Vitamine b12, smelttabletten en neurologische klachten

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Re: Vitamine b12, smelttabletten en neurologische klachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-23 15:42

Bij zuigtabletten zegt men dat de slijmvliezen slechts 1% van de aangeboden b12 opnemen. Komt bij injecties wel alles waar het zijn moet? In vergelijking hoeveel moet je via pillen innemen om de injectie hoeveel te evenaren?
https://stichtingb12tekort.nl/behandeling/

pandour4evuh
Berichten: 483
Geregistreerd: 17-03-06
Woonplaats: Delft, Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 09:32

Himyar schreef:
Moet je met of zonder foliumzuur nemen? Ik heb beide gedaan en doe dat nog.

Foliumzuur mag niet te hoog zijn als je begint. het is mij aangeraden om het niet in te nemen vanaf het begin.
Ik heb het de 1e periode niet ingenomen. Daarna was telkens bij het testen de foliumzuur boven de 10 dus niks bij geslikt. Nu is hij onder de 10 en slik ik Foliumzuur erbij op de dagen dat ik prik.

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-23 10:13

pandour4evuh schreef:
Himyar schreef:
Moet je met of zonder foliumzuur nemen? Ik heb beide gedaan en doe dat nog.

Foliumzuur mag niet te hoog zijn als je begint. het is mij aangeraden om het niet in te nemen vanaf het begin.
Ik heb het de 1e periode niet ingenomen. Daarna was telkens bij het testen de foliumzuur boven de 10 dus niks bij geslikt. Nu is hij onder de 10 en slik ik Foliumzuur erbij op de dagen dat ik prik.


Hartelïjk bedankt voor je reactie.

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-23 10:15

MarlindeRooz schreef:
Ja, ik had een B12 van 89 en slik nog elke dag deze: Bekijk METAGENICS VIT B12 1000MCG op: https://www.bol.com/nl/p/metagenics-vit ... _iphoneapp


Dat is echt een lage waarde. Waarvan had je allemaal last? En is alles nu goed en hoeveel heb je gebruikt?

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-23 10:18

sterregoud schreef:
Hier kan je ook hoog gedoseerde zuigtabletten kopen. Heeft wel geholpen.

https://vitamineb12nu.nl/


Goed dat het je heeft geholpen. Je hebt allerlei verschillende soorten b12 en dat maakt het ook lastig.

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-23 10:29

pandour4evuh schreef:
Omdat je zei dat je waarde net niet laag genoeg was en dat je huisarts niks deed dacht ik dat je juist voor de pillen ging omdat de huisarts niks deed.

Kijk ik vind ook dat pillen kunnen werken. Ben ik het zeker met je eens. Bij mij was er een rede waarom ik het niet op nam en helaas moet ik er wel mijn leven aan (de injecties).

Je lijkt aan te geven dat je eerder pillen hebt geprobeerd.
Als ik put uit mijn farmaceutische kennis is 1x per dag 1000 microgram de standaard dosering.
Smelttabletten worden beter en directer opgenomen. Hetzelfde zal met de druppels zijn.
Ik heb ook nog een link gevonden:
https://www.thuisarts.nl/vitamine-b12/i ... tamine-b12


Klopt, ik ging voor de pillen, omdat de huisarts niets deed. Vermoedelijk was mijn meting vals verhoogd. Ik weet dat je dan alles een tijd moet laten staan dat vals verhoogt en dat opnieuw moet meten. Maar ik wilde niet meer wachten, want mijn problemen waren echt vervelend geworden. Naar mijn mening door te lage inname. Is op een gegeven moment deels verbeterd, maar stress heeft mijn niveau Vermoedelijk weer doen afnemen. Daarom vraag ik me ook af hoeveel ik zou moeten nemen tijdens een stressperiode en wanneer je nog niet hersteld bent.

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-23 10:33

xDenies schreef:
Himyar schreef:
Is het iemand gelukt om met smelttabletten neurologische klachten door b12 tekort aan te pakken? Zo ja, hoe is het gelukt? Welke pillen en welke dosis?


Nee helaas.
Ik bleek al 3 jaar rond te lopen met een waarde van net op de 155 (150 wordt in NL aangehouden, in Duitsland dacht ik 350 als onderwaarde ..)en het bleef zakken naar uiteindelijk 97 waardoor ik echt ziek was. Mijn klachten werden al jaren weggewuifd. Toen ik weer met best extreme klachten bij de huisarts kwam wilde ze gaan bloedprikken (vermoeden blinde darm ontsteking haha) dus ik zei prik gelijk b12 en vit D mee. Ja dat hoeft niet. Ja doe toch maar wel, mijn ma heeft ook B12 te kort en ik hoef daar niet met een beenmergpunctie achter te komen dankjewel.

En ja hoor, daar kwam de B12 eruit. Ik ben toen begonnen met de opstart van 10 weken 2 injecties. Heftig en het deed geen reet. Ze wilde niet verder prikken maar uiteindelijk met wat pijn en moeite toch wat verder kunnen prikken maar uiteindelijk wilde ze toch stoppen. Verder gegaan bij een andere huisarts en toen ik net wat beter begon te voelen wilde ze ook stoppen. Ga maar over op smelttabletten. Nouja .. dan maar proberen. Bij ieder nieuw potje (een maand per potje dacht ik) werd ik slechter en slechter. Maar prikken wilde ze niet meer.

Uiteindelijk bij dokter Auwerda van de B12 kliniek terecht gekomen en via hem thuishulp ingeschakeld voor het prikken en uiteindelijk is mijn moeder dit gaan leren. Ik heb een flinke poos iedere week, toen om de week geprikt. Daarna verlengd naar om de twee weken en uiteindelijk om de 3 weken. Ondertussen heb ik zelfs weken dat ik er 4 weken tussen kan houden!

Mijn huisarts wilt alleen maar weer prikken als ik voorgoed 4 weken er tussen houd, maar dat red ik niet altijd. Mijn moeder ook niet maar die krijgt geen doorverwijzing naar de B12 kliniek en dan is het gewoon heel duur. Dus zij gaat naar de huisarts en ik regel het zelf en dat gaat heel goed. Ondertussen al heel wat jaar verder en Dokter Auwerda is er echt trots op dat ik het zo ver heb kunnen rekken.
Vitamine D gaat ook goed en alles.

Ik heb er alleen een whiplash (auto ongeluk) en reuma bij gekregen maar de B12 en de klachten is volledig onder controle :)
Helaas, met de tabletjes was dat niet afdoende. Wellicht als ik veel minder slecht was geweest.

Hoop dat je er iets aan hebt, veel succes! Blijft een lastig onderwerp.


Verhalen vergelijkbaar met jouw verhaal heb ik helaas veel gelezen. Echt erg dat dit keer op keer gebeurt.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33866
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 10:52

Himyar schreef:
MarlindeRooz schreef:
Ja, ik had een B12 van 89 en slik nog elke dag deze: Bekijk METAGENICS VIT B12 1000MCG op: https://www.bol.com/nl/p/metagenics-vit ... _iphoneapp


Dat is echt een lage waarde. Waarvan had je allemaal last? En is alles nu goed en hoeveel heb je gebruikt?

Ik gebruikte 1 tablet per dag. Eerst wel andere van Orthica.

Ik had vooral last van angsten, vermoeidheid, somberheid.

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-23 10:57

MarlindeRooz schreef:
Ik gebruikte 1 tablet per dag. Eerst wel andere van Orthica.

Ik had vooral last van angsten, vermoeidheid, somberheid.


Bedankt! Hoe lang heeft je herstel geduurd?

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33866
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Vitamine b12, smelttabletten en neurologische klachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 10:58

Het is al jaren terug maar ik geloof dat ik met een paar maanden me al flink beter voelde!

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-23 12:02

Dat is echt snel!

liespr

Berichten: 283
Geregistreerd: 21-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 14:17

Hier ook ervaring met B12 en foliumzuur tekort. Oorzaak is onderzocht maar reeds niet achterhaald, gelukkig wilde desondanks mijn huisarts mee werken. Ik krijg B12 prikken elke 2 maanden en foliumpillen. Ook ik heb last van beginverergeringsverschijnselen na de prik. Dit neem ik maar voor lief, duurt ongeveer 24 uur en ik hou er rekening mee dat ik dan dus weinig plan. Hoe beter ik me voel, hoe minder de bijwerkingen zijn. Al met al heeft het herstel krap een jaar geduurd denk ik en ik neem nu de prik nog ter onderhoud. Sterkte/succes. B12 pillen hebben trouwens bij mij weinig geholpen.

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-23 09:01

Een geluk dat je huisarts meewerkte en het juiste protocol toepast. Had je neurologische problemen?

Meliaforever

Berichten: 12041
Geregistreerd: 12-12-05
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Vitamine b12, smelttabletten en neurologische klachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 07:47

Welke neurologische klachten ervaar je? En waarom denk je dat dat wordt veroorzaakt door b12 tekort?
Als je b12 niet opneemt helpen injecties en anders hoger gedoseerde smelttabletten.
Ik krijg nu elke maand een prik, als ik er langer tussen laat, dan word ik vooral intens moe.

Kimddddd

Berichten: 468
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Re: Vitamine b12, smelttabletten en neurologische klachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 16:50

Ik heb trouwens nu een spray voor b12 :) van Holland en Barret

Jessicauvita

Berichten: 2579
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Den Helder

Re: Vitamine b12, smelttabletten en neurologische klachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 17:04