Wielrenners/ mountainbikers hier?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Queelens

Berichten: 8029
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 09:43

Heel veel succes vandaag Maaike. Ik hoop dat dat de operatie goede resultaten voor je geeft zodat je beter kan herstellen.

Wow Marlies bijzonder hoe die tak erin is gekomen.. dat he tanden eruit liggen is stom genoeg een van mijn grootste angsten..

Ik fiets ook vaak zat alleen maar indd er komen genoeg mensen langs. Het enige wat ik soms spannend vind is alleen mtben.. ik ga ook meestal op de rustige momenten zodat er alleen locals zijn en het niet zo mega druk is want heb er een schurfthekel aan als er mensen in mijn nek zitten te hijgen en je aan de kant moet terwijl het bijna niet kan op zon track..

Ohja en fietsen in het donker vind ik engig maar dat heeft met andere dingen te maken dan vallen :+ ik mag het ook absoluut niet van mijn vriend haha

Je hebt op je telefoon en fietsnavi toch ook valdetectie of is het jullie ervaring dat dat niet werkt? Heb het zelf niet aan staan eigenlijk dus misschien maar eens instellen.

Hier fietsen ook nog op een laag pitje. Eens per week zon 40km wil me nog wel lukken maar meer niet echt. Vrijdag de 2e echo voor mijn paard zijn peesblessure en begin nu toch wel langzaam zenuwachtig te worden ook.

Van de week ook de racefiets van mijn vriend verkocht en mijn mtb was ook al de deur uit. Nu alleen nog onze gravels! Keer voor vriendlief ook een wegsetje uitzoeken voor eronder.

Zebrastreep

Berichten: 9844
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 13:10

Oef wat spannend Maaike dat je toch zo snel een operatie moet. Heel veel sterkte en alvast beterschap toegewenst!

Gothico

Berichten: 1362
Geregistreerd: 28-12-12
Woonplaats: Zaender

Re: Wielrenners/ mountainbikers hier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 22:40

Alvast sorry allemaal voor dit bericht. Maar ik zit er even mee nu.

Mijn probleem en ergens ook niet mijn probleem is dat sinds ik de ligfiets heb, ik zeker weet dat het eigenlijk de veiligste fietsen zijn. Vooral de velomobiel en trike.

Ik ben dus gaan ligfietsen doordat mijn beide schouders kapot zijn geweest en beschadigd door het over het stuur gaan van mijn mbt tot twee keer toe binnen een jaar.

Niet om mensen nu iets aan te smeren, maar mijn angst was ook het over het stuur gaan(dat bij mij wat groter geworden is door mijn vallen) Bij een ligfiets kun je niet over het stuur en vangt de fiets de klap op. (Het frame, niet het wiel. Dus op snelheid komt niet eerst je hoofd, maar je fietsframe.

Van de zijkant heeft zowel de velomobiel als de trike extra wielen. (De velomobiel een hele ombouw) die eerst de klap gedeeltelijk opvangen en dan pas jij. Bij iedere andere fiets is het meteen raak.

Plus de hele ombouw van de velomobiel is ook bescherming tegen het weer.
En bij de trike zit je relatief recht op.

Ook is een ligfiets beter voor het lichaam betreft houding. (Dit is bewezen en ongeveer één vijfde ligfietser is gaan ligfietsen door klachten in het lichaam of ongelukken.) (schouders, nek, polsen, rug, ect)

Maar ik vind jullie mooie verhalen ook vaak mooi om te lezen en ja ik mis het mountainbiken wel af en toe.
Echter kan ik dit alleen nog met een ligfiets variant die meestal drie wielen heeft en dus niet echt overal leuk gebruikt kan worden. Dus voor mij helaas geen MTB meer. Maar wel lange ligfietstochten in groepen of alleen.

Nogmaals sorry. Maar ik denk hier weer aan door de laatste berichten. Ik moet vaak mensen uitleggen dat een ligfiets juist niet gevaarlijk is.

Ik wens iedereen sterkte toe. Knuffels.

scooby09

Berichten: 2217
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 23:10

Hoe is het vandaag gegaan Maaike.?

Klinkt ook heftig wat jij mee gemaakt hebt Gothico :(:)

Queelens mijn val detectie werkt goed.
Keer iets te heftig over bult heen gegaan met racefiets en hij ging keurig af.
Snel manlief gebeld dat het loos was.
Maar hij voldeed wel.
Succes vrijdag.. :(:)

Zebrastreep

Berichten: 9844
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 23:19

Het probleem met mountainbiken is dat mensen zichzelf overschatten en denken goh dat doe je toch zo even ? Les nodig in afdalen nee joh , zo moeilijk kan het niet zijn. Genoeg mensen die naar voren leunen tijdens het afdalen en zo over het stuur vliegen. Ik zie soms mensen dingen uithalen dat ik denk oh wat een wonder dat dat goed gegaan is. Mensen onderschatten het sportfietsen enorm.

En dan heb ik nog niet gesproken over het niet dragen van een helm want ook die mensen kom ik tegen.

Vandaag ook een gast met een heel strak kapsel op een wielrenfiets. De helm was nergens te bekennen.


Ik leef heel erg bij twijfel niet doen. Hoe vet ik drops en jumps ook vindt ik beheers de techniek niet voldoende en kan er wat wel rijden maar als ik twijfel volg ik mijn gevoel en stap ik af.


Ik ben in de 10 jaar dat ik fiets 3 keer gevallen. 1 keer uit een kombocht omdat ik even stoer wou doe ( dit was meer een ego val) en vorig jaar op een te glad bruggetje waar ik dacht als max verstappen over heen te jagen en natuurlijk op het podium vorig jaar door vermoeidheid.

Meestal is een val door iets heel stoms waardoor je achteraf ook denkt waarom deed ik dat? Maar vaak ligt het helaas toch bij jezelf en de rijvaardigheid.

De meeste ongelukken wat ik nu lees is echt gewoon pech en niet aan de mensen zelf te verwijten. Door de storm zijn er veel takken losgekomen en dat is nog best we gevaarlijk je band schuift zo weg voordat je het doorhebt.

Ik denk dat het niet uit maakt op wat voor fiets je rijdt , alles is een risico en je hoeft niet eens hard te vallen soms kan een klein iets al veel gevolgen hebben.

Een goede fietser is iemand die weet waar zijn of haar grenzen liggen en wat diegene wel en niet beheerst.

Gothico

Berichten: 1362
Geregistreerd: 28-12-12
Woonplaats: Zaender

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 23:41

Zebrastreep schreef:
Het probleem met mountainbiken is dat mensen zichzelf overschatten en denken goh dat doe je toch zo even ? Les nodig in afdalen nee joh , zo moeilijk kan het niet zijn. Genoeg mensen die naar voren leunen tijdens het afdalen en zo over het stuur vliegen. Ik zie soms mensen dingen uithalen dat ik denk oh wat een wonder dat dat goed gegaan is. Mensen onderschatten het sportfietsen enorm.

En dan heb ik nog niet gesproken over het niet dragen van een helm want ook die mensen kom ik tegen.

Vandaag ook een gast met een heel strak kapsel op een wielrenfiets. De helm was nergens te bekennen.


Ik leef heel erg bij twijfel niet doen. Hoe vet ik drops en jumps ook vindt ik beheers de techniek niet voldoende en kan er wat wel rijden maar als ik twijfel volg ik mijn gevoel en stap ik af.


Ik ben in de 10 jaar dat ik fiets 3 keer gevallen. 1 keer uit een kombocht omdat ik even stoer wou doe ( dit was meer een ego val) en vorig jaar op een te glad bruggetje waar ik dacht als max verstappen over heen te jagen en natuurlijk op het podium vorig jaar door vermoeidheid.

Meestal is een val door iets heel stoms waardoor je achteraf ook denkt waarom deed ik dat? Maar vaak ligt het helaas toch bij jezelf en de rijvaardigheid.

De meeste ongelukken wat ik nu lees is echt gewoon pech en niet aan de mensen zelf te verwijten. Door de storm zijn er veel takken losgekomen en dat is nog best we gevaarlijk je band schuift zo weg voordat je het doorhebt.

Ik denk dat het niet uit maakt op wat voor fiets je rijdt , alles is een risico en je hoeft niet eens hard te vallen soms kan een klein iets al veel gevolgen hebben.

Een goede fietser is iemand die weet waar zijn of haar grenzen liggen en wat diegene wel en niet beheerst.



Ik geef je volledig gelijk. Het kan aan heel veel dingen liggen. En met alles kan het fout gaan.
Overschatting en onderschatting zijn bij het mountainbiken grote problemen voor rijders.
En geen helm kan ik ook niet tegen.

In mijn geval ene keer door schrik van een konijn te hard geremd. (Die had ik anders ook wel echt geraakt) En ene keer toen ik wilde wegfietsen en mijn ketting brak. Door de kracht stilstaand over het stuur.(wat ook wel knap is :o )

Mijn velomobiel had vandaag ook problemen met het wegdek. Door de lange droogte en dan vocht blijft er altijd een soort olielaagje op de weg achter. En vandaag reed ik juist een stuk op de weg en ging ik in een aantal bochten wel glijden. (Ik weet inmiddels wel wat ik wel en niet moet doen, maar pas nog altijd op)

Raineri
Berichten: 6311
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Wielrenners/ mountainbikers hier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 00:01

Mag ik even bekennen dat ik m’n helm ben verloren ergens in mijn jarenlange pauze en nu twee keer gefietst heb zonder helm? Ik fiets niet hard, ik probeer zeker nu onder de 30 te blijven. ik fiets alleen waar het enkel een fietspad is. Maar wel onwijs dom. Nieuwe helm is onderweg }:0
Ik vraag me ook af of het niet beter is een mountainbike helm te dragen tijdens het wielrennen zodat je nooit plat op je snufferd kunt gaan. Voor nu maar een simpele decathlon helm, laten we het eerst maar een jaartje volhouden.

Ik mag ook wel wat aan m’n vorm doen. Had zulke pijn aan m’n nek na m’n eerste ritje weer. Vandaag maar 45 min gefietst en dat lijkt beter te gaan. En dan nog niet gehad over de zadelpijn. Snel weer een dikke zeemlaag ipv een tripak _O-

Ben heel benieuwd hoe het is gegaan Maaike! Fijn dat ze zo doorpakken ook. Hopelijk dat je herstel net zo spoedig gaat. Wel fijn dat je in kundige handen bent

Time2Tri

Berichten: 6153
Geregistreerd: 07-09-07
Woonplaats: Germany

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 06:45

Raineri schreef:
Mag ik even bekennen dat ik m’n helm ben verloren ergens in mijn jarenlange pauze en nu twee keer gefietst heb zonder helm? Ik fiets niet hard, ik probeer zeker nu onder de 30 te blijven.


Ik fietste ook "maar" 28 km/pu toen ik viel , en mijn helm was meteen door .
Afbeelding

Gevallen ben ik ook vaker in al die jaren dat ik fiets , maar meer door banketstaaf
dingetjes als te laat uitklikken o.i.d. _O-
Dit was mijn eerste echte serieuze val .
Ik heb wel eens gelezen dat iemand is gevallen omdat een kip in zijn
voorwiel rende.

@Gothico ; Ieder z,n ding natuurlijk , maar zo,n ligfiets of zo zou niet
mijn ding zijn .Net al het MTB en ook niets voor mij is .

Gothico

Berichten: 1362
Geregistreerd: 28-12-12
Woonplaats: Zaender

Re: Wielrenners/ mountainbikers hier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 07:35

@T2T, Ik dacht ook dat ligfietsen aparte fietsen waren, maar vind het nu toch echt wel leuk. Vooral de mensen die ligfietsen rijden zijn allemaal heel open naar elkaar en is meer een mega vriendengroep.
(En ook leuk, de mannen op racefietsen die dan mij als ligfietser gaan uitdagen om te kijken wie sneller is XD)

Maar wat jij doet vind ik onwijs knap. En begrijp dat het wat lastiger is om een triatlon te doen met een ligfiets. Iets met regels betreft de fiets. En je hebt een enorme uithoudingsvermogen die ik niet heb.
Wat dat betreft heb ik echt wel respect voor wat mensen kunnen bereiken.

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 08:22

Even hard duimen voor goed nieuws voor Maaike!

In corona tijd hebben we een MTB cursus gedaan en heel eerlijk, daar heb ik op de weg en met gravellen ook best veel aan. Het gaat best veel om techniek en vooral jezelf niet overschatten.

Meestal lukt het op de weg en met gravellen wel om heel erg vooruit te kijken en goed te anticiperen. Alleen nu bijna twee keer een crash door het niet krijgen van voorrang, dus de komende tijd daar ook maar extra aandacht voor nemen. Ook fietsen we vaak al achter elkaar aan. We bellen nu ook bijna standaard als we mensen inhalen. Laatst ging er iemand, zonder achterom te kijken/hand uit te steken, linksaf slaan terwijl we net wilden inhalen.

Maar goed, ongelukken gebeuren er ook genoeg in andere sporten. Dus ik probeer er niet teveel mee bezig te zijn. Ik vind fietsen namelijk echt heerlijk en ik heb de buitenlucht ook echt nodig. We passen ons al aan om zo vroeg of laat mogelijk op de dag te gaan, zodat we alle dagjesmensen niet tegen komen.

Ik snap het ligfietsen wel hoor! Het lijkt mij een leuke community!

MarliesV

Berichten: 15251
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Wielrenners/ mountainbikers hier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 08:52

Hier wel een diehard mtb-er hoor. Heb een gravel bike gekocht dit voorjaar omdat het goed is voor mijn conditie, maar als ik kiezen mag doe mij de mtb maar, veel leuker en uitdagender.
Racefiets/gewone fiets/ligfiets, eigenlijk alles wat over de weg gaat, heb ik nooit plezier uit gehaald.

Raineri, snel die helm weer op hoor! Ook als het rustig gaat kan je heel naar vallen helaas.
Full face zou wel het veiligst zijn maar goed, om nu met volle bescherming te gaan fietsen, dat gaat mij ook wat te ver. Dus hier altijd enkels en polsen bedekt en een helm op.

Ik rij al 3 jaar in het bikepark qua training. Die techniek trainingen hebben enorm bijgedragen aan het fietsen in het bos. Je hebt veel meer balans, leert beter omgaan met klimmen en dalen, bochten, vooruit kijken enz enz. Wil niet zeggen dat het nooit mis gaat, maar de kans is veel kleiner.

Gisteren overigens met een aantal mensen heerlijk rondje paarse mtb route Hellendoorn gefietst, het was er top weer voor! Had goed geregend overdag en in de avond een lekker zonnetje, de route lag er erg mooi bij.

Maaike, hopelijk is alles goed verlopen!

Walkure

Berichten: 1397
Geregistreerd: 03-03-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Wielrenners/ mountainbikers hier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 09:38

Pff Maaike hopelijk is de operatie goed gegaan! Sterkte met het herstel

Zebrastreep

Berichten: 9844
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 10:30

Ik zei ook altijd nou de weg vindt ik niks aan maar ben het vorig jaar meer gaan proberen en eigenlijk vond ik het wel leuk.

Maar ben ook iets meer geïnteresseerd geraakt in wielrennen vond ik vroeger ook niks.

leeslampje

Berichten: 1132
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 10:39

Ik volg jaarlijks een fietstechniek training op de weg (racefiets) en dat trainen helpt idd veel, voor iedereen een aanrader denk ik. Je behendigheid op en controle over je fiets worden dan zoveel beter. Kan me voorstellen dat dat met een MTB nog veel meer het geval is! Een ongeluk blijft wel in een klein hoekje zitten natuurlijk...

maaikemuis
Berichten: 5303
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 10:55

Ik ben er weer!

Ze zijn gisteren bijna 4 uur bezig geweest :wow: . Maar wel met positief resultaat. De botfragmenten in uit het gewricht gehaald, mijn bicepspees is vastgezet en alle breukdelen heeft hij met een plaat vastgezet. En, goed nieuws. Alle pezen zijn intact dus ik mag gelijk beginnen met oefenen. Hopelijk nu in een stijgende lijn vooruit!

Ik ben alleen wel de slechtste drugsgebruiker ter wereld. Zo beroerd geweest van de narcose. Morfine en ketamine zijn niet mijn ding.

MarliesV

Berichten: 15251
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Wielrenners/ mountainbikers hier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 10:57

Yeah Maaike, wat goed om zulk positief nieuws te lezen! (en dat beroerd zijn lees ik ff selectief overheen).
Op naar een voorspoedig herstel!

IMAY1990

Berichten: 1902
Geregistreerd: 02-01-14
Woonplaats: Amsterdam

Re: Wielrenners/ mountainbikers hier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 10:59

Fijn dat het goed gegaan is Maaike, en dat je meteen aan de slag mag met oefeningen. Zal ook wel een beetje een opluchting zijn denk ik zo. Wel naar dat je zo veel last hebt gehad van de narcose.

Eleeke

Berichten: 2060
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Re: Wielrenners/ mountainbikers hier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 11:15

Fijn Maaike , stille meelezer hier.

Vroeger fanatiek MTB er , en vooral ook Downhill MTB.
Tegenwoordig vooral op de gravel te vinden ( ook op mtb routes soms ) ,maar wil er eigenlijk ook wel weer een XC fiets bij

leeslampje

Berichten: 1132
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Re: Wielrenners/ mountainbikers hier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 11:39

Wat hebben ze veel aan je gesleuteld Maaike. Maar gelukkig is het goed gegaan, ik duim voor goed herstel!

Welkom Eleeke :wave:

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Wielrenners/ mountainbikers hier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 12:19

Gelukkig Maaike! Wens je een spoedig herstel toe!

Gothico

Berichten: 1362
Geregistreerd: 28-12-12
Woonplaats: Zaender

Re: Wielrenners/ mountainbikers hier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 14:09

Wat fijn dat de operatie goed gegaan is Maaike. En niet te veel gaan doen voor een goed herstel.

@Eleeke, Mag ik vragen wat/waar je downhill gereden hebt. Ik kijk nog steeds graag video's met downhill rijden. Zelf maar een paar keer gedaan. Ging mij soms iets te met sommige sprongen die erin kunnen zitten.

Eleeke

Berichten: 2060
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 16:18

Gothico schreef:
Wat fijn dat de operatie goed gegaan is Maaike. En niet te veel gaan doen voor een goed herstel.

@Eleeke, Mag ik vragen wat/waar je downhill gereden hebt. Ik kijk nog steeds graag video's met downhill rijden. Zelf maar een paar keer gedaan. Ging mij soms iets te met sommige sprongen die erin kunnen zitten.

Op veel plaatsen ( heb ook wat wedstrijden gereden)
Vanuit Nederland zijn de bikeparken van Winterberg ( voor elk niveau)
en Willingen goed te bereiken voor een dagje of weekend.

Are in Zweden vind ik heel mooi.maar dat ligt ook aan de locatie
Todtnau, Badwildbad

Porte du soleil in Frankrijk daar zijn echt pareltjes en ook voor elk niveau een mooie uitdaging.
Ik reed heel graag het event passports dus soleil. 80km downhill maar niet te heftig en je ziet het hele gebied, van stoeltjeslift naar stoeltjeslift.

En wat natuurlijker trail rijden Finale ligure in Italië. Een dag met een gids. Bus omhoog en de mooiste trails naar beneden. Uitdagend maar zonder echte springen.

Gothico

Berichten: 1362
Geregistreerd: 28-12-12
Woonplaats: Zaender

Re: Wielrenners/ mountainbikers hier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 16:42

@Eleeke, Dat klinkt als een boel mooie ervaringen. Ik ken een paar routes door Youtube, maar zelf nooit naar het buitenland geweest. 80km downhill is een beste opgave zeg.

Time2Tri

Berichten: 6153
Geregistreerd: 07-09-07
Woonplaats: Germany

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 06:03

Gothico schreef:
Maar wat jij doet vind ik onwijs knap. Iets met regels betreft de fiets. En je hebt een enorme uithoudingsvermogen die ik niet heb.
Wat dat betreft heb ik echt wel respect voor wat mensen kunnen bereiken.

Thanks _/-\o_

@Maaike *\o/* Yes ...alles is dus goed verlopen !
Nu heb je een mooi vooruitzicht om weer aan de mobiliteit te werken .
Succes met het herstel , en die drugs gaan wel weer uit je lijf .

En goed nieuws vanuit de gemeente *\o/*
Die hebben in ieder geval al telefonisch toegezegd 75% van de kosten te overnemen .Daar ben ik zo blij mee :D

IMAY1990

Berichten: 1902
Geregistreerd: 02-01-14
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 08:22

Time2Tri schreef:
Gothico schreef:
Maar wat jij doet vind ik onwijs knap. Iets met regels betreft de fiets. En je hebt een enorme uithoudingsvermogen die ik niet heb.
Wat dat betreft heb ik echt wel respect voor wat mensen kunnen bereiken.

Thanks _/-\o_

@Maaike *\o/* Yes ...alles is dus goed verlopen !
Nu heb je een mooi vooruitzicht om weer aan de mobiliteit te werken .
Succes met het herstel , en die drugs gaan wel weer uit je lijf .

En goed nieuws vanuit de gemeente *\o/*
Die hebben in ieder geval al telefonisch toegezegd 75% van de kosten te overnemen .Daar ben ik zo blij mee :D


Dat is toch een aardig bedrag. Heel fijn T2T