Wielrenners/ mountainbikers hier?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Time2Tri

Berichten: 6134
Geregistreerd: 07-09-07
Woonplaats: Germany

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 06:09

Zebrastreep schreef:
-Haha nou zoveel sporten moet je toch een beste uithoudingsvermogen / training voor hebben. valt dat wel wat te combineren met werken?

-Gaaf joh om een olympische Triatlon te doen! Wat mij betreft mag je jezelf dan wel top sporter noemen hoor :')

-En is dat gel ook wat ? Ik kon niet meer op de naam komen , maar ik zocht inderdaad naar het woord gel.


-Tja ...prioriteiten stellen hé .
Ik werk 36 uur p.w , en sport tussen de 9/13 uur .

-Een olympische triatlon zegt iets over de afstand :
1500 meter zwemmen , 40 km fietsen , 10 km hardlopen .
Een halve triatlon is qua afstand langer .

-Een gel is natuurlijk kunstmatig en zoet , maar wel koolhydraten
die hap-slik-weg zijn .Een reep heeft meer tijd nodig om weg gewerkt
te worden . Verder is het testen wat voor jou smaakt .

MuSLi

Berichten: 5258
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Heemskerk

Re: Wielrenners/ mountainbikers hier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 08:08

@Zebrastreep ik zou als huis/tuin/keuken fietser (dus buiten wedstrijden en zeer zware trainingen daarvoor om) niet grijpen naar gelletjes. Mijns inziens is het over het algemeen prima uit gewone voeding te halen, zonder dat je een overload krijgt aan dingen die je niet perse nodig hebt.

Renee1991

Berichten: 5984
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: Wielrenners/ mountainbikers hier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 09:15

Jep, banaantje, ontbijtkoek, ranja in de bidon doe ik het heel goed op.
Interessant om te lezen over jouw voeding en training T2T! Mag je vaker doen :+

MuSLi

Berichten: 5258
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Heemskerk

Re: Wielrenners/ mountainbikers hier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 10:00

Zeker interessant om mee te lezen met jouw training en etensopbouw T2T :)
Je hebt hier gewoon je eigen fanclub. Haha.

Bnet
Berichten: 2234
Geregistreerd: 17-10-11
Woonplaats: Boxtel

Re: Wielrenners/ mountainbikers hier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 10:03

Leuk dat je zo'n inkijkje geeft in jouw trainingen en het bijbehorende eten T2T! Erg interessant!

Gothico

Berichten: 1353
Geregistreerd: 28-12-12
Woonplaats: Zaender

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 14:07

MuSLi schreef:
Zeker interessant om mee te lezen met jouw training en etensopbouw T2T :)
Je hebt hier gewoon je eigen fanclub. Haha.


Die eigen fanclub begint er inderdaad te komen. Volgende keer staan wij aan de zijkant om aan te moedigen.

Time2Tri

Berichten: 6134
Geregistreerd: 07-09-07
Woonplaats: Germany

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 17:47

MuSLi schreef:
Mijns inziens is het over het algemeen prima uit gewone voeding te halen, zonder dat je een overload krijgt aan dingen die je niet perse nodig hebt.


Helemaal mee eens :j
In lange duurtrainingen rijd je in een veel lagere hartslag ,
waardoor je dus ook makkelijker een krentenbol , banaan o.i.d
kunt wegwerken .
Of je stopt ergens om een bakkie te doen .

@Renee1991 , @MuSLi ,@ Bnet , @Gothico ,@Zebrastreep
Leuk hoor ...een eigen fanclub *\o/*
Vraag maar raak hoor als jullie wat willen weten . :j
Binnenkort ga ik me inlezen over cyclus gestuurde training /training
in de menopauze waar Yvonne van Vlerken wel eens over heeft geschreven / podcast . N.a.v haar eigen ervaringen ,met LEA .(Low Energy Availabilty ) , en het wegblijven van haar menstruatie .
Puur door te hard trainen en te weinig eten .
Daardoor is ze op Dkt Stacy Sims gekomen , zei heeft het boek "Roar"
geschreven .Dat heb ik nu via Ebay gebruikt besteld ..ben benieuwd .
Yvonne en haar man coachen ook diverse ( vrouwelijke) atleten , en passen de trainingen individueel op hun cyclus af .

Voor wie het interessant vind te lezen ?
https://trikipedia.nl/2019/11/25/yvonne ... -voor-mij/
Deel 2
https://trikipedia.nl/2020/10/26/yvonne ... oe-deel-2/

Gothico

Berichten: 1353
Geregistreerd: 28-12-12
Woonplaats: Zaender

Re: Wielrenners/ mountainbikers hier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 22:32

@Time2Tri, Als het weer makkelijker kan en mag wil ik best wel een keer een stuk samen fietsen. Ik kan het wel bijhouden en is ook wel gezellig. Maar ook liever niet met dit weer.

Vandaag gelukkig met redelijk goed weer naar het werk kunnen fietsen. Net toen ik aankwam ging het sneeuwen.
Op de terugweg had ik halverwege een vervelende slush achtige hagel/sneeuw bui. Toen zag ik niks meer dus even aan de kant gestaan.

Betreft eten vind ik het wel leuk om te zien dat iedereen het anders doet. Maar ondertussen ook weer hetzelfde. Als de belangrijke stoffen maar op tijd ingenomen worden. (En soms te laat.)
Ik heb ook soms wel last van de man met de hamer. Maar omdat ik niet kan omvallen fiets ik in een langzaam tempo wel verder. Alleen klimmen lukt dan niet echt meer. Maar ik ben altijd goed op plaats van bestemming gekomen.

Time2Tri

Berichten: 6134
Geregistreerd: 07-09-07
Woonplaats: Germany

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 05:50

Gothico schreef:
@Time2Tri, Als het weer makkelijker kan en mag wil ik best wel een keer een stuk samen fietsen. Ik kan het wel bijhouden en is ook wel gezellig. Maar ook liever niet met dit weer.


:j Ja hoor ..leuk !
Wellicht word het weer nog een keer beter ha ha ..
Voor nu sneeuwt het hier -O-

Zebrastreep

Berichten: 9791
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 20:44

Het is nog veel te koud om te gaan fietsen zeg :brr: Morgen weer 5 graden verwacht met vannacht best wel wat sneeuw...

Ook waren mijn banden behoorlijk naar de banketstaaf. Dus vandaag maar naar de winkel gebracht voor nieuwe banden :j. Van één of ander vaag merk naar Continental Mountain king 27,5 banden gegaan. Het is echt een hele verbetering geworden! Ik heb best wel een goede verwachting van deze banden. Alleen is mijn velg nu niet heel passend meer :') De banden zijn wel een stukje smaller maar ik ben er blij mee! Ook een versnellingskabel laten vervangen en nu schakelt de fiets weer prima!

En nog een schoonmaak set plus borstels binnen gekregen vandaag. De fiets is ready voor de vakantie ( nog 3 weken *\o/* )

En natuurlijk nog een mountainbike vignet besteld aangezien die verplicht is op sommige delen op de Veluwe. Ik weet niet of iemand het weet , maar de sticker kan op de fiets. Ik vindt dit persoonlijk wel jammer omdat het een lelijk kleur sticker is. Mag deze sticker aan het boekje zitten en dat ik hem daaraan laat zitten? Ik vindt het zonde om deze sticker op mijn fiets te plakken.

Susan88

Berichten: 456
Geregistreerd: 24-08-13
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 22:02

Fijn dat je fiets weer helemaal klaar is voor komend seizoen Zebrastreep. Buitenbanden verwisselen is ook erg makkelijk om zelf te doen, als je dat de volgende keer zou willen. Gaat bijna hetzelfde als een binnenband verwisselen, alleen dan neem je de buitenband ook mee.

Ik heb vandaag en afgelopen weekend geMTBt op de Veluwezoom. Ik heb die sticker op een oud pasje zitten. Zeker als je elk jaar een nieuwe vergunning aanschaft wil je niet je hele fiets gaan beplakken := Ik ben trouwens nog nooit gecontroleerd (in 4 jaar), maar volgens mij is het ook niet verplicht om die sticker zichtbaar te hebben op je fiets, helm oid.

Zebrastreep

Berichten: 9791
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 22:14

Susan88 schreef:
Fijn dat je fiets weer helemaal klaar is voor komend seizoen Zebrastreep. Buitenbanden verwisselen is ook erg makkelijk om zelf te doen, als je dat de volgende keer zou willen. Gaat bijna hetzelfde als een binnenband verwisselen, alleen dan neem je de buitenband ook mee.

Ik heb vandaag en afgelopen weekend geMTBt op de Veluwezoom. Ik heb die sticker op een oud pasje zitten. Zeker als je elk jaar een nieuwe vergunning aanschaft wil je niet je hele fiets gaan beplakken := Ik ben trouwens nog nooit gecontroleerd (in 4 jaar), maar volgens mij is het ook niet verplicht om die sticker zichtbaar te hebben op je fiets, helm oid.


Eigenlijk wil het wel zelf doen maar ik ben mega onhandig ik krijg dat echt niet voor elkaar :') ik snap bijvoorbeeld al echt niet hoe je de ketting er weer goed op krijgt. :')

Bedankt voor de info van de sticker dan hou ik hem ook mooi waar die nu zit. Ik verwacht ook niet gecontroleerd te worden maar je zal maar net zien dat het druk is en er meer handhaving loopt. We gaan in de meivakantie dus ik verwacht wel meer drukte aangezien bijna alle huisjes in nl al verhuurd zijn.

Nu we het erover hebben wat is een aan te raden route op de veluwezoom? Ik had al even wat gekeken er is naast ons huisje de route otterlo dus daar gaan we denk ik de eerste dag rondje rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 22:25

Leuk dat jullie daar lekker gaan fietsen, Zebrastreep! Bandjes wisselen is een kwestie van oefenen; je wordt er steeds handiger in! Ik vind het met de racefiets alleen lastig om het laatste stukje buitenband weer op de velg te krijgen. Het is wel handig om te kunnen voor het geval je onderweg een keer lek rijdt. Of gebeurt dat met mountainbikes minder snel dan met racefietsen?

Jij lekker gefietst, Susan? Veluwezoom blijft mooi!

Zebrastreep

Berichten: 9791
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 22:47

culaccino schreef:
Leuk dat jullie daar lekker gaan fietsen, Zebrastreep! Bandjes wisselen is een kwestie van oefenen; je wordt er steeds handiger in! Ik vind het met de racefiets alleen lastig om het laatste stukje buitenband weer op de velg te krijgen. Het is wel handig om te kunnen voor het geval je onderweg een keer lek rijdt. Of gebeurt dat met mountainbikes minder snel dan met racefietsen?

Jij lekker gefietst, Susan? Veluwezoom blijft mooi!


Ik heb er simpelweg ook geen geduld voor :+ Ik heb wel eens filmpjes zitten kijken maar op de een of andere manier snap ik de handeling niet helemaal. En mijn achterband van mijn fiets halen en er weer opzetten is echt een ramp hoor :') Vorig jaar geprobeerd en ik ben nog nooit zo boos geweest op een stukje rubber.

Ik heb in 6 jaar tijd nog nooit lek gereden. Deze banden had ik er al 6 jaar onder zitten en nooit verder vervangen. Ook al verbaasd het mij enorm dat het nog nooit is gebeurd. Laatst reed ik door glas en toen dacht ik ook van nu gaat het gebeuren , maar het ging gelukkig goed :))

Het is op zich wel handig om te leren hoe je een band moet plakken. Ik heb een plakdoosje en pompje altijd wel bij mij voor het geval dat. Nu fiets ik eigenlijk wel vaak in de buurt en is naar huis lopen dan niet heel ver :=

Time2Tri

Berichten: 6134
Geregistreerd: 07-09-07
Woonplaats: Germany

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 07:59

Zebrastreep schreef:
Het is nog veel te koud om te gaan fietsen zeg :brr: Morgen weer 5 graden verwacht met vannacht best wel wat sneeuw...


Het is veel te koud voor de tijd van het jaar -O-
Afgelopen donderdag mijn intervaltraining buiten gedaan , en
had daarna zo koude handen dat ik mijn helm niet los kreeg _O-

Dat betekend vandaag voor mij 3:15 uur op de Tacx -O-
Mijn duurloop gisteren wel goed getimed , precies in de droge uurtjes
in de ochtend . *\o/*

@Zebrastreek ; fijn hoor als alles weer soepeltjes werkt .
Ik moet op mijn racert ook nog nieuwe buitenbanden ( ik rijd tubeless)

En mijn boek is binnen , ben al begonnen met lezen .

Afbeelding

Gothico

Berichten: 1353
Geregistreerd: 28-12-12
Woonplaats: Zaender

Re: Wielrenners/ mountainbikers hier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 10:46

@Zebrastreep. Wat fijn dat de fiets weer helemaal klaar is. Omgeving van Otterlo is erg mooi om te fietsen. En ik heb één keer per jaar 4 andere banden onder mijn fiets nodig. En pas ene keer lek gereden in 3 jaar. Maar dat is pas lastig in die wielkappen. Ik heb er ook gewoon op geoefend. Maar ik snap dat je boos wordt op dat laatste stukje rubber dat niet wil.

@culaccino Het is echt zo lekker fietsen op de veluwe. Ik hoop dat je er ook lekker van genoten hebt.

@T2T Gefeliciteerd. Ik heb ook al eens mijn helm niet open kunnen krijgen na een koude rit. Dat is zo onhandig. Maar wat ben jij goed bezig met trainen. En veel leesplezier. (Ik heb daar niet zo veel aan.)

Susan88

Berichten: 456
Geregistreerd: 24-08-13
Woonplaats: Enschede

Re: Wielrenners/ mountainbikers hier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 11:57

Laatste stukje buitenband is idd het meest lastig. Ik speel meestal vals door het laatste stukje buitenband met de bandenlichter op de velg te krijgen. Mag eigenlijk niet, omdat je dan kans hebt dat de binnenband ertussen komt te zitten maar tot nu toe is het altijd goed gegaan. Ik wissel vrij vaak mijn MTB banden, vanwege de ondergrond door het jaar heen. Dan wordt je wel handiger in banden wisselen. In de winter op het voorwiel een grove buitenband met veel profiel voor de modder en op het achterwiel een standaard profiel. In de zomer gaat het standaard profiel naar het voorwiel en doe ik achter een band met weinig profiel erop. In de zomer heb je toch nauwelijks modder (zeker op zandgrond) en dan kost het minder kracht/gaat het gemakkelijk een stukje sneller als er minder profiel op de band zit.

De MTB route op de Veluwezoom (Rheden) is de enige route waar je het natuurmonumenten vignet nodig hebt op de Veluwe. De andere routes op de (zuid) Veluwe zijn gratis, ook al wordt het natuurlijk wel gewaardeerd als je wat geld doneert voor onderhoud. Op de website mtbroutes.nl kun je alle routes met beschrijving, reviews etc vinden, maar die site ken je waarschijnlijk wel: https://www.mtbroutes.nl/routes-op-kaart
Als je in Otterlo zit, is de MTB route Otterlo leuk om mee te beginnen. In die route zitten twee wat meer technische stukken qua bochtenwerk en schakelen (veel op en neer). Dat zijn de Zanding en Area 51. Erg leuk! De route van Otterlo sluit aan op de route van Ede en van Lunteren. Ik heb vorig weekend bijvoorbeeld Otterlo en Ede gereden (vanuit Arnhem). De westkant (richting Ede) en het stuk in het oosten rondom de N224 van de MTB route Ede zijn erg leuk. Lunteren ken ik niet, maar daar kan Ilonka (boktnaam?) je vast meer over vertellen. In de route van Lunteren zit ook (een deel van) het kinderrondje Ede, maar dat rondje is ook gewoon leuk voor volwassenen. Meer informatie over deze routes vind je op de site van MTB Zuid Veluwe: https://mtbzuidveluwe.nl/ Op deze site kun je ook lezen dat ze bezig zijn met (twee?) nieuwe routes bij Arnhem/Schaarsbergen. Sommige tracks zijn al open gesteld, maar heel veel zijn ze nog druk mee bezig en zijn afgesloten met takken. Het gaat wel een gave/mooie route worden, maar dan kun je t.z.t. het beste even op de site kijken of (delen van) de route al open is. Zeker als je niet bekend bent in de omgeving is het denk ik handig om de definitieve route even af te wachten. Tussen MTB Ede en Arnhem ligt iig al een hele mooie verbindingsroute (bij de A50 en Papendal). Deze sluit aan op de MTB route Oosterbeek (deze wordt tzt dan opgeheven/vervangen). De MTB route Oosterbeek bestaat uit twee lussen, waarvan zeker de zuidelijke lus (rondom Doorwerth) erg leuk is. Vooral het stuk tussen de Rijn, na de Italiaanse weg, en de Utrechseweg bestaat uit leuke singletracks.

De MTB route op de Veluwezoom (Rheden) bestaat uit een hoofdroute (45km, groene bordjes) die in twee richtingen gereden kan worden. Daarnaast heeft de route ook extra rode lusjes met meer technische elementen. Deze zijn goed aangegeven op de borden voor de start van het extra lusje. De lus bij Eerbeek bestaat uit heel veel krappe bochten en wat technische afdalingen. Officieel is dit ook de OERRR kinderroute, maar (netzoals in Ede) ook geschikt voor volwassenen. De andere rode lusjes zitten meer in het zuiden en zijn een stukje heftiger/moeilijker. Ik heb ze allemaal kun rijden, met af en toe wat dingetjes overslaan of afstappen. Belangrijk is om goed in te schatten waar je (mentale en) technische vaardigheden liggen. Van de hoofdroute is het noordelijke stuk rondom de Loenermark relatief 'saai'. Veel brede gravelpaden en wandelpaden, maar wel mooie natuur uiteraard en lekker rustig (in vergelijking met het zuidelijke stuk). Er zijn ook verbindingsroutes waarmee je de route kan afkorten. De afkortroute van de Burgermeester Bloemersweg is erg leuk en haast te mooi om over te slaan. De MTB route heeft een eigen website https://mtb-nationaalparkveluwezoom.nl/

Vanaf Otterlo zou je eventueel ook nog de MTB route Apeldoorn kunnen rijden, maar deze heb ik zelf nog niet gereden. Volgens mij die iets meer recht toe recht aan met weinig singletracks. Uiteraard wel een mooie omgeving/natuur.

Kortom, je kan je hier goed vermaken op de MTB!

scooby09

Berichten: 2212
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 12:24

Route Lunteren is zeker de moeite waard zitten wat lange rechte stukken in vanwege verschillende grond eigenaren maar omdat wij de weg weten weten we die wel te omzeilen.
Ondanks dat is hij echt de moeite waard om te rijden.

Gefeliciteerd Jeanette.

Band wisselen racefiets geen punt met de MTB moet ik even kijken maar 1 x gedaan.

Wilde vandaag ook fietsen maar niemand wil mee.
Ben nog moed aan het verzamelen om alleen te gaan.

Zebrastreep

Berichten: 9791
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 13:37

@T2T

Nou inderdaad , mijn handen vinden het al niet zo leuk als ik van huis naar de auto loop. Ze jeuken ook enorm de afgelopen dagen. Temperatuur wisselingen zijn gewoon funest. Ik wacht ook nog even op iets warmer weer wat aan het einde van deze week er hopelijk aan zit te komen. Nu heb ik bijvoorbeeld dinsdag tijd maar is het mij nog iets te koud.

Poe 3:15 op de Taxc ik ben na een uur al wel klaar met spinning :') 3:15 uur in het bos vindt ik al erg veel moet ik zeggen... Op de spinning fiets was de meeste energie er al wel uit na 1 uurtjes. Ik vindt het met name vervelend dat je niet 'vooruit' komt als in een bos. Je hebt dan steeds dezelfde omgeving. In mijn geval is dat een zolder met uitzicht op een kast :')

Tubeless banden gebruiken we volgens mij op stage onder een rolstoel. Is echt ideaal omdat de banden bijna niet lek gaan. De rolstoel wordt eigenlijk bijna 24/7 gebruikt dus het is ideaal! En het duwt ook een stuk beter moet ik zeggen.

--

Hmm ik denk dat ik maar heel wat tutorials ga kijken hoe je een band moet verwisselen. Misschien dat het dan ooit gaat lukken. En anders kan ik wel eens oefenen met een normale fiets thuis waarvan de banden hartstikke lek zijn. Binnenband verwisselen kan ik ook niet hoor :')

Bedankt iedereen voor de tips over de routes rondom de Veluwe volgens mij heb ik een paar hele mooie routes erbij gevonden.

@Susan88

Bedankt voor al je typwerk :D. Rheden wou ik in ieder geval wel graag gaan fietsen , dus daarom heb ik ook een vignet aangeschaft. Yep de site is mij bekend ik had daar inderdaad ook al even opgekeken maar soms wordt ik er ook niet helemaal duidelijk uit.
We zitten inderdaad in Otterlo , en aangezien die route een mooie aantal km heeft vergelijkbaar met wat we thuis altijd fietsen , ben ik van plan die de eerste dag te pakken als opwarmertje. Ik heb al eens gehoord van Area 51 , ik ben daar ook erg benieuwd naar. Ook al begreep ik wel eens dat dit stuk af en toe dicht kan zijn.

En ach de kinderroutes kunnen echt heel leuk zijn! Hier in Assen is ook een stuk dat heette vroeger het kinderparcours en daar zitten echt leuke dingen in verstopt wat je niet verwacht. Ik heb eens een rode lus bekeken van de route Rheden. Mij lijkt het wel wat , alleen diegene die met mij meegaat is nog wat onzeker op de fiets en durft toch minder goed een route 'blind' te rijden. Ze is vorig jaar over de kop geslagen dus er zit helaas wel wat angst in. Het lukt op zich wel redelijk als ik voorop ga en het tempo bepaald en haar zeg maar meeneem de afdaling in. Maar we kunnen altijd zien hoever we komen , het ziet er in ieder geval veelbelovend uit.

Ik ben ook zeer benieuwd hoe de routes daar lopen , ik heb er ook echt ontzettend veel zin in! En nu nog hopen op mooi weer.

@Scooby09

Lunteren gaat ook op het lijstje

Time2Tri

Berichten: 6134
Geregistreerd: 07-09-07
Woonplaats: Germany

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 06:20

Goedemorgen ..

Bedankt voor de felicitaties :j
Ik heb een leuke dag gehad , eerst mijn trainingen gedaan .
En daarna kreeg ik nog bezoek , wat heel gezellig was .
Sowieso weer een druk weekend gehad waar ik goed moest
plannen ha ha .En nu begint de werkweek weer ...

Bandjes wisselen ben ik ook niet goed in , geen geduld ha ha .
Ben blij dat ik met mijn tubeless nog nooit lek ben gereden .

IMAY1990

Berichten: 1889
Geregistreerd: 02-01-14
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 17:55

Ik heb afgelopen donderdag een uitgebreid sportmedisch onderzoek laten doen met aandacht voor zowel fietsen als hardlopen en een stukje blessurepreventie. Super interessant, zeker ook de hartslagzondes die veel verder uit elkaar liggen dan ik zou verwachten aan de hand van wat google zegt over het verschil tussen fietsen en hardlopen. Wel echt een mooi startpunt nu om met trainingen aan de slag te gaan de komende maanden als het fietsweer er is.

ZoneFietsenHardlopen
Herstel = Z1 Tot 112 Tot 145
Duur (D1) = Z2 113 - 124 146 - 161
Intensieve duur (D2) = Z3 125 - 146 162 - 177
Omslagpunt (D3) = Z4 147 - 153 178 - 186
Interval intensief (Int) = Z4 154 - max 187 - max


Ik ben wel echt heel blij dat ik voor de uitgebreide versie van het onderzoek ben gegaan want anders zou ik of op de fiets of met hardlopen helemaal verkeerd zitten. Nu nog op zoek naar een trainingsschema voor als ik weer echt structureel ga fietsen...

Time2Tri

Berichten: 6134
Geregistreerd: 07-09-07
Woonplaats: Germany

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 06:31

@Imay +:)+ super hoor , goed dat je dat hebt gedaan .
En idd qua omslagpunt best een groot verschil tussen hardlopen
en fietsen . :j

Pff , wanneer begint nou eindelijk de lente .
Gisterenmijn 1 uur en 40 minuten buiten gefietst na werk .
Maar jeetje het was toch kouder dan dat ik dacht .

En gisteren kwam Ironman met het bericht dat Hoorn dit jaar weer
niet doorgaat .Zuur , maar het was wel weer te verwachten .
Maar weer doorschuiven mijn startplaats , drie keer is scheepsrecht ?

Snippergroen

Berichten: 6689
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 07:33

IMAY1990 schreef:
Ik heb afgelopen donderdag een uitgebreid sportmedisch onderzoek laten doen met aandacht voor zowel fietsen als hardlopen en een stukje blessurepreventie. Super interessant, zeker ook de hartslagzondes die veel verder uit elkaar liggen dan ik zou verwachten aan de hand van wat google zegt over het verschil tussen fietsen en hardlopen. Wel echt een mooi startpunt nu om met trainingen aan de slag te gaan de komende maanden als het fietsweer er is.

ZoneFietsenHardlopen
Herstel = Z1 Tot 112 Tot 145
Duur (D1) = Z2 113 - 124 146 - 161
Intensieve duur (D2) = Z3 125 - 146 162 - 177
Omslagpunt (D3) = Z4 147 - 153 178 - 186
Interval intensief (Int) = Z4 154 - max 187 - max


Ik ben wel echt heel blij dat ik voor de uitgebreide versie van het onderzoek ben gegaan want anders zou ik of op de fiets of met hardlopen helemaal verkeerd zitten. Nu nog op zoek naar een trainingsschema voor als ik weer echt structureel ga fietsen...


Interessant om te zien! Waar staat het omslagpunt voor?

Ik fiets op hartslag, maar heb van mezelf een enorm hoge sporthartslag. Als ik op een hartslag van 130 wil fietsen, heb ik die fiets helemaal niet nodig. Dan kan ik beter gaan wandelen := ik fiets meestal met een hartslag tussen de 160 en 170.

IMAY1990

Berichten: 1889
Geregistreerd: 02-01-14
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 09:38

Negerzoen schreef:
IMAY1990 schreef:
Ik heb afgelopen donderdag een uitgebreid sportmedisch onderzoek laten doen met aandacht voor zowel fietsen als hardlopen en een stukje blessurepreventie. Super interessant, zeker ook de hartslagzondes die veel verder uit elkaar liggen dan ik zou verwachten aan de hand van wat google zegt over het verschil tussen fietsen en hardlopen. Wel echt een mooi startpunt nu om met trainingen aan de slag te gaan de komende maanden als het fietsweer er is.

ZoneFietsenHardlopen
Herstel = Z1 Tot 112 Tot 145
Duur (D1) = Z2 113 - 124 146 - 161
Intensieve duur (D2) = Z3 125 - 146 162 - 177
Omslagpunt (D3) = Z4 147 - 153 178 - 186
Interval intensief (Int) = Z4 154 - max 187 - max


Ik ben wel echt heel blij dat ik voor de uitgebreide versie van het onderzoek ben gegaan want anders zou ik of op de fiets of met hardlopen helemaal verkeerd zitten. Nu nog op zoek naar een trainingsschema voor als ik weer echt structureel ga fietsen...


Interessant om te zien! Waar staat het omslagpunt voor?

Ik fiets op hartslag, maar heb van mezelf een enorm hoge sporthartslag. Als ik op een hartslag van 130 wil fietsen, heb ik die fiets helemaal niet nodig. Dan kan ik beter gaan wandelen := ik fiets meestal met een hartslag tussen de 160 en 170.


Ik heb even de uitleg gescreenshot die er bij zat:

Afbeelding

En die zones zijn per persoon verschillend. Ik heb het bij een sportarts laten uitzoeken in een uitgebreid sportmedisch onderzoek. Dat gaat een stuk verder dan alleen trainingszones, er worden zowel in rust als wanneer je in beweging bent hartfilmpjes gemaakt en ze doen een algemene gezondheidscheck. Maar je kan ook zelfstandig een redelijk beeld krijgen van je trainingszones, er zijn vuistregels voor en inspanningstests die je zelf kan doen. Als je het interessant vind kan je er altijd even op youtube naar zoeken, er is zowel voor op de fiets als met hardlopen best veel te vinden over hoe je zelf je zones kan inschatten.

En als jij met 160-170 het lekkerste fietst en dat langere tijd vol kan houden dan ligt dat waarschijnlijk voor jou op de fiets in zone 1 of 2 of begin 3. Ik fiets zelf meestal rond de 145-155, maar mijn doel de komende tijd word uitproberen wat er gebeurt als ik probeer onder de 146 en het liefst een groot deel onder de 125 te blijven. Ik zal de eerste tijd wel langzamer zijn, maar met een beetje vertrouwen in het proces zou ik op de lange termijn sneller en verder moeten kunnen gaan fietsen.

Time2Tri

Berichten: 6134
Geregistreerd: 07-09-07
Woonplaats: Germany

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 06:09

Negerzoen schreef:
Interessant om te zien! Waar staat het omslagpunt voor?
Ik fiets op hartslag, maar heb van mezelf een enorm hoge sporthartslag. Als ik op een hartslag van 130 wil fietsen, heb ik die fiets helemaal niet nodig. Dan kan ik beter gaan wandelen := ik fiets meestal met een hartslag tussen de 160 en 170.


Onderling de hartslag vergelijken is appels met peren vergelijken .
Daarom is het belangrijk te weten waar jou omslag punt ligt .
Dus waar je anaerobe zone begint ( waar je spieren melkzuur opbouwen )

Als jij lange tijd met een hartslag van 160-170 kunt volhouden zal
hoogst waarschijnlijk jou omslagpunt er boven liggen .
Dan nog is het wel belangrijk je lage zones te trainen ...en ja
dan ben je misschien niet snel nee .
( zie trainingseffect D1=Z2 )