Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jorissie
Berichten: 221
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 18:40

CalipsoLover schreef:
Ik denk dat ze wel kunnen kijken naar welke varianten het zijn. Nu staat dat er natuurlijk niet bij. Maar of je seks met condoom/zonder of gewoon geen seks mag hebben is echt nog nooit gecommuniceerd, zowel van de huisarts uit als van de gyne. Ik denk ook niet dat ze dat ooit zouden doen?


Door welke variant HPV je besmet bent is als het goed is bekend bij je gynaecoloog. Ik heb dit toen ook nagevraagd en weet nu dus dat ik HPV 16 heb, wat een hoog risico variant is.

Mocht je je e-dossier van het ziekenhuis kunnen in zien dan staat het daar waarschijnlijk ook wel in.

CalipsoLover

Berichten: 5558
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 20:37

Jorissie schreef:
CalipsoLover schreef:
Ik denk dat ze wel kunnen kijken naar welke varianten het zijn. Nu staat dat er natuurlijk niet bij. Maar of je seks met condoom/zonder of gewoon geen seks mag hebben is echt nog nooit gecommuniceerd, zowel van de huisarts uit als van de gyne. Ik denk ook niet dat ze dat ooit zouden doen?


Door welke variant HPV je besmet bent is als het goed is bekend bij je gynaecoloog. Ik heb dit toen ook nagevraagd en weet nu dus dat ik HPV 16 heb, wat een hoog risico variant is.

Mocht je je e-dossier van het ziekenhuis kunnen in zien dan staat het daar waarschijnlijk ook wel in.

Bedankt voor de tip, ik had er zelf nog niet aan gedacht. Mijn dossier van mijn laatste onderzoek staat er nog niet op, die van vorig jaar wel en toen is inderdaad ook type 35 gedicteerd, volgens google is dit naast type 16 en type 59 een hoog risicovariant.

Suzanne F.

Berichten: 49205
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 20:46

Op zich zou ik het dan toch wel correct hebben gevonden om je bedpartner hierover in te lichten. Niet alleen voor zijn eigen gezondheid/veiligheid maar ook voor als jullie relatie niet zo heel vast of monogaam is en hij dus ook met andere het bed deelt/gaat delen.

WinSel

Berichten: 20570
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 21:05

Ik word zaterdag 30 jaar en zal dan binnenkort ook wel een uitnodiging krijgen voor een uitstrijkje. Vind het erg goed dat dit gebeurd. Vind het ook wel spannend, met z'n eendenbek.... Maar goed, liever 10 minuten ongemakkelijk dan achteraf een slechte uitslag....

Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 21:15

Je kunt het ook zelf thuis doen hoor :) heb ik ook gedaan.

Mars

Berichten: 33260
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 21:39

WinSel schreef:
Ik word zaterdag 30 jaar en zal dan binnenkort ook wel een uitnodiging krijgen voor een uitstrijkje. Vind het erg goed dat dit gebeurd. Vind het ook wel spannend, met z'n eendenbek.... Maar goed, liever 10 minuten ongemakkelijk dan achteraf een slechte uitslag....


10 minuten red je niet eens, t is echt een minuutje hooguit. Voor de mensen die t afnemen is het een routineklusje. En het kan zoveel leed besparen.

hagelslag
Berichten: 9014
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 05:13

Mars schreef:
WinSel schreef:
Ik word zaterdag 30 jaar en zal dan binnenkort ook wel een uitnodiging krijgen voor een uitstrijkje. Vind het erg goed dat dit gebeurd. Vind het ook wel spannend, met z'n eendenbek.... Maar goed, liever 10 minuten ongemakkelijk dan achteraf een slechte uitslag....


10 minuten red je niet eens, t is echt een minuutje hooguit. Voor de mensen die t afnemen is het een routineklusje. En het kan zoveel leed besparen.



Gevoeld ben je 10 minuten in de behandelkamer.
Maar je bent echt best snel van de eendenmond verlost.
Het voelt even naar maar het is te doen.
Ik moet over een maand weer voor de jaarlijkse controle

Morris

Berichten: 3445
Geregistreerd: 04-04-03

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 21:50

Ik las dat nog geen 50% op komt draven voor een uitstrijkje. Ik wist niet dat het percentage zo laag was, best treurig. Hopelijk kan het meer actief aanbieden van thuistest daar verandering in brengen.

Tancreda4

Berichten: 24029
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 22:55

Ik heb de thuistest gedaan. Die klinkt ookk heel betrouwbaar, dus daar voor gegaan aangezien ik enorm opzag tegen het uitstrijkje bij de arts laten doen. Het onderzoek op m'n 30e heb ik om die reden toen ook overgeslagen. Nu 35 en de zelftest gedaan, was super makkelijk en niet naar om te doen.

Muze
Berichten: 5267
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 23:32

Hebben meer dames weleens gehad dat een dag na uitstrijkje nog wat kramperig is?
Had 5 jaar terug een slechte uitslag en er is toen wat verwijderd dus wellicht komt t daardoor…?

hagelslag
Berichten: 9014
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 07:21

Muze schreef:
Hebben meer dames weleens gehad dat een dag na uitstrijkje nog wat kramperig is?
Had 5 jaar terug een slechte uitslag en er is toen wat verwijderd dus wellicht komt t daardoor…?


Nadat ik een slechte uitslag had.
Heb ik inderdaad er een paar dagen last van gehad. Niet extreem maar wel extreem vervelend

Steeds zulke krampen alsof je rode vlaggetjes week eraan komt

ikkeniet

Berichten: 1260
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: gehucht in Noord Holland

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 22:18

Vandaag een brief binnen gekregen dat het weer tijd is om een uitstrijkje te laten maken.
Maandag ga ik dus maar meteen bellen voor een afspraak.
Ben wel lekker de pineut, want kreeg gister een brief dat ik ook een afspraak ( mijn eerste) kan maken voor een borstonderzoek.
Voor het uitstrijkje ben ik niet zo bang, maar het borstenpletten zie ik wel tegenop.

Mars

Berichten: 33260
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 22:59

ikkeniet schreef:
Vandaag een brief binnen gekregen dat het weer tijd is om een uitstrijkje te laten maken.
Maandag ga ik dus maar meteen bellen voor een afspraak.
Ben wel lekker de pineut, want kreeg gister een brief dat ik ook een afspraak ( mijn eerste) kan maken voor een borstonderzoek.
Voor het uitstrijkje ben ik niet zo bang, maar het borstenpletten zie ik wel tegenop.


Dat laatste valt ook mee, ik had t erger verwacht en comfortabel is anders. Maar zou ik weer moeten zou ik er niet echt tegenop zien.

Pindabear

Berichten: 377
Geregistreerd: 15-11-19

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 16:16

Ik kom net bij de huisarts vandaan voor mijn uitstrijkje. Elke 5 jaar alweer blij te wachten tot die brief op de deurmat valt >;) nu maar hard duimen op een goede uitslag.

Muze
Berichten: 5267
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 17:37

Gelukkig hier alles goed..
Nu pas weer over 10 jaar. Wat ik best lang vind, maar oké

jen

Berichten: 3212
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Milheeze

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 18:11

Hoop dat je een goede uitslag krijgt pindabear.
Fijn muze over 10 jaar pas weer.

Ik ben vorige week weer bij de gynaecoloog geweest voor een controle uitstrijkje na een lisexicie. Over 4 weken krijg ik pas de uitslag, ze hadden het gigantisch druk bij het laboratorium :\ dus maar weer afwachten.

Pindabear

Berichten: 377
Geregistreerd: 15-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 18:44

Muze schreef:
Gelukkig hier alles goed..
Nu pas weer over 10 jaar. Wat ik best lang vind, maar oké


Waarom weer over 10 jaar? Ik moet altijd eens in de 5 jaar.

Pindabear

Berichten: 377
Geregistreerd: 15-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 18:49

jen schreef:
Ik ben vorige week weer bij de gynaecoloog geweest voor een controle uitstrijkje na een lisexicie. Over 4 weken krijg ik pas de uitslag, ze hadden het gigantisch druk bij het laboratorium : dus maar weer afwachten.


Jeetje, wat balen dat je zo lang moet wachten op de uitslag. Het is dan altijd weer een spannende tijd.
Sterkte!

Muze
Berichten: 5267
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 18:58

Pindabear schreef:
Muze schreef:
Gelukkig hier alles goed..
Nu pas weer over 10 jaar. Wat ik best lang vind, maar oké




Waarom weer over 10 jaar? Ik moet altijd eens in de 5 jaar.



Geen idee.

Edit: gevonden. Ben 40 en geen hpv virus meer aangetroffen.
( waar ik 5 jaar terug nog Pap3b had….)

Jorissie
Berichten: 221
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Rotterdam

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 22:28

Ik mag maandag weer voor mijn uitstrijkje. Ik heb nog niet 1x lager gezeten dan een pap 3a dus ben benieuwd of er nu eindelijk is een keer vooruitgang in zit of dat het toch weer verergerd is afgelopen half jaar.

jen

Berichten: 3212
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Milheeze

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 22:47

Succes maandag, hopelijk is de uitslag beter als de vorige keer

_LotteZ
Berichten: 127
Geregistreerd: 03-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 10:52

Ik lees hier al een tijdje mee, op zoek naar ervaringen. Eerst voor de thuistest, toen voor het uitstrijkje bij de huisarts. Vervolgens ‘mocht’ ik mij melden bij de gynaecoloog ivm een pap3a2 uitslag en helaas is uit het toen genomen biopt een cin3 score uitgekomen en onderga ik eind deze maand een Lisexicie. Waarna we nog weer 2 weken op die uitslag moeten wachten. Zeker gezien onze kinderwens vind ik die nog wel erg spannend. Al met al een heel proces met veel spanningen, maar het gevoel van; “wat ben ik blij dat ik heb meegedaan aan het bevolkingsonderzoek” overheerst. Tot nu toe is het mij qua onderzoeken 100% meegevallen. En wil dan ook iedereen aanraden om écht mee te doen aan het bevolkingsonderzoek. Ik, en zo te lezen velen met mij, hadden anders over een paar jaar een hele andere uitslag gekregen..

Mars

Berichten: 33260
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 13:10

Wat vervelend dat je zo'n uitslag hebt gehad M_arvellous, maar zoals je terecht zeg had het veel vervelender kunnen worden als je niet mee had gedaan aan het bevolkingsonderzoek. Met pap3a is er nog heel veel aan te doen.
Lisexicie heb ik zelf ook ondergaan en hoewel leuk anders is natuurlijk viel die mij ook mee. De verdoving is even een gemeen steekje maar daarna geen centje pijn. Ik heb wel een paar jaar moeten wachten tot mn lichaam alles weer had opgeruimd. Nu na bijna 3 jaar heb ik gelukkig afgelopen januari voor de eerste keer een goede uitslag gekregen dus het was me zeker de moeite waard.

_LotteZ
Berichten: 127
Geregistreerd: 03-09-17

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 15:27

‘Goed’ om te lezen Mars dat het jou is meegevallen. Ik laat het ook maar over mij heen komen. In die 3 tussentijdse jaren heb je dus nog steeds geen pap1 of 2 uitslag gekregen? Ben je dan tussentijds nog weer behandeld?
Gelukkig heb je nu wel een goede uitslag gekregen!

mvdbijl

Berichten: 3675
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 15:59

Wat een vervelende uitslag, gelukkig ben je er nu tijdig bij en is het met een Lisexicie hopelijk goed te behandelen. Het is zoals Mars zegt niet pijnlijk, ook het verdoven vond ik niet pijnlijk. Heel veel sterkte!