Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 30 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Eczeem/psoriasis alternatieven voor hormoonzalf?

 
Profiel   

Helaas heb ik al jaren huidproblemen. Ik kan niet tegen zeep, in de winter extreem droge handen en had regelmatig eczeemplekken. Dit kon ik altijd redelijk onder controle houden met vette crème en af en toe hormoonzalf. Maar de laatste 4/ 5 jaar is de eczeem flink verergerd. Huisarts stuurde mij door naar de dermatoloog en ik kreeg het stempeltje psoriasis en een zalfje wat ik eerst elke dag moest smeren en daarna afbouwen.
Maar de plekken zijn nooit weg geweest, in tegendeel het wordt erger en het worden er meer.

Heb laatst poosje op aanraden van een collega zalf van tinytodd geprobeerd. Dit werkte helaas ook niet
(Mocht iemand nog belang hebben bij deze zalf? Ik wil het tegen verzendkosten wel versturen)

Over 2 weken heb ik weer een afspraak staan bij de dermatoloog. Maar ik zit ook te denken om het alternatieve circuit in te slaan. Maar wat? waar? Ik ben woonachtig in Friesland
Homeopaat? Iets met voeding?

Wie heeft er ervaringen en wil dit delen?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 16:12 



 
Profiel   

Voor mij (gevoelig voor eczeem, vooral in mijn gezicht) werkt voldoende drinken, niet iedere dag douchen en crème voor een droge huid, CeraVe in mijn geval.
De basis moet goed op orde zijn, ben ik inmiddels van overtuigd. Tijdelijk smeren is alleen symptoombestrijding.

Succes en sterkte!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 16:16 



 
Profiel   

Heb je ooit al eens gekeken waardoor het erger word?

Ontstekingswerend eten kan al veel betekenen, bepaalde middelen vermijden ook (koffie bvb of koolhydraten/gluten kunnen ook triggers zijn, vele voedingsmiddelen verzuren ons lichaam wat ook kan bijdragen aan bvb psoriasis). Een eliminatiedieet zou je ook kunnen proberen.
Een voedingsdagboek bijhouden kan dus al helpen als je daar dan ook bij zet wanneer het beter/slechter gaat.

Verder zijn er veel kruiden die kunnen helpen verlichten, denk aan bvb Sint Janskruid, zoethoutwortel, aloë vera, calendula, kamille, gember, curcuma, rode peper (voor doorbloeding), ..
Die kan je zowel in als uitwendig gebruiken.

Is er iets veranderd aan je voeding of omgeving, wasmiddel, ... in de afgelopen jaren waardoor het erger werd?

Veranderd van job? meer stress? meer binnen werken?
Zijn je bloedwaarden nog recent nagekeken? Vit. D tekort?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 16:35 



 
Profiel   

Elidel of protopic. Beide gekregen van de dermatoloog vanwege eczeem, zou dezelfde werkzaamheid moeten hebben maar elidel hielp mij het beste, is nooit meer teruggekeerd. Een vriend gebruikt protopic voor psoriasis met goed resultaat. Het is niet weg maar wel bijna. Maar misschien is dit wel het middeltje wat je al gehad hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 17:37 



 
Profiel   

Wat bij mij hielp is echt letten op mijn voeding en sporten. Daarnaast vaak koud douchen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 18:01 



 
Profiel   

Als daar mogelijkheid naar is zou ik een second opinion zoeken bij een andere dermatoloog. Ik heb zelf en ook veel in mijn omgeving best vaak psoriasis als verkeerde diagnose meegemaakt. De zalf die bij psoriasis wordt voorgeschreven zijn vaak heel hoog in hormonen. Dat kan ook weer een tegenreactie veroorzaken.

Ik zorg zelf voor mijn plekken door ze goed schoon te houden (zodat er geen zweet in blijft) met antiallergene douchegel. Daarna insmeren met cetomacrogolzalf. Daarna ademende kleren erover of naakt slapen. Vaak het bed verschonen en wassen met Persil.
Verder merk ik dat ik gevoelig ben voor zuivel wat het kan aanwakkeren. Een tekort aan vitamine B12 heeft het ook bij mij erger laten worden...

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 18:07 



 
Profiel   

madeliefw schreef
Elidel of protopic. Beide gekregen van de dermatoloog vanwege eczeem, zou dezelfde werkzaamheid moeten hebben maar elidel hielp mij het beste, is nooit meer teruggekeerd. Een vriend gebruikt protopic voor psoriasis met goed resultaat. Het is niet weg maar wel bijna. Maar misschien is dit wel het middeltje wat je al gehad hebt.


Dit. Werken beiden als een tiet. En geen hormonen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 18:35 



 
Profiel   

En anders eens volledig natuurlijke producten gebruiken? Bij hemnature.nl ben ik erg goed geslaagd. Eindelijk een rustige huid!
Met name de intensiefcrème vind ik erg fijn en verzachtend!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 18:54 



 
Profiel   

Wat hier al iemand schreef : ik zou toch ook eens gaan voor een second opinion. Psoriasis is toch nog wel van een hele andere orde dan eczeem, denk ik.

Zelf heb ik op gezette tijden ook last van eczeem. Hormonenzalfjes hebben net het tegenovergestelde effect bij mij. Dan wordt het dus alleen maar erger. Droog houden helpt in mijn geval nog het best (en veel aan de zon blootstellen).

Wat ik hier ook al las : zuivel kan een belangrijke rol spelen ! Misschien omdat dierlijke vetten de lever zwaarder belasten. Eczeem kan namelijk ook een uiting zijn van een geblokkeerde/overbelaste lever.
Of iets anders in jouw voedingspatroon dat belastend zou kunnen zijn voor jouw lever ?

Ik ga de hier genoemde producten wel eens nader bekijken, kan altijd interessant zijn !

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 19:00 



 
Profiel   

Ik zou ook een doorverwijzing vragen naar een allergoloog ipv een dermatoloog. Ik krijg flinke eczeem plekken(o.a. ) van allergieen. En mijn moeder heeft dezelfde klachten maar werd nooit verder behandeld dan hormoonzalfjes

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 19:35 



 
Profiel   

Op Aliexpress is een roze goedje te vinden, dat heel goed werkt voor mensen met psoriasis en eczeem.
Ook fijn tegen muggenbulten en ander ongemak mbt je huid.
Een beetje een gok, want who know's wat er precies in zit, maar misschien de moeite waard om te proberen? Het kost niets, dus daar hoef je het niet voor te laten.
https://nl.aliexpress.com/item/10050053 ... pt=glo2nld

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 19:54 



 
Profiel   

Een oud klasgenootje had erge psoriasis. Zij is paardenmelk poeder gaan gebruiken en toen werd het echt een stuk beter

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 20:55 



 
Profiel   

Ik heb heel veel baat bij meine base zout. Mijn ervaring is dat bij een verstoorde zuur base balans je lichaam de afvalstoffen niet goed afgevoerd krijgt. Op het moment dat dat te lang duurt en te veel opstapelt dan gaat het grootste orgaan, de huid het oplossen door het door de huid naar buiten te werken. Meine base helpt met het afvoeren van die afvalstoffen vanuit de huid. Ik zie het na gebruik altijd letterlijk rustiger worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 21:11 



 
Profiel   

Ik zou eerst het advies van de dermatoloog rustig afwachten, je afspraak staat toch al. Als stap 1 voor jou niet heeft gewerkt, dan zullen ze ongetwijfeld kijken naar alternatieven of vervolgstappen denkende aan TIM's (hierboven genoemd met Elidel/Protopic), of combinatie met lichttherapie, of zelfs systemische medicatie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 21:57 



 
Profiel   

Het is heel vaak een kwestie van voeding en stress in mijn geval. Hoe meer rotzooi ik eet, hoe erger het wordt, helaas ga ik ook meer rotzooi eten als ik stress heb, dus dan wordt het dubbel zo erg.
Maar bij een homeopaat is destijds gebleken dat ik heel veel dingen beter niet kon eten, voor mij was dat: geur/kleur en smaakstoffen zoveel mogelijk vermijden, chocolade en varkensvlees. Nu is dat laatste niet zo’n probleem, dus eerste twee daarentegen…..
En stress heb ik ook niet voor de lol.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 22:04 



 
Profiel   

_Denise_ schreef
Ik zou eerst het advies van de dermatoloog rustig afwachten, je afspraak staat toch al. Als stap 1 voor jou niet heeft gewerkt, dan zullen ze ongetwijfeld kijken naar alternatieven of vervolgstappen denkende aan TIM's (hierboven genoemd met Elidel/Protopic), of combinatie met lichttherapie, of zelfs systemische medicatie.

Hier sluit ik me bij aan. Verder zou je qua voeding in ieder geval kunnen kijken of je basis op orde is: voldoende groenten en fruit, omega 3 (visolie/lijnzaad), vitamine D, veel water drinken. Hoe zit je verder qua slaap en stress? Hou je je huid echt goed vet genoeg?


Zalfjes van Aliexpress met discutabele ingrediënten en dito herkomst zou ik dan weer niet gaan smeren. Zie bvb https://endocrinologie.nl/artikelen/201 ... terkruipen staat achter een betaalmuur maar de leesbare intro van het artikel lijkt me al voldoende info geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-23 09:58 



 
Profiel   

Heb de reactie's niet gelezen maar paardenmelkcreme?
Wij verkopen het hier in de winkel heel veel aan mensen met eczeem, prsoriasis etc.
Ook de capsules of poeder om permanent te nemen.

De Lage Wierden is de leverancier. Kan je op internet, op hun website, meer over vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-23 10:01 



 
Profiel   

Kijk eens bij Medical Medium die werkt o.a met voeding, maar ook een infrarood cabine werkt super.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-23 10:21 



 
Profiel   

Paardenmelk drinken en in bad met zeezout

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-23 11:07 



 
Profiel   

Bedankt voor alle reacties!

Wat er is veranderd de afgelopen jaren: 2 super lieve kids. Dus wellicht dat de hormonen er iets mee te maken hebben gehad. Maar ik ben 4 maand geleden gestopt met borstvoeding, zoontje is nu bijna 14 maanden oud; dus ik ga er beetje vanuit dat de zwangerschapshormonen weer beetje weg zijn?

Misschien moet ik inderdaad een keer mijn bloedwaarden laten controleren; zal de dermatoloog er naar vragen.
Ik heb toen mijn zoontje was geboren ruim 4 maand geen zuivel gebruikt omdat we vermoeden hadden voor koemelkallergie bij hem. Toen is mijn mijn huid niet beter geworden. Dus ik vermoed dat dat geen trigger bij mij is.
Andere voedingsmiddelen weet ik niet; zijn er mensen die je hierbij kunnen begeleiden? Ik zou niet goed weten hoe en waar te beginnen.

Ik heb niet een super fijn jaar achter de rug qua werk, onderwijs; daardoor gewisseld van werkplek waar ik nu op mijn plek ben, maar nog niet weet of ik daar na de zomer mag blijven. Ik heb een vast contract bij de organisatie, dus krijg uiteindelijk wel een plek, maar de onduidelijkheid brengt wel enige stress met zich mee. Maar dit was eerder nog niet aan de orde.

Ik ga alle opties die jullie geven eens bekijken. Dank daarvoor!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-23 12:35 



 
Profiel   

Qua dieet kun je een eliminatie dieet volgen. Maar dat is best pittig. Mocht je dit willen, zou ik dit via een diëtist doen, zij kunnen je daar heel fijn in begeleiden. Mijn advies zou wel zijn, niet alle stappen door elkaar te doen. Als je een dieet zou volgen, én een nieuwe zalf bijv, dan weet je ook niet wat er nu hielp.
In dat opzicht is wachten op de afspraak van de dermatoloog niet zo gek en dan van daaruit een plan maken.
Mijn dochter had veel baat bij la roche posay, lipikar baume AP+M. En van die lijn ook de "zeep"/douchespul. Dat werkte veel beter dan de gewone vette creme's als cetomagrogol/lanette al dan niet met vaseline.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-23 13:08 



 
Profiel   

Ik vrees inderdaad ook dat het een zoektocht gaat zijn, als je geen duidelijke of opvallende trend ziet in het verschijnen of verergeren van het eczeem.

Naast voeding, lijkt stress me sowieso ook wel erg medebepalend. Het feit dat je nu met 2 jonge kinderen zit, brengt allicht ook wel wat extra stress met zich mee.
Bij mij komen de plekjes - als ze komen - meestal in de winter. Zitten ook meestal op mijn arm(en). Ze geven me soms echt het idee dat het 'zenuwplekjes' zijn en zo noem ik ze dan ook. Eraan krabben (wat de genezing natuurlijk niet bevordert ...) doet de stress in ieder geval altijd even wat afvloeien :D

En zoals ik ook al in mijn vorig berichtje schreef : eczeem/uitslag kan ook een signaal van de lever zijn. Overbelast, geblokkeerd ... of hoe ze het ook willen noemen. Kan voeding- en stressgerelateerd zijn, maar ook hormonaal.
De afbraak van hormonen, zelfs de eigen en dus natuurlijke, belasten de lever ook. Heb je toevallig ook last van migraine/hoofdpijn gerelateerd aan je hormonale cyclus ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-23 14:13 



 
Profiel   

Het kan ook gewoon pure pech zijn. Hier plotseling eczeem gekregen, vast door iets uitgelokt. Maar na elidel helemaal verdwenen en nooit meer terug gekomen. En heb niks veranderd in voeding cosmetica etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-23 16:14 



 
Profiel   

Bij mij was de zwangerschap en BV een enorme trigger voor verergering van het eczeem. Ze zeggen wel eens dat het anderhalf jaar duurt voordat alle hormonen uit je lijf zijn, dus ook in jouw geval lijkt me dat niet heel gek. Mijn dochter is 16 maanden en mijn huid wordt nu langzamerhand iets rustiger, maar nog steeds heb ik veel meer opvlammingen en droger/schilferig dan voor de zwangerschap.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-23 18:11 



 
Profiel   

Psoriasispatiënt hier. Alles geprobeerd, zalfjes, paardenmelk, lichttherapie, verschillende diëten. Niets hielp voldoende. Sinds november slik ik nu fumaarzuur, in mijn geval Skilarence. Ik ben er nu helemaal vanaf, met als enige bijwerking af en toe een opvlieger. Het is de moeite waard, want ik had echt een roze panterprint.
Succes bij de dermatoloog!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 21:38 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 30 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen