[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sem_
Berichten: 7764
Geregistreerd: 17-02-06

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 10:31

Succes en komt goed!

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 18:26

Nou het kwam idd goed. Het meten en plaatsen was echt ff venijnig! Daarna leek het allemaal goed.

Echter heb ik mijn zusje moeten bellen om me thuis te brengen :') ik bleef maar tegen het flauwvallen aan hangen. Het is nu wel weer goed gelukkig. :') Is echt weer wat voor mij :')

deksel

Berichten: 3783
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 18:32

Janine1990 schreef:
Nou het kwam idd goed. Het meten en plaatsen was echt ff venijnig! Daarna leek het allemaal goed.

Echter heb ik mijn zusje moeten bellen om me thuis te brengen :') ik bleef maar tegen het flauwvallen aan hangen. Het is nu wel weer goed gelukkig. :') Is echt weer wat voor mij :')

Fijn dat die erin zit!

Ik had dat (bijna) flauwvallen ook met het plaatsen, heb dat wel vaker gehoord. Komt misschien door de venijnige pijn?!

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 19:50

Nou ik had het pas na het zetten. Was nadat ik me had aangekleed, stond bij de balie voor een controleafspraak toen ik helemaal wit wegtrok. :') dus ik gooi het op ontstressen aangezien ik er echt enorm tegenop zag.

deksel

Berichten: 3783
Geregistreerd: 16-10-13

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 21:11

Oh ja dat bedoelde ik eigenlijk ook. Heb het alleen niet zo getypt.

Inderdaad na het plaatsen! Ik zat toen op het station, toen maar heel snel m’n moeder gebeld om me komen op te halen.
Gelukkig stond je nog bij de dokter :')

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 08:32

Ohnee! Dat lijkt me ook echt heel vervelend!

Ik ben gisteravond lekker vroeg gaan slapen met wat pijnstilling en heb nergens meer last van. Bloed ook niet heel erg, wat ik wel had verwacht. Maakt me toch weer trots op mijn lijf. :D

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 11:38

Ik had dezelfde ervaring met het zetten Janine, venijnige pijn bij het meten maar daarna prima.

Hier begon de ellende helaas na de menstruatie. Dus spiraal nooit weer.

Heb van de gyn bericht gehad dat ik wel aan een progestageen pil mag (ondanks contra indicatie), wordt vandaag door de huisarts gebeld met welke we gaan proberen en dan hoop ik dat ik iig weer 'normaal' functioneer tijdens mijn menstruatie. En niet elke maand die hoofdpijn van de pil terug kijk. Proefondervindelijk kijken wat het beste is.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 11:48

Heb jij altijd een ellendige menstruatie gehad?

xColorCross

Berichten: 1663
Geregistreerd: 16-02-12

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 12:36

Hebben jullie ervaring met de Mirena spiraal of andere hormonale anticonceptie en somberheid?
Ik ben vrijdag geswitcht van de koperspiraal naar de Mirena (vanwege heftige menstruatie) en sindsdien ben ik extreem somber, huilerig en sneller angstig, terwijl ik dat normaal niet zo snel ben..
Hebben jullie een idee wat ik daarmee(/daartegen) kan doen? Over een maand heb ik de controle-afspraak bij de huisarts, dan ga ik het met haar bespreken, maar ik ben nu erg benieuwd naar jullie ideeën.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 15:59

Janine1990 schreef:
Heb jij altijd een ellendige menstruatie gehad?


Ben vanaf mijn 15e aan de pil, toen op advies inderdaad omdat ik elke maand een dag uit de running lag. Daar ben ik een jaar of wat geleden mee gestopt omdat ik telkens (maandelijks) hoofdpijn had met mijn stopweek mee. En omdat ik eens wou kijken hoe het gaat zonder.

Ben emotioneel veel stabieler zonder de pil (had toen Microginon 30) en heb geen hoofdpijn meer.

Wou qua anticonceptie graag een spiraal (koper) maar dat is dus bij mij 6 weken janken geweest qua pijnklachten. Na controle bij de gyn, die aangaf dat hij wel er goed in zat, heb ik hem dus laten verwijderen.

Sindsdien was mijn menstruatie net als voor de spiraal. Maar de laatste maanden heb ik erg veel klachten, pijn, uitstraling naar de bovenbenen en meer bloedverlies.
Om die reden dus naar de huisarts geweest en nu er voor gekozen is om toch voor een hormonale anticonceptie te gaan, om te kijken of dit verlichting bied bij de klachten.

Moet een half jaar nu aan de Cerazette/Desogestrel, doorslikken, en dan gaan we kijken hoe het gaat. Of ik weer mentale klachten krijg, of hoofdpijn oid. Of dat het goed gaat. Dan wil ik na een half jaar stoppen om te kijken of het patroon is doorbroken.

Maar goed, ik heb geen kinderwens en mijn vent heeft koudwatervrees qua sterilisatie. Dus als het echt goed bevalt, dan gooien we de condooms terug in het nachtkastje en blijf ik het misschien wel slikken tot ik de overgang heb gehad.

@xColorCross hier was het dus zeker van invloed. Om die reden heb ik toen voor een koper spiraal gekozen en krijg ik nu een pil met zo min mogelijk oestrogeen er in.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 16:43

Wow wat heftig!

Ik heb ook voor de prikpil nooit klachten gehad van mijn menstruatie. Na 14 jaar PP was de menstruatie ook zomaar weer terug. Dus vandaar dat ik het wel aandurfde.

Prikpil is ook allemaal progesteron, ik moet wel zeggen; droog je aardig van op hoor.. zowel letterlijk als qua libido. Maar daar kwam ik pas na het stoppen achter.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 17:04

Omg, dat opdrogen, nou dat hoop ik toch niet haha. Ik ben echt heel benieuwd.

Achteraf wordt er zoveel duidelijk als je stopt met hormonen. Maar ja, zolang je het al vanaf je 15e slik 'hoort het er bij' dacht ik altijd.

Ben heel blij met de huidige voorlichting die er is, over alle (on)mogelijkheden omtrend anticonceptie.

En gelukkig heb ik een topper van een huisarts, die super meedenkt. Dus nu aan de progestogeen gebaseerde anticonceptie en kijken of dat de oplossing is.

Spiraal leek me ideaal, nergens aan denken, 1x pijn lijden en dan voorlopig overal vanaf, maar was voor mij dus niet weggelegt. Hopelijk voor jou wel!

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 17:23

@colorcross: hier gelukkig geen ervaring met het mentale aspect dat jij beschrijft, zit nu in het 2de jaar van mijn 2de Mirena

Ook dat "opdrogen" lijkt hier geen probleem :+

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 17:43

petitparis schreef:
@colorcross: hier gelukkig geen ervaring met het mentale aspect dat jij beschrijft, zit nu in het 2de jaar van mijn 2de Mirena

Ook dat "opdrogen" lijkt hier geen probleem :+


Schijnt met plaatselijke hormoonafgifte (spiraal) ook minder erg te zijn.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 17:45

ik wil anders niet weten hoe het zou zijn zonder _O-

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 18:28

Zijn er ook ervaringen van bokkers waarbij de bijwerkingen na 3-6 maanden nieuwe hormonale anticonceptie zijn gestopt?
Ik werd na 15 jaar de compibil pas weer een leuk mens, vanwege endometriose een maand de minipil geprobeerd maar wat een drama, elke dag zga alle bijwerkingen. Omdat mijn endometriose lijkt te verergeren overweeg ik toch een weer hormonen. Maar ik ben dus wel benieuwd of bijwerkingen ook daadwerkelijk verminderen na 3-6 maanden.

Voor de beeldvorming: zelfs als ik teunnisbloemolie of monnikspeper gebruik kreeg ik de bijwerkingen zoals bij de pil, dus ik geloof dat ik wel overgevoelig reageer op dingen die met hormonen te maken hebben.

Unoo

Berichten: 1314
Geregistreerd: 22-12-08
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 19:35

xColorCross schreef:
Hebben jullie ervaring met de Mirena spiraal of andere hormonale anticonceptie en somberheid?
Ik ben vrijdag geswitcht van de koperspiraal naar de Mirena (vanwege heftige menstruatie) en sindsdien ben ik extreem somber, huilerig en sneller angstig, terwijl ik dat normaal niet zo snel ben..
Hebben jullie een idee wat ik daarmee(/daartegen) kan doen? Over een maand heb ik de controle-afspraak bij de huisarts, dan ga ik het met haar bespreken, maar ik ben nu erg benieuwd naar jullie ideeën.


Toevallig heb ik vandaag contact gehad met mijn arts van de vrouwenkliniek met deze vraag. Ik heb sinds 2 weken de Kyleena spiraal, sindsdien continu een gejaagd gevoel, labiel en prikkelbaar. Daarnaast nog continu last van krampen en beetje bloedverlies.

Ik heb te horen gekregen dat het tot 3 maanden kan duren voordat je lichaam geheel aangepast is op de hormonen. Ze verwachten wel een verbetering binnen 6-8 weken na het zetten. Ik lijk helaas heel gevoelig te reageren op (toegevoegde) hormonen.
Voor mij is het nu proberen dit uit te zitten, maar er zit ook een kans in dat ik de spiraal er binnenkort uit laat halen vanwege de heftigheid van de klachten.
Helaas was het zetten een hel, dus ik ben ook weer bang voor het verwijderen ervan..

Hopelijk zakken je stemmingsklachten snel, want ik ervaar ze als zwaar en vervelend. Sterkte!

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 19:51

Unoo schreef:
xColorCross schreef:
Hebben jullie ervaring met de Mirena spiraal of andere hormonale anticonceptie en somberheid?
Ik ben vrijdag geswitcht van de koperspiraal naar de Mirena (vanwege heftige menstruatie) en sindsdien ben ik extreem somber, huilerig en sneller angstig, terwijl ik dat normaal niet zo snel ben..
Hebben jullie een idee wat ik daarmee(/daartegen) kan doen? Over een maand heb ik de controle-afspraak bij de huisarts, dan ga ik het met haar bespreken, maar ik ben nu erg benieuwd naar jullie ideeën.


Toevallig heb ik vandaag contact gehad met mijn arts van de vrouwenkliniek met deze vraag. Ik heb sinds 2 weken de Kyleena spiraal, sindsdien continu een gejaagd gevoel, labiel en prikkelbaar. Daarnaast nog continu last van krampen en beetje bloedverlies.

Ik heb te horen gekregen dat het tot 3 maanden kan duren voordat je lichaam geheel aangepast is op de hormonen. Ze verwachten wel een verbetering binnen 6-8 weken na het zetten. Ik lijk helaas heel gevoelig te reageren op (toegevoegde) hormonen.
Voor mij is het nu proberen dit uit te zitten, maar er zit ook een kans in dat ik de spiraal er binnenkort uit laat halen vanwege de heftigheid van de klachten.
Helaas was het zetten een hel, dus ik ben ook weer bang voor het verwijderen ervan..

Hopelijk zakken je stemmingsklachten snel, want ik ervaar ze als zwaar en vervelend. Sterkte!


Oooooh ik weet dat je op iemand anders reageert, maar het was nog even niet wat ik hoopte te lezen. Had juist de Kyleena als laatste optie :+

Unoo

Berichten: 1314
Geregistreerd: 22-12-08
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 20:21

Slmt9 schreef:
Oooooh ik weet dat je op iemand anders reageert, maar het was nog even niet wat ik hoopte te lezen. Had juist de Kyleena als laatste optie :+


Hier heb ik het nu ook als laatste optie, alle andere anticonceptie heb ik al uitgespeeld (op de prikpil na).
Gelukkig lees ik hier ook veel goede verhalen, maar helaas heb ik tot nu toe pech :')
Proberen kan altijd denk ik, je weet nooit hoe je reageert. Wie weet valt het alles mee!

divided
Berichten: 838
Geregistreerd: 07-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 22:13

xColorCross schreef:
Hebben jullie ervaring met de Mirena spiraal of andere hormonale anticonceptie en somberheid?
Ik ben vrijdag geswitcht van de koperspiraal naar de Mirena (vanwege heftige menstruatie) en sindsdien ben ik extreem somber, huilerig en sneller angstig, terwijl ik dat normaal niet zo snel ben..
Hebben jullie een idee wat ik daarmee(/daartegen) kan doen? Over een maand heb ik de controle-afspraak bij de huisarts, dan ga ik het met haar bespreken, maar ik ben nu erg benieuwd naar jullie ideeën.


In de eerste 2 weken na het starten van de anticonceptie (pil) heb ik me ook zo gevoeld. Na de 3e week begon het beter te worden. Als ik me zo ellendig voelde ging ik een blokje om en hield in mijn gedachte dat dit door de nieuwe hormonen kwam en mijn lichaam gewoon de tijd nodig heeft om te wennen en gaf ik maar gewoon een beetje mee met het rotgevoel. Dat hielp mij wel.
Goed dat je een controle afspraak hebt en hou het in de gaten voor jezelf.

xColorCross

Berichten: 1663
Geregistreerd: 16-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 12:55

MarliesV schreef:
Janine1990 schreef:
Heb jij altijd een ellendige menstruatie gehad?


Ben vanaf mijn 15e aan de pil, toen op advies inderdaad omdat ik elke maand een dag uit de running lag. Daar ben ik een jaar of wat geleden mee gestopt omdat ik telkens (maandelijks) hoofdpijn had met mijn stopweek mee. En omdat ik eens wou kijken hoe het gaat zonder.

Ben emotioneel veel stabieler zonder de pil (had toen Microginon 30) en heb geen hoofdpijn meer.

Wou qua anticonceptie graag een spiraal (koper) maar dat is dus bij mij 6 weken janken geweest qua pijnklachten. Na controle bij de gyn, die aangaf dat hij wel er goed in zat, heb ik hem dus laten verwijderen.

Sindsdien was mijn menstruatie net als voor de spiraal. Maar de laatste maanden heb ik erg veel klachten, pijn, uitstraling naar de bovenbenen en meer bloedverlies.
Om die reden dus naar de huisarts geweest en nu er voor gekozen is om toch voor een hormonale anticonceptie te gaan, om te kijken of dit verlichting bied bij de klachten.

Moet een half jaar nu aan de Cerazette/Desogestrel, doorslikken, en dan gaan we kijken hoe het gaat. Of ik weer mentale klachten krijg, of hoofdpijn oid. Of dat het goed gaat. Dan wil ik na een half jaar stoppen om te kijken of het patroon is doorbroken.

Maar goed, ik heb geen kinderwens en mijn vent heeft koudwatervrees qua sterilisatie. Dus als het echt goed bevalt, dan gooien we de condooms terug in het nachtkastje en blijf ik het misschien wel slikken tot ik de overgang heb gehad.

@xColorCross hier was het dus zeker van invloed. Om die reden heb ik toen voor een koper spiraal gekozen en krijg ik nu een pil met zo min mogelijk oestrogeen er in.


Vervelend dat je normaal zo'n heftige menstruatie hebt en daarnaast veel klachten hebt van hormonale anticonceptie en de koperspiraal. Ik hoop met je mee dat de lichte pil wel helpt!


petitparis schreef:
@colorcross: hier gelukkig geen ervaring met het mentale aspect dat jij beschrijft, zit nu in het 2de jaar van mijn 2de Mirena

Ook dat "opdrogen" lijkt hier geen probleem :+

Dat is echt fijn! Hopelijk gaat dat 'opdrogen' ook niet op voor mij. Mocht dat naast m'n somberheid aanhouden is dat voor mij een reden om de spiraal eruit te laten halen.

divided schreef:
xColorCross schreef:
Hebben jullie ervaring met de Mirena spiraal of andere hormonale anticonceptie en somberheid?
Ik ben vrijdag geswitcht van de koperspiraal naar de Mirena (vanwege heftige menstruatie) en sindsdien ben ik extreem somber, huilerig en sneller angstig, terwijl ik dat normaal niet zo snel ben..
Hebben jullie een idee wat ik daarmee(/daartegen) kan doen? Over een maand heb ik de controle-afspraak bij de huisarts, dan ga ik het met haar bespreken, maar ik ben nu erg benieuwd naar jullie ideeën.


In de eerste 2 weken na het starten van de anticonceptie (pil) heb ik me ook zo gevoeld. Na de 3e week begon het beter te worden. Als ik me zo ellendig voelde ging ik een blokje om en hield in mijn gedachte dat dit door de nieuwe hormonen kwam en mijn lichaam gewoon de tijd nodig heeft om te wennen en gaf ik maar gewoon een beetje mee met het rotgevoel. Dat hielp mij wel.
Goed dat je een controle afspraak hebt en hou het in de gaten voor jezelf.

Ik hoop zo dat dit het geval is, dat mijn lichaam eraan moet wennen en dat de klachten binnenkort weggaan. Ook voor jou, Unoo!

Ik probeer me inderdaad zoveel mogelijk af te lijden en de gedachten en emoties te rationaliseren. Dat helpt wel. Fingers crossed dat het op den duur weer zoals normaal gaat.

Tiggs

Berichten: 7526
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 17:40

Ik ga maandag even met m'n huisarts praten over een spiraal. Slik nu weer de pil, maar merk dat die echt invloed op m'n libido heeft. Meer mensen die hierom zijn overgestapt?
Alleen condooms heb ik overwogen, maar zwanger worden is echt mijn grootste nachtmerrie dus dan ben ik bang dat er toch ergens iets langs glipt :')

TsplendidJarig

Berichten: 1755
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 18:00

Hier een meelezer..

Vanaf mijn 15e/16e zoiets de pil gehad, tot begin dit jaar. Tussendoor al eens gestopt toen ik ook niet seksueel actief was, wat een wereld van verschil vond ik dat toen al. Begin dit jaar naar de huisarts geweest, tevens had ik een vitamine D tekort maar dat eventjes terzijde, hij adviseerde om eerst te stoppen met de pil en zo'n 2/3 maand te wachten met een andere vorm van anticonceptie zodat het ook te verklaren was waar de klachten vandaan kwamen. Met de pil merkte ik de afgelopen 2 jaren voornamelijk dat ik best wel moodswings had en met name wanneer ik zelf iets minder goed in mijn vel zat. Ook echt huilbuien af en toe. En de week voor de stopweek.. hooo I was the devil :').. of ineens aan zaken gaan twijfelen, enorm weinig zelfvertrouwen ineens, van al dat soort gedachtes, erg irritant. Ik ben ooit aan de pil begonnen vanwege extreme lage rugpijn wanneer de menstruatie op kwam zetten. Maar die moodswings om het zo maar te noemen, dacht ik bij mijzelf, dan maar rugpijn. Nou vervolgens dus eventjes gestopt en echt wat heerlijk vind ik het om geen hormonale anticonceptie te gebruiken. Totaal ander mens voel ik mij dan. Echter zit ik in een vaste relatie maar hebben wij (nog) geen kinderwens en condoom vinden wij allebei niet wat :+ dus ik was opzoek naar een ander alternatief. Spiraal zag ik zelf echt niet zitten dus ik heb gekozen voor de implanon. Naar enkele ervaringen van bekenden te hebben gehoord en een beetje research te hebben gedaan, tevens overleg met de huisarts, heb ik de implanon laten plaatsen in mijn linkerarm. Op het begin merkte ik al mega verschil. Moet wel zeggen dat de kans op bloedingen, en vooral wanneer, is wat minder. Vooral op het begin de eerste paar maanden best last van gehad. Nu is dat redelijk stabiel en ben ik nagenoeg niet meer ''ongesteld''. Wel heb ik de ene keer wel wat last van hormonen dan de andere keer, voor mij vaak het teken oja anders was ik nu ongesteld geweest waarschijnlijk.. tevens soms nog wat rugklachten. Maar ik ben wel een stuk ''helderder'' als het ware dan ik was met de pil. Het liefst gebruik ik bij wijze van helemaal niks althans aan hormonale anticonceptie maar dit verschil vind ik echt wel de moeite waard als ik dan toch voor iets moet kiezen.

divided
Berichten: 838
Geregistreerd: 07-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 10:34

Tiggs schreef:
Ik ga maandag even met m'n huisarts praten over een spiraal. Slik nu weer de pil, maar merk dat die echt invloed op m'n libido heeft. Meer mensen die hierom zijn overgestapt?
Alleen condooms heb ik overwogen, maar zwanger worden is echt mijn grootste nachtmerrie dus dan ben ik bang dat er toch ergens iets langs glipt :')


Ik droogde helemaal op en zelfs met de nodige hulpmiddel substanties deed seks op een gegeven moment vaker pijn dan niet. Het stomme is dat dit eigenlijk pas gebeurde na de 3 maanden wenperiode. Ik dacht dat veel bijwerkingen mij bespaard waren maar die kwamen pas na die 3 maanden. Bleek ook dat het mijn stemming behoorlijk afgevlakt had, maar dat merkte ik pas nadat ik gestopt was. Een week gestopt en alles werkte weer :+ . Momenteel alleen nog maar condooms, zoals ik eigenlijk een groot deel van m'n leven heb gedaan. Wat mij helpt is dat ik een erg regelmatige cyclus heb. Als er dus ooit eens iets mis gaat dan kan ik er snel bij zijn. Gelukkig nooit meegemaakt, maar ik snap je angsten.
Als je geen te zware menstruatie hebt van jezelf zou je ook nog een koperspiraal kunnen overwegen.

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10426
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 11:41