Onverklaarbaar gewichtsverlies

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nyaleti

Berichten: 6327
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 00:18

Googlen kan zeker nuttig zijn. Zeker als je je niet gehoord voelt door je huisarts.
Moet je wel door alle erge dingen heen kunnen zoeken. Zodra je dit googlen ga je al snel dood denk ik :+ dus zoek op verschillende trefwoorden en verder dan de eerste 3 hits.

Zo kwam er bij mij wel wat uit, nadat mijn huisarts me ook absoluut niet serieus nam. Ik kwam wat tegen wat paste kwa een aantal symptomen en zag de rest van de symptomen en dacht ja, ships, dat klopt ook. Dat waren klachten die er bij in gesluimerd waren, waar je in de eerste instantie niks van denkt.

Als tip nog: probeer deze dagen in grote lijnen hetzelfde te eten. In dit geval is het belangrijk dat je zeker bent van je gewichtsafname (niet voor ons, wel voor je huisarts assistente). Teveel suiker, te veel zout, je cyclus, het heeft allemaal heel veel invloed op gewicht.

Natrick

Berichten: 958
Geregistreerd: 16-11-04
Woonplaats: De bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 14:41

Dorine92 schreef:
Qua gewicht is er weinig aan de hand. Al gaat er nog 10 kilo af, heb je nog steeds een gezond gewicht.
Wel gek dat het zo snel gaat, dus ik zou eens gaan googlen op die extreme vermoeidheid en die darmklachten, of de combi daarvan. Eventueel kun je ook bij de huisarts wat gaan overdrijven over die darmklachten, zodat je mogelijk doorverwezen wordt naar een maag/darm arts


Niet helemaal waar, bij ongewenst gewichtsverlies wordt meestal de volgende richtlijn aangehouden: Als het gewichtsverlies binnen een maand meer dan 5% van het totale lichaamsgewicht bedraagt en binnen 6 maanden meer dan 10%, noemen we het ondervoeding. Het doet er dan niet toe of een BMI wel of niet gezond is, na het gewichtsverlies. Het lijf kan op deze manier aangeven dat er iets niet in orde is. Wat overigens niet altijd hoeft te betekenen dat dit ook zo is.

Dan is het wel belangrijk om uit te laten zoeken waardoor dit wordt veroorzaakt. Een dietist kan je evt. ondersteunen met meekijken met je voeding/gewichtsverlies beperken, maar als er een onderliggend probleem is kan dat hierdoor niet worden opgelost. Soms zijn er onbewust verandering in een eet- of beweegpatroon, dan heeft je voeding aanpassen natuurlijk wel zin.