Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 12:39

Ja, pijpen/beffen/vingeren.

Ik zou gewoon lekker de thuistest aanvragen!

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 14:13

Suzanne F. schreef:
Maar toch nog even vraagje: als je 2 x op rij geen HPV had, met 30 en 35 jaar. En je kan in die jaren erna niet met HPV in contact geweest zijn, dan heeft het toch geen zin om met 40 te gaan voor het onderzoek of denk ik nou zo krom?


Nee helaas werkt dat niet zo.
Er kan namelijk 10-15 jaar tussen eerste besmetting en de eerste foute cellen zitten.
Als je laatste sex met 25 was, dan zou ik het wel durven gokken denk ik. Maar dan nog kun je ook niet hpv gerelateerde kanker krijgen toch?

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 14:38

Sizzle schreef:
Suzanne F. schreef:
Maar toch nog even vraagje: als je 2 x op rij geen HPV had, met 30 en 35 jaar. En je kan in die jaren erna niet met HPV in contact geweest zijn, dan heeft het toch geen zin om met 40 te gaan voor het onderzoek of denk ik nou zo krom?


Nee helaas werkt dat niet zo.
Er kan namelijk 10-15 jaar tussen eerste besmetting en de eerste foute cellen zitten.
Als je laatste sex met 25 was, dan zou ik het wel durven gokken denk ik. Maar dan nog kun je ook niet hpv gerelateerde kanker krijgen toch?


Wat ik begrijp zorgt HPV voor de foute cellen. Dus geen HPV besmetting, geen foute cellen. Ik heb geen HPV, in ieder geval met 30 jaar had ik het niet en met 35 jaar had ik het niet. Ik kan in die tijd niet met HPV in aanraking zijn geweest dus het is niet mogelijk dat ik het nu wel zou hebben.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23434
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 14:47

Ik zou de gok niet nemen om niet te gaan maar ik vind een uitstrijkje ook geen enkel probleem en controleer het liever een keer extra dan de gok te nemen.
Zo krijg ik ook elke 5jr een preventieve colonscopie omdat mijn moeder heel jong is overleden aan darmkanker.
Maar ik denk dat je dat alleen voor jezelf kan beslissen.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 15:06

Suzanne, nee het virus kan heel lang „slapend“ aanwezig zijn, je kan 10-15 jaar pap1 zijn en ineens hoger.

Maar als jij 10-15 jaar geen sex meer hebt gehad dan zou je het wel kunnen riskeren waarschijnlijk.
Echter zijn er ook andere afwijkingen dan hpv.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 14-11-21 15:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 15:08

Sizzle schreef:
Suzanne, nee het virus kan heel lang „slapend“ aanwezig zijn, je kan 10-15 jaar pap1 zijn en ineens hoger.


Maar test je dan negatief op het virus?

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 15:08

MarcoBorsato schreef:
Sizzle schreef:
Suzanne, nee het virus kan heel lang „slapend“ aanwezig zijn, je kan 10-15 jaar pap1 zijn en ineens hoger.


Maar test je dan negatief op het virus?


Dan test je inderdaad pap1 (negatief).
Ik ben ook pas op hpv gediagnosticeeerd toen ik al 14 jaar met dezelfde partner was.

Ik quote mezelf even:
Sizzle schreef:
Het probleem is dat het ook pas na 10 jaar na infectie een effect kan hebben.
Je kan prima al meer dan 10 jaar dezelfde monogame partner hebben en ineens is het toch bingo.

Although the virus often heals on its own, in other cases, it lies dormant in the body and can trigger cancers years after infection. In fact, cervical cancer from HPV commonly takes 10 to 20 years or more to develop.“
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 14-11-21 15:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 15:11

Woh! Bizar! En poedersuiker, want dan moet ik ook weer getest worden straks.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 15:12

Zie edit boven (engelse stukje).

Het is in feite niet anders als testen met een ander virus (covid bijv.) als je zonder symptomen gaat testen dan is de kans veel groter dat je negatief test, ookal heb je een infectie. Dan is de hoeveelheid virus nog te laag voor de steekproef.

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 15:43

Dus dat ik 2 x HPV negatief heb getest zegt niks over dat ik ooit besmet ben geweest vroeger? Bedoel je dat? Dus ik kan met 20 jaar besmet zijn geweest en met 30 en 35 jaar negatief getest zijn?

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 17:21

Ja, dat kan inderdaad gebeuren.
Al zie ik 15-20 jaar wel als een aardige zekere kans eerlijk gezegd. Maar dan nog zou ik braaf voor mijn controle gaan. Zo bleek ik ook eens een redelijk andere infectie te hebben waar ik zelf geen last van had.
Maar als de huisarts enkel hpv doet en verder geen preventieve andere controles, dan zou ik het wellicht ook laten voor wat het is.

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 18:47

In het bevolkingsonderzoek wordt alleen naar hpv aanwezig ja/nee gekeken, andere zaken worden niet opgemerkt.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 21:43

Bij het uitstrijkje worden cellen beoordeeld, bij de zelftest de aanwezigheid van HPV.

Tanya
Berichten: 10083
Geregistreerd: 28-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 21:49

Janneke2 schreef:
Bij het uitstrijkje worden cellen beoordeeld, bij de zelftest de aanwezigheid van HPV.

Bij het uitstrijkje wordt er in eerste instantie ook gekeken naar HPV. Als HPV niet aanwezig is beoordelen ze de cellen verder niet. Als er wel HPV aanwezig is gaan ze verder kijken en beoordelen ze zeker de cellen.

Wij krijgen heel vaak de uitslag 'er is geen HPV aangetroffen, verder onderzoek is dus niet nodig' (oid) bij patienten.

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 23:54

Janneke2 schreef:
Bij het uitstrijkje worden cellen beoordeeld, bij de zelftest de aanwezigheid van HPV.

Sinds 2017 niet meer, dat is veranderd.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 00:01

Oejjj, ik word oud. _/-\o_
(Inmiddels te oud voor dit bevolkingsonderzoek.)

Sourire
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 00:36

Tanya schreef:
Janneke2 schreef:
Bij het uitstrijkje worden cellen beoordeeld, bij de zelftest de aanwezigheid van HPV.

Bij het uitstrijkje wordt er in eerste instantie ook gekeken naar HPV. Als HPV niet aanwezig is beoordelen ze de cellen verder niet. Als er wel HPV aanwezig is gaan ze verder kijken en beoordelen ze zeker de cellen.

Wij krijgen heel vaak de uitslag 'er is geen HPV aangetroffen, verder onderzoek is dus niet nodig' (oid) bij patienten.


Ik vind deze nieuwe werkwijze apart. Ik heb dus afwijkende cellen maar geen hrHPV. Mijn uitstrijkje is bij de gyn gemaakt, daardoor is eerst naar cellen gekeken en daarna pas of er van hrHPV sprake is. Dat zou betekenen dat in mijn geval een pap1 uit het bevolkingsonderzoek zou zijn gekomen, maar dat is dus onterecht..

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 11:30

Ik vind het ook heel raar.

Tanya
Berichten: 10083
Geregistreerd: 28-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 19:15

Sourire schreef:
Tanya schreef:
Bij het uitstrijkje wordt er in eerste instantie ook gekeken naar HPV. Als HPV niet aanwezig is beoordelen ze de cellen verder niet. Als er wel HPV aanwezig is gaan ze verder kijken en beoordelen ze zeker de cellen.

Wij krijgen heel vaak de uitslag 'er is geen HPV aangetroffen, verder onderzoek is dus niet nodig' (oid) bij patienten.


Ik vind deze nieuwe werkwijze apart. Ik heb dus afwijkende cellen maar geen hrHPV. Mijn uitstrijkje is bij de gyn gemaakt, daardoor is eerst naar cellen gekeken en daarna pas of er van hrHPV sprake is. Dat zou betekenen dat in mijn geval een pap1 uit het bevolkingsonderzoek zou zijn gekomen, maar dat is dus onterecht..

Nee, in jouw geval zou de uitslag zijn ‘geen hrHPV, dus geen noodzaak tot verder onderzoek’. Er wordt dan geen pap waarde aan gegeven.
Soms heeft iemand een ontsteking (bv chlamydia of iets anders) waardoor het uitstrijkje een pap 2 wordt, maar dat is voor het onderzoek naar baarmoederhalskanker niet relevant. Of had jij een pap hoger dan 2 en moesten daar biopten van? Dat zou dan wel een uitzondering zijn.

Edit: zie dat je pap 2 had, dus waarschijnlijk een ontsteking of iets maar geen afwijkende cellen?

Sourire
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: Groningen

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 20:05

Ik zeg trouwens nu wel dat er afwijkende cellen zijn maar dat wordt nog bekeken. Excuus. Wel staat er in de labuitslag dat er sprake is van koilocytose. De cellen zien er dus wel anders (afwijkend?) uit door een virusinfectie. Dat moet hpv zijn lijkt mij?

Tanya
Berichten: 10083
Geregistreerd: 28-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 20:21

Sourire schreef:
Ik zeg trouwens nu wel dat er afwijkende cellen zijn maar dat wordt nog bekeken. Excuus. Wel staat er in de labuitslag dat er sprake is van koilocytose. De cellen zien er dus wel anders (afwijkend?) uit door een virusinfectie. Dat moet hpv zijn lijkt mij?

Ja zal meestal HPV zijn, maar kunnen ook andere virussen/bacteriën zijn I guess. Ik heb bv wel eens een uitstrijkje gezien waarbij er een ‘aspecifieke ontsteking’ gezien werd, of iemand met chlamydia.

Jorissie
Berichten: 221
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 21:07

Ondanks dat ik meestal onder de meeleessteen zit, toch even een berichtje nu.
Vandaag weer de uitslag binnen van 6 maanden geleden een 3a1 nu weer een 3a2 (3 jaar geleden begonnen met 3b CIN 3). Dus nog steeds blijft het rommelen helaas. Nu over 2 weken voor een colposcopie en dan beslissen ze of ze wederom een lisexie gaan doen of niet.
Baal er flink van nu, voelt alsof er nooit een einde aan komt zo.

hagelslag
Berichten: 9024
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 21:09

Jorissie schreef:
Ondanks dat ik meestal onder de meeleessteen zit, toch even een berichtje nu.
Vandaag weer de uitslag binnen van 6 maanden geleden een 3a1 nu weer een 3a2 (3 jaar geleden begonnen met 3b CIN 3). Dus nog steeds blijft het rommelen helaas. Nu over 2 weken voor een colposcopie en dan beslissen ze of ze wederom een lisexie gaan doen of niet.
Baal er flink van nu, voelt alsof er nooit een einde aan komt zo.



Ahh vervelend zeg.
Mijn lichaam heeft er geloof ik ca 2.5 jaar over gedaan het zelf op te ruimen

CalipsoLover

Berichten: 5559
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 21:10

Jorissie schreef:
Ondanks dat ik meestal onder de meeleessteen zit, toch even een berichtje nu.
Vandaag weer de uitslag binnen van 6 maanden geleden een 3a1 nu weer een 3a2 (3 jaar geleden begonnen met 3b CIN 3). Dus nog steeds blijft het rommelen helaas. Nu over 2 weken voor een colposcopie en dan beslissen ze of ze wederom een lisexie gaan doen of niet.
Baal er flink van nu, voelt alsof er nooit een einde aan komt zo.

:knuffel:

hagelslag
Berichten: 9024
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 10:08

Mijn uitstrijkje is uitgesteld.
Ik zou morgen moeten maar ze hebben personeel te kort.
Nu moet ik in mei.

Ansich vind ik het niet erg aangezien ik tot dusver geen problemen heb.
Mocht ik ergens wel mee zitten mocht ik eerder komen.

Ik weet natuurlijk dat je niet altijd merkt of je ergens last van hebt.
Maar aangezien ik nu al een geruime tijd stabiel ben, ga ik er vanuit dat het nu ook nog stabiel is(al 5 goede uitstrijkjes gehad in de afgelopen 3 jaar)