Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Slmt9

Berichten: 4886
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 07:21

Ja klopt!

Jorex

Berichten: 10011
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 09:03

fotolijstje schreef:
Ik wil het ook proberen omdat het wat beter voor het milieu is, wat raden jullie aan?
Ik bloed normaal :j

Ik zou even op cutecotton kijken welke cup bij jou past. Er zijn echt heel veel verschillende soorten. Ik gebruik zelf de meluna classic. Hier nooit last van lekken.

MarliesV

Berichten: 15258
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 15:43

Marocje schreef:
Ja ik vermoed dat ik hem veel te hoog inbreng.

Modibodi is denk ik menstruatie ondergoed?


Hij moet echt net achter je schaambeen zitten, dat is hoog genoeg. Totaal anders dan bv een tampon hoeft deze er echt niet ver in.

Ik heb ook menstuatie ondergoed voor eventueel doorlekken, heb echt de gruwel aan maandverband haha.

Marocje
Berichten: 5626
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 16:17

Ja dan doe ik dat echt verkeerd. Ik douw dat ding zover in, dat ik daarna mijn baarmoedermond voel met checken. Die zit erin. Maar blijkbaar verschuift ie wat want na een uurtje voel ik dat ie ernaast zit.

MarliesV

Berichten: 15258
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 16:22

https://practicups.nl/menstruatiecup-ho ... inbrengen/

Dit plaatje verduidelijkt veel, nu heeft niet iedereen zoveel ruimte hoor tussen bbm en de rand van de cup, ieder lijf is anders, maar het geeft wel duidelijk weer dat die echt laag moet in verhouding met wat je bent gewend.

Marocje
Berichten: 5626
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 16:46

Thanks, die had ik idd eerder gevonden omdat ik zo twijfelde. Maar dan blijf ik hem te hoog doen.

Nu gaat het al een uurtje ofzo goed, maar mocht ik het weer voelen doorlekken check ik dat even.

Amado7

Berichten: 10742
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 09:43

Iemand ervaring met de lucovitaal cup? N.a.v. mijn vorige bericht vind ik het wat lastig om allerlei uit te proberen, zeker als je 20 euro per stuk betaald. Maar nu is hij deze week in de aanbieding van lucovitaal. Aangezien organicup bij mij niet werkt.

E4D
Berichten: 487
Geregistreerd: 10-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 13:33

Ik kom ook even binnenvallen. Eerder zag ik een cup nog niet zitten qua gebruik maar zag vorige week in de Etos dat ze een cup als "voorbeeld/om te voelen/zien in de winkel" en deze was echt heel flexibel.
Omdat ik eigenlijk standaard heel licht ongesteld ben maar over langere tijd zit ik altijd een beetje te zoeken want een tampon is dan niet fijn, droogt te veel uit, en maandverband is eigenlijk net te dik en inlegkruisjes te dun en de vleugels vind ik altijd wel fijn.
Weten jullie of de cup minder uitdroogt dan tampons en je die dus ook kan gebruiken als je weinig/minder bloed verliest? En wat is de kleinste maat die jullie zouden aanraden?

Het liefst haal ik er eerst gewoon een bij de etos of kruidvat i.p.v. online te bestellen maar dan heb ik wel heel weinig keuze geloof ik...

Laar_

Berichten: 148
Geregistreerd: 11-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 14:32

Etos heeft Organicup en die werkt voor mij prima. Volgens mij is de A hun kleinste, en ze zouden inderdaad minder uit moeten drogen omdat ze geen vocht absorberen maar alleen opvangen. Ik heb m'n cup laatst 1,5 dag gebruikt terwijl ik nog niet ongesteld was (dacht nav krampen dat het er snel aan kwam maar duurde wat langer), en zolang je m wel tijdig verwisselt is dat geen probleem, dus lichtere dagen ook niet lijkt me.

Edit: Mini hebben ze ook nog zie ik op de site, dat is de kleinste.

Blacky94

Berichten: 3506
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 14:52

Je kan m idd prima dragen als je niet/licht ongesteld bent, juist omdat ie idd alleen opvangt en niet opzuigt, zeg maar.

Aan het einde van mijn cyclus wil ik heel af en toe nog wel eens ineens wat helder bloed verliezen ondanks dat ik bijv. al 2 dagen alleen nog wat oud bloed verlies. Als ik dan aan het werk ben (of van huis ben) en dus niet zomaar naar de wc kan dan draag ik hem ook nog wel eens een dagje "extra", voor het geval dat. Kan prima :)

Qua Etos/Kruidvat kan ik weinig toevoegen. Gebruik zelf al jaren de Lunette en ben daar heel tevreden over :)

LoLa_108
Berichten: 103
Geregistreerd: 19-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 12:17

Hallo,

Al een tijdje zit ik na te denken over het over te schakelen van tampons naar de menstruatie cup. De afgelopen 5 jaar heb ik altijd gewoon tampons gebruikt, dit gaat altijd goed, maar het eruit halen blijft zo ontzettend veel pijn doen omdat ik op 2 dagen na de andere 5 dagen maar weinig vloei. De tampon blijft te droog, maar ja na zoveel tijd moet het er toch echt uit. De menstruatiecup lijkt zoals ik nu lees een goede oplossing, maar nu komt mijn vraag:

Zijn er hier mensen die ook zwemmen met de menstruatiecup? Hoe bevalt dit? Ik zwem namelijk in de zomermaanden ontzettend veel en vroeg me af hoe de combinatie zwemmen en de cup bevalt bij andere mensen?

Daarnaast zijn er ondertussen veel verschillende soorten en maten cups, dat ik bijna niet meer weet welke maat, hard of zacht, materiaal ik als eerste zou proberen, maar dat wordt denk ik gewoon verschillende ook uitproberen en bekijken hoe het valt. Ik zag op internet wel van die tabellen die ongeveer een indiciatie geven van wat er bij jou zou kunnen passen, dus die volg ik maar gewoon.

Amber_anne

Berichten: 6963
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 14:26

Ik ga weleens naar de sauna als ik ongesteld ben.
Ik merk geen verschil tussen wel of niet zwemmen. Hij zit gewoon goed vast en er komt ook geen water of iets in van buitenaf

Ik heb trouwens een organicup

Amado7

Berichten: 10742
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 18:03

Iemand die kruidvat cup heeft dan? :') Ik ben het echt een beetje kwijt haha. Ben bang dat ik straks met 5 cups in huis zit en niks past. Organicup lekt dus echt alleen maar en is eigenlijk te stug. Wil het liefst eentje die net wat kleiner is dan die in diameter.

_Mirjam

Berichten: 740
Geregistreerd: 27-05-14
Woonplaats: Danmark

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 18:57

LoLa_108 schreef:
Hallo,

Al een tijdje zit ik na te denken over het over te schakelen van tampons naar de menstruatie cup. De afgelopen 5 jaar heb ik altijd gewoon tampons gebruikt, dit gaat altijd goed, maar het eruit halen blijft zo ontzettend veel pijn doen omdat ik op 2 dagen na de andere 5 dagen maar weinig vloei. De tampon blijft te droog, maar ja na zoveel tijd moet het er toch echt uit. De menstruatiecup lijkt zoals ik nu lees een goede oplossing, maar nu komt mijn vraag:

Zijn er hier mensen die ook zwemmen met de menstruatiecup? Hoe bevalt dit? Ik zwem namelijk in de zomermaanden ontzettend veel en vroeg me af hoe de combinatie zwemmen en de cup bevalt bij andere mensen?

Ik werk in een zwembad en zwem/duik/aquafitness zonder problemen met mijn cup. Ik heb een mooncup (UK versie, dus sinds de brexit niet meer zo makkelijk aan te komen)

Amado7

Berichten: 10742
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 08:55

Ben ik weer!

Inmiddels andere cup aangeschaft die perfect zit alleen weer een ding. Hij schuift naar boven, ook al doe ik hem laag in. Hij schuift gedurende de dag naar boven en dan gaat hij lekken op een gegeven moment. Krijg hem dan ook bijna niet meer te pakken, zo ver schuift hij naar boven. Meer mensen last van? :')

Slmt9

Berichten: 4886
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 14:05

Ja, ik heb dat standaard bij alle cups die ik gebruikt heb, behalve bij Beppy.

Boras
Berichten: 9974
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 00:06

Dames, zijn jullie hier al van op de hoogte?

Ik las het volgende zojuist in De Volkskrant.

Huisartsen maken zich zorgen over de onwetendheid bij vrouwen over de risico’s van het gebruik van een menstruatiecup in combinatie met het voorbehoedsmiddel koperspiraal. Het Nederlands Huisartsen Genootschap (NHG) zegt de onderzoeken naar het onderwerp te volgen en als dat nodig is patiënteninformatie aan te passen.

Bij de verwijdering van de menstruatiecup kan het spiraaltje uit de baarmoeder worden getrokken of dusdanig worden verplaatst dat het niet meer beschermt tegen zwangerschappen. Het grootste risico van een gedeeltelijke of volledige uitstoting van de koperspiraal is dat het onopgemerkt kan gebeuren. Vrouwen hebben dan geen effectieve anticonceptie meer, terwijl ze denken nog wel beschermde seks te hebben.

Het Meldpunt en Expertisecentrum Bijwerkingen Implantaten (Mebi) van het RIVM kreeg in anderhalf jaar tijd vijftien meldingen van gedeeltelijke of volledige uitstotingen van de koperspiraal van vrouwen die ook een menstruatiecup gebruikten. Zes van hen zijn zwanger geraakt, het merendeel kwam pas achter de uitstoting toen hun menstruatie uitbleef en ze al in verwachting bleken te zijn. Het is waarschijnlijk een onderschatting van het daadwerkelijke aantal uitstotingen, omdat het op vrijwillige meldingen is gebaseerd.

Verkoopcijfers stijgen
Ook internationaal bestaan zorgen over de menstruatiecups. Een drie jaar durend Amerikaans onderzoek naar de effectiviteit van koperspiralen, registreerde ook hoe vaak bij cupgebruikers uitstotingen van het spiraaltje voorkwamen. Onder de meer dan duizend vrouwen die meededen aan het onderzoek bleek dat wie een menstruatiecup gebruikt drie keer zo veel kans loopt op uitstoting als vrouwen die tampons of maandverband gebruiken, blijkt uit een tussenstand gepubliceerd in het tijdschrift van het Amerikaanse College van Verloskundigen en Gynaecologen. Het onderzoek wordt naar verwachting later dit jaar afgerond, maar de eerste resultaten zijn wel een indicatie van het bestaan van de risico’s.

Van de Nederlandse vrouwen tussen de 16 en 49 jaar die seksueel actief zijn, gebruikt 3 procent een koperspiraal, blijkt uit cijfers van de Gezondheidsenquête onder 1.250 vrouwen van het CBS in samenwerking met het RIVM, Rutgers en Soa Aids Nederland. De koperen variant van het spiraaltje bevat geen hormonen waardoor vrouwen nog steeds ongesteld worden. Een bijwerking van die anticonceptie is dat menstruatieklachten, waaronder bloedverlies, heviger kunnen worden. Het gebruiken van een menstruatiecup is dan handig, omdat de cup meer bloed kan opvangen dan een tampon of maandverband. Een cup vangt 20 tot iets meer dan 30 milliliter bloed op, afhankelijk van het formaat. Een tampon of maandverband kan maar 5 tot 10 milliliter bloed opnemen.

Menstruatiecups zijn pas sinds een jaar of vijf te koop in Nederlandse drogisterijen en de producenten zeggen dat de verkoopcijfers stijgen. De siliconen cup is qua vorm en grootte vergelijkbaar met een eierdopje. De cup moet gevouwen de vagina in worden gebracht, waarna hij zich vanzelf uitvouwt. Door een licht vacuüm dat ontstaat bij het ontvouwen blijft het zitten. Het kan lang worden gedragen: gemiddeld tussen de vier en twaalf uur. Na het legen van de cup, kan hij opnieuw worden ingebracht. Een belangrijke reden waarom vrouwen overstappen naar de cup: het is een duurzaam alternatief voor andere menstruatieproducten. Ook is de cup relatief goedkoop: een menstruatiecup kost tussen de 10 en 25 euro en gaat een paar jaar mee.

Licht vacuüm
Populaire drogisterijen, zoals Kruidvat, Etos en Holland & Barrett, verkopen allemaal de menstruatiecups van het merk AllMatters, dat voorheen OrganiCup heette. Op de verpakking staat dat hun cup geschikt is voor spiraalgebruikers, maar dat het belangrijk is ‘om de zuigende werking eerst weg te nemen voordat je hem verwijdert’. AllMatters laat in een reactie weten deze informatie in een later stadium te hebben toegevoegd, nadat ze meldingen van gebruikers kregen over uitstotingen.

Kruidvat en Etos hebben naast AllMatters ook een huismerk menstruatiecup in de schappen liggen. Beide bijsluiters benoemen het dichtknijpen van de cup om het vacuüm op te heffen, voordat de cup wordt verwijderd. De drie merken adviseren vrouwen met een spiraaltje eerst hun huisarts of gynaecoloog te raadplegen om te kijken of de menstruatiecup voor hen geschikt is.

Niet alleen bij vrouwen die een menstruatiecup gebruiken komen uitstotingen van het spiraaltje voor. Met name in de eerste paar maanden na het plaatsen kunnen spiralen spontaan worden uitgestoten, bijvoorbeeld door verkeerde plaatsing. Het is daardoor niet zeker dat elke melding van een verplaatste of uitgestoten spiraal een direct gevolg is van het gebruik van de cup. Wel lijkt het erop dat het lichte vacuüm dat ontstaat bij het plaatsen van de cup in de vagina, het spiraaltje kan meezuigen bij het verwijderen ervan. Ook kunnen bij verwijdering de touwtjes van de koperspiraal, die een paar centimeter uit de baarmoedermond steken, per ongeluk worden vastgepakt en meegetrokken.

Fout door onwetendheid
Huisarts Marja-Liisa Hendriks kreeg een patiënt op haar spreekuur in Almere die dit meemaakte. ‘De vrouw vertelde dat ze bij het legen van het menstruatiebloed uit de cup per toeval iets zag glinsteren. Dat bleek haar koperspiraal te zijn’, zegt Hendriks. ‘Ze had niet gevoeld dat het spiraaltje uit haar baarmoeder was gekomen.’

Dit betekent niet dat vrouwen met een spiraaltje nooit meer veilig een menstruatiecup kunnen gebruiken, zegt gynaecoloog Wenche Klerkx, verbonden aan het St. Antoniusziekenhuis in Utrecht en Nieuwegein. ‘Als het vacuüm echt goed wordt opgeheven, door de cup eerst een beetje in te knijpen voordat je hem naar beneden trekt, kun je een cup veilig blijven gebruiken.’ Ook adviseert Klerkx om altijd goed de inhoud van de cup te checken, voordat je die wegspoelt. Zo kunnen vrouwen het gelijk zien als het fout is gegaan en kunnen ze onbeschermde seks voorkomen. ‘Het gaat voornamelijk nog fout door onwetendheid.’

Om die onwetendheid te bestrijden is Klerkx samen met collega’s op eigen initiatief patiënten gaan waarschuwen. Ze heeft zelf een folder gemaakt die ze meegeeft aan patiënten die een spiraal laten plaatsen. Daar staat stap voor stap in beeld uitgelegd hoe patiënten de cup kunnen inbrengen en weer veilig kunnen verwijderen.

Hormoonspiraal

Het RIVM kreeg geen meldingen binnen van gebruikers van een hormoonspiraal. Het risico op verlies van het spiraaltje door gebruik van de menstruatiecup is bij de hormoonspiraal hetzelfde, maar waarschijnlijk gebruiken vooral vrouwen met koperspiralen de menstruatiecup, omdat zij nog (heftig) menstrueren en hormoonspiraal gebruikers niet of tenminste een heel stuk minder.


Bron: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~bac96344/

Marocje
Berichten: 5626
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 00:18

Goed dat je dit deelt! Ik kon het me al niet zo goed voorstellen dat deze combinatie echt veilig was. Ik heb zelf even de koperspiraal gehad en kon hem zeer makkelijk zelf verwijderen. Dus die zou je er ook zo met een cup mee uit kunnen trekken..

Ik ben er helaas niet zo blij meer mee. Ene keer zit ie blijkbaar goed en uren geen last. Andere keer lek in ineens. Vannacht dus :(

Boras
Berichten: 9974
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 01:41

Marocje schreef:
Goed dat je dit deelt!


Ik weet dat ik eigenlijk geen compleet artikel mag delen, maar dit nieuws vind ik te belangrijk.

Slmt9

Berichten: 4886
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 07:08

Het verbaasd me niet. Als ik kijk hoe laag mijn baarmoederhals zakt op mn zwaarste dagen en hoe hoog mijn cup daar buiten gaat (dan moet ik eerst de cup wat naar beneden trekken voordat ik vaccuum kan verbreken). Gelukkig heb ik geen spiraal.

Goed dat er aandacht voor is.

Blacky94

Berichten: 3506
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 11:46

Ik dacht eigenlijk dat de meeste fabrikanten wel vermelden dat de cup en spiraal niet altijd een goede combinatie zijn omdat je idd risico hebt om de spiraal naar beneden/eruit te trekken. Ik kende dit risico iig wel al een jaar of 8 maar kan me ook wel voorstellen dat niet iedereen uitgebreid de gebruiksaanwijzing gaat lezen of gaat Googlen.

Dus zeker goed dat het gedeeld wordt, zeker als spiraalgebruiker kan je maar beter op de hoogte zijn. Ik vind het alleen een beetje gek dat er in de media nu gedaan wordt alsof dit ineens iets nieuws is :o

Esmee_RS

Berichten: 4893
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: Op het circuit

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 12:18

Ik durf ik sinds mijn spiraal heb ook geen cup meer te gebruiken. Ik heb een hormoonspiraal, dus mijn menstruatie is veel lichter dan wat het hiervoor was, maar gezien ik het vacuüm nooit 100% lekker verbroken kreeg neem ik het risico maar niet.
Wel jammer, want juist met die lichte dagen vind ik het echt een uitkomst..

corine1981

Berichten: 5302
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 23:16

Dat een spiraal en cup geen combi is is niets nieuws, wel goed om (weer eens) te melden.

Ik werd in de nacht naar 2e pinksterdag onverwacht ongesteld, op de camping...
Drama want ik had niets bij me.
Er lag nog een verdwaald pakje maandverband in de caravan (geen idee hoe ik daaraan kom) en zodra het kon ben ik naar de winkel gereden voor een nieuwe cup.
Wat een dom iets, heb er 4 thuis liggen die ik kan gebruiken :+

Marocje
Berichten: 5626
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 23:20

Oh zonde! Maar die dan ook lekker in de caravan laten liggen dan. Gebeurt dit niet nog een keer.

Ik ben wel klaar met die cup. Vandaag weer doorgelekt. Ding klapte al niet goed uit leek, en dat klopte.

Wat een verademing om weer normaal een tampon te gebruiken.

Amber_anne

Berichten: 6963
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 23:25

Ga je niet met je vinger langs de cup om te voelen of hij weer helemaal rond is?