Erge artrose in vingers, hoe verder?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janneke2

Berichten: 23049
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 23:02

Korte termijn hulp: grote tube diclofenac.
Even aan de dokter vragen: een tube capsaicine (spul dat de Spaanse pepers 'heet' maakt, werkt ook fijn als pijnstiller).

En ik gebruik "oma's medicijn".
Een lekker mengsel van cacaopoeder met kruiden - gember, evt. sambal, curcuma plus zwarte peper en evt kaneel of eiwitpoeder.
Aan te vullen met rozemarijn, maar dat wil ik niet in de cacao hebben.

chanicha

Berichten: 12214
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 23:16

Karuna wat naar zeg!
Ik heb door een aandoening aan mijn hypofyse artrose in mijn grote gewrichten maar ook de kleinere gaan meedoen.
Ik gebruik CBD en CBD maar wel goede, zonder deze druppels kom ik echt de trap niet op en heb ik veel meer pijn.
Ik mag ivm mijn maag geen ibuprofen oid dus gebruik alleen paracetamol.
Ik wil je succes en beterschap wensen!

Eilish
Berichten: 3021
Geregistreerd: 01-09-06

Re: Erge artrose in vingers, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 23:23

Ik gebruik aspercreme met lidocaïne uit Amerika voor de pijn in mijn handen, maar ik weet niet of dat kan met je medicijnen, dat zou je met de arts moeten overleggen.

genja
Berichten: 3949
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 00:14

Janneke2 schreef:
Korte termijn hulp: grote tube diclofenac.
Even aan de dokter vragen: een tube capsaicine (spul dat de Spaanse pepers 'heet' maakt, werkt ook fijn als pijnstiller).

En ik gebruik "oma's medicijn".
Een lekker mengsel van cacaopoeder met kruiden - gember, evt. sambal, curcuma plus zwarte peper en evt kaneel of eiwitpoeder.
Aan te vullen met rozemarijn, maar dat wil ik niet in de cacao hebben.


Die crème kan inderdaad werken maar als ik lees waar ts allemaal allergisch op reageert zou ik deze niet durven te gebruiken . Zijn aardig wat mensen die er niet goed tegen kunnen .

Janneke2

Berichten: 23049
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Erge artrose in vingers, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 00:26

.... "aan de dokter vragen", dus.

Pandora2
Berichten: 19884
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 10:53

Echogeleide injecties met hyaluronzuur ?
Ook gehad voor mijn schouder. Het is zijn geld dubbel en dik waard :P

Femia
Berichten: 332
Geregistreerd: 15-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 11:25

Misschien een optie om via de huisarts naar het handencentrum van het Isala ziekenhuis in Zwolle te gaan. Ik ben daar goed geholpen,

Paardenfann4
Berichten: 1379
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 11:38

Pandora2 schreef:
Echogeleide injecties met hyaluronzuur ?
Ook gehad voor mijn schouder. Het is zijn geld dubbel en dik waard :P


Dit overweeg ik te doen. Jij hebt daar dus wel goed baat bij? Hoe lang werkt het ongeveer?

Achterom
Berichten: 23104
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Erge artrose in vingers, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 12:02

Mijn moeder heeft ook ernstige artrose in haar handen, de handenfysio kon er eigenlijk niets mee. Zij heeft nu een zilveren orthese aangemeten gekregen en die helpt haar echt enorm.

Haar huisarts heeft haar daarvoor eerst doorverwezen naar de orthopeed. Die gaf aan dat hij twee opties had, de orthese of opereren. Bij opereren is er altijd de kans dat er later weer problemen ontstaan, dus vandaar eerst gekozen voor de orthese.

Shenavallie
Berichten: 11751
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 12:24

@ TS, wat mag ik dan van geluk spreken dat het bij mij alleen nog maar in mijn twee wijsvingers het geval is. Ik heb wel al overduidelijk van die reumaknobbels in mijn vingers (ondanks mijn leeftijd), maar in mijn twee wijsvingers is echt sprake van artrose. Vooral rechts is al aardig krom/scheef en kan af en toe behoorlijk pijnlijk zijn. Ik typ op mijn telefoon ook steevast de verkeerde letters in. De ene keer is dat nog wel weg te lachen, maar het volgende moment kan ik er aardig gefrustreerd van raken. Daarom werk ik nog steeds het liefst op mijn PC met groot toetsenbord. :D Volgens een gewezen HA moest ik er mee leren leven, maar ik lees graag mee voor tips!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37436
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-21 12:34

Ik lees al genoeg mogelijkheden gelukkig die ik kan overleggen met de huisarts. :j

Prikken tjsa %) mijn knie is toen heel slecht bevallen. Werkte niet en een dikke ontsteking als gevolg. -O- Mijn schouder heb ik gekozen toen beter lang fysio en tapen dan een prik. Ik eeh ben geen naalden mens :n en naald in gewricht in allerergste noodzaak als laatste redmiddel.

De lokale pijnstillende zalf zou kunnen, geen idee of dat iets extras toevoegd aan de bruismeuk die ik al slik.en testen of het wil met die stomme allergie. Maar ook dat is het natrekken waard. :j brace zou ik mee kunnen leven zolang het geen metaal is. Beetje onhandig met krukken dat wel :') maar daar zal vast handigheid in komen. :+

Genoeg overlegstof met de huisarts. :j

Het zuurste vind ik nog naast de pijn dat sommige simpele dingen zoals veters strikken, bh, rits, pot of fles openmaken soms een worsteling zijn. En ik deel van mijn schaarser wordende hobbys moeilijker kan doen. Ivm fysiek was al best wat weggevallen aan hobbys -O- en nu worden de vervangers er ook lastiger door. Schilderkwasten zijn zo dun, potloden idem. Ik heb er verdikstukken voor maar echt fijn werkt het niet. Lego en puzzelen lukken nog maar ook dat gaat soms moeizamer. ;( dat is gewoon ruk.

Pandora2
Berichten: 19884
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 13:13

Paardenfann4 schreef:
Pandora2 schreef:
Echogeleide injecties met hyaluronzuur ?
Ook gehad voor mijn schouder. Het is zijn geld dubbel en dik waard :P


Dit overweeg ik te doen. Jij hebt daar dus wel goed baat bij? Hoe lang werkt het ongeveer?


Nu al meer dan een jaar :D We gaan het meemaken als het uitgewerkt is.
Die spuit zelf is ook echt 2x niks, dus ik ben helemaal voor 8-)

Wel in combi met kinesist. Langdurig. Maar ook die vent is zijn geld dubbel en dik waard :=

proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 16:00

Injecties werken bij mij uitstekend tegen de pijn, en krijg ze inderdaad om de 3-4 maanden. Helaas NSAID zalven mag ik niet ( gaan ook door de huid heen in de bloedbaan en reageren dan met mijn hartmedicatie) en CBD olie wordt ook afgeraden voor hartpatienten.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15964
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 16:51


genja
Berichten: 3949
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 16:58

Janneke2 schreef:
.... "aan de dokter vragen", dus.


Zeker maar als ik lees waar er allemaal op gereageerd wordt lijkt mij dat het met dit niet goed gaat.

Ts wel eens midalgan gesmeerd en gaat dat wel goed ? Daar zit hetzelfde in tenminste in de ouderwetse die er eerst was .
(Ooit keer patiënt gehad die terug kwam net een tube die niet goed gemengd was en daar brandblaren van kreeg . Ter demonstratie spoot ze het ook even op mijn hand en bedankt he nu heb ik ze ook . Had u zo ook echt geloofd)

ellepel

Berichten: 47512
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 17:11

proudmama, weet je ook waarom het niet voor hartpatiënten zou kunnen?
ik had al gezocht op google,maar kan er weinig over vinden

proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 18:04

Bij mij zijn NSAID bloeddrukverhogend en ik krijg oedeem, iets wat juist niet moet. Bij mij is dat de reden...

ellepel

Berichten: 47512
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 18:13

oh sorry,ik zie dat ik er niet bij heb gezet dat ik de cbd olie bedoel.
:o

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37436
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-21 19:05

Midalgan eh ja :+ was geen succes met dikke brandblaren en daarna een ontstoken stuk huid. :') leuk zo n allergie echt :))

proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 23:28

ellepel schreef:
oh sorry,ik zie dat ik er niet bij heb gezet dat ik de cbd olie bedoel.
:o

Ik weet dat niet zeker meer maar volgens mijn apotheker ( die het niet eens aan mij wilde verkopen) had dat iets met de bloedstolling te maken en ik gebruik bloedverdunners.
Ik zal kijken of ik het ergens nog na kan vragen.

ellepel

Berichten: 47512
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 10:33

oh zo,ja dat wist ik van de bloedverdunners
even van internet gekopiëerd:

CBD kan, als dit in grote hoeveelheden wordt gebruikt, van sommige medicijnen de werking versterken. Belangrijk is dit vooral bij die bloedverdunners waar CBD effect op heeft (coumarines). Door verdere vertraging van de stolling wordt de kans op bloedingen groter.
Extra testen of even overleggen met arts of trombosedienst is dan het devies. .
Bij normale doseringen (tot 30 druppels 5% CBD-olie per dag) zal het effect in het algemeen zo klein zijn, dat er geen gevaar bestaat.

gaat dus om flink hoge doseringen.
ik doseer zelf 2x per dag 4 druppels en dat is dus voor mijn artrose voldoende .dan zou het dus geen invloed hebben op medicatie

luuntje

Berichten: 14019
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Erge artrose in vingers, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 11:11

Zere handen zijn naar.

Ik heb zelf silversplints voor mijn handen en vingers.
Spalken maar dan mooi en functioneel.
Heb je wel een zorgverzekering nodig die ze wil vergoeden.

Www.silversplints.com

Een voorbeeld, het is maatwerk.


Afbeelding

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37436
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-21 16:16

Ik ben inmiddels weer wat wijzer. Verwijzing naar hand fysio is binnen. :j naast de pijnstilling die ik heb die ook ontstekingsremmend is kan ik kijken of lokale gel iets extras doet. De handfysio is ook diegene die kan bepalen of spalken een optie zijn :j

Verder gebruik beperken ook.

ellepel

Berichten: 47512
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 19:02

ja je moet echt je rust nemen hoor.
dus wat de klussen betreft niet doen of uitbesteden..
ik gebruik ook wel diclofenac gel van kruidvat.
heb ook in polsen en ellebogen van alles mis en merk echt dat smeren dan wel helpt.
diclofenac als pijnstiller zo kan ik niet hebben.word daar echt raar van maar de zalf kan dus prima.

wanneer kun je bij de handfysio terecht?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37436
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Erge artrose in vingers, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-21 19:27

Ze waren vanmiddag al dicht. Morgenvroeg even bellen.