AD(H)D, lotgenoten & tips?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 13:27

Azmay schreef:
Inderdaad die 4 uur werkende, die word vergoed maar vergeet ik de helft van de tijd. De langwerkende word niet vergoed normaal, concerta kost 1 euro per pil en de "neppe" die ik heb 50 cent.

Yes dat is bij mij hetzelfde :j Ik reageer niet goed op de 'neppe' dus betaal met liefde iets extra voor de merkvariant.

Ik vergeet de kortwerkende ook, of heb heel erg last van de rebound 3 keer per dag. Met Concerta heb ik daar überhaupt geen last van.

Otti1977

Berichten: 3041
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Re: AD(H)D, lotgenoten & tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 14:06

Ik betaal voor de langwerkende 36 mg 10 euro per maand. Zoveel fijner als de kortwerkende.

Unseen

Berichten: 7297
Geregistreerd: 22-04-05
Woonplaats: Drenthe

Re: AD(H)D, lotgenoten & tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 20:59

Ik betaal ook zo'n 7-10 (weet het niet uit mijn hoofd) euro bij voor de vertraagde afgifte 54mg. Veel fijner dan de korter werkende, daarmee enorme moodswings/rebounds. Ze werkten ook maar 1,5 uur dus dat was gewoon niet bij te houden met slikken.
Met deze langwerkende nagenoeg geen bijwerkingen behalve enorm moe en misselijk/duizelig als het uitwerkt.

purny

Berichten: 27481
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: AD(H)D, lotgenoten & tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 21:40

Ik gebruik de langwerkende goedkope variant. Kost me 50 cent per pil.wel de Mylan. Sandoz kan ik niet tegen

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 21:48

Wat betalen jullie “veel” bij de langwerkende.

Ik heb de 54 Mg en betaal 7,50 per potje van 30 pillen. Dat is 25 cent per pil. Soms mylan, soms Sandoz, maakt voor de prijs niet uit.



Dat afdwalen bij gesprekken herken ik ook. Erg vervelend.

Otti1977

Berichten: 3041
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Re: AD(H)D, lotgenoten & tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 22:13

Sandoz viel bij mijn zoontje helemaal verkeerd. Nu kinecteen Net zo duur als sandoz trouwens.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: AD(H)D, lotgenoten & tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 23:55

Geen medicatie hebben die werkt, ook leuk. Lekker goedkoop wel :=

Lynn_Nikita

Berichten: 25456
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 22:26

De arts wilde nu ipv mythylfenidraat ivm de bijwerkingen ( misselijkheid braken en slecht slapen en veel afvallen omdat hij weinig eet) overstappen naar dexamfetamine
Ook hierbij een eigen bijdrage omdat alleen de 3 mg tabletten vergoed worden en de 1 mg niet en hij 2.5 mg ( meen ik) moet slikken en dat niet anders te verdelen is
Nu twijfel ik aangezien de bijwerkingen op papier hetzelfde kunnen zijn

Kan het misschien dat als hij de langwerkende variant mythl gaat krijgen hij ook minder last krijgt van bijwerkingen of herkennen jullie dat niet?

Lynn_Nikita

Berichten: 25456
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 22:34

en ik ga eens overleggen wat ik voor mijzelf kan doen. Als kind zijnde ben ik zovaak getest op vanalles en nooit een echte duidelijke diagnose gekregen. Mijn zoon ook niet niet, ja prikkelverwerking problemen en emotie regulatie en nog niet 100% alles getest en nu met die medicatie een wereld van verschil terwijl hij hiervoor iets anders kreeg wat totaal geen effect had.

Ik herken niet alle kenmerken van adhd bij mijzef, maar er blijft onrust in mij zitten, ik kan niet stilzitten, ben ik ook vaak moe en kan ik met spannende dingen of als ik goede zin heb erg druk zijn. Ik ben daarintegen wel een een kei in organiseren en heb juist coördinerende functies gehad, raak niet afgeleid in gesprekken maar spring wel van de hak op de tak, zowel met praten maar ook met poetsen en dingen doen. Voor mij zit daar dan wel logica in maar anderen volgen mij totaal niet. ook vind ik lang achter elkaar hetzelfde doen zo erg dat ik vaak dingen tussendoor ga doen

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: AD(H)D, lotgenoten & tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 22:37

Dex reageerde ik absoluut niet fijn op, maar dat verschilt vast heel erg.
Met de langwerkende methyl heb ik inderdaad minder bijwerkingen.

De sandos was op dus slik morgen een ander merk, ben benieuwd :=

quintusgl

Berichten: 4450
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: Bij t bos

Re: AD(H)D, lotgenoten & tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 22:51

Strattera betaal ik 76.- per maand voor....

Lynn_Nikita

Berichten: 25456
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 19:10

Vrijdag zijn wij overgestapt van metylfenidaat naar concentra. dag 1 niks aan de hand, dag 2 en 3 ( dit hele weekend dus) ligt hij al de hele dag in bed, hij wil geen tv of tablet en braakt om de 2 uur. huisartsenpost al de hele dag aan de lijn en nu net de eerste 4 uur braakvrij.

Wij zijn juist overgestapt van de 3 keer per dag tabletjes naar de langwerkende versie vanwege de bijwerkingen, is dat nu omdat het nieuw is of kan hij er gewoon echt niet tegen? Herkenbaar?
Hij begint nu namelijk behoorlijk ondergewicht te krijgen omdat hij door de metylfenidaat niet meer eet en ook heel laat gaat slapen en daardoor op een nacht 6 uur slaap krijgt en dat is voor een 8 jarige echt veel te weinig
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 16-12-18 19:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 19:12

Lynn_Nikita schreef:
Vrijdag zijn wij overgestapt van metylfenidaat naar concentra. dag 1 niks aan de hand, dag 2 en 3 ( dit hele weekend dus) ligt hij al de hele daf in bed, wil geen tv of tablet en braakt om de 2 uur. huisartsenpost al de hele dag aan de lijn en nu net de eerste 4 uur braakvrij.

Wij zijn juist overgestapt van de 3 keer poer dag tabletjes naar de langwerkende versie vanwege de bijwerkingen, is dat nu omdat het nieuw is of kan hij er gewoon echt niet tegen? Herkenbaar?
Hij begint nu namelijk behoorlijk ondergewicht te krijgen omdat hij door de metylfenidaat niet meer eet en ook heel laat gaat slapen en daardoor op een nacht 6 uur slaap krijgt en dat is voor een 8 jarige echt veel te weinig


Jeetje wat naar :(:)
Voor mij zeker niet herkenbaar, mijn enige bijwerking is kaak klemmen.

Anoniem

Re: AD(H)D, lotgenoten & tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 10:54

Ik herken die symptomen maar voor een heel klein deel. Zit hij niet op een veel te hoge dosering? Ik was de eerste dagen op Concerta ook misselijk, had geen eetlust en sliep slecht. Dat trekt vanzelf bij als je lichaam eraan went. Dan worden de bijwerkingen maar ook de werking wat minder duidelijk.

Echt zo veel braken en op je achtste pas zo laat in slaap vallen lijkt me wel echt een teken van een veel te hoge dosis. Wat krijgt hij nu aan Concerta?

Lynn_Nikita

Berichten: 25456
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 11:25

Emmaa_ schreef:
Ik herken die symptomen maar voor een heel klein deel. Zit hij niet op een veel te hoge dosering? Ik was de eerste dagen op Concerta ook misselijk, had geen eetlust en sliep slecht. Dat trekt vanzelf bij als je lichaam eraan went. Dan worden de bijwerkingen maar ook de werking wat minder duidelijk.

Echt zo veel braken en op je achtste pas zo laat in slaap vallen lijkt me wel echt een teken van een veel te hoge dosis. Wat krijgt hij nu aan Concerta?



Concentra krijgt hij pas sinds vrijdag dus het afvallen komt daar niet door.
27 mg concetra krijgt hij nu

het late in slaap vallen (krijgt ook al 2 mg melatomine per avond) is vanaf hij methylfenidaat krijgt dat is wel opgebouwd en was 1.5 tablet per keer, 3 x pd, alleen weet ik nu even niet wat de dosering per tablet is
Ook hier was hij vaker een dag misselijk en moest hij braken en had hij zeker overdag geen honger
Hij weegt nu 21 kg, met een lengte van 1.37 is dat flink ondergewicht, zou rond de 30 moeten zijn

Gerdjee

Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-05-13
Woonplaats: Noord Brabant, Nieuwendijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 11:31

Lynn_Nikita schreef:
Vrijdag zijn wij overgestapt van metylfenidaat naar concentra. dag 1 niks aan de hand, dag 2 en 3 ( dit hele weekend dus) ligt hij al de hele dag in bed, hij wil geen tv of tablet en braakt om de 2 uur. huisartsenpost al de hele dag aan de lijn en nu net de eerste 4 uur braakvrij.

Wij zijn juist overgestapt van de 3 keer per dag tabletjes naar de langwerkende versie vanwege de bijwerkingen, is dat nu omdat het nieuw is of kan hij er gewoon echt niet tegen? Herkenbaar?
Hij begint nu namelijk behoorlijk ondergewicht te krijgen omdat hij door de metylfenidaat niet meer eet en ook heel laat gaat slapen en daardoor op een nacht 6 uur slaap krijgt en dat is voor een 8 jarige echt veel te weinig



Wat naar! Persoonlijk hoor ik alleen slechte verhalen over concerta... ik slik nu medikinet. dat is ook methylfenidaat, maar werkt 8 uur en heeft een reguliere afgifte! wat betreft de melatonine, doen jullie ook af en toe een nachtje zonder de melatonine? dit helpt om de werking te behouden, als hij al ontzettend moe is probeer het dan eens zonder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 11:46

Lynn_Nikita schreef:
Emmaa_ schreef:
Ik herken die symptomen maar voor een heel klein deel. Zit hij niet op een veel te hoge dosering? Ik was de eerste dagen op Concerta ook misselijk, had geen eetlust en sliep slecht. Dat trekt vanzelf bij als je lichaam eraan went. Dan worden de bijwerkingen maar ook de werking wat minder duidelijk.

Echt zo veel braken en op je achtste pas zo laat in slaap vallen lijkt me wel echt een teken van een veel te hoge dosis. Wat krijgt hij nu aan Concerta?



Concentra krijgt hij pas sinds vrijdag dus het afvallen komt daar niet door.
27 mg concetra krijgt hij nu

het late in slaap vallen (krijgt ook al 2 mg melatomine per avond) is vanaf hij methylfenidaat krijgt dat is wel opgebouwd en was 1.5 tablet per keer, 3 x pd, alleen weet ik nu even niet wat de dosering per tablet is
Ook hier was hij vaker een dag misselijk en moest hij braken en had hij zeker overdag geen honger
Hij weegt nu 21 kg, met een lengte van 1.37 is dat flink ondergewicht, zou rond de 30 moeten zijn

Ik vind het een hele hoge dosis. Ik slik zelf ook 27mg per dag en voel daar ook echt wel wat van, terwijl ik 1.88 ben en meer dan 100 kilo weeg. Ik zou persoonlijk overleggen met de arts of hij naar een lichtere dosis kan, dan is misschien het scherpe randje er wel af en merkt hij nog wel het positieve, maar misschien met minder bijwerkingen.

Wbt het slapen is het lastig, want iedereen reageert anders. Ik had een tijd heel veel moeite met inslapen, voor mij helpt het om te slapen met oordoppen (dus zo prikkelloos mogelijk) en idd melatonine. Ik zit nu op 6mg op een dag, maar dat is een hele hoge dosis en voor een kind is dat ook niet echt ideaal.

Lynn_Nikita

Berichten: 25456
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 11:53

Arts belt zo ook terug, ik wil zeker bespreken om een lagere dosis te starten ipv meteen die 27 mg, zij zat vanmorgen in een bespreking zou mij nog terugbellenb. Ik heb hem vandaag nog geen medicatie gegeven. Hij zit op dagbehandeling psycho ortopedagogie en daar merkten ze al erg goed dat hij geen medicatie had, erg onrustig
Hij mag max 3 mg melatomine en dat is al extreem hoog voor een kind, normaal is een kindertabletje 0.67 mg

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: AD(H)D, lotgenoten & tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 12:14

Oei ik ben ook altijd op lage doses begonnen, niet om te kijken of het werkt maar gewoon om te checken of ik niet instant sterf van de hartkloppingen/misselijkheid oid := en dat ging al mis. En ik ben geen kleine meid kan ik je vertellen.

Ik heb een vraag aan jullie. Ik zit een beetje in mijn maag met dat mijn afstuderen ineens heel dichtbij komt, en dat vind ik moeilijk, want dat betekent dat ik daarna moet gaan solliciteren. En het probleem is niet dat ik niet weet wat ik wil, ik heb talloze droombanen in gedachten dus dat zit wel goed :+ wat het probleem is is dat ik ondanks dat ik al ruim 8 jaar aan de universiteit bezig ben en ik heel veel dingen ernaast heb gedaan ik eigenlijk nog steeds niet weet wat ik KAN. Klinkt heel stom misschien maar ik maak me hier best wel zorgen over. Herkent iemand dit?

Lynn_Nikita

Berichten: 25456
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 12:21

Ik herken dat ook wel, heb ook op diverse richtingen gewerkt, detailhandel als leidinggevende , bij een uitgeverij als coordinator en nu tussen de paarden, hoe verschillend wil je het hebben en overal leer je wel iets en dat neem je weer mee bij een andere baan

Kijk naar vacatures die je aanspreekt, ga op gesprek en volg je gevoel en twijfel niet teveel aan jezelf.
En dingen die wel bij je passen maar je nog niet goed kan krijg je wel aangeleerd bij het bedrijf zelf. laat je niet tegenhouden door je eigen gedachten en schrijf eens op voor jezelf wat je sterke punten op de werkvloer zijn

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: AD(H)D, lotgenoten & tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 12:26

Phoe 27 vind ik ook veel hoor, dat zou voor mij de "correcte" dosis zijn maar ik merk al at op 18mg.

Het niet slapen is volgens mij niet iets wat je op kan lossen met melatonine als ik naar mezelf kijk. Ik zakte wel een beetje weg (wat de melatonine ook doet) maar het echt daadwerkelijk slapen bleef uit. Het bleef een soort zweven zeg maar. Dat is bij mij binnen een week weg getrokken maar ik stond op 18mg met 60kg zeg maar.

Ik moet de psychiater bellen voor mijn medicatie maar vind bellen een beetje eng dus ik stel het steeds uit. Even doorbijten en een goed moment kiezen.

Unseen

Berichten: 7297
Geregistreerd: 22-04-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 19:41

Lynn_Nikita schreef:
Vrijdag zijn wij overgestapt van metylfenidaat naar concentra. dag 1 niks aan de hand, dag 2 en 3 ( dit hele weekend dus) ligt hij al de hele dag in bed, hij wil geen tv of tablet en braakt om de 2 uur. huisartsenpost al de hele dag aan de lijn en nu net de eerste 4 uur braakvrij.

Wij zijn juist overgestapt van de 3 keer per dag tabletjes naar de langwerkende versie vanwege de bijwerkingen, is dat nu omdat het nieuw is of kan hij er gewoon echt niet tegen? Herkenbaar?
Hij begint nu namelijk behoorlijk ondergewicht te krijgen omdat hij door de metylfenidaat niet meer eet en ook heel laat gaat slapen en daardoor op een nacht 6 uur slaap krijgt en dat is voor een 8 jarige echt veel te weinig


Wat heftig zeg!
Ik kan mij herinneren van de eerste keer dat ik langwerkende heb genomen dat ik ook de hele dag als een zombie op de bank lag, maar dat is zo'n 10 jaar geleden en heb het sindsdien nooit weer gehad. Braken herken ik ook niet...
Ik gok wel dat je zoon momenteel een veel te hoge dosering krijgt, zeker weer overleggen met je huisarts of psychiater! Dit kan niet de bedoeling zijn..


Ik heb 54mg van Mylan (vertraagde afgifte), ik weeg zo'n 60kg.

Sanned

Berichten: 1491
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 22:25

Magrathea schreef:
Ik heb een vraag aan jullie. Ik zit een beetje in mijn maag met dat mijn afstuderen ineens heel dichtbij komt, en dat vind ik moeilijk, want dat betekent dat ik daarna moet gaan solliciteren. En het probleem is niet dat ik niet weet wat ik wil, ik heb talloze droombanen in gedachten dus dat zit wel goed :+ wat het probleem is is dat ik ondanks dat ik al ruim 8 jaar aan de universiteit bezig ben en ik heel veel dingen ernaast heb gedaan ik eigenlijk nog steeds niet weet wat ik KAN. Klinkt heel stom misschien maar ik maak me hier best wel zorgen over. Herkent iemand dit?


Ja ik! :wave: Ik ben nooit overtuigd van m'n eigen kunnen. Heb toch echt een universitaire bachelor, maar bij elk tentamen denk ik weer dat ik het niet kan. Geef paardrijlessen en denk soms dat ik geen flauw idee heb wat ik aan het doen ben, terwijl al m'n klanten tevreden zijn. Ik twijfel eigenlijk altijd aan mezelf, ook als ik rationeel best kan beargumenteren dat ik het kan.
Ik heb recent een zelfbeeldtraining gedaan. Dat was een groepstraining waarvan het doel was om niet alleen te kunnen beargumenteren dat je iets waard bent/kan, maar het ook echt te gaan voelen. Ik vond het eerst wat zweverig klinken, maar het heeft me echt goed geholpen. Ik ben nog steeds wel onzeker/boos op mezelf, maar ik ben veel beter in staat om dat te herkennen, te remmen en een positief gevoel op te roepen. En daar had ik eerder ook echt al wel strategieën voor geleerd, maar dan was het resultaat altijd "ja dat weet ik wel maar het voelt niet zo". Nu kan ik er voor zorgen dat het wél zo voelt :j Ik ben heel blij dat ik die training gedaan heb.

Bij die training zaten trouwens alleen maar ad(h)d'ers. Ik dacht altijd dat het gewoon een karaktertrek was, maar het blijkt echt een adhd trekje te zijn.

purny

Berichten: 27481
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: AD(H)D, lotgenoten & tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 23:13

Ik heb toen de training anders denken gevolgd. Was een hele leuke training.
Ik ga volgende maand met m’n huisarts praten. Ik wil gaan kijken of de medicijnen nog doen wat ze moeten doen. Ook omdat ik moeilijk in slaap kan komen.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 22:58

Hee, nog bedankt voor de berichtjes, ik heb ze gelezen en er een tijdje op zitten broeden :)
Misschien is zo'n training ook wel iets voor mij. Ik zou gewoon willen weten wat nou écht mijn zwakke punten zijn zodat ik daaraan kan werken (en wat mijn sterke punten zijn zodat ik dat beter in kan zetten).

Gisteren zat ik ineens een vriend van me te vertellen over mijn ADD. Ik heb toch blijkbaar heel veel behoefte om er gewoon over te praten :') Voelt heel stom want ik vertel altijd hetzelfde. Maar ik had bij hem echt heel erg het idee dat ik constant op andere dingen zat te letten ofzo. Maar gek genoeg kon ik mijn aandacht wel behoorlijk goed erbij houden, vaak als iemand een lang verhaal vertelt begin ik een hele eigen gedachtenlijn erbij te verzinnen maar ik besef me nu ineens dat dat gisteren amper gebeurde :oo Bijzonder. Hij zal wel op een manier praten dat het makkelijk te volgen maakt.