Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Druif_01

Berichten: 8837
Geregistreerd: 04-11-01

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 13:30

Ik ben vorig jaar voor de eerste keer geweest en toen was alles helemaal goed. Nu sinds kort heb ik last van contactbloedingen dus ga hier morgen voor naar de huisarts. Ik weet dat de kans klein is dat het foute boel is, maar ik maak mezelf helemaal gek :n

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 14:00

Goede actie hoor Druif...!
+:)+
Slijmvlies kan van alles mankeren en contactbloeding kan idd nog heel erg veel betekenen...
...maar als je je zorgen maakt: gewoon even een onderzoek!!
Sterkte met de zenuwen!

Anoniem

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 21:47

Ik mag morgenochtend... wil niet..

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 21:52

:(:)
...hoe laat zal ik duimen...?

Anoniem

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 10:24

Over een kwartier.. zo maar eens mezelf ri HA slepen.

Vriendlief gaat mee om me de wachtruimte in te krijgen :') in mn eentje zou ik voor de deur denk omkeren. Valt achteraf vast mee..

Calice

Berichten: 9824
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 10:58

Alles goed gegaan idinn?

Ik moet vrijdag weer, meteen icm colposcopie.

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 11:49

Ik hoop dat het meeviel...!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 16:16

Viel gelukkig reuze mee! Het meest ongemakkelijke is nog die lamp die ze recht in je doos schijnen :')

Verder niet echt een prettig gevoel, maar het duurt nog geen minuut gelukkig. Nu wachten op de uitslag.

HA liep helaas al hopeloos achter met afspraken dus heb dr maar niet meer lastig gevallen met onderwerp sterilisatie..

Calice, sterkte vast voor vrijdag!

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 17:47

Fijn dat het meeviel!

Die operatielamp kan ellende voorkomen. Die ouderwetse lampen geven nog warmte ook...

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 17:50

ik heb vorige week een uitstrijkje laten maken.
Het schrapen is een irritant gevoel, niet pijnlijk, maar irritant.

Zojuist valt ze uitslag op de deurmat, niks gevonden.
Over 5 jaar pas weer aan de beurt :)

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 21:06

Dat is fijn :)

Druif_01

Berichten: 8837
Geregistreerd: 04-11-01

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 17:43

Ik heb inmiddels de uitslag binnen. Geen afwijkingen in mijn uitstrijkje, gelukkig! De oorzaak van mijn klachten lag dus aan iets anders (onschuldig). Wat een opluchting :)

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 21:43

Fijn...!

Jungles

Berichten: 344
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 18:18

Pffff, ik ben vorige week naar de huisarts gegaan voor het maken van een uitstrijkje (voor het eerst). Is helaas niet gelukt, omdat ik te gespannen was.

De huisarts gebruikte een speciale (kleine) eendenbek, maar op het moment dat ze die, zeg maar, ging 'installeren' :'), barstte ik echt in huilen uit. Ik was helemaal van slag en voelde me zo naar. Ik mag nu binnenkort terugkomen, om het nogmaals te proberen. Ik wil het namelijk wel graag laten doen, je weet maar nooit.

Hebben jullie tips misschien?

Berdien

Berichten: 64512
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 18:46

Oh wat naar Madison :(:)

Ik ben in augustus 30 geworden en ik heb toen direct de oproep gehad. Maar ja, daarna ging paard dood, ging ik niet zo lekker en nu is het vooral heel erg druk. En was ik het dus weer vergeten := Maar vandaag lag de tweede oproep op de mat. Komende weken maar eens tijd voor maken. Als jullie het kunnen, moet ik het ook kunnen. Denk ik :=

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 19:31

Madison schreef:
Pffff, ik ben vorige week naar de huisarts gegaan voor het maken van een uitstrijkje (voor het eerst). Is helaas niet gelukt, omdat ik te gespannen was.

De huisarts gebruikte een speciale (kleine) eendenbek, maar op het moment dat ze die, zeg maar, ging 'installeren' :'), barstte ik echt in huilen uit. Ik was helemaal van slag en voelde me zo naar. Ik mag nu binnenkort terugkomen, om het nogmaals te proberen. Ik wil het namelijk wel graag laten doen, je weet maar nooit.

Hebben jullie tips misschien?


Ja hoor, er zijn meerdere opties.
Vraag 1: denk jij dat het vooral pijn is waarmee het misging - of angst...?
(Uiteraard: pijn geeft angst en er is een zeer begrijpelijke en terechte angst voor pijn.)
Afhankelijk van het antwoord op die vraag kun jij/ kunnen je arts en jij gericht aanpakken.

Tegen angst helpt vertrouwen. Sowieso vertrouwen in de arts, dat er geen dingen gebeuren die jij niet wil. En van a tot z snappen wat er gebeurt kan helpen, zelf het speculum inbrengen kan helpen.

En tegen pijn zijn er gewoon pijnstillers. Nederland kan wat calvinistisch zijn, maar een uitstrijkje hoeft geen zeer te doen!
Je kunt thuis bijvoorbeeld paracetamol slikken en als dit niet genoeg is, kan je er ter plekke lidocaine opsmeren, dat heeft de arts vast wel liggen (wel even naar vragen!).
(En uiteraard hoort een uitstrijkje doen geen pijn te doen, dus dat kan ook worden uitgezocht en opgelost, maar dat is hoofdstuk twee.)

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 19:35


Anoniem

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 12:13

Madison, wat rot. Hopelijk voel je je volgende keer meer op gemak. En anders zou ik ook de zelftest doen. Die doet gewoon wat die moet doen, zonder vervelend bezoek aan de HA.

Ik wacht nog op de uitslag van vorige week..

Calice

Berichten: 9824
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 12:18

Wat naar dat het niet lukte Madison.

Succes alvast Berdien!

Idinn, de uitslag kan wel even duren. Ik ben vorige week vrijdag geweest en kan de 15e pas bellen voor de uitslag.

Allienda

Berichten: 1372
Geregistreerd: 24-02-08
Woonplaats: Brunssum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 14:47

Berdien schreef:
Oh wat naar Madison :(:)

Ik ben in augustus 30 geworden en ik heb toen direct de oproep gehad. Maar ja, daarna ging paard dood, ging ik niet zo lekker en nu is het vooral heel erg druk. En was ik het dus weer vergeten := Maar vandaag lag de tweede oproep op de mat. Komende weken maar eens tijd voor maken. Als jullie het kunnen, moet ik het ook kunnen. Denk ik :=
.

Hier vorig jaar van alles aan de hand geweest waardoor een uitstrijkje laten maken er niet van gekomen is. Bij mij nieuwe werkgever mag ik 1x in de zoveel jaar een preventief onderzoek laten doen (iedere werknemer mag dat) op kosten van het bedrijf. Hierbij zit ook een uitstrijkje.

Ik zag er als een berg tegenop.................Maar gelukkig viel het allemaal heel erg mee en had ik nergens last van en heb ik er niets van gevoeld. Super opgelucht dat het gedaan is. Waarschijnlijk is de uitslag pas na de jaarwisseling binnen. Dus nog maar even wachten.

Anoniem

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 15:00

Ik heb de uitslag binnen... geen uitslag. Dus mag mooi nog een keer terug voor een tweede uitstrijkje.

Totaal geen zin in, want na de vorige is broedhok aardig van slag geweest..

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 21:38

Dat is balen! "Pap nul", neem ik aan?
Akelig ook dat de boel van slag is - is er nog een verband met de vorige keer...?

vidya

Berichten: 303
Geregistreerd: 23-12-07
Woonplaats: Wolvega

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 22:55

Vandaag een leuk telefoontje voor de kerst.. Pap3 met een actief virus -O- Vind 't best lastig en slinger van ' nu zijn we er mooi op tijd bij' naar 'getverdemme ik heb helemaal geen nocht aan die spanning en pijn' tot 'help, ik zou toch niet die ene zijn...'

Bah bah bah

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 23:21

Sterkte...! :(:)

Goed om erbij te zijn voor er klachten komen, en wees lief voor je lijf, zij moet het virus om zeep helpen.

Anoniem

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 08:48

@Janneke.. nee echt "geen uitslag" .. dat is omdat er of geen cellen te vinden waren of teveel bloed erbij zat. Ik gok het laatste..

Vidya, sterkte.. niet leuk.. maar wel de reden van het maken van een uitstrijkje. Nu ben je er vlot bij!