Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jessix

Berichten: 16429
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 16:44

Ik ben er best ok mee dat het een intiem onderzoek is, maar het doet me altijd een beetje zeer. Zowel de eendenbek als ze die spreid als het uitstrijkje zelf. Het is maar kort, dus even tanden op elkaar en ik kom er wel overheen, maar het doet echt wel even zeer.

CalipsoLover

Berichten: 5554
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 17:31

Ik reageer nog even. Maar ik loop ergens heel erg tegenaan: zeg je dit tegen je 'partner'? En hoe zeg je zoiets?

Ik heb geen stabiele relatie, wel iemand waar het al een langere tijd aan-en uit mee gaat. Op dit moment zijn wij sinds kort terug aan het daten, we kennen elkaar uiteraard ondertussen wel al een tijdje. Maar ik merk dat ik de laatste dagen mijn hoofd aan het breken ben hier rond. Ik vind de onzekerheid verschrikkelijk, ben ergens ook heel bang en weet niet goed of ik dit tegen hem moet vertellen of niet omdat wij op dit moment niet echt iets serieus hebben. Hoe staan jullie daar tegenover?

Ik merk namelijk ook dat ik na contact bloedverlies heb. Ik heb hier nog niet over gecommuniceerd naar mijn gyne, ben verder ook gecontroleerd op alles en heb geen soa's etc. Wel maak ik me daar wat zorgen over, ik ben sinds kort wel overgestapt op de mini-pil.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 17:39

CalipsoLover schreef:
Ik reageer nog even. Maar ik loop ergens heel erg tegenaan: zeg je dit tegen je 'partner'? En hoe zeg je zoiets?

Ik heb geen stabiele relatie, wel iemand waar het al een langere tijd aan-en uit mee gaat. Op dit moment zijn wij sinds kort terug aan het daten, we kennen elkaar uiteraard ondertussen wel al een tijdje. Maar ik merk dat ik de laatste dagen mijn hoofd aan het breken ben hier rond. Ik vind de onzekerheid verschrikkelijk, ben ergens ook heel bang en weet niet goed of ik dit tegen hem moet vertellen of niet omdat wij op dit moment niet echt iets serieus hebben. Hoe staan jullie daar tegenover?

Ik merk namelijk ook dat ik na contact bloedverlies heb. Ik heb hier nog niet over gecommuniceerd naar mijn gyne, ben verder ook gecontroleerd op alles en heb geen soa's etc. Wel maak ik me daar wat zorgen over, ik ben sinds kort wel overgestapt op de mini-pil.


Maar waarom ben je terughoudend om je partner te vertellen dat je een controle op baarmoederhalskanker laat doen? Wat is het probleem of de schaamte? Want ik snap het echt oprecht niet. :)
Je doet het onderzoek voor jezelf en niet voor een ander. En jouw partner heeft hier toch eigenlijk niks mee van doen?

CalipsoLover

Berichten: 5554
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 17:42

Suzanne F. schreef:
CalipsoLover schreef:
Ik reageer nog even. Maar ik loop ergens heel erg tegenaan: zeg je dit tegen je 'partner'? En hoe zeg je zoiets?

Ik heb geen stabiele relatie, wel iemand waar het al een langere tijd aan-en uit mee gaat. Op dit moment zijn wij sinds kort terug aan het daten, we kennen elkaar uiteraard ondertussen wel al een tijdje. Maar ik merk dat ik de laatste dagen mijn hoofd aan het breken ben hier rond. Ik vind de onzekerheid verschrikkelijk, ben ergens ook heel bang en weet niet goed of ik dit tegen hem moet vertellen of niet omdat wij op dit moment niet echt iets serieus hebben. Hoe staan jullie daar tegenover?

Ik merk namelijk ook dat ik na contact bloedverlies heb. Ik heb hier nog niet over gecommuniceerd naar mijn gyne, ben verder ook gecontroleerd op alles en heb geen soa's etc. Wel maak ik me daar wat zorgen over, ik ben sinds kort wel overgestapt op de mini-pil.


Maar waarom ben je terughoudend om je partner te vertellen dat je een controle op baarmoederhalskanker laat doen? Wat is het probleem of de schaamte? Want ik snap het echt oprecht niet. :)
Je doet het onderzoek voor jezelf en niet voor een ander. En jouw partner heeft hier toch eigenlijk niks mee van doen?

Het gaat mij niet om de controle, wel om de slechte uitslag die ik dus gehad heb.
Edit: Op pagina 139 heb ik dit topic even een schopje gegeven vanwege (weer) slechte uitslagen...

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 17:44

In feite is het nog geen echte slechte uitslag maar een verhoogd risico waardoor het in de gaten gehouden wordt.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 17:46

Oh zo, dat had ik niet mee gekregen. Maar schaam je je voor de slechte uitslagen dan?
Wanneer krijg je vervolgonderzoeken? Ik zou mijn partner daar zeker in betrekken. Al is het gewoon maar omdat je je zorgen maakt.

PoelieWoelie

Berichten: 4717
Geregistreerd: 08-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 17:47

Wat een vervelende situatie CallipsoLover :knuffel:

Ik vind persoonlijk dat als je dit niet met hem zou kunnen bespreken dit ook geen geschikte kerel voor jou is. :P En dit komt er wat banketstaaf uit maar ik weet niet zo goed hoe ik het beter kan verwoorden :+

Ik denk dat je het prima aan hem kunt vertellen en dat hij het ook echt wel zal begrijpen :)

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 17:51

Is HPV vastgesteld bij je, of niet? Zo ja, dan is dat een SOA dus dat zou ik dan wel melden ja.

CalipsoLover

Berichten: 5554
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 17:52

veerledec schreef:
Is HPV vastgesteld bij je, of niet? Zo ja, dan is dat een SOA dus dat zou ik dan wel melden ja.

Ja HPV is 2x vast gesteld, vorig jaar en nu terug. Nee, op SOA's ben ik gecontroleerd een paar weken terug en heb geen onveilige seks.

Nee, me schamen doe ik niet echt. Ik krijg binnen enkele maanden een vervolgonderzoek, maar ik ga morgen sowieso wel even bellen ivm bloedverlies. Ik zit er persoonlijk gewoon wel mee in, omdat ze mij hadden verzekerd dat het wel over ging gaan, maar dat blijkt nu dus niet zo te zijn... Daarbovenop ben ik niet gevaccineerd tegen HPV. Heb ooit wel achter die vaccinatie gevraagd maar er werd toen gezegd dat dat al te laat was.

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 17:54

HPV = seksueel overdraagbaar, dus een SOA.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 17:56

veerledec schreef:
Is HPV vastgesteld bij je, of niet? Zo ja, dan is dat een SOA dus dat zou ik dan wel melden ja.


Eens. Maar als je het HPV virus draagt en je weet het dan is het in mijn ogen sowieso niet correct als je je partner niet inlicht maar misschien denk ik verkeerd?
Aan de andere kant beschermt zelfs een condoom hier niet volledig tegen dus ja… moet je dan maar geen seks meer hebben? Ik vind het wel een lastige eigenlijk.

CalipsoLover

Berichten: 5554
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 17:58

Ik dacht ook dat 80-90% van alle seksueel actieve mensen dit virus meedraagt, niet? Of er toch minstens mee in contact komt? Maar oké, deze discussie maakt mijn gevoel er eigenlijk niet echt beter op :=
Laatst bijgewerkt door CalipsoLover op 11-10-21 17:59, in het totaal 1 keer bewerkt

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 17:59

Volgens mij krijgt 80% het een keer in zijn leven.

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 18:00

CalipsoLover schreef:
veerledec schreef:
Is HPV vastgesteld bij je, of niet? Zo ja, dan is dat een SOA dus dat zou ik dan wel melden ja.

Ja HPV is 2x vast gesteld, vorig jaar en nu terug. Nee, op SOA's ben ik gecontroleerd een paar weken terug en heb geen onveilige seks.

HPV is ook overdraag zonder direct seksueel contact (kan ook via handen/mond)
Citaat:
De kans dat u besmet raakt is 70% kleiner als u altijd een condoom gebruikt. Condooms kunnen dus veel besmettingen voorkomen. Maar ook als u altijd een condoom gebruikt, kunt u nog besmet raken. Dat komt doordat het virus in en rond de vagina zit, en op en rond de penis. Tijdens het vrijen kan het virus ook op andere plekken komen, bijvoorbeeld aan de handen en in de mond.

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 18:02

veerledec schreef:
Volgens mij krijgt 80% het een keer in zijn leven.

Klopt, maar als het lichaam het weer opruimt is de besmettelijkheid weer weg.
Er zijn heel veel HPV's waarvan de meeste niet ernstig zijn, 2 types kunnen baarmoederhalskanker veroorzaken die moet je zo min mogelijk zien te verspreiden.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 18:03

Maar hoe weet je nou welke variant je hebt? Kunnen ze dat ook testen?

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 18:05

Suzanne F. schreef:
Maar hoe weet je nou welke variant je hebt? Kunnen ze dat ook testen?

Als je BHK hebt (of het voorstadium hiervan) dan weet je iig met welke je (hoogstwaarschijnlijk) bent besmet.
Helaas kan het jaren duren voordat het tot uiting komt, dus vaak weet je niet van welke partner je het heb gekregen en hoevaak je het zelf hebt doorgegeven.

Ik weet niet of ze zo blank kunnen testen of je (ooit) besmet bent geweest met het HPV virus en evt met welke.

CalipsoLover

Berichten: 5554
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 18:12

Ik denk dat ze wel kunnen kijken naar welke varianten het zijn. Nu staat dat er natuurlijk niet bij. Maar of je seks met condoom/zonder of gewoon geen seks mag hebben is echt nog nooit gecommuniceerd, zowel van de huisarts uit als van de gyne. Ik denk ook niet dat ze dat ooit zouden doen?

Mars

Berichten: 33257
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 18:15

veerledec schreef:
HPV = seksueel overdraagbaar, dus een SOA.


Klopt dus ik zou alleen al daarom je partner op de hoogte stellen temeer omdat je ook nog bloedingen hebt.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 18:15

Waarschijnlijk geven ze dat advies doorgaan ook niet aangezien mannen het zonder klachten doorgeven en daarmee is het risico van vrouw naar man niet in verhouding dan in omgekeerde richting.

CalipsoLover

Berichten: 5554
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 18:24

Mars schreef:
veerledec schreef:
HPV = seksueel overdraagbaar, dus een SOA.


Klopt dus ik zou alleen al daarom je partner op de hoogte stellen temeer omdat je ook nog bloedingen hebt.

Ik ben net overgestapt op de mini-pil, sindsdien ook wel onregelmatige cyclus dus kan ook daarvan komen, maar voor de zekerheid morgen toch een keer bellen dan.

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 20:13

Sizzle schreef:
Waarschijnlijk geven ze dat advies doorgaan ook niet aangezien mannen het zonder klachten doorgeven en daarmee is het risico van vrouw naar man niet in verhouding dan in omgekeerde richting.

Jongens krijgen ook de vaccinatie aangeboden vanwege de risico's.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 20:47

Dat is pas vanaf dit jaar toch?

Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 21:10

Bij mij is niets gevonden gelukkig.
Wel gewoon eerlijk geweest naar mijn man toe dat ik een uitstrijkje heb gedaan. Hij vond het alleen maar heel verstandig. Ik zou ook niet weten waarom je zoiets zou verzwijgen.

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 23:00

Sizzle schreef:
Dat is pas vanaf dit jaar toch?

Weet ik niet precies, ik bedoelde er verder ook alleen maar mee dat er wellicht voor mannen ook risico's zijn.