Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 21:38

Oh, mooi dat je zelf mag kiezen. Dank allebei!

marjo1996
Berichten: 828
Geregistreerd: 06-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 10:11

Hier vorig jaar na aanhoudende klachten doorverwezen naar gynaecoloog. Had een soort verdikking bij mijn baarmoederhals. Dit is met lissectie weggehaald. Vond de behandeling erg spannend (trilde zo erg dat de assistente mijn been moest vasthouden :') ). Maar achteraf viel het mij heel erg mee. Prikjes waren gevoelig, maar that's it.

Uiteindelijk bleek het CIN 2 te zijn (uitstrijkje van pap2 en hpv negatief), dus blij dat ik gegaan ben.

In mei op controle en pap1 *\o/* nu over een jaar weer terug komen.

Succes allemaal die nog moeten of op een uitslag wachten. Het is even vervelend, maar echt gaan!!!

Edit: ik ben pas 24, dus ook als je nog lang geen bevolkingsonderzoek krijgt, bij klachten altijd naar de huisarts gaan :)

genja
Berichten: 3946
Geregistreerd: 12-12-07

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 14:49

Voor degene die de thuistest willen doen . Neem wel in je overweging mee dat de thuistest alleen controleert op het hpv virus . Is dit positief wat bij best veel mensen is dan moet je als nog naar huisarts voor een uitstrijkje.

carika
Berichten: 1597
Geregistreerd: 02-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 16:31

genja schreef:
Voor degene die de thuistest willen doen . Neem wel in je overweging mee dat de thuistest alleen controleert op het hpv virus . Is dit positief wat bij best veel mensen is dan moet je als nog naar huisarts voor een uitstrijkje.



Ik heb laatst via de huisarts de test gedaan. In de brief staat ook alleen de uitslag van de HPV test niks over pap. Is dat altijd zo?

Urbanus

Berichten: 44959
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 16:39

carika schreef:
genja schreef:
Voor degene die de thuistest willen doen . Neem wel in je overweging mee dat de thuistest alleen controleert op het hpv virus . Is dit positief wat bij best veel mensen is dan moet je als nog naar huisarts voor een uitstrijkje.



Ik heb laatst via de huisarts de test gedaan. In de brief staat ook alleen de uitslag van de HPV test niks over pap. Is dat altijd zo?


Ja. Als je geen hpv hebt is je uitslag goed, kun je ervan uitgaan dat je pap1 hebt dus gewoon goed.

Heb je wel hpv dan moet je alsnog naar de huisarts om je pap vast te laten stellen.

carika
Berichten: 1597
Geregistreerd: 02-04-10

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 17:16

Oké. Ik heb het via de huisarts laten doen en had verwacht dat er dan pap1 zou staan maar er stond nergens iets in de brief over pap. Kun je ook pap3 of iets hebben en geen HPV?

carika
Berichten: 1597
Geregistreerd: 02-04-10

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 17:19

Op thuisarts lees ik het volgende, hieruit maak ik op dat ze niet verder kijken als je HPV negatief bent.

-Heeft u geen HPV? Dan heeft u vrijwel geen kans op baarmoederhalskanker.
-Heeft u HPV? Dan wordt hetzelfde uitstrijkje ook onderzocht op afwijkende cellen.

Urbanus

Berichten: 44959
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 17:23

carika schreef:
Oké. Ik heb het via de huisarts laten doen en had verwacht dat er dan pap1 zou staan maar er stond nergens iets in de brief over pap. Kun je ook pap3 of iets hebben en geen HPV?


Ik las verkeerd, sorry. Je kunt er vanuit gaan dat je pap1 hebt. Top!

genja
Berichten: 3946
Geregistreerd: 12-12-07

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 17:31

Klopt ze kijken tegenwoordig eerst of het hpv virus aanwezig is. Is het hpv virus niet aanwezig onderzoeken ze het uitstrijkje niet verder . Is het wel aanwezig dan kijken ze verder.
Bij de thuistest kunnen ze dus alleen kijken of het virus aanwezig is. Nadeel is hiervan dan dat je eerst op uitslag thuistest wacht en dan nog weer op uitslag uitstrijkje bij de huisarts

Sizzle

Berichten: 35730
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 09:37

Ik weet niet precies wat huisartsen in NL doen, maar als ik een uitstrijkje laat maken dan kijken ze ook zelf gelijk naar wat cellen onder de microscoop en maken ook een kleuring voor schimmel/bacterie infecties. Het is dus veel meer een algemene bevestiging dat alles er goed uitziet, niet enkel gericht op hpv. Indien gewenst nemen ze gelijk je bloeddruk mee en/of een borstonderzoek.
Doet me eraan denken dat ik bijna weer moet.

Tanya
Berichten: 10084
Geregistreerd: 28-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 11:00

Sizzle schreef:
Ik weet niet precies wat huisartsen in NL doen, maar als ik een uitstrijkje laat maken dan kijken ze ook zelf gelijk naar wat cellen onder de microscoop en maken ook een kleuring voor schimmel/bacterie infecties. Het is dus veel meer een algemene bevestiging dat alles er goed uitziet, niet enkel gericht op hpv. Indien gewenst nemen ze gelijk je bloeddruk mee en/of een borstonderzoek.
Doet me eraan denken dat ik bijna weer moet.

Nee, het BVO gaat buiten de huisartsen om, wij nemen alleen maar het uitstrijkje af. Vrijwel geen enkele Nederlandse huisarts heeft nog een microscoop staan.

genja
Berichten: 3946
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 11:02

Sizzle schreef:
Ik weet niet precies wat huisartsen in NL doen, maar als ik een uitstrijkje laat maken dan kijken ze ook zelf gelijk naar wat cellen onder de microscoop en maken ook een kleuring voor schimmel/bacterie infecties. Het is dus veel meer een algemene bevestiging dat alles er goed uitziet, niet enkel gericht op hpv. Indien gewenst nemen ze gelijk je bloeddruk mee en/of een borstonderzoek.
Doet me eraan denken dat ik bijna weer moet.



Dat gebeurt in Nederland niet. Bij de meeste praktijken maakt de assistente het uitstrijkje buisje gaat met formulier in envelop en verder gebeurt er Niks.
Bij de gynaecoloog kijken ze inderdaad wel meteen of het er goed uitziet

Sizzle

Berichten: 35730
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 11:20

Dan zou ik inderdaad ook eerder voor een zelf test gaan als je er verder geen voordeel mee doet.

MISTRAL94

Berichten: 14257
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 12:10

genja schreef:
Sizzle schreef:
Ik weet niet precies wat huisartsen in NL doen, maar als ik een uitstrijkje laat maken dan kijken ze ook zelf gelijk naar wat cellen onder de microscoop en maken ook een kleuring voor schimmel/bacterie infecties. Het is dus veel meer een algemene bevestiging dat alles er goed uitziet, niet enkel gericht op hpv. Indien gewenst nemen ze gelijk je bloeddruk mee en/of een borstonderzoek.
Doet me eraan denken dat ik bijna weer moet.



Dat gebeurt in Nederland niet. Bij de meeste praktijken maakt de assistente het uitstrijkje buisje gaat met formulier in envelop en verder gebeurt er Niks.
Bij de gynaecoloog kijken ze inderdaad wel meteen of het er goed uitziet



Dat doen assistentes ook, lijkt mij? Ik kijk tenminste wel of ik zo op het oog gekke dingen tegen kom. Zo nodig haal ik de huisarts erbij.

Dreamy

Berichten: 24072
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 20:31

N.a.v. de lisexcisie hoef ik over een half jaar pas weer met controle :D besef me alleen net dat ik geen afspraak heb gemaakt, gaat dat dan weer via de huisarts? :') Zal morgen anders wel even bellen, maar als iemand het weet :P

marjo1996
Berichten: 828
Geregistreerd: 06-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 20:42

Dreamy schreef:
N.a.v. de lisexcisie hoef ik over een half jaar pas weer met controle :D besef me alleen net dat ik geen afspraak heb gemaakt, gaat dat dan weer via de huisarts? :') Zal morgen anders wel even bellen, maar als iemand het weet :P


Bij mij was de eerste controle bij de gyn. Volgende keer mag ik naar de huisarts omdat alles in orde was. Stuk goedkoper ook :Y)

Rennie89
Berichten: 37296
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 21:15

Ik heb de 24e weer controle, hopelijk gaat het gewoon door ondanks de Corona

hagelslag
Berichten: 9200
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 22:22

Ik heb vandaag weer een uitstrijkje gehad.
Indien deze net als de vorige pap1 is hoef ik niet meer elk half jaar op controle.

Het was wel een beetje gek, de droogklootarts is met pensioen dus nu was er een vrouwelijke arts. Opzich ook geen problemen mee.
Maar ik mis toch wel de droogklotenhumor :Y)
Dat maakt het ongemakkelijke net wat gemakkelijker....ohh en tevens zijn m'n Borsten afgetast. Ik kreeg als opmerking, oh mooi zacht :Y) oftewel geen rare dingen

genja
Berichten: 3946
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 22:50

Dreamy schreef:
N.a.v. de lisexcisie hoef ik over een half jaar pas weer met controle :D besef me alleen net dat ik geen afspraak heb gemaakt, gaat dat dan weer via de huisarts? :') Zal morgen anders wel even bellen, maar als iemand het weet :P



Bij mij was dat gewoon weer in het ziekenhuis en krijg je automatisch paar weken van te voren een afspraak . Ik mag as woensdag weer .

mvdbijl

Berichten: 3683
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 19:30

Ik lees zojuist dit topic en zou mensen toch willen adviseren, doe de test bij je huisarts.

Ik heb 2 jaar terug de zelftest gedaan, alles prima. 2 jaar later na veel klachten uiteindelijk na aandringen bij een gyn gekomen, alle fout boel..

Naast de test die ze afnemen kunnen ze ook andere afwijkingen of verdenkingen zien die niet altijd op de zelftest pakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 21:13

mvdbijl schreef:
Ik lees zojuist dit topic en zou mensen toch willen adviseren, doe de test bij je huisarts.

Ik heb 2 jaar terug de zelftest gedaan, alles prima. 2 jaar later na veel klachten uiteindelijk na aandringen bij een gyn gekomen, alle fout boel..

Naast de test die ze afnemen kunnen ze ook andere afwijkingen of verdenkingen zien die niet altijd op de zelftest pakken.

Heftig! Goed dat je dit aankaart.

Hoe gaat het nu met jou?

mvdbijl

Berichten: 3683
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 21:32

Ik ben uiteindelijk van ons regio ziekenhuis waar ze pap 4 ontdekte naar Leiden verwezen. Daar eenmaal ging alles vrij snel, ik bleek al in een stadium waarin het niet meer mogelijk was mijn baarmoeder te sparen.

Een operatie werd gepland en die was heftig. Na enkele weken herstellen hebben we nog een ivf traject gestart waardoor we enkele embryo's hebben kunnen laten bewaren. Daarna starte bestralingen, in de lymfe klieren die ze ook weghalen uit je bekken ivm uitzaaiingen werd niks gevonden dus gelukkig bleef chemo mij bespaard. Het is nu bijna een jaar geleden, het gaat goed, nu elke 3 maanden nog op controle en als ik de eerste 2 jaar goed door kom is de kans groot dat ik er zo ,,goed" mee weg kom.

hagelslag
Berichten: 9200
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 22:07

Ohw wauw dat is absoluut niet fijn zeg

Urbanus

Berichten: 44959
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 22:09

Wat een nachtmerrie, goed dat je dit verhaal doet!

Dreamy

Berichten: 24072
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 22:16

Goed dat je dit verhaal doet!