Hooikoorts

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
QC1997
Berichten: 56
Geregistreerd: 18-08-22
Woonplaats: Brabant

Hooikoorts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-23 17:28

Hoi hoi,

Het hooikoorts seizoen is weer een tijdje aan de gang. Ik slik zelf vanuit de apotheek levocetirizine dhcl 5mg. Hier mag ik er maar 1per dag van. Maar de laatste dagen merk ik dat deze niet meer sterk genoeg zijn. Mijn klachten komen na een halve dag weer terug. Nu ben ik dus op zoek naar een medicijn dat beter werkt. Welke hooikoorts tabletten raden jullie aan?

F_inley

Berichten: 6401
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Hooikoorts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 18:04

Je kan die gewoon meer per dag in nemen hoor 2 kan gewoon.

Mandyy

Berichten: 30480
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Barneveld

Re: Hooikoorts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 19:53

Bij mij werkt het goed om tabletten en neusspray te combineren. Enkel een tablet is ook niet voldoende.

VivianHesen
Fotograaf

Berichten: 974
Geregistreerd: 22-02-13
Woonplaats: Horst

Re: Hooikoorts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 20:17

Gewoon even contact opnemen met je huisarts! Er is zo veel meer mogelijk qua hooikoortsmedicijnen.
Ik slik zelf een combinatie van levocitrizine en fexofenadine. En dat weer gecombineerd met livocab oogdruppels en dymista neusspray.
Zonder medicijnen zou ik te ziek zijn om te kunnen functioneren.

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18678
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Re: Hooikoorts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 22:22

Ik zou inderdaad maandag even contact opnemen met je huisarts. Hij kan je zoveel beter helpen.

poetser

Berichten: 4306
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Hooikoorts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 22:31

Ik kan je niet verder helpen, maar misschien komen er wel goede tips, dus ik volg.

Hier een net 12 jarige in huis die het ook heel moeilijk heeft. Zijn medicatie (voorgeschreven door de ha) bestaat uit pilletjes en neusspray, maar werkt toch niet voldoende. Niest zich te pletter, pakjes zakdoekjes en dozen tissues vliegen erdoor, tranende ogen en die zijn nu ook helemaal rood en opgezwollen en ook zijn keel begint op te spelen. Zo erg als nu heeft hij het nog niet eerder gehad.
Maandag dus maar naar de huisarts met zoon.

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Hooikoorts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 22:34

Het is vandaag ook wel echt behoorlijk stevig;

Afbeelding

moonsparkle
Berichten: 21713
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 22:38

Wat nog zou kunnen helpen buitenom medicatie is: binnen blijven, regelmatig douchen zodat de pollen van je af gaan, je ogen spoelen met water, vaseline onder je neus smeren zodat er wat pollen die normaal je neus ingaan blijven plakken, regelmatig het huis dweilen, beddengoed verschonen, kleding wassen etc.


Zorgen dat je met zo min mogelijk pollen in aanraking komt.

QC1997
Berichten: 56
Geregistreerd: 18-08-22
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-23 09:41

moonsparkle schreef:
Wat nog zou kunnen helpen buitenom medicatie is: binnen blijven, regelmatig douchen zodat de pollen van je af gaan, je ogen spoelen met water, vaseline onder je neus smeren zodat er wat pollen die normaal je neus ingaan blijven plakken, regelmatig het huis dweilen, beddengoed verschonen, kleding wassen etc.


Zorgen dat je met zo min mogelijk pollen in aanraking komt.


Helaas gaat binnen blijven moeilijk met een eigen paard

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 09:46

F_inley schreef:
Je kan die gewoon meer per dag in nemen hoor 2 kan gewoon.



Slecht advies om hogere dosering in te nemen als op etiket staat . Je weet niet wat het gewicht van ts is of ze toevallig nog andere aandoeningen heeft .

Ts overleg maandag even met je huisarts . Of evt de dosering omhoog mag of dat er bv een
Neusspray bij voorgeschreven kan worden

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Hooikoorts

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 09:59

Mijn lichaam reageert goed op desloratadine. Zonder medicatie ben ik het hele jaar verkouden. Over het algemeen is een pil voldoende, maar heel soms slik ik er 2 als ik toch wel last krijg

Maar je kunt even het beste met je huisarts overleggen.

QC1997
Berichten: 56
Geregistreerd: 18-08-22
Woonplaats: Brabant

Re: Hooikoorts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-23 10:04

Iemand ervaring met cetirizine 10 mg? Of die goed werkt. Deze zijn verkrijgbaar bij de drogist.

Mandyy

Berichten: 30480
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 10:11

Bij mij werkt het niet, maar dat betekent niet dat het voor een ander niet zou kunnen werken. ;)

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 10:25

QC1997 schreef:
Iemand ervaring met cetirizine 10 mg? Of die goed werkt. Deze zijn verkrijgbaar bij de drogist.



Lijkt wel enigszins op wat je nu slikt het is helaas vaak toch uitproberen wat bij jou goed helpt . En Soms helpt afwisselen ook goed

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Hooikoorts

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 11:12

En wat bij zo'n 80% van de mensheid met hooikoorts werkt: medical taping.
De oudste bekende vorm is het 'tapen' in goed Nederlands van de rhomboide spieren;als ik het goed heb zijn er inmiddels vier varianten (het intapen van andere spieren) die ook verlichting geven.

Vrij veel fysiotherapeuten doen medical taping en de meesten weten welke spieren ze moeten proberen bij hooikoorts.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 11:26

Dat hielp bij mij echt goed vorig jaar, medical taping, naast de andere medicatie.

Ik heb nu kwa tabletten ook de hierboven genoemde desloratadine. (Naast neusspray en inhaler) Ik mag max twee tabletten per dag maar tot nu toe gaat het redelijk ok. Goddank voor veel dingen allergisch kwa planten maar nu weer niet voor grassen zolang ze niet gemaaid zijn :+

Popstra
Berichten: 13735
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 12:16

Bij mij werken de Allegra fexotabs snel en goed. Fexofenadine hydrochlorine 120mg

Geen loopneus e.d meer en echt 24 uur lang.
Kun je bij de drogist kopen
Laatst bijgewerkt door Popstra op 04-06-23 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34624
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 12:17

QC1997 schreef:
Hoi hoi,

Het hooikoorts seizoen is weer een tijdje aan de gang. Ik slik zelf vanuit de apotheek levocetirizine dhcl 5mg. Hier mag ik er maar 1per dag van. Maar de laatste dagen merk ik dat deze niet meer sterk genoeg zijn. Mijn klachten komen na een halve dag weer terug. Nu ben ik dus op zoek naar een medicijn dat beter werkt. Welke hooikoorts tabletten raden jullie aan?


Huisarts bellen en om sterkere medicatie vragen. Bij mij doet levoceretizine ook niks ik slik fexofenadine icm 2 soorten neusspray, 1 met anti histamine en 1 die ontstekingsremmers bevat. Vorig jaar laten tapen bij de fysio, helpt wel maar krijg reactie op de lijm van de tape na week dragen.

Stybba

Berichten: 3016
Geregistreerd: 14-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 13:37

Ik heb van alles geprobeerd, steeds sterkere medicijnen via de huisarts, ook fexofenadine gehad. Maar uiteindelijk werkte bij mij cetrizine van de drogist net zo goed (of misschien zelfs beter, ik haal ze bij de Lidl). Dus slik ik die nu 1x per dag en gebruik het samen met neusspray van prevalin. In de ergste periode draag ik een bril in plaats van contactlenzen, omdat de oogdruppels die geschikt zijn met contactlenzen, helemaal niks doen bij mij (ze spoelen de ogen wat uit, maar daar kan ik net zo goed lenzenvloeistof voor gebruiken :')). De oogdruppels die wel werken zijn weer niet goed voor de contactlenzen.
Het is een kwestie van uitproberen wat voor jou helpt.

Rawr

Berichten: 2824
Geregistreerd: 21-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 14:15

QC1997 schreef:
Iemand ervaring met cetirizine 10 mg? Of die goed werkt. Deze zijn verkrijgbaar bij de drogist.
Werkt voor mij aan het begin van het jaar prima als de eerste bomen beginnen te klieren maar zodra de grassen erbij komen ga ik over op fexofenadine en dat gaat prima.

Stybba schreef:
In de ergste periode draag ik een bril in plaats van contactlenzen.
Voor mij is het genoeg om op 'buiten'-dagen te switchen naar daglenzen, misschien een tip als je toch graag lenzen wilt blijven dragen en normaal gesproken meerdaagse contactlenzen draagt.

SjonnieZ

Berichten: 2315
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 15:08

QC1997 schreef:
Iemand ervaring met cetirizine 10 mg? Of die goed werkt. Deze zijn verkrijgbaar bij de drogist.


Die werken goed maar ik neem in hoogtij dagen wel veel meer dan de aanbevolen dosering (6 tabletjes) en ervaar geen bijwerkingen.
Maar ik heb dan ook geen nier problemen of andere ziekten.

Lieffiefi

Berichten: 4695
Geregistreerd: 06-02-09
Woonplaats: Aan het water

Re: Hooikoorts

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 15:13

Cetirizine slik ik het gehele jaar door elke dag.
Daarnaast 2 x PD declomathasan neusspray.

Tegen hooikoorts komt hier desloratadine bij, 2 x per dag, en livocap oogdruppels..
Ik mag alles verdubbelen indien nodig maar mijn hooikoorts is echt extreem helaas...

Sabri

Berichten: 1391
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 15:15

Fexifenadine zijn sterker. Daarnaast livocab oogdruppels en neusspray. Neusspray heb je 2 soorten van, ik gebruik zowel nasonex als een andere antihistaminica neusspray

miereneter

Berichten: 2528
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Hooikoorts

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 15:21

Het is dit jaar ook gewoon heel erg hoor. Heb er sinds de grassen bloeien ook zwaar last van, de vorige jaren stukken minder. Ik zou je afraden om zomaar hogere doseringen te slikken zonder je arts te raadplegen. Er zijn wel al goede tips gegeven ter verlichting van de klachten. Maar ondanks al mijn truukjes heb ik behoorlijk wat gesnotterd, geniest en gejeukt deze week.

Bij mij werkt cetirizine overigens beter dan loratadine, geen idee waarom.

paars

Berichten: 5559
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Hooikoorts

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 15:36

Hier ook prima ervaring met 10mg ceterizine 365x per jaar. Ik gebruik het ‘s avonds. Soms neem ik een halfje extra overdag. Op 1 hand te tellen in een jaar. Oogdruppels van Hylo (de Hylo Dual) zijn ook superverzachtend en kan ik paar x per dag druppelen. Te koop bij de opticien.
Maar goed; dat helpt mij. Hoop dat je iets vindt.
Morgen even je HA bellen voor advies, sterkte!