To smeren of not to smeren?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Urbanus

Berichten: 44959
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

To smeren of not to smeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-23 12:45

Ik wist helemaal niet dat dit zo'n ding was, maar blijkbaar is er een beweging die beweert dat je insmeren met zonnebrandcrème juist heel slecht is voor je en alleen maar een financieel voordeel heeft voor de fabrikanten.

Ik vind het echt zo shockerend! Ik kom dan bij 1 of ander fruittaartje op z'n instagram en zie dat iemand aan hem vraagt of ze moet stoppen met smeren in haar gezicht ondanks dat ze plekjes huidkanker heeft. Hij zegt geen ja, hij zegt geen nee, hij draait om de hete brij heen. Hij prijst een moeder die zegt dat ze haar kinderen nooit insmeert. Ongelooflijk.

Ik vind dit soort extremiteiten echt wereldvreemd, maar ik ben wel heel benieuwd naar andere meningen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 12:48

Ik vind dit natuurlijke selectie en blijf gewoon lekker smeren met factor 50. :=

Morganlefay

Berichten: 8714
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: To smeren of not to smeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 12:52

Welcome to the world of gossip, op instragram, FaceBoook en meer van dat soort ongein.
Hele volksstammen geloven erin met alle gevolgen van dien. |(
Ja ik smeer gewoon met minimaal 50.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 12:52

is dat ook beetje zoals 'je kunt jezelf genezen door het jezelf te vertellen' en als je liters zoutwater drinkt gaat er heus niks mis.. ?

Ik smeer (want erg bleek en brandrood is niet perse mn kleur), probeer wel de merken met de minste toevoegingen (microplastics, parabenen oid) te zoeken waardoor een zonnebrandcreme uitzoeken meestal voorafgegaan wordt door 3 avonden googlen, maar dan weet je ook wat :j (meestal hetzelfde als het jaar ervoor :') PC)

Siers83

Berichten: 7389
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: To smeren of not to smeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 12:54

Ik smeer te weinig maar als ik smeer dan factor 30 of meer. Ik las gisteren ook zo’n discussie maar argumenten hebben dit soort niet. De moeder van een vriendin is overleden aan uitgezaaide huidkanker dus zit geen poep te verkondigen

prompter

Berichten: 11288
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 12:54

Het is hetzelfde als met vaccinaties; allemaal bedacht door big pharma en big cosmetics, en als je maar genoeg gezond rechtsdraaiend voedsel neemt heb je dat allemaal niet nodig...

secricible

Berichten: 25710
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 12:56

Cer schreef:
is dat ook beetje zoals 'je kunt jezelf genezen door het jezelf te vertellen' en als je liters zoutwater drinkt gaat er heus niks mis.. ?

Ik smeer (want erg bleek en brandrood is niet perse mn kleur), probeer wel de merken met de minste toevoegingen (microplastics, parabenen oid) te zoeken waardoor een zonnebrandcreme uitzoeken meestal voorafgegaan wordt door 3 avonden googlen, maar dan weet je ook wat :j (meestal hetzelfde als het jaar ervoor :') PC)


vooral dat zoute water drinken ja en geen reisverzekering nemen *\o/*


Maar nee, ik geloof hier ook niet in. Gewoon lekker smeren.

verootjoo
Berichten: 35671
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 12:57

Mkango schreef:
Ik vind dit natuurlijke selectie en blijf gewoon lekker smeren met factor 50. :=


Wel jammer dat we met z’n allen betalen voor dat soort natuurlijke selectie := huidkanker is best duur.

Hier dus wel smeren.
Wel met goed spul, ben nogal kritisch op zonnecrème.

_Christina

Berichten: 1497
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 12:59

Dat spekken valt wel mee denk ik. Of je nou je geld in zonnebrand pompt of in een dagcrème, je spekt hoe dan ook een fabrikant := dan spek ik toch liever de fabrikant van het spul dat (hopelijk) huidkanker voorkomt en smeer dat jaarrond :#

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 13:00

Dat komt uit Amerika geloof ik. Daar zitten schadelijke stoffen in zonnecrème. In Europe is de wetgeving veel strenger. Vooral oxybenzon is schadelijk.
Al kan het natuurlijk ook wel dat er in 'onze' zonnecrème schadelijke stoffen zitten, ik ben geen expert. :+

StonedRomy

Berichten: 7547
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 13:00

Ik smeer met factor 50+ ieder uur.

Niet dat dat veel werkt. Alleen factor 70 doet iets voor mijn huid, maar die is niet verkrijgbaar in Nederland.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110838
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 13:00

Die mensen hebben zeker nooit een zonverbranding tot blaren aan toe mee gemaakt.
En dat is echt pijnlijk kan ik uit eigen ervaring vertellen :=

Urbanus

Berichten: 44959
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-23 13:01

Ik dacht dus dat ik op een satirisch account zat. Maar ik citeer:

Citaat:
Aanbreng van zonnebrandcrème blokkeert saboteert de informatiestroom tussen jou en de zon

Je blockt met name UV-B van je huid. Hierdoor maak je nauwelijks vitamine D en melatonine aan, welke je juist sterk beschermen tegen kanker. Ook bouw je zonder UVB nooit weerbaarheid op tegen de zon.



verootjoo schreef:
Mkango schreef:
Ik vind dit natuurlijke selectie en blijf gewoon lekker smeren met factor 50. :=


Wel jammer dat we met z’n allen betalen voor dat soort natuurlijke selectie := huidkanker is best duur.

Hier dus wel smeren.
Wel met goed spul, ben nogal kritisch op zonnecrème.


Ja, same. Ik heb altijd Jetske Ultee. Niet zo lekker als Australian Gold maar wel kwalitatief goed.

secricible

Berichten: 25710
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: To smeren of not to smeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 13:04

het klopt dat zonnebrandcreme de aanmaak van vitamine D tegenhoudt. Maar niet zodanig dat je het niet meer aanmaakt als je smeert, alleen minder.
Melatonine wordt gemaakt van de serotonine die je overdag aanmaakt door zonlicht, dat staat los van zonnebrandcreme.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 13:04

verootjoo schreef:
Mkango schreef:
Ik vind dit natuurlijke selectie en blijf gewoon lekker smeren met factor 50. :=


Wel jammer dat we met z’n allen betalen voor dat soort natuurlijke selectie := huidkanker is best duur.

Hier dus wel smeren.
Wel met goed spul, ben nogal kritisch op zonnecrème.
Same. :j Mijn eerste criterium is "reef safe" (en imo zou iedereen die in zee zwemt dat moeten smeren, ook als je alleen in Nederland zwemt), en dat zijn over het algemeen sowieso al de kwalitatief betere merken.

Ik heb ook wat zwemkleding van Waterlust die een beschermingsfactor van SPF 50 hebben.

Zertab

Berichten: 12344
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 13:05

Ik smeer met factor 30. Niet insmeren en in de zon gaan zitten vind ik persoonlijk nogal dom...

Avalanche

Berichten: 16275
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 13:08

Urbanus schreef:
Ik dacht dus dat ik op een satirisch account zat. Maar ik citeer:

Citaat:
Aanbreng van zonnebrandcrème blokkeert saboteert de informatiestroom tussen jou en de zon

Je blockt met name UV-B van je huid. Hierdoor maak je nauwelijks vitamine D en melatonine aan, welke je juist sterk beschermen tegen kanker. Ook bouw je zonder UVB nooit weerbaarheid op tegen de zon.


Haha informatiestroom? :')

Ik heb de pest aan smeren. Maar huidkanker vind ik ook niet een heel goed idee, dus dan toch maar smeren.

linoleum

Berichten: 6496
Geregistreerd: 01-03-12

Re: To smeren of not to smeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 13:10

Ik smeer dagelijks mijn gezicht in. Ben van mezelf erg wit en gevoelig om te verbranden. Dus lekker smeren! Helpt ook nog tegen de rimpels op latere leeftijd {:}

En rest van lichaam smeer ik in als het in zon komt. Er gaan hier elke zomer zo’n 3 tubes spf doorheen voor het lichaam.

En tip, de bovenkant van je oren is plek waar heel vaak huidkanker ontstaat, vergeet die dus vooral niet in te smeren!

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 13:10

Ik las zoiets een paar jaar geleden, maar dat had wel een andere boodschap.

Ze beweerden toen wel dat mensen die altijd veel buiten lopen en die niet (meer) verbranden beter tegen de zon kunnen.

Maar ik weet nog dat ze vooral aangaven dat mensen verkeerd smeren en het dan niet werkt of onzin is.

Mensen gebruiken hele oude zonnebrand of een niet goede, passende factor.
Mensen smeren niet vaak genoeg. Je zou ruim voor je de zon in gaat moeten smeren.

En er werd toen geschreven over schijnveiligheid. Dat mensen een hoge factor pakken en dan denken dat ze lange tijd in de zon kunnen, maar je ook nog steeds moet kijken hoe lang je in de zon bent en op welke tijden.

Als men zomaar wat deed was smeren onzin en dat was toen meer de boodschap.

Maar ook dat men pas laat begint en je het hele jaar door buiten loopt en de zon elke dag schijnt. Nu is er meer aandacht voor om je altijd te beschermen met een factor, al dan niet in een dagcreme.

Daarnaast kwam volgens dat artikel huidkanker meer voor bij mensen die vaker verbrand waren.

Ik vond het best een ding, want ik kom elke dag vele uren buiten en heb best moeite om alle plekken in te smeren als je minder kleding gaat dragen. Maar je vergeet bijv ook je handen en creme op handen als je bezig bent is ook niet altijd fijn.
Daarnaast heb ik gewoon tijd nodig om alles te doen en kan de zonuren niet opbouwen.

In Nederland kleden we ons ook uit als het warm is en hebben veel onbedekte huid, waar je juist met katoen lichaamsdelen zou kunnen/moeten bedekken.

Er stond toen ook iets over het voorbereiden onder de zonnebank en dat mensen dan ook denken dat ze al voorbereid zijn en of niet smeren of met een lagere factor.

Maar goed, boodschap was niet; niet smeren, maar mensen smeren verkeerd, gaan teveel, te snel en te lang in de zon en DAN is smeren bijna onzin.
Zolang mensen bruin willen worden hou je dat een beetje.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 13:13

Mkango schreef:
Same. :j Mijn eerste criterium is "reef safe" (en imo zou iedereen die in zee zwemt dat moeten smeren, ook als je alleen in Nederland zwemt), en dat zijn over het algemeen sowieso al de kwalitatief betere merken.

Ik zwem nooit (meer) in zee, maar kijk ook naar dit soort ingredienten.. want douchen, water, etc.. En als je toch aan googlen bent.. :j
Welk merk gebruik jij?

Urbanus

Berichten: 44959
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-23 13:14

Nvm
Laatst bijgewerkt door Urbanus op 03-05-23 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Berichten: 49241
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 13:14

secricible schreef:
het klopt dat zonnebrandcreme de aanmaak van vitamine D tegenhoudt. Maar niet zodanig dat je het niet meer aanmaakt als je smeert, alleen minder.
Melatonine wordt gemaakt van de serotonine die je overdag aanmaakt door zonlicht, dat staat los van zonnebrandcreme.


KWF adviseert om 15 tot 30 minuten onbeschermd in de zon te komen voor voldoende Vit D aanmaak:

https://www.kwf.nl/kanker-voorkomen/vei ... vitamine-d

mystery1980
Berichten: 4249
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 13:17

ja zonnebrand creme is slecht voor je en nee dat betekent niet dat je zonder smeren lekker in de zon kan gaan bakken.

De waarheid ligt ergens in het midden, ik smeer zeker niet als het niet nodig is. Ik kom regelmatig in de zon zonder creme maar zorg wel dat ik niet verbrand. Gebruik regelmatig kokosolie als alternatief, maar dat is wel vergelijkbaar met een hele lage factor dus de zon moet niet te fel zijn of ik moet niet te lang buiten blijven. Moet ik onverhoopt lang in de felle zon buiten zijn, smeer ik wel zonnebrandcreme, in dat geval is het minder slecht om te smeren dan om mn huid compleet te laten verbranden.

Soms kies ik als alternatief ook nog voor een petje of luchtige kleding die wat meer bedekt.
Laatst bijgewerkt door mystery1980 op 03-05-23 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Needje

Berichten: 19215
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 13:18

Naast kanker is de zon ook een veroorzaker van rimpels en pigmentvlekken welke je zichtbaar ouder maken.
Iedereen hoor je over UVB (verbranden) maar UVA komt ook door ramen heen. Dus lekker elke dag smeren!!

secricible

Berichten: 25710
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 13:18

Ibbel schreef:
secricible schreef:
het klopt dat zonnebrandcreme de aanmaak van vitamine D tegenhoudt. Maar niet zodanig dat je het niet meer aanmaakt als je smeert, alleen minder.
Melatonine wordt gemaakt van de serotonine die je overdag aanmaakt door zonlicht, dat staat los van zonnebrandcreme.


KWF adviseert om 15 tot 30 minuten onbeschermd in de zon te komen voor voldoende Vit D aanmaak:

https://www.kwf.nl/kanker-voorkomen/vei ... vitamine-d


met alleen handen en voeten inderdaad.
Daarom is het ook zoveel genuanceerder allemaal. Ook met zonnebrand maak je vitamine D aan maar wel minder. Dus kom je alleen met lange mouwen en de hele reutemeteut buiten is insmeren verstandiger.
Maar over het algemeen, als we zonnebrandcreme gaan gebruiken, is dat als het buiten warm is en we dus ook met blote armen, eventueel blote benen enz. naar buiten gaan. Dan is er dus meer huidoppervlak in de zon en maak je dus ook voldoende vitamine D aan als je die delen allemaal in zou smeren.


mystery1980 schreef:
ja zonnebrand creme is slecht voor je en nee dat betekent niet dat je zonder smeren lekker in de zon kan gaan bakken.

De waarheid ligt ergens in het midden, ik smeer zeker niet als het niet nodig is. Ik kom regelmatig in de zon zonder creme maar zorg wel dat ik niet verbrand. Gebruik regelmatig kokosolie als alternatief, maar dat is wel vergelijkbaar met een hele lage factor dus de zon moet niet te fel zijn of ik moet niet te lang buiten blijven. Moet ik onverhoopt lang in de felle zon buiten zijn, smeer ik wel zonnebrandcreme, in dat geval is het minder slecht om te smeren dan om mn huid compleet te laten verbranden.

en waarom is het dan slecht voor je?