Zorgverzekering 2024

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ElCid

Berichten: 9247
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 17:17

veneri schreef:
Risico is alleen dat als je echt wat breekt of opgenomen moet worden, je een veelvoud van dat bedrag moet betalen. Hoe dan?


En dat is dus de reden (angst) dat mensen blijven betalen! Want inderdaad, hoe dan? Als men massaal, dus met die bijna 18 miljoen, niet meer zouden betalen zou er heel snel heel veel veranderen maar in je eentje doe je niet zoveel.

Langzaam maar zeker koersen we hier af op het Amerikaanse systeem; wel betalen maar de vergoeding is nu al zeer beperkt en dat zal alleen nog maar erger worden........

Mizora

Berichten: 18130
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Zorgverzekering 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 17:42

Enorm veel geld gaat naar de ouderenzorg, 80% van de kosten gaat naar 60+'ers, waaronder ruim 10% van alle zorgkosten naar dementiezorg. Nog eens bijna 10% gaat naar zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Beide zijn groepen waar we niet op willen bezuinigen. De overige 10% gaat naar de leeftijd 0-50 zonder verstandelijke beperking.

Een nieuwe heup kost exclusief revalidatie al 23,000 euro. Een nieuwe knie kost de helft, maar daar hebben er 2 van.

Hoewel de maatregelen van de overheid om de stijgende kosten van de ouderenzorg te vertragen niet populair zijn, had het bij de oorspronkelijke zorg nog harder gegaan en waren de zorgkosten dus nog hoger geweest. Zolang de vergrijzing toe blijft nemen, zullen de zorgkosten stevig blijven stijgen.

Elisa2

Berichten: 37642
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Zorgverzekering 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 17:48

Tja of ze openen gewoon weer bejaarden tehuizen met de zorg allemaal op een plek. Dat scheelt ook een heleboel! Komen er ook weer meer woningen beschikbaar.

Het wordt gewoon gecreëerd om maar steeds meer financiële winst te halen.

Ik ben het met Elcid eens.

En dan het belachelijke steeds hogere boetes opleggen bij mensen die het niet meer kunnen betalen. Zou bijna geneigd zijn om gewoon helemaal geen verzekering te nemen.

Morganlefay

Berichten: 8714
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 18:07

Overigens het onderwerp ouderen was er al tijdens de oude Particuliere verzekering.
De MOOZ
Vond de premies van 2005
De MOOZ-bijdrage € 129,60
De afkorting "MOOZ" betekent "Medefinanciering Oververtegenwoordiging Oudere Ziekenfonds-verzekerden".

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37354
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 18:13

-O- echt he, dat waren nog eens tijden.

Die boetes zijn gewoon stom. Je kunt het niet betalen en als straf voor het feit dat je een arme sloeber bent mag je nog eens extra betalen, meteen afgehouden van je schaarse inkomen. Waarvan als je pech hebt ze ook nog eens meer afhouden dan wettelijk mag waardoor je risico loopt onder het bestaans minimum te duiken, als de instanties weereens niet samenwerken en allemaal de volle mep inhouden.

Ellende is niet betalen is geen optie, in nederland ben je kennelijk verplicht een ziektekosten verzekering te hebben tenzij je gewetensbezwaard bent of van je geloof geen verzekeringen mag hebben. Anders is het betalen zal je of je het geld hebt of niet _-:(

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 18:16

Elisa2 schreef:
Tja of ze openen gewoon weer bejaarden tehuizen met de zorg allemaal op een plek. Dat scheelt ook een heleboel! Komen er ook weer meer woningen beschikbaar.

Dit dus… Ik snap werkelijk niet waarom de bejaarden tehuizen massaal zijn gesloten met zoveel vergrijzing.
Nee alle ouderen moeten vooral zolang mogelijk zelfstandig blijven wonen. De thuiszorg draait er goed bij ware het niet dat er overal personeel te weinig is he.

secricible

Berichten: 25710
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 18:18

Ja, dubbel....

Enerzijds doet pijn in de portemonnee, premies zijn steeds moeilijker op te hoesten.
En anderzijds willen we meet loon voor zorgpersoneel, is men tegen het snoeien in de groeiende zorgkosten...
Dat geld kan niet uit een boom geplukt worden

De storm die vergrijzing heet begint gestaag te woeden en stopt daar de aankomende 15 jaar niet meer mee.
En ik heb werkelijk waar geen idee hoe Nederland de storm moet doorstaan.

20 jaar geleden is echt niet te vergelijken met nu,.dat is net als oma die klaagt over het brood dat 70 jaar geleden 75ct kostte.
20% van onze bevolking is 65+ en dat neemt alleen maar toe. Dat zijn getallen die we nog nooit hebben gezien.
Afbeelding

Ik vind het oprecht angstaanjagend...

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 18:35

De verzekeraars hebben recordwinsten hoor, dat kan best een stuk minder.
Ze mogen wat mij betreft ook een stuk minder te zeggen krijgen zeg maar.

chanicha

Berichten: 12190
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 18:54

Ik kom nog uit de tijd dat we helemaal niets betaalden voor het ziekenfonds -O-
Laatst bijgewerkt door chanicha op 28-09-23 19:26, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Berichten: 25710
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 19:08

Ineke2 schreef:
De verzekeraars hebben recordwinsten hoor, dat kan best een stuk minder.
Ze mogen wat mij betreft ook een stuk minder te zeggen krijgen zeg maar.


Tuurlijk kan dat minder, ik zeg ook niet dat het systeem geweldig is.
En tegelijkertijd: de meeste zorgverzekeraars in NL zijn de meeste zorgverzekeringen coöperaties of verenigingen. Winsten gaan dus of in een spaarpot (meestal), of worden terug geïnvesteerd.

Het probleem is dat iedere verzekeraar zo'n pot heeft en bij elkaar is die pot dus absurd groot.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 102171
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 19:13

chanicha schreef:
Ik kom nig uit de tijd dat we helemaal niets betaalden voor het ziekenfonds -O-

Toen kreeg je €250 en wat je daar niet van opmaakte mocht je gewoon houden. :')

Mizora

Berichten: 18130
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 19:15

Wanneer was dat dan grofweg qua jaartal? Want ik ken het systeem van het ziekenfonds niet anders dan dat het van je loon ingehouden werd, en dat het bedrag meesteeg met een hoger inkomen (totdat je uit de schaal van het ziekenfonds raakte en over moest op een dure particuliere verzekering).

En in tegenstelling tot wat veel mensen denken, waren mensen met een laag inkomen vaak meer kwijt dan wat ze tegenwoordig kwijt zijn (in ieder geval tm 2023) als je de basisverzekering combineert met de zorgtoeslag.

Ik heb het eens eerder uitgezocht, dus de bronnen heb ik niet meer bij de hand (ik heb in mijn boktberichten gezocht):
Afgelopen jaar van basisverzekering:
Citaat:
Met een jaarinkomen tot 25.000 euro heb je nu recht op 151 euro toeslag indien alleenstaand. Dat betekent dat je 1812 euro krijgt. Met 16 basisverzekeringen (waarvan 10 met 100% ziekenhuiscontracten) met 385 euro eigen risico (=32.10€/m) en maximaal 131.00 euro/maand (=1572€/j), zijn de werkelijke kosten voor mensen tot 25.000 jaarinkomen nu 135 euro per jaar indien eigen risico volledig gebruikt = 11.25€/maand. En dat kan nog teruggebracht worden tot 5.25€/maand indien er gekozen wordt voor de goedkoopste zorgverzekeraar met 100% ziekenhuiscontracten (of 3.20€/maand bij de goedkoopste zorgverzekeraar met beperkte contracten).

Dat is dus inclusief het volledige eigen risico aan kosten.

En vroeger werd niet alles gedekt door het ziekenfonds. De goedkoopste optie werd gedekt door het ziekenfonds. Dat is vergelijkbaar als wat je nu ziet met medicatie.


In 2016 (gerekend dus met het modaal inkomen van 2015-2016 en "nu" is dus al in 2016, incl. eigen risico):
Citaat:
Ziektekostenverzekering modaal was gemiddeld 14% van het netto inkomen, dus dat zou nu zo'n 230€/maand zijn (gerekend met 50% bruto inkomen). Dat ben je nu niet kwijt.

Daphne__
Berichten: 12492
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 19:24

Als je achterloopt met betalen, kun je niet veranderen van zorgverzekering. Ook niet naar een goedkopere.

secricible

Berichten: 25710
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 19:26

Ik zit ook nog wat dieper in die "recordwinsten" te lezen. Op dit moment hebben ze gezamenlijk 9.4 miljard in kas.
Heel veel, maar de kosten van het basispakket waren in 2023 55miljard en de totale zorgkosten wordt in 2025 op 93 miljard geschat.
Dan ga je met die 9 miljard ook niet de oorlog winnen.
Omgerekend is het dus 500euro per persoon, dat zijn minder dan 3 maanden premie aan reserves per Nederlander.

Zet het toch weer in perspectief, die recordwinsten

chanicha

Berichten: 12190
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 19:26

Mizora ik denk 1975 ongeveer!

Danseresje

Berichten: 3459
Geregistreerd: 09-10-10
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 20:48

secricible schreef:
Ja, dubbel....

Enerzijds doet pijn in de portemonnee, premies zijn steeds moeilijker op te hoesten.
En anderzijds willen we meet loon voor zorgpersoneel, is men tegen het snoeien in de groeiende zorgkosten...
Dat geld kan niet uit een boom geplukt worden

...


Was het nou maar waar dat het zorgpersoneel meer loon kreeg -O-
Ja, de personeelskosten stijgen, maar dat komt naar mijn idee grotendeels door het groeiende aantal ZZP'ers in de zorg. Niet door de stijgende lonen :=

secricible

Berichten: 25710
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Zorgverzekering 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 20:49

Cao VVT krijgt er 15% bij over dit jaar en volgend jaar :)
Niet dat dat nou heel veel zoden aan de dijk zet tov inflatie maar de lonen in de ouderenzorg stijgen dus wel

Mizora

Berichten: 18130
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 20:54

chanicha schreef:
Mizora ik denk 1975 ongeveer!


Deze grafiek gaat uit van 65-80 en 80+
Afbeelding
https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/dashboard-bevolking/leeftijd/ouderen

In 1975 was dus 10.7% van de bevolking 65 jaar of ouder (8.8% 65-79 & 1.9% 80+).
In 1950 was dit 7.7%, (resp. 6.7% en 1.0%)
In 2000 was dit 13.6% (resp. 10.4% en 3.2%)
In 2020 was dit 19.5% (resp. 14.8% en 4.7%)

Deze tabel gaat uit van 60+
In 1950 was 11% van de bevolking 60+, in 2000 was dit al 18%.
Afbeelding
Bron: 2003 bevolkingsatlas - pdf-bestand! https://publ.nidi.nl/output/2003/nidi-2003-bevolkingsatlas.pdf

In 1950 viel 30% van de 60+'ers in de leeftijd 60 tot 65 jaar en slechts 9% was 80+.
In 2000 is dit 25% in de 60-65 categorie en 3.2% was 80+.
In 2020 is nog steeds 25% van de 60+'ers in de 60-65 categorie, maar het percentage 80+ is wel toegenomen naar 4.7%.


https://60andmore.com/cijfers-vergrijzing-van-de-bevolking/
Deze link geeft ook het percentage van de bevolking dat 60+ is.
In 2020 is het percentage 60+ 26% en de groep 20-59 jaar 52%.
In 2030 is de verwachting dat het percentage 60+ 30% is, en de groep 20-59 slechts 48%.

Doordat ze ook het percentage 60-64 geven, dat 6% is in 2020 (dus 23% van de totale 60+ groep). Weten we ook dat 20% van de bevolking 65+ is in 2020.
En voor 2030 is de groep 60-64 7% (ook 23% van de 60+'ers), en dus is 23% van de totale bevolking 65+ in 2030.


-------

Dus dat bijna 50 jaar terug, met slechts 10.7% 60+'ers en slechts 1.0% 80+'ers, de zorgkosten veel lager waren dan in 2020 met bijna het dubbele aan 60+'ers (19.5%) en zelfs bijna 5x zoveel 80+'ers (4.7%), is dat heel verklaarbaar? Ik vind dat niet meer dan logisch.

Ik heb overigens niet nagezocht hoe toen het ziekenfonds betaald werd. Misschien wil iemand anders daar in duiken (graag met bron, dan kan ik de achtergrondinformatie er ook bij lezen).

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18042
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Zorgverzekering 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 21:03

Ah, maar deze cijfers zeggen niet alles. De gemiddelde 60 plusser is bij mijn weten ook een stuk fitter en gezonder dan in 1975. Dus dat we er meer van hebben, zegt niet per definitie dat zij ook meer zorg gebruiken.

Wat maar weer laat zien dat het probleem gewoon complex is. Ik ben echter van mening dat commerciëler worden zoals sinds de invoering van het huidige stelsel, echt de verkeerde weg is. Dan moet er namelijk ook domweg iemand zijn die winst maakt, anders is het niet commercieel.

purny

Berichten: 27566
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 21:06


Baloedebeer
Berichten: 228
Geregistreerd: 09-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 21:07

karuna schreef:
-O- echt he, dat waren nog eens tijden.

Die boetes zijn gewoon stom. Je kunt het niet betalen en als straf voor het feit dat je een arme sloeber bent mag je nog eens extra betalen, meteen afgehouden van je schaarse inkomen. Waarvan als je pech hebt ze ook nog eens meer afhouden dan wettelijk mag waardoor je risico loopt onder het bestaans minimum te duiken, als de instanties weereens niet samenwerken en allemaal de volle mep inhouden.

Ellende is niet betalen is geen optie, in nederland ben je kennelijk verplicht een ziektekosten verzekering te hebben tenzij je gewetensbezwaard bent of van je geloof geen verzekeringen mag hebben. Anders is het betalen zal je of je het geld hebt of niet _-:(


Arme sloebers betalen echt minimaal aan hun zorgverzekering door de zorgtoeslag, die zal ook aankomend jaar meestijgen. En mocht het dan voor die 30 euro per maand nog niet te doen zijn kan je daar via de gemeente nog een tegemoetkoming voor krijgen. Het spijt me zeer maar wist je dat de gewone modale inkomens met twee werkende mensen hier juist weer door geraakt worden… We mogen ons gezegd voelen dat we met tweeën kunnen werken, maar als ik deze stijgingen dan weer lees kan er beter iemand thuis gaan zitten volgens mij..

secricible

Berichten: 25710
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 21:10

Vektis zegt daarover

Citaat:
In 2030 is 1 op de 4 Nederlanders 65 jaar of ouder. Dat zijn 4,2 miljoen mensen. Het aandeel van de ouderen in de totale zorgkosten neemt toe van 50% in 2017 naar 58% in 2030. Als we naar de verschillende zorgsoorten kijken, dan valt op dat de kosten van specifieke ouderenzorg sneller toenemen dan de ‘algemene’ zorgkosten. Gezien het feit dat we ramen op basis van de leeftijdsontwikkeling ligt dat ook voor de hand. Want de hogere leeftijdsklassen maken relatief meer gebruik van specifieke zorg dan van algemene ouderenzorg. In de grafiek hiernaast zie je de toename van de kosten van 2017 tot 2030.


https://www.vektis.nl/intelligence/publ ... uderenzorg


Zelfs als ze relatief gezonder zijn dan in 1975, dan kosten ze nog relatief meer dan een jong persoon.
En dan is de verdubbeling van aantal ouderen natuurlijk nog steeds een extreme toename in geld.
Als jij 5 kinderen 5 euro moet geven of 10 kinderen 3 euro. De meerderheid zorgt dat je nog steeds duurder uit bent.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37354
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 21:12

Nee de zorgtoeslag stijgt niet mee, die wordt minder :n dat is het extra zure aan het hele verhaal. Veel meer moeten betalen tegen minder compensatie.
En het is zo als je je zorgpremie niet kunt betalen krijg je er nog een extra boete overheen en moet je dus nog meer gaan betalen,

Ik krijg zorgtoeslag maar dat is bij lange niet voldoende om te compenseren, in februari is mijn eigen risico al opgebruikt, en krijg ik een deel van mijn medicatie hoe dan ook niet vergoed :n dat is er al afgegaan uit de basisverzekering. -O- En moet ik soms keihard vechten om de medische noodzaak te krijgen want duurder en dat is ieder jaar weer gezeur daarover.

Ik betaalde destijds 19,45 per maand aan mijn ziektekosten verzekering en kreeg gewoon netjes alles vergoed altijd.

purny

Berichten: 27566
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 21:14

Mijn ouders worden hierdoor echt gepakt. Grijpen overal naast met hun pensioen.

Ik heb bij cz wel de tandartspakket voorbij zien komen waarbij je over de 1000 euro vergoed krijgt. Die is nu 181 euro zag ik.

Ik ga kijken of ik ervoor in aanmerking kan komen volgend jaar

VuurVleugels
Berichten: 1768
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 21:21

purny schreef:
Ze mogen van mij wel eens aan de premies van de arbeidsmigranten gaan sleutelen...
Want waarom mogen mensen die vrijwillig hier in NL arbeid komen verrichten minder neerleggen dan wij?

https://www.werkpluszorg.nl/blogs/wat-kost-een-nederlandse-zorgverzekering-voor-arbeidsmigranten/

Als ik dus ga rekenen kom ik uit op een premie van 122 euro per maand zonder verplicht eigen risico..

En daarom betalen wij ons scheel


Ooit bij stilgestaan dat ze hier komen omdát het gunstig is om hier te komen? Als dat minder gunstig wordt komen er vanzelf ook minder migranten, en ik weet niet of jij zin hebt om zelf je komkommertjes te gaan plukken in de kassen maar mij maak je er niet gelukkig mee.