[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 22:06

Het is gelukkig over :)

Montgri
Berichten: 655
Geregistreerd: 18-07-15

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 09:55

Ik zit echt in mega dilemma, nou ja ergens weet ik het wel, maar ik wil het eigenlijk gewoon niet.
Ik zat al jaren aan de pil, nou ja sinds mijn 15de en ik ben nu 22, bijna 23. Aan de pil omdat ik erg onregelmatig was. Echter voelde ik me niet tof, wilde eens zonder pil proberen, vooral omdat ik met de maand steeds meer buikpijn kreeg, had immers geen vriend dus als anticonceptie hoefde het niet want er gebeurde ook niets hahaha. Ik was ook een beetje klaar met 7 dagen menstruatie. Ik zit nu dus 6 maanden zonder pil. Maar ben aan het daten en het gaat allemaal wel wat meer richting serieus. (Nog geen seks, maar de basis wordt wel serieuzer).
Met pil ben ik de volle 7 dagen ongesteld, 9/10x veel buikpijn, kan de buikpijn wel overzien, maar comfortabel is echt anders.
Zonder pil ben ik 4 daagjes licht ongesteld, vrijwel geen buikpijn. Zonder pil voel ik me ook minder afgevlakt.
Mijn moeder dringt er nu op aan om weer aan de pil te beginnen, maar eerlijk gezegd wil ik dat niet. Ik voel me beter zonder.

Nu vroeg ik me af of de prikpil ook typische dingen heeft zoals bekent is met de normale pil (minder lust, sneller neerslachtig, heftigere menstruatie etc etc). Hormonen zijn natuurlijk gewoon hormonen...

Anoniem

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 10:33

Hormonen blijven hormonen, ja. Er zijn wel andere vormen zoals koperspiraal of condooms, wat vind je daar van?

Peelie

Berichten: 13417
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 10:59

Onder andere om die rede wil ik ook niet meer aan de hormonen. Zelfs van hele lichte hormonen wordt ik echt valk en depri zelfs.

Ik zou ook kijken naar een spiraal als ik jou was.

Condooms kan ook heel goed natuurlijk (en zou ik sowieso doen met een nieuwe liefde), maar ze heten niet voor niks kapotjes.

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 11:02

Pepperrr schreef:
Het is gelukkig over :)


Helaas toch niet, en het is erger dan gisteren. Mam zegt dat het wel een logische reactie is na 7 jaar geen menstruatie. Die zooi moet er toch een keer uit :+

Maar heb ook wel echt buikpijn... Verrekte irritant. Moet volgende week de prikpil weer, wat is handig om te doen?
Ik ben onwijs bang voor bloed (trauma) dus ben bang dat als ik er tijdelijk mee stop dat ik erg ga bloeden..

Montgri
Berichten: 655
Geregistreerd: 18-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 11:15

brokjes schreef:
Hormonen blijven hormonen, ja. Er zijn wel andere vormen zoals koperspiraal of condooms, wat vind je daar van?


Zonder condooms gebeurt er sowieso niets.

Maar de kans met de prikpil bestaat dus ook gewoon dat ik weer vol 7 dagen ongesteld wordt en weer meer buikpijn ga krijgen?

Peelie

Berichten: 13417
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 11:18

Montgri schreef:
brokjes schreef:
Hormonen blijven hormonen, ja. Er zijn wel andere vormen zoals koperspiraal of condooms, wat vind je daar van?


Zonder condooms gebeurt er sowieso niets.

Maar de kans met de prikpil bestaat dus ook gewoon dat ik weer vol 7 dagen ongesteld wordt en weer meer buikpijn ga krijgen?

Volgens mij gaat je menstruatie juist weg met de prikpil.

Maar als je eenmaal een injectie hebt gehad, dan ben je ook niet zomaar weer van die hormonen af. Dat is wel een ding. Althans. Voor mij wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 11:27

Kaatastrof schreef:
Jeetje wat rot voor je zeg, [naam] :knuffel: Daar herken ik mijzelf wel niet in. Ik ben qua mentale gezondheid ook (nog) niet gediagnosticeerd met iets. Ik ben wel bezig met in het circuit te geraken en hulp te zoeken stilletjes aan.

Ondanks die mogelijke 'bijwerking' (al denk ik eerder dat het gewoon toeval is), wil ik wel stoppen met de pil. Vooral qua libido merk ik een enorm verschil en dat heeft mijn vorige relaties dus kapot gemaakt (aka ik had bijna nooit zin). Ik ben dus aan het kijken naar alternatieven en tot nu toe lijkt de koperspiraal de beste optie. Maar je leest ook zo veel positiefs en negatiefs dat je eeuwig zou blijven twijfelen. Ik bloed namelijk al vrij heftig en ik hoorde dat na het inbrengen ervan vrouwen heftiger bloeden. Ik weet niet wat ik mij dan moet voorstellen qua bloedverlies := De ingreep ben ik niet zo bang van, is niet fijn maar als ik het goed versta is het zo gepiept. Ik zou dan meteen ook uitstrijkje en bloed laten nemen om ook o.a. op soa's te testen (ik ga niet graag naar de dokter dus als we dan toch bezig zijn :') ) Ik denk dat ik wel het liefst bij een gyneacologe zou gaan dan maar moet eens kijken welke me ligt, want comfort met de persoon vind ik, zeker voor zo'n zaken wel echt belangrijk.

Lief :* Ik kan je aanraden om eerst een periode te ontpillen voordat je kiest voor een specifieke soort anticonceptie. Als je lichaam het echt niet lekker doet zonder hormonen is het zonde als er al een koperspiraal in zit waar je een paar jaar aan vastzit.

Ik vind het altijd wel lastig, want ook ik merk dat hormonale anticonceptie echt niet heilig is. Maar sommige mensen met een baarmoeder hebben het helaas wel nodig om hun hormoonhuishouding te controleren.

Montgri schreef:
Ik zit echt in mega dilemma, nou ja ergens weet ik het wel, maar ik wil het eigenlijk gewoon niet.
Ik zat al jaren aan de pil, nou ja sinds mijn 15de en ik ben nu 22, bijna 23. Aan de pil omdat ik erg onregelmatig was. Echter voelde ik me niet tof, wilde eens zonder pil proberen, vooral omdat ik met de maand steeds meer buikpijn kreeg, had immers geen vriend dus als anticonceptie hoefde het niet want er gebeurde ook niets hahaha. Ik was ook een beetje klaar met 7 dagen menstruatie. Ik zit nu dus 6 maanden zonder pil. Maar ben aan het daten en het gaat allemaal wel wat meer richting serieus. (Nog geen seks, maar de basis wordt wel serieuzer).
Met pil ben ik de volle 7 dagen ongesteld, 9/10x veel buikpijn, kan de buikpijn wel overzien, maar comfortabel is echt anders.
Zonder pil ben ik 4 daagjes licht ongesteld, vrijwel geen buikpijn. Zonder pil voel ik me ook minder afgevlakt.
Mijn moeder dringt er nu op aan om weer aan de pil te beginnen, maar eerlijk gezegd wil ik dat niet. Ik voel me beter zonder.

Nu vroeg ik me af of de prikpil ook typische dingen heeft zoals bekent is met de normale pil (minder lust, sneller neerslachtig, heftigere menstruatie etc etc). Hormonen zijn natuurlijk gewoon hormonen...

Dat ligt er heel erg aan waar je op reageert. Hormonale anticonceptie bestaat simpel gezegd uit twee soorten hormonen, oestrogeen en progestrogeen. De prikpil en een anticonceptiestaafje hebben alleen progestrogeen, waardoor sommige (!) mensen er minder heftige klachten van hebben.

UhNee
Berichten: 2393
Geregistreerd: 23-04-12

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 11:44

Is er hier iemand die ervaring heeft van de overgang van een Mirena naar een Kyleena spiraa? Of de Kyleena in het algemeen?

Montgri
Berichten: 655
Geregistreerd: 18-07-15

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 11:57

Ik ga maar een afspraak maken met de huisarts aankomende week, even alles bespreken en voorleggen.
Een huisarts kan ook gewoon de prikpil zetten toch?

Thanks Emma trouwens, ik wist dat niet van oestrogeen en progestrogeen. Zo ver was ik nog niet in mijn thuis Google onderzoek :P

Josien_

Berichten: 9008
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 12:01

UhNee schreef:
Is er hier iemand die ervaring heeft van de overgang van een Mirena naar een Kyleena spiraa? Of de Kyleena in het algemeen?


Geen ervaring met de overgang, maar ik heb inmiddels bijna een jaar de Kyleena. Ben er erg blij mee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 08:16

Ik twijfel al een tijd over een koperspiraal en wil nu de stap wel gaan zetten. Alleen nog wat vragen; hoe regel ik dit? Ik lees dat sommige vrouwen naar een gynaecoloog/verloskundige gaan en sommige naar de huisarts. Wat is beter? Of wat deden jullie?
En hoe zit het met uitzakken en controles? Het lijkt me doodeng dat de spiraal verzakt en niet meer werkt. Hoe vaak moet je dit laten controleren? Is iemand van jullie dit overkomen?

Sem_
Berichten: 7764
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 08:22

Ik heb nu 4 jaar een koperspiraal (Flexi T 300). Bij de huisarts laten zetten. Die schrijft het recept voor. Gewoonlijk moet je ook testen op soa's en zwangerschap. Je kan een spiraal bij het ziekenhuis laten zetten, maar dat kost je meer geld. Ik heb de spiraal nooit hoeven laten controleren. Ik voel wel het touwtje als ik een beetje mijn best doe.

NoTwixLeft
Berichten: 595
Geregistreerd: 06-07-16

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 08:45

Ik heb me voor m'n spiraal gemeld bij de ha. Die heeft hem besteld, maar tijdens het willen plaatsen werd duidelijk dat dat niet zo makkelijk ging en dat ik naar de gynaecoloog moest. En bij de gynaecoloog was het zo gepiept.
Daar controleren ze direct of ie goed zit en dan mag je weg. Geen extra controle nodig.

smurffie

Berichten: 11127
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 20:27

Ik heb hem bij de verloskundige laten plaatsen nadat mijn eerste gezet door de huisarts was uitgezakt. Ging een stuk beter naar mijn idee.
Verloskundige hebben er vaak iets meer ervaring mee.
Als het geld je niet uit maakt zou ik naar de gynaecoloog gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 20:31

Ik heb de afspraak afgezegd, maar heb daar nu misschien weer spijt van.
Mijn grootste reden om van de pil af te stappen zijn de doorbraakbloedingen. Ik kan de pil ook niet meer doorslikken zonder doorbraakbloedingen en vaak komt het ook voordat de strip af is. Dus het voordeel van de pil is er voor mij wel een beetje af.
Ik had toen met de huisarts een koperspiraal afgesproken maar zag hier wel tegenop. Maar leek me toch goed, geen hormonen meer.
Toen kwam ik erachter dat ik ook last had van contactbloedingen en dacht, misschien is dat het, en niet de pil.
Uitstijkje gemaakt dus, was helemaal goed. Toen in overleg besloten om aan te kijken of ik nog bloedingen zou krijgen. Dat gebeurde niet, dus toen ik belde voor de uitslag van m'n uitstijkje, meteen de afspraak van de spiraal afgezegd. En een dag erna kreeg ik weer een doorbraakbloeding :(
Vind het nu zo lastig, zal ik hem nog laten zetten? Of misschien de Minipil bespreken?

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 20:45

Heb je ook verschillende soorten pillen gebruikt ?
Met andere samenstelling ?

Anoniem

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 21:11

Nee, ik zit 8 jaar aan mijn huidige pil.

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 21:28

Is het geen optie om een andere samenstelling te proberen ?

Lynnepinny

Berichten: 2706
Geregistreerd: 14-03-10

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 23:50

Ik ben er laatst eigenlijk pas achter gekomen dat m'n cyclus onregelmatig is. Ik had het nooit zo door, eigenlijk.. pas toen ik de app Clue installeerde merkte ik opeens dat het kan variƫren tussen 27 en 31 dagen := Geen idee hoe lang dat al zo is, had ik echt eerder moeten bijhouden. ook heb ik sinds maart ongeveer veel meer buikpijn de eerste twee dagen. Echt dat ik soms niet meer kan staan van de pijn. Een vriendin noemde toen endometriose, en ergens ben ik best bang dat dat zou kunnen.. zou een onregelmatige/pijnlijke menstruatie een reden zijn om zomaar naar de huisarts te gaan?

Sem_
Berichten: 7764
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 00:07

Vier dagen verschil is niet heel onregelmatig toch? Volgens mij is dat vrij normaal. Ik gebruik ook de app Clue en lees daarin dat 0 tot 7 dagen verschil normaal is voor vrouwen tussen de 36 en 41 jaar. Voor vrouwen van 18-25 is dat 0-9 dagen. Je zit dus gewoon goed! :)

Wel erg vervelend van de pijn natuurlijk. Bij mij persoonlijk is het de ene keer ook erger dan de andere, maar als je er erg veel last van hebt kun je altijd de huisarts raadplegen.

Peelie

Berichten: 13417
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 10:23

Lynnepinny schreef:
Ik ben er laatst eigenlijk pas achter gekomen dat m'n cyclus onregelmatig is. Ik had het nooit zo door, eigenlijk.. pas toen ik de app Clue installeerde merkte ik opeens dat het kan variƫren tussen 27 en 31 dagen := Geen idee hoe lang dat al zo is, had ik echt eerder moeten bijhouden. ook heb ik sinds maart ongeveer veel meer buikpijn de eerste twee dagen. Echt dat ik soms niet meer kan staan van de pijn. Een vriendin noemde toen endometriose, en ergens ben ik best bang dat dat zou kunnen.. zou een onregelmatige/pijnlijke menstruatie een reden zijn om zomaar naar de huisarts te gaan?

Dit wordt niet gezien als onregelmatig hoor :) als er regelmatig meer dan 7 dagen verschil is, dan wordt er pas gesproken over onregelmatig.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 14:09

Lynnepinny, als je sinds maart verandering hebt in je menstruatie (pijn/ritme of wat dan ook) is dat een prima reden om naar de huisarts te gaan.
Verandering in je lijf op een negatieve manier is voor mij altijd een reden.

Ik ben 14 september voor het laatst ongesteld geweest (stopweek pil) en daarna niet meer begonnen. Tot nu toch nog niets. Lijf rommelt wel maar niet ongesteld, ben benieuwd hoe lang het gaat duren na het stoppen, toch 25 jaar de pil geslikt elke keer 3 weken/stopweek.

Lynnepinny

Berichten: 2706
Geregistreerd: 14-03-10

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 09:25

Dankjullie voor de reacties! Ik had geen idee dat je zo kan schommelen met het aantal dagen. De pijn is wel een puntje van zorg bij mij, die houdt gewoon de hele eerste dag + nacht aan. In het begin zo erg dat ik alleen maar met een kruikje in bed kan liggen..

NoTwixLeft
Berichten: 595
Geregistreerd: 06-07-16

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 10:10

Maar geeft Clue dan geen tips, tricks, adviezen, weetjes ed? De app Flo doet dat wel. Elke cyclus krijg ik ook een overzichtje wat er (ab)normaal is aan m'n cyclus.
Ook heeft Flo een soort forum achtig iets ingebouwd, zodat je daar ook ervaringen van dames over de hele wereld kan lezen. En dat is echt heel breed.