuurlijke middelen tegen opvliegers en nachtzweten? ( geen hormonen)


Daar ben ik ook wel benieuwd naar.
Ik wil als het even kan hormonen vermijden aangezien mijn familie een geschiedenis heeft met trombose en mijn moeder een hormoongevoelige borstkanker achter de rug heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 21:51 



 
Profiel   

Sizzle schreef
tokedri schreef
Gebruiken jullie natuurlijke middelen tegen opvliegers en nachtzweten? ( geen hormonen)


Daar ben ik ook wel benieuwd naar.
Ik wil als het even kan hormonen vermijden aangezien mijn familie een geschiedenis heeft met trombose en mijn moeder een hormoongevoelige borstkanker achter de rug heeft.



Bio identieke hormonen geven geen verhoogd risico op trombose of kanker, het zijn lichaamseigen stoffen, dit in tegenstelling tot de pil en dergelijke, die uit synthetische stoffen bestaat. Een gynaecoloog kan je daar meer over vertellen, de meeste huisartsen niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 22:34 



 
Profiel   

Sizzle schreef
tokedri schreef
Gebruiken jullie natuurlijke middelen tegen opvliegers en nachtzweten? ( geen hormonen)


Daar ben ik ook wel benieuwd naar.
Ik wil als het even kan hormonen vermijden aangezien mijn familie een geschiedenis heeft met trombose en mijn moeder een hormoongevoelige borstkanker achter de rug heeft.


Met bio identieke hormonen heb je hier geen verhoogd risico op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 22:41 



 
Profiel   

Dat valt nog niet sluitend te zeggen. Er zijn maar heel weinig goede studies (Randomized controlled trials) mee gedaan.
Maar ik zou dat inderdaad wel eerder overwegen dan gewone HRT.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 05:44 



 
Profiel   

Hey fijn een topic over de overgang, ik lees /schriijf mee!
Begreep dat er nog een topic is, maar die kan ik niet vinden, misschien iemand een link.

Hier ook 55 jaar en ik weet niet wanneer het bij mij begonnen is, ben te lang met de pil door gegaan,helaas.

Nu slik ik Ymea 8 in 1, en dat lijkt wel te helpen. Femoston heeft al vervelende bijwerking dat je er zwaarder van kunt worden en ik ben al zwaar genoeg dus dat houdt mij tegen.

dus tips zijn hier ook welkom
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 06:30 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 5 van de 11 [ 269 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 11  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen