[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Peelie

Berichten: 13417
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 00:35

Lous schreef:
Peelie schreef:
Geen idee of je eerst een half jaar moet stoppen. Ik zou ook niet weten waarom. Vraag het aan de huisarts :)

Ik heb net mn eerste mentruatie met koperspiraal er op zitten. Dit was echt wel heftig. Ik was gewaarschuwd natuurlijk. Maar jeetje :o


Komt goed, maar houd er rekening mee dat de eerste 3 maanden het ook nog heel onregelmatig kan zijn. Dat is normaal.

Ik weet het. Ik was nu ook ruim een week eerder als normaal.

Ik ben dus niet in "paniek" oid. Ik wist dat het ging komen. Het was alleen wel echt meer dan ik had verwacht. Haha. Maar nogsteeds niet niet te overzien hoor :)

Eloya

Berichten: 5192
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 01:40

Ik ben normaal erg regelmatig maar mijn vorige menstruatie bijna een week te vroeg en nu 5 dagen telaat. En dit keer veel hevigere buikpijn dan normaal. Lig echt krom van de pijn met momenten alsof het koliekpijn is..

Hebben jullie ook wel eens dat se pijn heftiger is als je later bent dan normaal?
Dag 2 is nu wel wat minder pijn dan dag 1. Normaal ga ik er relatief fluitend door heen..

amo500
Berichten: 619
Geregistreerd: 24-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 15:43

Hallo, ik kom hier even binnen vallen want ik ben echt ten einde raad..

1,5 jaar geleden was ik jarenlang trouwe gebruiker van de microgynon 30, totdat ik gigantische doorbraak bloedingen kreeg..

Uiteindelijk over gestapt op de Mirena spiraal.. Wat helemaal een ramp was.. Uiteindelijk na 8 maanden constante pijn en bloedingen gehad te hebben besloten om deze er weer uit te halen. En er een oestrogeen kuur achteraan te doen.

Naar een gynaecoloog geweest en daar kwam uit dat ik een dun baarmoeder slijmvlies had.
Advies: 3 maanden niks meer gebruiken en dan moeten de klachten over zijn en kan het slijmvlies weer dikker worden.

De klachten weer iets minder, maar ze waren er nog steeds.

Uiteindelijk in overleg met de huisarts toch weer begonnen met de microgynon 30, omdat het jarenlang goed is gegaan.
Dit ging weer helemaal mis.. Uiteindelijk een uitstrijkje en soa test gedaan. Was allemaal goed.

Overgestapt naar de microgynon 50, vanwege de hogere dosering oestrogeen, wat ervoor moet zorgen dat het baarmoederslijmvlies weer dikker moet worden.
Nu inmiddels weer een maand verder en het ging 1,5 week goed en nu weer constant bloedingen..

Heeft iemand een gouden tip? Of moet ik het nog 2 maanden aan zien? Ik ben echt ten einde raad en wil er gewoon vanaf zijn..

(ik slik ook tarwekiemolie tabletten ernaast)

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 16:06

Ik dacht juist dat hoe minder slijmvlies, hoe minder (heftige) bloedingen je zou hebben?

Lijkt me echt rot zeg! Misschien eens een pil proberen die anders is samengesteld? Zoely bijvoorbeeld, die zou beter zijn omdat 1 vd 2 hormonen die erin zit een is die je lichaam ook zelf aanmaakt.

amo500
Berichten: 619
Geregistreerd: 24-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 16:15

Schemerdier schreef:
Ik dacht juist dat hoe minder slijmvlies, hoe minder (heftige) bloedingen je zou hebben?

Lijkt me echt rot zeg! Misschien eens een pil proberen die anders is samengesteld? Zoely bijvoorbeeld, die zou beter zijn omdat 1 vd 2 hormonen die erin zit een is die je lichaam ook zelf aanmaakt.


Het zijn ook geen heftige bloedingen meer, maar het gaat constant een beetje door.. Meestal is het oud bloed.

De zoely pil ga ik naar informeren! Dankjewel

Venthe

Berichten: 3854
Geregistreerd: 23-03-08
Woonplaats: Groessen

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 15:26

Ha meiden,
ik kom ook weer even binnenvallen met een vraag.
Begin juni ben ik gestopt met de pil omdat ik mij daar niet meer prettig bij voelde (ik was ook heel erg benieuwd wat het met mijn libido zou doen). De pil heb ik vanaf mij 12e tot 27e gebruikt dus ruim 15 jaar.
Het duurde ruim 9 weken voordat ik voor het eerst ongesteld werd na mijn laatste pil (zeer lichte menstruatie van 4-5 dagen). Daarna zat er 6 weken tussen (normale menstruatie van 6-7 dagen). Nu inmiddels alweer 8 weken verder nog geen menstruatie... Na mijn laatste menstruatie heb ik 1x onveilige seks gehad. Ik heb al 2x een zwangerschapstest gedaan maar daaruit blijkt dat ik niet zwanger ben.
Het zit me niet lekker dat ik nog steeds niet ongesteld ben geworden. Hoe is jullie ervaring hiermee, normaal dat er nu toch weer zo'n lange periode tussen zit? Wanneer moet ik mij zorgen maken?
Ik ervaar verder geen klachten behalve dat mijn libido weer minder is (nadat ik net gestopt was ging deze wat omhoog maar nu merk ik toch weer minder zin te hebben).
Goed om te weten dat ik een stabiele relatie zit waarin ik heel erg gelukkig ben.

Peelie

Berichten: 13417
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 19:34

Het kan zijn dat je lijf nogsteeds aan het "ontpillen" is. Dat kan rustig een jaar duren.

Als het echt veel langer aanhoudt en je blijft onregelmatig, dan zou ik zeker contact opnemen met de HA. Mijn eerste gedachte is PCOS als je menstruatie niet na een jaar "normaal" is.

HHorseA
Berichten: 682
Geregistreerd: 04-03-17
Woonplaats: Belgie

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 22:44

niemand die serazette mini pil heeft of gehad heeft? Ik heb schrik dat de pil niet veilig genoeg is. Hb wel geen maandstonden meer.

Isabel

Berichten: 2269
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 09:17

amo500 schreef:
Hallo, ik kom hier even binnen vallen want ik ben echt ten einde raad..

1,5 jaar geleden was ik jarenlang trouwe gebruiker van de microgynon 30, totdat ik gigantische doorbraak bloedingen kreeg..

Uiteindelijk over gestapt op de Mirena spiraal.. Wat helemaal een ramp was.. Uiteindelijk na 8 maanden constante pijn en bloedingen gehad te hebben besloten om deze er weer uit te halen. En er een oestrogeen kuur achteraan te doen.

Naar een gynaecoloog geweest en daar kwam uit dat ik een dun baarmoeder slijmvlies had.
Advies: 3 maanden niks meer gebruiken en dan moeten de klachten over zijn en kan het slijmvlies weer dikker worden.

De klachten weer iets minder, maar ze waren er nog steeds.

Uiteindelijk in overleg met de huisarts toch weer begonnen met de microgynon 30, omdat het jarenlang goed is gegaan.
Dit ging weer helemaal mis.. Uiteindelijk een uitstrijkje en soa test gedaan. Was allemaal goed.

Overgestapt naar de microgynon 50, vanwege de hogere dosering oestrogeen, wat ervoor moet zorgen dat het baarmoederslijmvlies weer dikker moet worden.
Nu inmiddels weer een maand verder en het ging 1,5 week goed en nu weer constant bloedingen..

Heeft iemand een gouden tip? Of moet ik het nog 2 maanden aan zien? Ik ben echt ten einde raad en wil er gewoon vanaf zijn..

(ik slik ook tarwekiemolie tabletten ernaast)

Wat bij mij hielp was de microgynon 50 áltijd doorslikken. Na een paar maanden was ik overal vanaf.

Kimmie25501

Berichten: 7557
Geregistreerd: 19-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 10:16

Schemerdier schreef:
Ik dacht juist dat hoe minder slijmvlies, hoe minder (heftige) bloedingen je zou hebben?

Lijkt me echt rot zeg! Misschien eens een pil proberen die anders is samengesteld? Zoely bijvoorbeeld, die zou beter zijn omdat 1 vd 2 hormonen die erin zit een is die je lichaam ook zelf aanmaakt.


Zoely bestaat niet meer. Heel naar is dat.

Amo500, ben je ook nog een keer terug geweest naar de gynaecoloog nu je niet echt verbetering ziet?

amo500
Berichten: 619
Geregistreerd: 24-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 16:21

Citaat:
Wat bij mij hielp was de microgynon 50 áltijd doorslikken. Na een paar maanden was ik overal vanaf.


Bedankt voor de tip! Ik ga het proberen :)

amo500
Berichten: 619
Geregistreerd: 24-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 16:24

Citaat:
Zoely bestaat niet meer. Heel naar is dat.

Amo500, ben je ook nog een keer terug geweest naar de gynaecoloog nu je niet echt verbetering ziet?


Nee dat ga ik ook nog doen :)

Dalie
Berichten: 81
Geregistreerd: 08-08-17
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 01:43

-
Laatst bijgewerkt door Dalie op 08-09-23 23:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Peelie

Berichten: 13417
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 18:21

Als dat vaker gebeurd zou ik zeker contact opnemen met de huisarts. 5 weken is al ruim, normaal is 4 weken (28 dagen gem.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 21:28

Zijn er ook mensen overgestapt van de 'normale' pil (ethinylestradiol /levonorgestrel) naar de minipil omdat deze minder hormonen bevat? Ik las ook dat je bij de normale pil meer kans hebt op trombose ect. dit wordt bij de minipil allemaal niet benoemd, is deze dan niet gezonder om te gaan gebruiken?

Flygill
Berichten: 8044
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Overloon

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 01:31

Ik ben van een spiraal overgestapt naar de minipil op advies van vorige huisarts. Ik werd er totaal niet blij van, gewichtstoename, ruim 7 kilo in 3 maanden, flinke haaruitval en last van wisselende stemmingen. Daarnaast ook flink last van mijn borsten. Ik ben na 3 maanden op advies van nieuwe huisarts gestopt. Ik wilde het gebruiken als overbrugging want kinderwens maar nu nog niet. Een nieuwe spiraal plaatsen voor een jaar zag ik niet zitten maar achteraf was dat wel beter geweest. Nu is mijn cyclus compleet overhoop en ben sinds ongeveer 1,5 maand gestopt en begin me langzaamaan beter te voelen. Ik gebruik nu even niks, en dat voelt weer net zoals met spiraal. Ik zou hem dus niet aanraden, en mijn huidige huisarts ook niet tenzij er een reden voor is.

Lisa_22
Berichten: 340
Geregistreerd: 26-04-16

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 09:47

Ik gebruik de minipil al een aantal jaar (Ivm trombose risico in de familie) en ben erg tevreden! De HA had me wel van tevoren goed geinformeerd dat er een aantal bijwerkingen voor kunnen komen zoals Angela_ aangeeft, maar daar heb ik nog nooit last van gehad. Ik denk dat het heel erg verschilt per persoon hoe je erop reageert. Misschien kan je je wens ook bij de HA voorleggen en samen kijken naar de beste optie voor jou?

HHorseA
Berichten: 682
Geregistreerd: 04-03-17
Woonplaats: Belgie

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 23:56

Ik neem ook een minipil cerrazette. (Geef borstvoeding)daarom werd mij een minipil voorgeschreven. Momenteel weinig klachten. Enkele nadelige,idd haaruitval. En dagelijks een pil nemen. Op de zelfde tijd. Voordeel hb momenteel geen maandst gezien :D...maar wel beetje schrik..hopelijk is deze veilig genoeg :=

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 11:40

Een vraagje voor degenen met een spiraaltje. Zijn er nog mensen die zeer regelmatig tussen de maandstonden door (ja die heb ik nog helaas :+ ) ook rugpijn/menstruatiekrampen hebben?
En was dat een reden om het spiraaltje te verwijderen?

Voor de rest ben ik er heel tevreden over, maae die krampen en rugpijn op regelmatige basis naast de maandstonden vind ik toch niet fijn. Terwijl ik vroeger niet eens rugpijn had, enkel krampen..

Lous

Berichten: 24247
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 19:20

Ik heb een koperspiraal aangezien ik niet tegen kunstmatige hormonen kan.

Voordelen:
2-3 afgevallen zonder iets extra’s te doen
Skyhigh libido
Geen Moodswings meer
Geen tot zeeeer weinig pijn

Nadelen:
Elke maand dus wel ongesteld. Maar dan weet ik tenminste zeker dat ik niet zwanger ben.
Ook heel handig omdat ik precies mijn cyclus uit kan rekenen.

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 20:22

Ik twijfel over een spiraaltje. Zit nu al zo’n 15 jaar aan de pil. Maar wil toch eigenlijk wel van de hormonen af. Heb regelmatig migraine achtige klachten, voel me wat neerslachtiger etc.

Maar nu ben ik ontzettend bang om een spiraaltje te laten plaatsen. Had deze week een uitstrijkje en dat vond ik al onprettig...

Anoniem

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 20:48

Ik wil opzich wel een koperspiraal maar lees verhalen over het uittrekken icm met een menstruatiecup. Ik zit niet meer op tampons en maandverband te wachten eigenlijk..
En de angst dat hij niet goed zit en je het niet merkt/geen controle over hebt.

LdJ

Berichten: 659
Geregistreerd: 04-01-10

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 20:50

Ik volg hier even, net wat brokjes zegt, ik heb ook gelezen dat een cup icm een spiraal niet lekker samen gaan

Peelie

Berichten: 13417
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 13:38

brokjes schreef:
Ik wil opzich wel een koperspiraal maar lees verhalen over het uittrekken icm met een menstruatiecup. Ik zit niet meer op tampons en maandverband te wachten eigenlijk..
En de angst dat hij niet goed zit en je het niet merkt/geen controle over hebt.

Ik heb een koperspiraal en gebruik ook een cup.

Als je een beetje handig bent, is dat echt geen enkel probleem hee :)

deksel

Berichten: 3783
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 13:52

Schemerdier schreef:
Een vraagje voor degenen met een spiraaltje. Zijn er nog mensen die zeer regelmatig tussen de maandstonden door (ja die heb ik nog helaas :+ ) ook rugpijn/menstruatiekrampen hebben?
En was dat een reden om het spiraaltje te verwijderen?

Voor de rest ben ik er heel tevreden over, maae die krampen en rugpijn op regelmatige basis naast de maandstonden vind ik toch niet fijn. Terwijl ik vroeger niet eens rugpijn had, enkel krampen..

Hier heb ik ook heel erg last van. Tussendoor inderdaad last van m'n buik en rug. Denk dat het dan mijn eisprong is maar ik houd het niet bij, moet ik wel gaan doen.
Voor mij niet genoeg reden om hem te laten verwijderen. De pil is geen optie en zonder anticonceptie is ook geen optie.