Om medische reden geen mondkapje, jouw ervaring?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-20 19:53

Poekkie schreef:
corinep schreef:
De laatste keer dat ik in een restaurant was droegen de obers en serveersters ook mondkapjes, door het praten verschoven ze continue en bleven ze non stop die kapjes rechttrekken, direct na het aanraken van hun mondkapje je eten of drinken uit serveren... Lijkt mij gevaarlijker dan gewoon op afstand het met schoongewassen handen op tafel zetten. Kun je nagaan wat er allemaal gebeurt als je het niet ziet.


Ik begrijp je gedachte. En idd ik vind het niet ideaal.
Maar stel dat ze geen mondmasker hadden... dan raken ze toch ook zo hun gezicht aan. En praten/ademen ze recht boven je eten. Dat lijkt me nog erger.


Nou ik mag toch hopen dat ze normaal gesproken in de horeca regelmatig handen wassen. Zonder mondkapje heb je veel minder reden om aan je gezicht te zitten en als je je neus gesnoten hebt was je je handen toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 19:58

Dan passen de mondmaskers niet goed. Een goed aansluitend mondmasker zakt niet. Ik praat ook veel, volg er les mee etc en moet het nooit recht trekken.

Ik vind het echt opvallend dat in Nederland 1 op de 17 een medische reden zou hebben terwijl ik hier in België nagenoeg niemand zonder zie? Het zijn echt uitzonderingen. Ik zie het zelf niet wekelijks.

imaudy
Berichten: 5114
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 19:59

corinep schreef:
Poekkie schreef:

Ik begrijp je gedachte. En idd ik vind het niet ideaal.
Maar stel dat ze geen mondmasker hadden... dan raken ze toch ook zo hun gezicht aan. En praten/ademen ze recht boven je eten. Dat lijkt me nog erger.


Nou ik mag toch hopen dat ze normaal gesproken in de horeca regelmatig handen wassen. Zonder mondkapje heb je veel minder reden om aan je gezicht te zitten en als je je neus gesnoten hebt was je je handen toch?



Ik vind een mondkapje net zoiets alsof iedereen steeds een gebruikte zakdoek voor zijn gezicht heeft. en die plaatjes van die mensen die in hun broek plassen en dat de andere niet vies wordt. Als ze hun broek meteen daarna uittrekken wel ja. Als ze ergens gaan zitten en jij daar gaat zitten krijg je het juist aan je broek :+

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 20:01

Mindim schreef:
Of het werkt of niet, het ding is gewoon verplicht.
Als je niet een kunt dragen, heb er dan een vrijstelling voor op schrift of sta gewoon als zodanig geregisteerd. Er wordt gewoon misbruik van gemaakt, door mensen die er schijt aan hebben. En nee ik heb geen bron, maar serieus, ik denk dat iedereen dat wel weet.

De toon in dit topic is ronduit asociaal, mensen die elkaar ellende toe wensen, elkaar voor niet gezond tussen de oren uitmaken, zelfs het woord NSBers wordt genoemd. Crisis, wordt volwassen.


Hoe volwassen is het dan om zo te oordelen op het moment dat er gewoon een uitzondering geldt? Om te vinden dat ze dan maar dit of dat moeten doen vanwege de mensen die het niet kunnen laten om zo te oordelen?

En waarom moeten we er eigenlijk vanuit gaan dat de mensen die het niet eens zijn met de maatregelen er "schijt aan hebben"? Dat is toch ook niets meer dan een aanname over mensen die ergens anders naar kijken, hoe kan daar dan ook op die manier over geoordeeld worden?

Als het nou bekend was dat mondkapjes echt grandioos zouden werken dan zou ik de angst nog snappen, maar dat is niet het geval.
Maar er wordt nu van een mus een olifant gemaakt, alsof iemand zonder mondkapje een gevaar voor je leven is, alsof het geen mondkapje te vergelijken is met iemand helemaal aflebberen.


En als je echt mee wil helpen met Covid niet verder te verspreiden, waarom doe je dan überhaupt nog boodschappen in een winkel? Dan neem je zelf toch ook geen verantwoordelijkheid, dan vind je het toch net niet belangrijk genoeg, maar wel lekker om je eigen ego te strelen en lekker met je vinger naar anderen te wijzen, terwijl je zelf het ook beter/meer kan doen. Word je ook niet geconfronteerd met je eigen geoordeel, win win situatie!

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 20:02

Moestuin schreef:
Dan passen de mondmaskers niet goed. Een goed aansluitend mondmasker zakt niet. Ik praat ook veel, volg er les mee etc en moet het nooit recht trekken.

Ik vind het echt opvallend dat in Nederland 1 op de 17 een medische reden zou hebben terwijl ik hier in België nagenoeg niemand zonder zie? Het zijn echt uitzonderingen. Ik zie het zelf niet wekelijks.


Volgens Poekkie lopen er juist weer onwijs veel mensen zonder mondkapje rond in België? :')

pateeke
Berichten: 2270
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 20:06

Moestuin schreef:
Ik vind het echt opvallend dat in Nederland 1 op de 17 een medische reden zou hebben terwijl ik hier in België nagenoeg niemand zonder zie? Het zijn echt uitzonderingen. Ik zie het zelf niet wekelijks.

Ik denk dat wij in België gewoon ook minder snel een uitzondering gaan vragen en krijgen. Ik heb al gehoord van een slechtziende in Nederland die een uitzondering wou omdat het mondkapje haar gehoor zou belemmeren. In België zie ik het nog niet gebeuren dat mensen uitzondering gaan vragen en krijgen om die reden.... Maar één van de voorbeelden die ik ken...

moonfish13
Berichten: 18257
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 20:06

Ik als nederlandert was in antwerpen vorige maand, en heb heel wat mensen zonder mondkapje zien lopen.
Dat was wel rand antwerpen trouwens, niet het centrum.
Maar ik keek ook van huh wat? :+

Poekkie

Berichten: 7365
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 20:16

Moestuin schreef:
Dan passen de mondmaskers niet goed. Een goed aansluitend mondmasker zakt niet. Ik praat ook veel, volg er les mee etc en moet het nooit recht trekken.

Ik vind het echt opvallend dat in Nederland 1 op de 17 een medische reden zou hebben terwijl ik hier in België nagenoeg niemand zonder zie? Het zijn echt uitzonderingen. Ik zie het zelf niet wekelijks.


Waren de kinderen onder 12 jaar daar ook niet bijgeteld? Want 1/17 volwassen mensen die met een zwaar psychisch probleem of longaandoening zouden zitten geloof ik ook niet. Of er is iets mis gegaan met de attestjes.

Poekkie

Berichten: 7365
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 20:19

Air schreef:
Moestuin schreef:
Dan passen de mondmaskers niet goed. Een goed aansluitend mondmasker zakt niet. Ik praat ook veel, volg er les mee etc en moet het nooit recht trekken.

Ik vind het echt opvallend dat in Nederland 1 op de 17 een medische reden zou hebben terwijl ik hier in België nagenoeg niemand zonder zie? Het zijn echt uitzonderingen. Ik zie het zelf niet wekelijks.


Volgens Poekkie lopen er juist weer onwijs veel mensen zonder mondkapje rond in België? :')


Graag geen persoonlijke aanvallen meer ;)
Ik zie het nagenoegs dagelijks, soms zelfs Meerdere per dag. Midden belgie. Waar geef ik onwijs veel mensen aan?
Ik zei dat de overgrote meerderheid hiervan gewoon illegaal bezig zijn. (En ja... als je het zo wil stellen... profiteren van het feit dan anderen hen wel beschermen met kapjes en afstand.)

Poekkie

Berichten: 7365
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 20:22

Air schreef:
Mindim schreef:
Of het werkt of niet, het ding is gewoon verplicht.
Als je niet een kunt dragen, heb er dan een vrijstelling voor op schrift of sta gewoon als zodanig geregisteerd. Er wordt gewoon misbruik van gemaakt, door mensen die er schijt aan hebben. En nee ik heb geen bron, maar serieus, ik denk dat iedereen dat wel weet.

De toon in dit topic is ronduit asociaal, mensen die elkaar ellende toe wensen, elkaar voor niet gezond tussen de oren uitmaken, zelfs het woord NSBers wordt genoemd. Crisis, wordt volwassen.


Hoe volwassen is het dan om zo te oordelen op het moment dat er gewoon een uitzondering geldt? Om te vinden dat ze dan maar dit of dat moeten doen vanwege de mensen die het niet kunnen laten om zo te oordelen?

En waarom moeten we er eigenlijk vanuit gaan dat de mensen die het niet eens zijn met de maatregelen er "schijt aan hebben"? Dat is toch ook niets meer dan een aanname over mensen die ergens anders naar kijken, hoe kan daar dan ook op die manier over geoordeeld worden?

Als het nou bekend was dat mondkapjes echt grandioos zouden werken dan zou ik de angst nog snappen, maar dat is niet het geval.
Maar er wordt nu van een mus een olifant gemaakt, alsof iemand zonder mondkapje een gevaar voor je leven is, alsof het geen mondkapje te vergelijken is met iemand helemaal aflebberen.


En als je echt mee wil helpen met Covid niet verder te verspreiden, waarom doe je dan überhaupt nog boodschappen in een winkel? Dan neem je zelf toch ook geen verantwoordelijkheid, dan vind je het toch net niet belangrijk genoeg, maar wel lekker om je eigen ego te strelen en lekker met je vinger naar anderen te wijzen, terwijl je zelf het ook beter/meer kan doen. Word je ook niet geconfronteerd met je eigen geoordeel, win win situatie!


Ik raad je aan om even diep adem te nemen, dit topic even weg te leggen en daarna je post nog eens door te lezen. Je emotie zit blijkbaar erg hoog. Zeker dat laatste stukje raakt immers kant nog wal.

Evi84
Berichten: 764
Geregistreerd: 26-07-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 20:28

Ik ken ook zo goed als geen medische reden die je zou ontheffen van mondmaskerplicht in België. Als je het niet kunt dragen, dan kies je een ander persoonlijk beschermingsmiddel of je komt niet op drukke en publieke plaatsen.

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 20:30

Poekkie ik snap niet helemaal hoe je daar een persoonlijke uitval uithaalt?

En ik vind juist dat laatste stukje een onwijs mooie oplossing. De mensen hier die vinden dat als je onder de uitzondering valt meer moet doen dan gewoon geen mondkapje dragen, kunnen zo zelf actie ondernemen en meer doen. Want waarom verwachten van een ander dat diegene meer doet dan wat de regels zijn, als je zelf niet meer wil doen? Verbeter de wereld, begin bij jezelf toch?

Als alle mensen die hier zo oordelen over mensen zonder mondkapje nou eens online boodschappen zouden doen, dan zouden ze zelf meer doen en dat scheelt voor de mensen de onder de uitzondering vallen heel wat blikken en vragen. Daarnaast als je je boodchappen besteld en onder de oordelaars valt, word je ook minder geconfronteerd met je eigen oordelen.

Noem ik een win-winsituatie +:)+

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 20:32


Poekkie

Berichten: 7365
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 20:45

Air schreef:
Poekkie ik snap niet helemaal hoe je daar een persoonlijke uitval uithaalt?

En ik vind juist dat laatste stukje een onwijs mooie oplossing. De mensen hier die vinden dat als je onder de uitzondering valt meer moet doen dan gewoon geen mondkapje dragen, kunnen zo zelf actie ondernemen en meer doen. Want waarom verwachten van een ander dat diegene meer doet dan wat de regels zijn, als je zelf niet meer wil doen? Verbeter de wereld, begin bij jezelf toch?

Als alle mensen die hier zo oordelen over mensen zonder mondkapje nou eens online boodschappen zouden doen, dan zouden ze zelf meer doen en dat scheelt voor de mensen de onder de uitzondering vallen heel wat blikken en vragen. Daarnaast als je je boodchappen besteld en onder de oordelaars valt, word je ook minder geconfronteerd met je eigen oordelen.

Noem ik een win-winsituatie +:)+


Winwin... door te zeggen dat iedereen die vindt dat anderen gewoon de wet moeten volgen maar zelf thuis moeten blijven? Wow. Ik ga hier zelfs niet op in.

Dat artikel bewijst wel dat het in nederland echt wel slap geregeld is eigelijk. Als ik het zo lees lijkt het me heel gemakkelijk om een verklaring voor god weet ik wat te bekomen. Zeer raar dat in belgie het percentage dat het niet zou kunnen nog niet eens 10% van in nederland lijkt... zeer ongezonde en getraumatiseerde bevolking of wat moet ik hieruit concluderen?

imaudy
Berichten: 5114
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 20:47

Stoffen mondkapje van de kruidvat, bestond uit 2 lagen stof, heb er toen eentje weggeknipt en dan is het nog maar een heel dun stofje. Is zoiets nog haalbaar voor mensen met medische problemen?
Ik ben echt tegen mondkapjes en die boete kan mij ook niet zoveel schelen, maar doe hem wel op omdat ik weinig zin heb aan 10 kwade blikken :+

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 20:48

Poekkie schreef:
Air schreef:
Poekkie ik snap niet helemaal hoe je daar een persoonlijke uitval uithaalt?

En ik vind juist dat laatste stukje een onwijs mooie oplossing. De mensen hier die vinden dat als je onder de uitzondering valt meer moet doen dan gewoon geen mondkapje dragen, kunnen zo zelf actie ondernemen en meer doen. Want waarom verwachten van een ander dat diegene meer doet dan wat de regels zijn, als je zelf niet meer wil doen? Verbeter de wereld, begin bij jezelf toch?

Als alle mensen die hier zo oordelen over mensen zonder mondkapje nou eens online boodschappen zouden doen, dan zouden ze zelf meer doen en dat scheelt voor de mensen de onder de uitzondering vallen heel wat blikken en vragen. Daarnaast als je je boodchappen besteld en onder de oordelaars valt, word je ook minder geconfronteerd met je eigen oordelen.

Noem ik een win-winsituatie +:)+


Winwin... door te zeggen dat iedereen die vindt dat anderen gewoon de wet moeten volgen maar zelf thuis moeten blijven? Wow. Ik ga hier zelfs niet op in.

Dat artikel bewijst wel dat het in nederland echt wel slap geregeld is eigelijk. Als ik het zo lees lijkt het me heel gemakkelijk om een verklaring voor god weet ik wat te bekomen. Zeer raar dat in belgie het percentage dat het niet zou kunnen nog niet eens 10% van in nederland lijkt... zeer ongezonde en getraumatiseerde bevolking of wat moet ik hieruit concluderen?


Sinds wanneer volgen de mensen die geen mondkapje dragen en onder de uitzondering vallen de wet niet :? Hoe kom je op die conclusie?

Blue_Eyes

Berichten: 20357
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 20:48


Shadow0

Berichten: 43543
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 20:53

Air schreef:
Sinds wanneer volgen de mensen die geen mondkapje dragen en onder de uitzondering vallen de wet niet :? Hoe kom je op die conclusie?


Onder andere omdat er nogal een aantal vol trots filmpjes heeft gemaakt over hoe ze eerst zeggen dat ze onder de uitzondering vallen, en dan lachend in de camera zeggen 'haha, ik heb helemaal niks maar ik heb er gewoon geen zin in!'
Die vallen niet onder de uitzondering maar overtreden de wet, alleen is het dus niet echt te handhaven. (Al zou het nog best grappig zijn als ze gewoon een boete thuisgestuurd zouden krijgen. Maar waarschijnlijk is het iets dat ter plekke geverbaliseerd moet worden.)

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 20:55

Shadow0 schreef:
Air schreef:
Sinds wanneer volgen de mensen die geen mondkapje dragen en onder de uitzondering vallen de wet niet :? Hoe kom je op die conclusie?


Onder andere omdat er nogal een aantal vol trots filmpjes heeft gemaakt over hoe ze eerst zeggen dat ze onder de uitzondering vallen, en dan lachend in de camera zeggen 'haha, ik heb helemaal niks maar ik heb er gewoon geen zin in!'
Die vallen niet onder de uitzondering maar overtreden de wet, alleen is het dus niet echt te handhaven. (Al zou het nog best grappig zijn als ze gewoon een boete thuisgestuurd zouden krijgen. Maar waarschijnlijk is het iets dat ter plekke geverbaliseerd moet worden.)


Dat is geen antwoord op mijn vraag, aangezien ik het over mensen heb die onder de uitzondering vallen. Niet over de mensen die doen alsof.

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-20 20:59

imaudy schreef:
Stoffen mondkapje van de kruidvat, bestond uit 2 lagen stof, heb er toen eentje weggeknipt en dan is het nog maar een heel dun stofje. Is zoiets nog haalbaar voor mensen met medische problemen?
Ik ben echt tegen mondkapjes en die boete kan mij ook niet zoveel schelen, maar doe hem wel op omdat ik weinig zin heb aan 10 kwade blikken :+


Lief meegedacht maar de uitzondering is er niet voor niets. Het zou fijn zijn als er wat meer begrip zou komen ipv dat mensen met een medische reden zich in allerlei bochten moeten wringen of zelfs dan helemaal de deur niet meer uitgaan.

Voor een hoop mensen maakt het ook niet uit wat voor mondkapje het is, het gevoel van iets op of vlak voor(face shield) je gezicht hebben kan al ondragelijk zijn.

Mensen hertraumatiseren of binnen weg laten kwijnen lijken mij een groter risico geven dan het eventuele besmettingsrisico. Deze mensen zijn straks misschien weer veel langer bezig met hun herstelperiode voordat ze weer aan het werk kunnen bijvoorbeeld. Alle gezondheidsrisico's die aan stress zitten...

Poekkie

Berichten: 7365
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 21:01

Maar 1,5/17 miljoen is bijna 10% van de bevolking. Je moet toch een plaat voor je ogen hebben om echt te geloven dat dit realistische cijfers zijn.

Je verdraait trouwens ook mijn woorden. Eerst ging het over iedereen zonder mondmaskers en laten dat nou voor de overgrote meerderheid mensen zijn die echt niets aan de hand hebben maar gewoon geen masker willen dragen.

Momenteel laten we al onder ouderen wegkwijnen en sluiten we die op. En dat is juist de grootste groep. Ik vind het eigelijk ronduit jammer dat er voor hen zo weinig begrip is, juist omdat er zo velen per se tegendraads moeten doen (en dan heb ik het niet over de mensen met een ernstige beperking)

pateeke
Berichten: 2270
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 21:05

corinep schreef:
Mensen hertraumatiseren of binnen weg laten kwijnen lijken mij een groter risico geven dan het eventuele besmettingsrisico. Deze mensen zijn straks misschien weer veel langer bezig met hun herstelperiode voordat ze weer aan het werk kunnen bijvoorbeeld. Alle gezondheidsrisico's die aan stress zitten...

Dat heb je ongeacht de mondkapjesplicht: stress, langere herstelperiodes,...dat je minder mensen kan zien enz zorgt daar al voor. Daarbij zijn door de coronapandemie behandelingen uitgesteld, kunnen sommige behandelingen niet opgestart worden, zijn de wachtlijsten langer en ga zo maar door.

imaudy
Berichten: 5114
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 21:10

Poekkie schreef:
Maar 1,5/17 miljoen is bijna 10% van de bevolking. Je moet toch een plaat voor je ogen hebben om echt te geloven dat dit realistische cijfers zijn.

Je verdraait trouwens ook mijn woorden. Eerst ging het over iedereen zonder mondmaskers en laten dat nou voor de overgrote meerderheid mensen zijn die echt niets aan de hand hebben maar gewoon geen masker willen dragen.

Momenteel laten we al onder ouderen wegkwijnen en sluiten we die op. En dat is juist de grootste groep. Ik vind het eigelijk ronduit jammer dat er voor hen zo weinig begrip is, juist omdat er zo velen per se tegendraads moeten doen (en dan heb ik het niet over de mensen met een ernstige beperking)



Denk dat die groep niet zo groot is hoor.
Als ik iemand zonder mondkapje zie dan denk ik gewoon die heeft medische problemen of iets anders.

Sunnda

Berichten: 7842
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 21:13

MarlindeRooz schreef:
Maar wel causaal verband kan er zitten tussen mondkapjes en besmettingen?

Ik kwam tijdens de eerste golf regelmatig in het ziekenhuis en toen zeiden ze al: alstjeblieft geen mondkapjes, want dat gaat tegenwerken.
Goed met een mondkapje omgaan doet niemand, want dat is nog best een kunst. Dus mensen zitten contine (ongemerkt) aan hun gezicht/herbruiken mondkapjes/gebruiken ze te lang/doen het wisselen verkeerd.

Sunnda

Berichten: 7842
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 21:15

PoelieWoelie schreef:
Sunnda schreef:
We hebben het hier niet over wel of geen chippies eten bij de borrel, maar over de grondwet die opzij wordt gezet tbv gedragsbeinvloeding.
Klein verschilletje.


Dat zie ik compleet anders, en daar ligt het verschil tussen de voor- en tegenstanders van de Coronamaatregelen. Daarom gaan we er ook nooit uitkomen. En dat is ook niet erg, als we maar met respect met elkaar om blijven gaan en dat we met z'n allen, ondanks de tegenstellingen, één lijn proberen aan te houden.

Overigens vind ik de sfeer hier nogal agressief worden. Kunnen we een beetje dimmen met z'n allen?

Er valt niet zoveel aan te zien.
Feit is dat de grondwet opzij gezet moet worden voor de mondkapjesplicht en feit is dat de overheid zelf ook zegt dat mondkapjesplicht niet zozeer te doen heeft met op zichzelf helpen tegen het virus, maar meer als signaal gebruikt wordt van : let op, er is iets aan de hand. Houd afstand'
Dat kun je niet echt compleet anders bekijken, want dat zijn controleerbare feiten.