Lichaam ontzuren

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ibbel

Berichten: 49241
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 18:14

Melzazu schreef:
Over de reactie op: wie geneest heeft gelijk
(Weet even niet meer wie) en het stukje over placebo. Misschien ben ik heel simpel hoor maar als het werkt dan vind ik het prima.


Dat is dus die uitspraak: "het werkt niet maar het helpt wel" :+

Heel veel alternatieve aanpakken 'vergeten' a) dat er een placebo effect is (altijd ongeveer 30%, het is een heel stabiel percentage) en b) dat veel dingen vanzelf overgaan/een lichaam gelukkig heel veel zelf kan oplossen. Anders zouden we wel bij bosjes doodgaan aan de meeste simpele infecties.

Dus ja, een hoop mensen hebben anekdotische ervaring met allerlei middeltjes, waar die genezing of verbetering van symptomen terug te voeren is óf op placebo-effect of gewoon op het vermogen van het lichaam om een boel dingen gewoon zelf te genezen. Zonder enige hulp van welk middeltje dan ook.

Want als je die middeltjes gewoon gedegen onderzoekt, blijkt er geen werking te zijn, anders dan placebo.

germie

Berichten: 26081
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Lichaam ontzuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 18:17

Maar ook veel reguliere medicijnen werken beter als je er in gelooft. Ook dat is al onderzocht.

verootjoo
Berichten: 35671
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 18:17

Melzazu schreef:
secricible schreef:
Bovendien is de uitspraak

"Laat voedsel uw medicijn zijn, en uw medicijn voedsel.”

De beste man is al genoeg woorden in de mond gelegd...



Aahh ja sorry maar de strekking was denk ik duidelijk.

Over de reactie op: wie geneest heeft gelijk
(Weet even niet meer wie) en het stukje over placebo. Misschien ben ik heel simpel hoor maar als het werkt dan vind ik het prima.


Dat is wel simpel gesteld ja. We hebben nl met z’n allen besloten dat er alleen zorg vergoed wordt waarvan we weten dat het werkt. (Bij het overgrote deel van de mensen, zijn altijd uitzonderingen)
Placebo kan werken maar je weet nooit bij wie wel en bij wie niet. Prima als het een onschuldig en gratis placebo is, zoals het verhaal dat je van een beker warme melk lekker kan slapen. Maar vaak zijn kwakzalver behandelingen niet gratis, je moet er een vermogen voor neerleggen en dat vind ik onethisch, geld vragen voor iets wat bewezen niet werkzaam is of waarvan je überhaupt niet weet of het werkt.
Heel kwalijk ook om mensen geld uit de zakken te kloppen die het onderscheid niet goed kunnen maken.

verootjoo
Berichten: 35671
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 18:18

germie schreef:
Maar ook veel reguliere medicijnen werken beter als je er in gelooft. Ook dat is al onderzocht.


Dat klopt en daarom zijn ze dubbelblind getest in een randomized controlled trial.
Als de medicatie er dan nog als beste uitkomt weet je zeker dat het werkt.

Janneke2

Berichten: 22918
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 18:26

germie schreef:
Maar ook veel reguliere medicijnen werken beter als je er in gelooft. Ook dat is al onderzocht.

Klopt.
Het placebo effect.
verootjoo schreef:
Dat klopt en daarom zijn ze dubbelblind getest in een randomized controlled trial.
Als de medicatie er dan nog als beste uitkomt weet je zeker dat het werkt.

Dat tweede klopt niet.

Dwz: bij het dubbelblind testen wordt het placebo effect 'eruit gefilterd' en zie je laten we zeggen de biologische (of farmacologische) werking.
En het bijbehorende percentage.
... dat werkingspercentage is geen 100% voor alle toegelaten medicijnen. (Je weet dus helaas niet zeker of het werkt. Wel dat er een behoorlijke kans op is.)

verootjoo
Berichten: 35671
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 18:28

Ik zeg ook niet dat het werkingspercentage 100% is :? Dat is bij geen enkele behandeling zo.

Maar bij een niet onderzochte behandeling of wel onderzochte behandeling waarbij geen verschil met placebo is aangetoond weet je zeker dat de kans groot is dat het niet werkt.
En bij iets met wel een goed resultaat op een RCT weet je zeker dat de kans groot is dat het werkt.

Janneke2

Berichten: 22918
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Lichaam ontzuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 18:31

... klopt!

(Ik sloeg aan op 'dan weet je zeker dat het werkt'.)
("Mand...!")

Elisa2

Berichten: 37647
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 18:38

Ibbel schreef:
Melzazu schreef:
Over de reactie op: wie geneest heeft gelijk
(Weet even niet meer wie) en het stukje over placebo. Misschien ben ik heel simpel hoor maar als het werkt dan vind ik het prima.


Dat is dus die uitspraak: "het werkt niet maar het helpt wel" :+

Heel veel alternatieve aanpakken 'vergeten' a) dat er een placebo effect is (altijd ongeveer 30%, het is een heel stabiel percentage) en b) dat veel dingen vanzelf overgaan/een lichaam gelukkig heel veel zelf kan oplossen. Anders zouden we wel bij bosjes doodgaan aan de meeste simpele infecties.

Dus ja, een hoop mensen hebben anekdotische ervaring met allerlei middeltjes, waar die genezing of verbetering van symptomen terug te voeren is óf op placebo-effect of gewoon op het vermogen van het lichaam om een boel dingen gewoon zelf te genezen. Zonder enige hulp van welk middeltje dan ook.

Want als je die middeltjes gewoon gedegen onderzoekt, blijkt er geen werking te zijn, anders dan placebo.


En heel veel reguliere Medici vergeten dat medicatie meestal alleen symptoombestrijding is, dat het niks oplost als de onderliggende oorzaak niet aangepakt wordt maar alleen gemaskerd wordt. Dat alle medicatie bijwerkingen heeft waardoor er ook weer andere problemen door kunnen ontstaan waar ze dan ook wel weer een medicijn voor hebben en zo houdt je mensen wel chronisch ziek. +:)+

Maar het werkt wel hoor.. :roll:

verootjoo
Berichten: 35671
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Lichaam ontzuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 18:41

Daar zijn (para)medici zich wel van bewust hoor :+
In mijn ervaring zijn het ook vaak de patiënten die een quickfix willen en niet iets waarbij ze naar zichzelf en hun eigen gedrag en denkpatroon willen kijken.

Melzazu
Berichten: 1820
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 18:42

verootjoo schreef:
Dat is wel simpel gesteld ja. We hebben nl met z’n allen besloten dat er alleen zorg vergoed wordt waarvan we weten dat het werkt. (Bij het overgrote deel van de mensen, zijn altijd uitzonderingen)
Placebo kan werken maar je weet nooit bij wie wel en bij wie niet. Prima als het een onschuldig en gratis placebo is, zoals het verhaal dat je van een beker warme melk lekker kan slapen. Maar vaak zijn kwakzalver behandelingen niet gratis, je moet er een vermogen voor neerleggen en dat vind ik onethisch, geld vragen voor iets wat bewezen niet werkzaam is of waarvan je überhaupt niet weet of het werkt.
Heel kwalijk ook om mensen geld uit de zakken te kloppen die het onderscheid niet goed kunnen maken.


Ja dat van de kosten daarin ga ik helemaal met je mee. Ik hoor ook wel van “kwakzalvers” (zo denk ik dat jij ze noemt) die mensen echt maandelijks laten komen voor jaren. Dat kan echt niet vind ik.
Ook ken ik wel “kwakzalvers” die na 2x als het niets doet tegen iemand zeggen: dit is niet de manier voor jou. Dat kan ik dan dus wel enorm waarderen.

Soms kom je regulier niet meer verder. Dat heb ik zelf ook meegemaakt en als je dan toch echt nare klachten hebt ga je gewoon verder zoeken. Dat lijkt me ook heel logisch en zo heb ik ook wel eens van alles gedaan/laten doen (wat ik trouwens gewoon zelf betaal) en ik denk dat het hele feit dat je in ieder geval aan een oplossing probeert te werken al een positieve invloed zal hebben. Daarom denk ik ook bij iedereen die op een bepaalde manier zo wil bijdragen aan zijn of haar eigen gezondheid (of het dan wel of niet regulier is): lekker doen!

Ga ik wel even uit van methoden die ook echt geen kwaad kunnen want baat het niet dan schaadt het niet gaat helaas voor het alternatieve circuit ook niet altijd op.

Ibbel

Berichten: 49241
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 19:02

Elisa2 schreef:
En heel veel reguliere Medici vergeten dat medicatie meestal alleen symptoombestrijding is, dat het niks oplost als de onderliggende oorzaak niet aangepakt wordt maar alleen gemaskerd wordt. Dat alle medicatie bijwerkingen heeft waardoor er ook weer andere problemen door kunnen ontstaan waar ze dan ook wel weer een medicijn voor hebben en zo houdt je mensen wel chronisch ziek. +:)+

Maar het werkt wel hoor.. :roll:


Chronisch ziek is (nog) niet te genezen. Die ziektes zijn gewoon erg complex, niemand begrijpt nog écht waarom de afweer gekke dingen doet in het geval van allergieën en autoimmuunziektes.

Inderdaad zijn er maar weinig echt 'genees' middelen. Antibiotica zijn dat bijvoorbeeld wel. In de zin dat ze de balans naar de goede kant doen omslaan bij bacteriele infecties, zodat het afweersysteem de zooi op kan ruimen waar dat zonder niet kan.
Vlak chemotherapie niet uit. Dat zijn wel degelijk soms geneesmiddelen. Helaas nog niet altijd.
Suppletie van lichaamseigen stoffen die een mens zelf om één of andere reden niet aanmaakt mag dan chronisch toegediend moeten worden (insuline bv, of prednison bij Addison's disease) het redt wel levens.
En vaccins zijn ook levensreddend én nog preventief ook.

En alle 'echte' symptoombestrijders (antihypertensiva, antidepressiva, pijnstillers, HRT, maagzuurremmers om er maar een paar te noemen) hebben zelden tot gevolg dat ze mensen chronisch ziek maken of houden. Soms zijn ze tijdelijk nodig, soms wat langer, maar zelden levenslang.

liedje89
Berichten: 7159
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 19:05

Elisa2 schreef:
En heel veel reguliere Medici vergeten dat medicatie meestal alleen symptoombestrijding is, dat het niks oplost als de onderliggende oorzaak niet aangepakt wordt maar alleen gemaskerd wordt. Dat alle medicatie bijwerkingen heeft waardoor er ook weer andere problemen door kunnen ontstaan waar ze dan ook wel weer een medicijn voor hebben en zo houdt je mensen wel chronisch ziek. +:)+

Maar het werkt wel hoor.. :roll:


Dat wordt hier altijd een beetje giftig van. Ik krijg bij deze redenatie altijd een beetje het gevoel dat mensen die ziek zijn daarvan zelf de schuld krijgen want als je een eetlepel appelazijn naar binnen had gewerkt om niet zo zuur te zijn (super logica) dan had je nu vast geen x-y-z. Terwijl volgens mij de groep die bijvoorbeeld liever insuline spuit dan minder suiker eet echt maar heel klein is en de meeste mensen die ziek zijn gewoon pech hebben, oud zijn etc. De meeste medicatie bestrijd inderdaad symptomen zoals die van ouderdom en ook in een kop selderie sap zit niet de eeuwige jeugd.

Janneke2

Berichten: 22918
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 19:21

Elisa2 schreef:
En heel veel reguliere Medici vergeten dat medicatie meestal alleen symptoombestrijding is, dat het niks oplost als de onderliggende oorzaak niet aangepakt wordt maar alleen gemaskerd wordt. (...)

Liedje89 schreef:
Dat wordt hier altijd een beetje giftig van. Ik krijg bij deze redenatie altijd een beetje het gevoel dat mensen die ziek zijn daarvan zelf de schuld krijgen want als je een (...)


;) Aanslaan mag hoor, dat deed ik net ook.

Maar Verootjoo heeft het niet over patiënten, maar over artsen.

Elisa2

Berichten: 37647
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 19:21

Nee hoor, zo bedoel ik het niet.

Ben zelf ook chronisch ziek en weet inmiddels heel erg goed dat reguliere medici erg weinig weten nog als je iets hebt wat niet gangbaar is.

Maar dat chronisch ziek zijn niet te genezen is vind ik onzin. Ken mensen die zichzelf wel degelijk hebben genezen, maar niet met behulp van het reguliere circuit.

Zelf weet ik van mijn ziekte inmiddels (noodgedwongen!) ook veel meer dan de reguliere medici.

Waarmee ik niet zeg dat alles wat ze doen slecht is oid. Maar ze ze zijn zeker niet zo heilig als sommigen het hier doen willen voorkomen.

En nee ik zeg ook niet dat alternatief altijd het antwoord is. Maar als beide eens samen gaan werken zouden ze wel een stuk verder komen.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 19:23

Ik heb al jaren auto immuun ziektes en heb mede door verhuizingen meerdere artsen van meerdere disciplines en in verschillende ziekenhuizen gezien. Ook artsen zitten niet allemaal op 1 lijn, wat het niet altijd makkelijker maakt als patiënt om de juiste keuzes te maken als je twijfelt, dingen niet goed gaan etc.

Over medicatie kunnen we ook nog uren discussiëren en ook daar verschillen echt de meningen en ervaringen.

Bij veeartsen niet anders. Ik heb me recent goed ingelezen en ervaringen gevraagd van andere eigenaren. Alle info die te vinden is en alle ervaringen worden compleet tegengesproken door een veearts die ik sprak.
Soms weten ze niet beter, vinden ze alle info die online wordt gevonden gewoon bloedirritant, kunnen ze niet verder ontwikkelen ( geld) of spelen ego's als andere artsen wel meer kennis en of mogelijkheden hebben.

Het enge, zeker sinds het www, is dat iedereen maar wat op het net kan gooien en de mensen die een mooi verhaal schrijven en het beste is in zieltjes winnen, ook de meeste ( brave ) volgers krijgen. Niet iedereen kan of wil alles lezen. Soms zijn mensen wanhopig en willen alles wel aangrijpen. Het is erg dat er misbruik van gemaakt wordt, maar dat is het wel.

Google is leuk en handig, maar als dat je beste vriend is geworden, moet je toch wel vraagtekens stellen bij de kennis die gedeeld wordt. Al lees je je nog zo goed in, moet je ook heel goed weten hoe dingen gelezen EN toegepast moeten worden.

Ik volg na jaren medicijn gebruik, proefkonijn van artsen in opleiding te zijn geweest etc etc, ook niet alles meer klakkeloos. Zeker onderzoeken neem ik vaak met een korreltje zout. Goede artsen geven vaak ook toe dat ze nog lang niet alles weten of kunnen.
Mijn steengoede MDL arts was ook heel vaak gefrustreerd ondanks zijn grote berg kennis en ervaring.

En er zijn ook altijd veel ontwikkelingen en veranderingen. Eerst was bijv paracetamol altijd heilig en veilig en daarna moest men opeens toch voorzichtiger zijn met het gebruik. De 1 gaat daarin mee en de ander legt het naast zich neer, ook artsen.

Heel veel is nutteloos als je gezond bent, gezond leeft, goed eet en drinkt en voldoende beweegt en slaapt en ook niet teveel stress hebt. Maar hoeveel mensen zouden echt zo gezond zijn?
Als iemand denkt dat iets helpt en het is niet (te) schadelijk, laat het dan gaan. Laat het iemand zelf ervaren en misschien is het idee van IETS doen al wat werkt.

Mijn man heeft bijv een hele heftige ontsteking. De huisarts gaf meteen een ab kuur van 4x dgs 10 dgn. Ik zou het niet snel nemen, want het meeste geneest ook wel weer vanzelf. ML zegt dat het werkt. Ja, maar waarschijnlijk was het nu sws al minder. Misschien ook niet........

Bij dieren net zo. Er wordt echt heel snel en makkelijk ab gegeven en ook zat mensen die daarna een detox willen geven omdat ze de ab troep vinden. Tja, wie doe je er echt kwaad mee?

Heel veel mensen slikken al enorm veel bij aan vitamine en andere supplementen of geven at de dieren. Maar er is ook veel verandert.
Toen ik jong was lagen de supermarkten niet zo vol met pakjes, zakjes en kant en klaar eten. Mensen nemen vaak minder de tijd om goed te eten en koken. Bewegen in de sportschool, maar minder buiten.
En de dieren? Toen ik jong was hadden we alleen biks en haver evt zemelen of mais. Muesli kwam later en slobbers werden zelf gemaakt. Paarden stonden vaak de hele zomer buiten, maar 's winters vrijwel niet. Althans, niet in onze regio.

Dat dingen veranderen is niet altijd goed, maar de vraag wordt daardoor wel anders.

pien_2010

Berichten: 43777
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 20:05

michelle933 schreef:
Goedemiddag ik ben opzoek naar ervaring rondom ontzuren en of afvalstoffen kwijtraken en hoe hebben jullie dit gedaan? Ik had iets gelezen over zuur base thee of brandnetel thee.
Ik ben 30 jaar en sinds aantal jaar last van nachtzweten maar ook overdag toch wel snel last van. Met bloedprikken was alles in orde. Ik eet en drink normaal. Wel een roker :+ ja sorry ik weet het, en ik slik de anticonceptiepil. Heb soms ook een wat overgehaast gevoel, te snelwerkende schildklier?
Ik ben erg benieuwd.
Ik probeer het eerst op natuurlijke basis te zoeken voordar ik naar de HA ga :+


Totaal onbekend ben ik met een lichaam ontzuren. Waarom wil je dat en waarvan kun je dan ontzuren en wat levert het op?

Veel vragen. En ze zijn serieus bedoeld want ik weet niet wat je bedoelt.

Wel ben ik bekend met middeltjes uit oma's tijd. Bv als ik voelde (en soms voel) dat ik bezig ben met een blaasontsteking dan drink ik gelijk bio granberries sap want dan helpt en bij mij is dat zo.

Tevens als ik voel dat ik verkouden wordt dan drink ik tym / rozemarijn thee (staat in de tuin,) . Het is lekker en rozemarijn wordt ook wel de ,"natuurlijke antibiotica" genoemd en zelden zet het door.

Zo gaf mijn vader vroeger (arts,) ons als kinderen een citroen achtig theetje als we wat onder de leden hadden. Even een stoot vitamine C (teveel plas je uit) om te ondersteunen.

Zo zijn er meer dingen vanuit de tuin , of biowinkel die ik gewoon altijd in huis heb of mee bekend ben.

Maar ontzuren heb ik nog nooit van gehoord. Dus je maakt me nieuwsgierig. Van wat wil je ontzuren, waarom en wat levert je het op?

Nyaleti

Berichten: 6327
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Lichaam ontzuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 20:29

Wat is nou eigenlijk het probleem dat als TS hier elke dag een kopje brandnetelthee wilt drinken? Of de Detox thee van Pickwick. Of een shotje appelazijn in de ochtend. Hoeveel kan dat nou kwaad?Lekker doen toch? Dat is toch een heel ander level dan aan de Detox pillen met een crashdieet van sapjes?

germie

Berichten: 26081
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 21:58

Nyaleti schreef:
Wat is nou eigenlijk het probleem dat als TS hier elke dag een kopje brandnetelthee wilt drinken? Of de Detox thee van Pickwick. Of een shotje appelazijn in de ochtend. Hoeveel kan dat nou kwaad?Lekker doen toch? Dat is toch een heel ander level dan aan de Detox pillen met een crashdieet van sapjes?

Dat kan inderdaad niet zo veel kwaad. Dat schreef ik ook al. Ik heb dus alleen ervaring met Alka 'thee', maar niet om te ontzuren, maar omdat het gewoon smaakt. En misschien helpt het ook wel tegen peesontstekingen, dat weet ik niet. Maar sinds ik het af en toe drink is de pijn minder geworden, maar nog niet over. Ik wijt het minderen van pijn aan doorzetten met trainen overigens en niet aan Alka.

Maar er zijn natuurlijk wel natuurlijke middelen die echt helpen, meidoorn tegen hoge bloeddruk bijvoorbeeld, eventueel gecombineerd met hibiscus. Ik ken mensen die zo van de pillen zijn afgekomen, en dat alleen door een kopje meidoorn 'thee' per dag. Als iemand een hoge bloeddruk heeft, dan raad ik dus ook aan om eerst naar meidoorn en hibiscus te kijken. En ja, als het dan daalt, dan kan dat ook gewoon toeval zijn natuurlijk, maar het kan ook echt helpen. Het kan in ieder geval geen kwaad.

pien_2010

Berichten: 43777
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 22:16

Hibiscus thee drink ik ook als mijn bloeddruk te hoog is.
Thee is al zo oud als de wereld en dus ook de (overgeleverd ) kennis van thee. Voor- en nadelen zijn bekend.

Het is niet zo spannend .
Kamille is zacht voor de maag en reinigend. Lavendel rustgevend. Je hebt theetjes die fijn zijn voor de lever etc etc.
Ik heb zoveel theetjes en een kruidentuin die ik gebruik. Lekker en handig.

Elisa2

Berichten: 37647
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 22:43

Is vast niet wetenschappelijk bewezen.. :') :+

Janneke2

Berichten: 22918
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Lichaam ontzuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 02:38


pien_2010

Berichten: 43777
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 07:04

Elisa2 schreef:
Is vast niet wetenschappelijk bewezen.. :') :+


De huidige wetenschap is gebaseerd op de oude kruiden kennis. Het is typisch iets van deze tijd om geen enkel benul te hebben van de rijkdom die de natuur ons geeft en zelfs te vergeten dat in vroegere tijden mensen zeer zeker ook aan eenvoudige geneeskunde deden. Bv als je borstvoeding geeft die niet goed op gang komt drink dan verse venkel thee (niet de kant en klare) of de borstvoeding thee van Weleda, goed voor het zog.
Bij darmkrampjes van de baby kan een theelepeltje venkelthee al helpen. Het is allemaal niet zo spannend en heeft niets met wappie gedrag te maken.
Dat waren tips van de antroposofie arts (huis, tuin en keuken middeltjes) die mij altijd goed geholpen hebben.
Die kennis zit wel nog bij bv antroposofische artsen en andere artsen/ genezers.
Ik heb geleerd om reguliere geneeskunde succesvol te combineren met natuurgeneeskunde cq fytotherapie. Daardoor heb ik amper of nooit reguliere medicatie nodig.
Heb ik maagpijn bv dan pakt de een 'n Rennie, ik zet een potje verse kamille thee. Helpt mij even goed.
Bekend is ook dat Valeriaan rustgevend werkt. Zelfs in de reguliere medicatie kun je kruiden tegen komen (bv digitalis tegen hartklachten zelf nooit met die plant aan de gang gaan want is zwaar giftig!!, of bv Valeriaan om rustgevend heid te creëren).
Dus Elise je zou je wel eens kunnen vergissen dat deze dingen niet wetenschappelijk bewezen zouden zijn.
Alleen is er een hele farmaceutische industrie op gang gebracht die gelukkig veel biedt maar die alles wat niet uit die industrie komt verketterd want die lui verdienen alleen aan mij als het echt bal is. Maar verder nooit. Ik duik mijn tuin in. Dat moeten natuurlijk niet teveel mensen gaan doen want dat is slecht voor het verdien model.

germie

Berichten: 26081
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Lichaam ontzuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 07:47

Nou Pien, de alternatieve zorg is ook een verdienmodel, maar wel kleiner. ;)
Maar het klopt dat de normale farmaceutische industrie niet zit te wachten op goedkope kruiden die iedereen heeft staan. En het wordt ook niet geleerd aan artsen, dus de meesten zijn er niet mee bekend. Toen ik met een wond zat en over honingzalf begon werd ik echt raar aangekeken.

Maar de voorbeelden die jij noemt over venkel, kamille en Valeriaan, maar ook meidoorn en hibiscus zijn dus wel degelijk natuurproducten die werken. Zolang er geen sprake is van een allergie kan een kopje thee van deze producten ook echt geen kwaad.

Maar bij colloïdaal zilver bijvoorbeeld is er wel degelijk een werking als bacteriedodend, maar je moet er weer niet te veel van innemen. En het vervelende bij inname is dat het lastig is om de dosering te bepalen.

Elisa2

Berichten: 37647
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 08:05

pien_2010 schreef:
Elisa2 schreef:
Is vast niet wetenschappelijk bewezen.. :') :+


De huidige wetenschap is gebaseerd op de oude kruiden kennis. Het is typisch iets van deze tijd om geen enkel benul te hebben van de rijkdom die de natuur ons geeft en zelfs te vergeten dat in vroegere tijden mensen zeer zeker ook aan eenvoudige geneeskunde deden. Bv als je borstvoeding geeft die niet goed op gang komt drink dan verse venkel thee (niet de kant en klare) of de borstvoeding thee van Weleda, goed voor het zog.
Bij darmkrampjes van de baby kan een theelepeltje venkelthee al helpen. Het is allemaal niet zo spannend en heeft niets met wappie gedrag te maken.
Dat waren tips van de antroposofie arts (huis, tuin en keuken middeltjes) die mij altijd goed geholpen hebben.
Die kennis zit wel nog bij bv antroposofische artsen en andere artsen/ genezers.
Ik heb geleerd om reguliere geneeskunde succesvol te combineren met natuurgeneeskunde cq fytotherapie. Daardoor heb ik amper of nooit reguliere medicatie nodig.
Heb ik maagpijn bv dan pakt de een 'n Rennie, ik zet een potje verse kamille thee. Helpt mij even goed.
Bekend is ook dat Valeriaan rustgevend werkt. Zelfs in de reguliere medicatie kun je kruiden tegen komen (bv digitalis tegen hartklachten zelf nooit met die plant aan de gang gaan want is zwaar giftig!!, of bv Valeriaan om rustgevend heid te creëren).
Dus Elise je zou je wel eens kunnen vergissen dat deze dingen niet wetenschappelijk bewezen zouden zijn.
Alleen is er een hele farmaceutische industrie op gang gebracht die gelukkig veel biedt maar die alles wat niet uit die industrie komt verketterd want die lui verdienen alleen aan mij als het echt bal is. Maar verder nooit. Ik duik mijn tuin in. Dat moeten natuurlijk niet teveel mensen gaan doen want dat is slecht voor het verdien model.


Ik ben het met jou eens hoor, het was sarcastisch bedoeld. :D

secricible

Berichten: 25710
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 08:41

Je mag van een dokter/medisch professional verwachten dat hij adviezen geeft die wetenschappelijk onderbouwd zijn. En als hij dat niet doet, dat hij dat duidelijk aangeeft.
Zeker bij ziektebeelden waar geen hele duidelijke oplossing danwel oorzaak voor is wordt regelmatig alternatieve medicatie zonder wetenschappelijke basis aangeboden. Waarbij een arts duidelijk moet aangeven "joh, baadt het niet dan schaadt het niet, maar er zijn mensen die er profijt van hebben." En er zijn ook kruidensupplementen die wél al bewezen effectief zijn, denk aan bijvoorbeeld iberogast bij PDS.
Het probleem is dat ook natuurlijke producten niet altijd "baadt het niet dan schaadt het niet" zijn. Denk aan rode rijst, wat ongeveer neerkomt op statines dagelijks in willekeurige dosering slikken. Omdat het "natuurlijk" zou zijn, zou het gezonder zijn volgens mensen, maar het betekend ook dat het aan veel minder veiligheidsregels hoeft te voldoen als medicatie. Er zijn verhalen bekend van mensen die vergiftigd zijn door rode rijst omdat er citrinine in bleek te zitten.
En ook bepaalde kruidensupplementen waarvan bekend is dat ze met veel medicatie interfereren. Niet voor niks vragen artsen vaak om álles wat je slikt door te geven, ook zelfzorgmiddeltjes. Groene thee, sint janskruid en knoflook zijn hier goede voorbeelden van die alles behalve onschuldig zijn.

Je zegt het eigenlijk zelf ook al Pien, want je eigen tekst ontkracht je boodschap. Enerzijds zeg je.
Citaat:
Het is typisch iets van deze tijd om geen enkel benul te hebben van de rijkdom die de natuur ons geeft en zelfs te vergeten dat in vroegere tijden mensen zeer zeker ook aan eenvoudige geneeskunde deden

En anderzijds
Citaat:
zelfs in de reguliere medicatie kun je kruiden tegen komen

Er is geen sprake van vergeten. Wel een gebrek aan wetenschappelijke onderbouwing en andere nadelen die ook bij kruidenproducten voor kunnen komen.

Zoals altijd bij medische zaken is nuance de key. Maar dat discussieert dan weer niet zo lekker.