[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
deksel

Berichten: 3782
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 23:36

Marocje schreef:
Goedaardig neem ik aan? Maar wel schrikken!

Oh haha ja. Dat bedoel ik inderdaad uiteraard! Wat erg hahaha :+.

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 11:52

Vooropgesteld, de huisarts is al gebeld/ingeschakeld, mag vanmiddag terugbellen. Aangezien ik het op internet niet echt kan vinden.

Ik ben inmiddels zo'n 13 jaar aan de prikpil, wat me heel goed bevalt, totaal geen last van. De eerste twee maanden heb ik bloedingen gehad en daarna nooit weer... Tot gisteren... Het is minimaal, maar het is er wel. Ik vind het vreemd, aangezien ik het al 13 jaar niet heb gehad... Alles wat ik op internet lees is dat het altijd onregelmatig kan zijn, maar 13 jaar niet en dan wel is wat bijzonder... Wie kan mij geruststellen?

Sourire
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 13:05

Janine1990 schreef:
Vooropgesteld, de huisarts is al gebeld/ingeschakeld, mag vanmiddag terugbellen. Aangezien ik het op internet niet echt kan vinden.

Ik ben inmiddels zo'n 13 jaar aan de prikpil, wat me heel goed bevalt, totaal geen last van. De eerste twee maanden heb ik bloedingen gehad en daarna nooit weer... Tot gisteren... Het is minimaal, maar het is er wel. Ik vind het vreemd, aangezien ik het al 13 jaar niet heb gehad... Alles wat ik op internet lees is dat het altijd onregelmatig kan zijn, maar 13 jaar niet en dan wel is wat bijzonder... Wie kan mij geruststellen?


Ik kreeg na 11 jaar de pil slikken ook ineens last van doorbraakbloedingen (spotting). Sinds ik gestopt ben geen last meer. Heet pilatrofie, de boel wordt dun en kwetsbaar door langdurig gebruik van hormonen. Wellicht bij de prikpil ook mogelijk? Wel altijd goed om even een uitstrijkje te laten doen. Bij mij ook eerst gedaan voordat deze "diagnose" werd gesteld.

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 13:20

Sourire schreef:
Janine1990 schreef:
Vooropgesteld, de huisarts is al gebeld/ingeschakeld, mag vanmiddag terugbellen. Aangezien ik het op internet niet echt kan vinden.

Ik ben inmiddels zo'n 13 jaar aan de prikpil, wat me heel goed bevalt, totaal geen last van. De eerste twee maanden heb ik bloedingen gehad en daarna nooit weer... Tot gisteren... Het is minimaal, maar het is er wel. Ik vind het vreemd, aangezien ik het al 13 jaar niet heb gehad... Alles wat ik op internet lees is dat het altijd onregelmatig kan zijn, maar 13 jaar niet en dan wel is wat bijzonder... Wie kan mij geruststellen?


Ik kreeg na 11 jaar de pil slikken ook ineens last van doorbraakbloedingen (spotting). Sinds ik gestopt ben geen last meer. Heet pilatrofie, de boel wordt dun en kwetsbaar door langdurig gebruik van hormonen. Wellicht bij de prikpil ook mogelijk? Wel altijd goed om even een uitstrijkje te laten doen. Bij mij ook eerst gedaan voordat deze "diagnose" werd gesteld.


Bedankt voor je heldere uitleg! Dit vind ik plausibel. Huisarts heeft inmiddels ook gereageerd en vindt dat ik op basis van dit niet hoef langs te komen omdat het zo kortdurend is nog maar.

Ga wel even een zelftest voor hpv opvragen, als die niet oke is dan moet ik wel voor een uitstrijkje. Om persoonlijke redenen heb ik dat tot dusver nog steeds uitgesteld.

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 19:36

RedRoses schreef:
Hoi, vraagje.
Ik slik de pil en nam vrijdag mijn laatste, en zou dan vandaag gaan menstrueren. Nu is het eigenlijk niet heel handig de rest van de week. Ik begreep dat je de stopweek mag inkorten. Stel dat ik morgen weer gewoon een nieuwe strip begin, zet de menstruatie dan wel het aantal dagen door of stopt het dan morgen (als het vanavond begint?). Ik slik inmiddels al een aantal jaar maar nog nooit dit geprobeerd haha. Alvast bedankt!


RedRoses, eenmaal gestart zet je menstruatie meestal wel door. Het kan wel zijn dat die net wat minder hevig is of een dagje eerder stopt als je je stopweek inkort.
Maar als je in de toekomst nog eens momenten hebt dat je liever niet ongesteld bent neem je de pil beter gewoon door, dat is handiger :)

RedRoses

Berichten: 503
Geregistreerd: 21-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 21:51

Eline91 schreef:
RedRoses schreef:
Hoi, vraagje.
Ik slik de pil en nam vrijdag mijn laatste, en zou dan vandaag gaan menstrueren. Nu is het eigenlijk niet heel handig de rest van de week. Ik begreep dat je de stopweek mag inkorten. Stel dat ik morgen weer gewoon een nieuwe strip begin, zet de menstruatie dan wel het aantal dagen door of stopt het dan morgen (als het vanavond begint?). Ik slik inmiddels al een aantal jaar maar nog nooit dit geprobeerd haha. Alvast bedankt!


RedRoses, eenmaal gestart zet je menstruatie meestal wel door. Het kan wel zijn dat die net wat minder hevig is of een dagje eerder stopt als je je stopweek inkort.
Maar als je in de toekomst nog eens momenten hebt dat je liever niet ongesteld bent neem je de pil beter gewoon door, dat is handiger :)


Dankjewel! :) Ik doe het normaal ook niet. Nu durf ik niet zo goed meer dan 2 strips achter elkaar te slikken, ik hoor veel verhalen over doorbraakbloedingen, en dan heb ik liever toch enigszins ‘grip’ erop haha. Ik ben toch vanmorgen maar begonnen met een nieuwe strip, dus ik ben benieuwd hoelang het doorzet.

xLoki

Berichten: 3488
Geregistreerd: 16-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 11:02

Hoi, ik kom hier ook even met een vraag... Heb de HA (assistente) al gebeld en die dacht dat het niks speciaals was, maar ik ben toch benieuwd of er meer mensen zijn met de ervaring.

Ik heb gisteren een mirena spiraal laten plaatsen (au!!!) na 12 jaar de pil te hebben gebruikt. Ik liet hem plaatsen op de 2e dag van mijn menstruatie. Vanaf dat ie erin zit ben ik amper nog aan het menstrueren... Echt maar een paar drupjes, terwijl ik er normaal op dag 3 nog vol in zit. Voel me verder prima. Andere mensen ook deze ervaring?

Janinevv

Berichten: 13237
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 11:34

Kan ik iemand vragen stellen over de pil juist innemen en andere vragen erover

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 11:57

xLoki schreef:
Hoi, ik kom hier ook even met een vraag... Heb de HA (assistente) al gebeld en die dacht dat het niks speciaals was, maar ik ben toch benieuwd of er meer mensen zijn met de ervaring.

Ik heb gisteren een mirena spiraal laten plaatsen (au!!!) na 12 jaar de pil te hebben gebruikt. Ik liet hem plaatsen op de 2e dag van mijn menstruatie. Vanaf dat ie erin zit ben ik amper nog aan het menstrueren... Echt maar een paar drupjes, terwijl ik er normaal op dag 3 nog vol in zit. Voel me verder prima. Andere mensen ook deze ervaring?


Zelf heb ik mijn Mirena midden in een strip laten steken en had al nagenoeg geen bloedingen meer, dus zeker weten doe ik het ook niet. Maar denk dat je je menstruatie eerder moet vergelijken met wanneer je start met de pil. Je onderbreekt de hormonale drop en bijgvolg ook het uitdrijven van het opgebouwde BMslijmvlies...

@Janinevv: vraag maar

welmoed__

Berichten: 6559
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 16:50

Freekieee schreef:
Iemand hier die ervaring heeft met de pleister versie ? Ik wil geen spiraal. Maar zit wel overna te denken om iets anders te nemen. Ik slik nu de pil. Voordeel daar van is dat ik echt niet ongesteld word en altijd door slik.

Hoe zit dit met de pleister of staafje? Heb je hierbij ook meer kans op een verhoogd libido? (Want nu met de pil is dit heel laag) word je alsnog ongesteld of wisselt dat per persoon?


Ik heb gezocht naar een topic als dit omdat ik problemen ervaar met mijn implanon en niet weet wat ik nu wil qua anti conceptie.

Ik heb 11 jaar de pil geslikt en wilde eens wat anders proberen. Ik heb toen voor een implanon gekozen.

Bij de pil was mijn libido echt zo goed als verdwenen, die heb ik nu met de implanon wel wat terug gekregen. Echter ben ik heel onregelmatig en vaak ongesteld nu. Ik ben dan zo een week ongesteld, week niet en dan een week later weer. Wel minder als een normale menstruatie maar kan zeker niet zonder inlegkruisje de deur uit.
Maar mijn HA zei dat het ook zo kon zijn dat ik helemaal niet meer ongesteld werd. Dit was in eerste instantie wel het geval, maar na een paar maand helaas zoals het nu is.
Voordeel vind ik wel echt dat je nergens aan hoeft te denken en dit en mijn lage libido is eigenlijk de reden dat ik niet meer aan de pil wil.
Spiraal is voor mij ook een no go, maar weet ook echt niet wat ik dan wil. Alleen condoom durf ik niet aan, veel te bang dat ik er door in de stress raak.

Marocje
Berichten: 5600
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 17:36

Ik heb dan een spiraaltje en bloed nog steeds vaak (zelfde wat jij zegt, kan niet zonder inlegkruisje de deur uit). Dus in dat opzicht hoeft het geen verbetering te zijn.

Libido is idd een grote reden dat ik geen pil meer wilde, maar ook geen spiraal met hormonen.

Condoom alleen kan prima. Heb ik 15 jaar lang alleen gebruikt tussen het bewust zwanger willen door: nooit mis gegaan. Alleen vorig jaar dan, was ie ineens zoek maar dat zie je wel. Dus MAP gehaald. (Geen aanrader, zo’n stoot hormonen)

Voordeel van alleen condoom vond ik dus letterlijk dat het zichtbaar is. Dan weet je gewoon dat het werkt.

welmoed__

Berichten: 6559
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 17:48

Maar als je jaren zonder condoom seks hebt gehad, dan is het niet aanlokkelijk om daar nu nog weer aan het beginnen, haha.

Sourire
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 18:04

Maar hoe weet je dan zo zeker dat ie niet heeft gelekt? Hoeft maar een klein gaatje in te zitten.. En een MAP werkt niet als je net je ovulatie hebt gehad. Ik vind het ook te risicovol. Zeker zonder relatie. Misschien een condoom combineren met voor het zingen de kerk uit, dat lijkt mij redelijk safe. Denk alleen niet dat het andere geslacht dat heel leuk vindt. :')

welmoed__

Berichten: 6559
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 18:08

Haha nee, dat hoef ik mijn vriend niet te vragen. _O-

Peelie

Berichten: 13415
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 18:48

Wie heeft er hier ervaring met een ovariumcyste?

deksel

Berichten: 3782
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 19:07

Peelie schreef:
Wie heeft er hier ervaring met een ovariumcyste?

Ik, soort van. Ik heb er nu een op m'n eierstok zitten. Maandag moet ik ervoor naar de gynaecoloog, dus dan weet ik er wat meer over.

Peelie

Berichten: 13415
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 19:45

deksel schreef:
Peelie schreef:
Wie heeft er hier ervaring met een ovariumcyste?

Ik, soort van. Ik heb er nu een op m'n eierstok zitten. Maandag moet ik ervoor naar de gynaecoloog, dus dan weet ik er wat meer over.

Ze hebben bij mij ook het vermoeden. Ze willen het weekend afwachten of mijn pijnklachten afnemen.

Mag ik vragen of en zo ja, wat voor klachten je hebt? Mag ook in PB.

Marocje
Berichten: 5600
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 19:56

Sourire schreef:
Maar hoe weet je dan zo zeker dat ie niet heeft gelekt? Hoeft maar een klein gaatje in te zitten.. En een MAP werkt niet als je net je ovulatie hebt gehad. Ik vind het ook te risicovol. Zeker zonder relatie. Misschien een condoom combineren met voor het zingen de kerk uit, dat lijkt mij redelijk safe. Denk alleen niet dat het andere geslacht dat heel leuk vindt. :')


Snap ik. Daarom heb ik nu dus een spiraaltje. Heb wisselende sekspartners dus ook een condoom, maar zou nu zéker niet zwanger willen worden. (Al ben ik duidelijk wat er dan gaat gebeuren, maar doe er alles aan om te voorkomen)

Maargoed, dat maakt het dus nog irritanter, dat bloedverlies -O-

deksel

Berichten: 3782
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 19:57

Ja hoor @Peelie!
Ik ben een week of 3 terug naar de huisarts gegaan. Omdat ik nogal onregelmatig ongesteld was, terwijl ik een spiraal heb. En daarnaast heb ik echt altijd onwijs veel buikpijn maar dat was al sinds mijn 1e ongestelheid dus daar heb ik niets achter gezocht. De laatste tijd was mijn libido ook echt superlaag, gewoon 0,0 zin en dat heb ik eigenlijk vrijwel nooit.
Dus toen naar laten kijken bij de HA want ik dacht die spiraal zit niet goed of zo. Toch maar een echo laten maken en toen bleek er een vrij grote cyste te zitten. De buikpijn is de laatste tijd echt niet te doen. Vandaag moest ik er zelfs door huilen en dat heb ik nooit, want ik heb een hele hoge pijngrens. Ik weet niet hoelang die cyste er al zit. Ga ik vragen maandag!

Peelie

Berichten: 13415
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 20:08

deksel schreef:
Ja hoor @Peelie!
Ik ben een week of 3 terug naar de huisarts gegaan. Omdat ik nogal onregelmatig ongesteld was, terwijl ik een spiraal heb. En daarnaast heb ik echt altijd onwijs veel buikpijn maar dat was al sinds mijn 1e ongestelheid dus daar heb ik niets achter gezocht. De laatste tijd was mijn libido ook echt superlaag, gewoon 0,0 zin en dat heb ik eigenlijk vrijwel nooit.
Dus toen naar laten kijken bij de HA want ik dacht die spiraal zit niet goed of zo. Toch maar een echo laten maken en toen bleek er een vrij grote cyste te zitten. De buikpijn is de laatste tijd echt niet te doen. Vandaag moest ik er zelfs door huilen en dat heb ik nooit, want ik heb een hele hoge pijngrens. Ik weet niet hoelang die cyste er al zit. Ga ik vragen maandag!

Oke. Herkenbaar wel....

Ik heb 1.5 week terug een doorbraak bloeding gehad. Dat heb ik echt nog nooit in mn leven mee gemaakt. En sinds dien heb ik ook buikpijn.

Ze gaan maandag bij mij ook nog een keer kijken als ik dan nog kramp heb. Het voelt ook als die typische kramp wanneer ik ovuleer. Alleen nu houdt die kramp aan.

In december heb ik nog een controle van mijn spiraal en eierstokken gehad, toen zag alles er goed uit.

UhNee
Berichten: 2393
Geregistreerd: 23-04-12

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 20:28

Hier ook ervaring met cyste(s). Inderdaad ook die mega kramp, op zijn ergst kon ik echt niks anders dan op de bank in foetushouding liggen en van die koude rillingen krijgen. Ik had wel altijd last op dezelfde plek. Als ik een ibuprofen nam was het gelukkig na een halfuur weer helemaal weg. Uiteindelijk bleek het bij mij pcos te zijn. De gyn zei dat de pijn daar niet bij hoorde, maar ik weet haast zeker dat het daarmee te maken heeft.

Peelie

Berichten: 13415
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 21:11

Ik heb verder helemaal geen tekenen van pcos. Iig niet de typische. Altijd regelmatige cyclus. Geen overmatig bloedverlies of extreme buikkramp (geen buikkramp eigenlijk).

Dus hmmm... pcos zou me verbazen.

Tienn
Berichten: 3557
Geregistreerd: 04-05-03

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 10:42

Ik twijfel er over om een staafje in mijn arm te laten plaatsen.
Iemand ervaringen mee ja of nee? :)

welmoed__

Berichten: 6559
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 11:31

Lees mijn ervaring even van een paar post terug. ;)

Mandarijn
Berichten: 9066
Geregistreerd: 10-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 16:34

Hoi allemaal,
Heeft er iemand hier ervaring met bijwerkingen bij pilgebruik die lang blijven hangen en ook erger worden ipv minder?
Ik heb nu sinds april een andere pil (na 3kwart jaar geen, de vorige was ik doorheen zwanger geworden (werd een miskraam) en toen vertrouwde ik het even niet meer) en sindsdien voel ik me alsof ik zwanger ben. Pijnlijke borsten, misselijk, moe tegen het uitgeputte aan, zo emotioneel als een pingpongbal.
De assistente van de huisarts zei van tevoren dat evt bijwerkingen met een paar weken minder zouden moeten worden, maar het wordt juist erger (vooral het stukje pijnlijke borsten en de moeheid. Heb ook het idee dat ze groter zijn geworden, m'n bh's voelen erg strak aan terwijl ze ervoor prima pasten).