Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 20:58

Ik hoop het wel. Pap 1 met hpv is natuurlijk iets anders dan pap 1 zonder hpv. Ik denk dat ze veel nieuwe gevallen ondervangen door het na 6 maanden weer na te kijken ipv na 5 jaar pas weer.

Tanya
Berichten: 10083
Geregistreerd: 28-12-01

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 21:10

http://www.rivm.nl/Onderwerpen/B/Bevolk ... itstrijkje

2. Wel HPV, geen afwijkende cellen
Er zijn geen afwijkende cellen gevonden. Dat betekent dat er geen aanwijzingen zijn voor baarmoederhalskanker of een voorstadium daarvan. Er is wel HPV gevonden. Meestal ruimt het lichaam dit virus binnen 2 jaar zelf weer op. Als dit niet gebeurt dan kunnen de cellen in uw baarmoederhals veranderen. Daarom is het belangrijk dat u over 6 maanden nog een keer een uitstrijkje laat maken ter controle. Er wordt dan gekeken of de cellen in uw baarmoederhals nog steeds gezond zijn.

hagelslag
Berichten: 9068
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 00:49

Jullie smijten met termen rond wat ik dus echt niet ken _O-

Maar ik ga woensdag bij de arts navragen

Tanya
Berichten: 10083
Geregistreerd: 28-12-01

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 01:57

Welke termen ken je niet? Wil het best uitleggen, maar met Google kom je ook een heel eind

hagelslag
Berichten: 9068
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 13:33

Pap 1 etc.
Nou, ik wil graag even morgen afwachten voor ik me helemaal in het thema uitstort

Tanya
Berichten: 10083
Geregistreerd: 28-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 19:48


fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 20:21

Ik ben afgelopen week geweest, nu weer wachten op de uitslag. Altijd toch weer spannend.

hagelslag
Berichten: 9068
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 20:28


Tanya
Berichten: 10083
Geregistreerd: 28-12-01

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 20:49

Als je afwijkende cellen hebt (stond er in de brief een pap waarde?) dan kun je er van uit gaan dat je HPV hebt. Dat virus is namelijk nodig om de afwijkende cellen te maken :)

hagelslag
Berichten: 9068
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 09:41

Geen pap waardes niks....

hagelslag
Berichten: 9068
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 18:46

Oke, ik heb geen indicatie hoe erg het nu is.
Alleen dat ik mij geen zorgen moest maken, zoveel verkeerde cellen waren het nog niet.

Vrijdag een afspraak staan bij de huisarts ivm rug/heuppijn wat niet weg gaat(meer dan 8 weken nu) en dan wil ik hem ook eens vragen wat hij ervan vind

Tanya
Berichten: 10083
Geregistreerd: 28-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 19:16

Als het ernstig zou zijn geweest was je gelijk bij de gynaecoloog langs geweest voor verder onderzoek. Een gok van mijn kant, en pin me er niet op vast, is dat het een pap 2 is geweest. Dat is wel een reden om over een half jaar nog eens te kijken, maar niet om nu wat te doen.
Maar vraag het eens aan je huisarts, dan weet je het zeker :)

hagelslag
Berichten: 9068
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 21:30

Daar ga ik dus ook van uit.
Ach meer als afwachten kan ik toch niet

vuurvlinder
Berichten: 66
Geregistreerd: 08-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 13:05

Hallo,ik lees hier dat iemand schrijft dat je het hpv virus moet hebben en dat er dan naar onrustige cellen wordt gekeken,dat het hpv virus nodig is om afwijkende cellen te maken.Ik heb in april een uitstrijkje laten maken met de uitslag,geen hpv virus maar wel pap 3 a.
Ik moest na een half jaar weer een uitstrijkje laten maken en ze testen ook weer op hpv,en dat is nu 3 weken geleden en wacht op de uitslag.

ik zit al een dik half jaar in de stress,loop ook al een dik half jaar bij de longarts met een vergrote plek in mijn long (plek is van een longabces/staffylokokken bacterie van 4 en half jaar geleden)Eerst werd er gezegd het kan aderverkalking of litteken weefsel zijn,maar later werd er gezegd het kan ook longkanker zijn (heb het van het begin af aan al gedacht) maar er komt steeds niets uit de onderzoeken maar ze weten niet waardoor de plek vergroot is en moet weer over 3 maanden een ct scan laten maken.Longarts denkt nu dus geen longkanker,maar kan het niet helemaal uit mijn hoofd zetten.

Ik heb hier zo'n stress door,en zit er af en toe helemaal door heen.
En het onbegrip van de mensen om je heen,als je overstuur bent dat ze er dan grapjes over maken.(Wachten op een uitslag van longpunctie,petscan enz.weken gaan er er voorbij.)
Ach dood ga je toch,heb je nog gejankt van de week? zijn vrouwen die geen uitstrijkje laten maken).Ik wil ze wel eens weer zien als ze in dezelfde situatie zouden zitten als waarin ik nu zit.

Anoniem

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 13:46

Met dat soort mensen zou ik snel klaar zijn.. sterkte, rot die onzekerheid..

Christiene
Berichten: 7729
Geregistreerd: 18-11-04

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 14:17

Dat soort mensen zijn echt niet altijd de vrouwen die geen uitstrijkje laten maken. (Toevallig bij jou wel,) ik vind dat soort grappen echt niet kunnen. Mag hopen dat dat geen vrienden zijn die zo grof in de trend van grappig reageren.

Ik hoop dat je snel duidelijkheid krijgt. Kan die CT scan niet sneller gemaakt worden, scheelt een hoop stress.

Tanya
Berichten: 10083
Geregistreerd: 28-12-01

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 15:01

Vuurvlinder, wat heftig.
Op de site van het RIVM staat:

Als er geen HPV gevonden is, betekent het dat u geen verhoogd risico heeft op baarmoederhalskanker.

Uitslag geen HPV
De uitslag geeft geen volledige zekerheid dat u geen voorstadium of baarmoederhalskanker heeft. De kans dat u bij de volgende ronde baarmoederhalskanker heeft is erg klein

vuurvlinder
Berichten: 66
Geregistreerd: 08-03-04

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 00:03

Nee,ct scan kan niet eerder,is voor de zekerheid om te kijken of de plek niet weer groter wordt.
Tanya,
Geen hpv gevonden betekend geen verhoogd risico op baarmoederhalskanker maar waarom heb ik wel pap3 a,afwijkende cellen? Vind het heel vreemd dat ik wel pap 3 a heb en geen hpv,huisarts zei ook dat het afwijkende cellen zijn en dat je lichaam het dus zelf kan opruimen.

Tanya
Berichten: 10083
Geregistreerd: 28-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 09:16

vuurvlinder schreef:
Nee,ct scan kan niet eerder,is voor de zekerheid om te kijken of de plek niet weer groter wordt.
Tanya,
Geen hpv gevonden betekend geen verhoogd risico op baarmoederhalskanker maar waarom heb ik wel pap3 a,afwijkende cellen? Vind het heel vreemd dat ik wel pap 3 a heb en geen hpv,huisarts zei ook dat het afwijkende cellen zijn en dat je lichaam het dus zelf kan opruimen.

Jij zal vast de uitzondering op de regel zijn :-)

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 12:12

Ik word in april 30 en zie hier nu al tegen op -O-
Voel me bij mijn huisarts ook helemaal niet op mijn gemak eigenlijk. Dus misschien toch voor die tijd vast op zoek naar een andere huisarts :o
Ga ook verhuizen rond die tijd, dus moet toch een andere huisarts zoeken. (Goh, hoe doe je zoiets eigenlijk?)
Wel misschien even daarvoor kennis maken, anders is het ook wel een beetje een vreemde kennismaking lijkt me :') Hoi ik ben ..., en dit is ... _O-

Wat een rotsituatie, ik zou mezelf ook helemaal gek maken :(

Janneke2

Berichten: 22782
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 13:20

Hoi Goldie,
gewoon een praktijk in je nieuwe woonplaats opbellen. (Al dan niet na even zoeken met vriend googel.)
Doorgaans vinden artsen het prettig om een kennismakingsgesprek te hebben.
Dat uitstrijkje wordt doorgaans door een van de assistentes gedaan. Als alles goed gaat is het 5 minuten 'werk' en pijnloos.
En ja, in sommige opzichten ben je naakt en "open met je hele hebben en houden". Wat dat betreft heeft het zin dat je de mensen in die praktijk prettig en professioneel vindt.

hagelslag
Berichten: 9068
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 13:54

Goldie, ik heb nu al vaker een uitstrijkje laten doen. Ga elke keer met tegenzin heen.
Maar het is absoluut niet zo erg als dat je voortijd denkt.
Oke fijn is iets anders maar het moet nu eenmaal even...

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 22:59

Ik heb de brief ook binnen geen HPV, toch weer een opluchting en ik zou nu 10 jaar geen uitstrijkje hoeven? Dat is wel lang voor mijn gevoel. Maar prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 10:18

Goldie, er is tegenwoordig ook een zelfafnametest die je kan aanvragen. Dat is dus ook een optie. Die werkt overigens prima, want bij mij vonden ze HPV. Moet ik alsnog voor een uitstrijkje. Ondertussen 3 maand verder en moet de HA nog steeds bellen :o

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 10:29

:= dat is waardeloos.. kan me heel goed voorstellen dat je nog niet hebt gebeld...
Bedankt voor de tip, dat wist ik niet :)