Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jen

Berichten: 3212
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Milheeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 22:22

Na mijn niet goede uitslag van m'n uitstrijkje moest ik al na 3 dagen terug naar de gyn voor een lisexicie. We zijn nou bijna 3 maanden verder en mag over 2 weken weer terug voor controle. Spanning begint nou wel weer te komen zeg maar %)
Denk dat als de gynaecoloog het nodig vind om iets te doen / weg te halen ze dat ook echt wel zullen doen. Al is het nog niet prettig om 2x een niet goede uitslag te krijgen :(:) . Als je het echt niet vertrouwd kan je misschien een second opinion Bij een ander ziekenhuis /gynaecoloog aanvragen? Je hebt ook sites over baarmoederhalskanker waar je vragen kan stellen aan dokters, heb deze met Googlen voorbij zien komen. Iig sterkte ermee callipsolover Y;(

jen

Berichten: 3212
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Milheeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 22:24

Suzanne F. schreef:
Dan was het 1. Er waren in ieder geval geen afwijkingen te vinden. Beide keren niet.
Dus vraag me af of ik nu weer moet gaan.



Je kan ook een zelf test aanvragen, dan hoef je iig niet naar de huisarts. Als er dan iets afwijkends wordt gevonden moet je wel langs de huisarts/gyn. Ik zou het toch wel laten checken.

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 23:03

Suzanne F. schreef:
Weet iemand of je ook voor een uitstrijkje moet als je geen gemeenschap hebt? Dus als je al 2 X bent geweest en beide keren pap 0 had en na 5 jaar weer moet maar je geen gemeenschap hebt? Dan loop je toch geen risico of wel?

Het wordt sowieso tien jaar ertussen vanaf een bepaalde leeftijd met een goede uitslag:
Citaat:
Bent u tussen de 30 en 60 jaar, dan ontvangt u elke 5 jaar automatisch een uitnodiging voor het bevolkingsonderzoek. Bent u 40 of 50 jaar en komt uit het onderzoek dat u geen HPV heeft? Dan ontvangt u 10 jaar later weer een nieuwe uitnodiging. Is er wel HPV gevonden maar zijn er geen afwijkende cellen, dan wordt u vijf jaar later opnieuw uitgenodigd.

https://www.bevolkingsonderzoeknederlan ... tnodiging/

Suzanne F.

Berichten: 49207
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 07:31

Oké dank je Veerle, dan zal ik hem nu nog een keer krijgen en dan pas over 10 jaar weer. Toch nog maar keer doen dan.

Mars

Berichten: 33261
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 08:25

Waarom zou je zo graag willen overslaan? T stelt niks voor en kan een hoop voorkomen.

Morris

Berichten: 3445
Geregistreerd: 04-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 08:37

Mars schreef:
Waarom zou je zo graag willen overslaan? T stelt niks voor en kan een hoop voorkomen.

Eens :j

Suzanne F.

Berichten: 49207
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 09:16

Mars schreef:
Waarom zou je zo graag willen overslaan? T stelt niks voor en kan een hoop voorkomen.


Nou tis niet mijn hobby zeg maar. Leuk is anders. Als het niet hoeft dan toch liever niet.
Het stelt niks voor is niet helemaal waar. Ik vind het pijnlijk. Als het moet dan moet het natuurlijk. Maar als het niet hoeft, liever niet.

CalipsoLover

Berichten: 5559
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 09:26

Ik vind het ook niet prettig, maar in België is de regel minstens 1x per jaar of om de twee jaar. Mijn gyne drong altijd aan om toch minstens 1x per jaar langs te komen. Ik heb er ook wel eens te veel tijd tussen gelaten, maar dat is anders in Nederland dus...

Mars

Berichten: 33261
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 09:28

Suzanne F. schreef:
Mars schreef:
Waarom zou je zo graag willen overslaan? T stelt niks voor en kan een hoop voorkomen.


Nou tis niet mijn hobby zeg maar. Leuk is anders. Als het niet hoeft dan toch liever niet.
Het stelt niks voor is niet helemaal waar. Ik vind het pijnlijk. Als het moet dan moet het natuurlijk. Maar als het niet hoeft, liever niet.


Het is niemand zijn hobby. Naar de tandarts gaan bvb ook niet, maar dat doe je ook voor preventie en om tijdig leed te voorkomen. En gelukkig sta je met 5 minuten weer buiten.

Druif_01

Berichten: 8837
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 10:16

Suzanne F. schreef:
Mars schreef:
Waarom zou je zo graag willen overslaan? T stelt niks voor en kan een hoop voorkomen.


Nou tis niet mijn hobby zeg maar. Leuk is anders. Als het niet hoeft dan toch liever niet.
Het stelt niks voor is niet helemaal waar. Ik vind het pijnlijk. Als het moet dan moet het natuurlijk. Maar als het niet hoeft, liever niet.


Het is niemands hobby. Ik vind het ook helemaal niets, maar ik troost mezelf met de gedachte dat ik beter 1x in de 5 jaar kan gaan, dan helemaal niet, vervolgens is het foute boel en moet je heel vaak zo liggen.
Ik las laatste ergens dat, ik dacht, 60% van de vrouwen geen gehoor geeft aan de oproep. Dat vond ik echt schrikbarend hoog.

hagelslag
Berichten: 9018
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 10:33

CalipsoLover schreef:
Ik vind het ook niet prettig, maar in België is de regel minstens 1x per jaar of om de twee jaar. Mijn gyne drong altijd aan om toch minstens 1x per jaar langs te komen. Ik heb er ook wel eens te veel tijd tussen gelaten, maar dat is anders in Nederland dus...



Dl is ook jaarlijks helemaal als je de pil ofzo wilt gebruiken.
Ik vind het alleen maar goed dat je jaarlijks moet zodat eventueel iets eerder dingen worden opgemerkt

Mars

Berichten: 33261
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 12:03

NL is idd om de 5 jaar, had het jaarlijks geweest was t voor mij ook prima. Beter op tijd erbij zijn zodat je goed kunt behandelen toch?

Janneke2

Berichten: 22746
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 12:56

Suzanne F. schreef:
Mars schreef:
Waarom zou je zo graag willen overslaan? T stelt niks voor en kan een hoop voorkomen.


Nou tis niet mijn hobby zeg maar. Leuk is anders. Als het niet hoeft dan toch liever niet.
Het stelt niks voor is niet helemaal waar. Ik vind het pijnlijk. Als het moet dan moet het natuurlijk. Maar als het niet hoeft, liever niet.


Ik heb vvs gehad en het heeft dertig jaar geduurd voordat de diagnose werd gesteld.
Tot die tijd werd ik afgescheept met 'dat ik moest ontspannen' en erger 'dat het pijn deed omdat ik aanspande'.

Dus ja: ik heb zo'n vier keer 'pijn voor niets' gehad.
De thuistest voor HPV had mij beslist ellende bespaard.

Tanya
Berichten: 10083
Geregistreerd: 28-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 09:13

Helemaal eens met iedereen hier. Beter af en toe checken en veel leed voorkomen. Het is ook niet leuk om in een traject te komen vanwege afwijkende cellen wat je hebt verwaarloosd.
Maar ik kan idd die thuistest ook aanraden!

mvdbijl

Berichten: 3675
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 09:43

Bij mij is bij een uitstrijkje foute boel geconstateerd, ik ben kort uitgelegd geëindigd met hele pakket tot radiotherapie aan toe.

Dat traject duurt een jaar, veel pijn ellende en het veranderd je hele leven..

Ga alsjeblieft die 5 minuten voor dat uitstrijkje of die second opinion bij de gynaecoloog, het is peanuts, iets wat voor hun alledaags is en je zoveel ellende kan besparen.

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 09:54

mvdbijl schreef:
Bij mij is bij een uitstrijkje foute boel geconstateerd, ik ben kort uitgelegd geëindigd met hele pakket tot radiotherapie aan toe.

Dat traject duurt een jaar, veel pijn ellende en het veranderd je hele leven..

Ga alsjeblieft die 5 minuten voor dat uitstrijkje of die second opinion bij de gynaecoloog, het is peanuts, iets wat voor hun alledaags is en je zoveel ellende kan besparen.


Dat het voor die mensen alledaagse kost is, heeft natuurlijk geen impact op het gevoel van een ander.

Voor mij is het ook totale paniek. Nee het doet mij geen pijn, maar ik vind het zo vreselijk akelig. Dat is met geen woord uit te leggen. Ik heb geen vreemde afwijkingen daar beneden waardoor het zo is. Ik ben ook nooit misbruikt of aangerand. En toch voel ik het zo.

En dat gevoel mag er gewoon zijn... En dat gun ik iedereen. Ik begrijp volkomen dat jij (en met jou vele anderen, ook allemaal geheel terecht) er op pusht en dat mag ook.

Maar ik denk dat het heel belangrijk is om ook stil te staan bij mensen die het heel moeilijk hebben met dat onderzoek. Het bagatelliseren van die gevoelens is volgens mij heel gevaarlijk. Door die gevoelens er te laten zijn kunnen artsen denk ik alleen maar verbeteren en juist daarmee het onderzoek laagdrempeliger maken.

Ik heb er heel erg veel moeite mee gehad om bij mijn huisarts aan te geven dat ik het heel akelig vond, door de mensen die mij het gevoel gaven een aansteller te zijn (niet hier op bokt overigens hoor!) Terwijl de assistente juist heel veel begrip had voor de situatie.

Overigens moest ik wel na een hpv uitslag bij thuisonderzoek.

Mars

Berichten: 33261
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 10:26

Ik ken echt niemand die een uitsrijkje leuk of prettig vind om te gaan doen. Maar ik denk dat als je niet gaat en uiteindelijk bhk hebt dat traject nog véél ellendiger is en je nog véél meer ellendige onderzoeken en behandelingen mee moet maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 10:32

Ja, dat is zo. Niemand zal huppelend voor een uitstrijkje gaan, maar voor sommige mensen is het fysiek en/of mentaal erg moeilijk, zo niet echt onmogelijk. Al kan ik me inderdaad voorstellen dat de drempel wat verlaagd wordt met een zelftest.

Bij mij kan de assistente het helaas ook niet doen, dus ik moet via de huisarts op medische indicatie naar de gynaecoloog. Dat gaat buiten het bevolkingsonderzoek om, maar het wordt gelukkig wel vergoed via de GGD. Misschien ook goed om te weten voor anderen die niet via de huisarts kunnen. :)

Mars

Berichten: 33261
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 10:33

Die zelftests vind ik ook een goed iets. Fijn dat mensen dan de mogelijkheid hebben om thuis te doen en hopelijk alsnog op tijd geattendeerd worden als er iets fout zit.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 10:43

Ik heb de laatste keer ook de thuistest gedaan. Beviel mij prima.

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 10:47

Mars schreef:
Ik ken echt niemand die een uitsrijkje leuk of prettig vind om te gaan doen. Maar ik denk dat als je niet gaat en uiteindelijk bhk hebt dat traject nog véél ellendiger is en je nog véél meer ellendige onderzoeken en behandelingen mee moet maken.


Ik weet wel zeker dat niet gaan je veel meer ellende kan opleveren.

Dat maakt het onderzoek voor mij niet minder vervelend. Het begrip dat ik kreeg heeft de drempel weliswaar verlaagd voor mijn controle onderzoek in januari, maar dat betekent niet dat ik het mentaal makkelijker vindt om daadwerkelijk te ondergaan.

In mijn beleving is daar veel te weinig aandacht voor in de samenleving. Je moet het allemaal maar normaal vinden en anders ben je een aansteller.

jen

Berichten: 3212
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Milheeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 12:56

Je bent echt geen aansteller als je giga tegen dit onderzoek opziet hoor. Voor iedereen is het weer een andere ervaring/ gevoel. Bij de ene doet het wel pijn terwijl een ander er niks bij voelt. Ook mentaal kan het veel met je doen.
Het uitstrijkje zelf voel ikzelf niks van, vind het ongemakkelijk om er zo bij te liggen. Bij de lisexicie heb ik liggen trillen en janken van de schrik, daarna nog flink last gehad van de ingreep en zie nou wel giga tegen de volgende controle op. Ook bang wat er nog komen gaat terwijl dit waarschijnlijk alleen een uitstrijkje zal zijn.

Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 13:14

Het is geen pretje en best wel confronterend als de uitnodiging door de bus valt. Uiteindelijk een zelftest aangevraagd en nu wachten op de uitslag....

Morris

Berichten: 3445
Geregistreerd: 04-04-03

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 14:06

Ik vond het confronterend dat ik toch echt 30 was :oo

Wendy_Komen

Berichten: 6298
Geregistreerd: 10-05-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 14:43

Ik heb als doktersassistente meer uitstrijkjes gedaan dan ik kan tellen, maar nog nooit een vrouw gehad die huppelend binnen kwam dat ze weer mocht.
Ik vond/ vind het heel belangrijk iedereen de ruimte en tijd te geven die ze nodig hebben. Van alles al meegemaakt, super relax tot ontzettend gespannen. En als zo'n op en top gespannen iemand mij na afloop een knuffel geeft omdat ze zo blij is hoe het gegaan was, ja daar doe ik het voor.