[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Josien_

Berichten: 8999
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 10:20

Ik heb me inderdaad wel goed ingelezen, maar kan niet echt veel verschillen vinden in bijwerkingen tussen de verschillende hormoonspiraaltjes.
Voor de een werkt het wel en voor de ander is het verschrikkelijk, volgens mij is dat met elke variant van anticonceptie zo. Erg persoonlijk altijd, maar toch fijn om ervaringen te lezen :) .

Zerena

Berichten: 3882
Geregistreerd: 29-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 10:26

Josien_ schreef:
Toch meer mensen dan ik dacht! Had er nog nooit van gehoord, maar word blijkbaar vaker geplaatst bij vrouwen die nog geen kinderen hebben gehad mede omdat hij kleiner is. Maar vroeg je af of het verder nou heel anders is en of het nog wat uit maakt welke je kiest.

@Petitparis; is dat dat verhaal over die buiten baarmoederlijke zwangerschap dat je eerder in het topic plaatste?


Hier ook voor de Kyleena gekozen omdat hij nog lichter is dan de mirena.
Wel heb ik al een kind gekregen, dus niet beslist om het kleinere gedaan.

Voor de zwangerschap heb een mirena gehad en daar werd ik echt depressief van.
Ik had gehoopt dat dat met de kyleena niet zo zou zijn omdat hij dus lichter is.
Maar helaas, word er minstens net zo depressief van.

Verder geen klachten, plaatsen ging prima en voelde hem verder ook echt niet.
Had zo gehoopt dat het zou werken.
Maar zo wil ik me echt niet voelen, helemaal niet met een baby erbij.
Dus heb hem weer laten verwijderen.

BlackBeautyZ
Berichten: 948
Geregistreerd: 28-08-17

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 10:30

ik moet zeggen dat ik kwa stemmingswisselingen echt verbeterd ben met de Kyleena. voorheen had ik echt veeel verschillende pil soorten geprobeerd. van migraine, tot door mijn rug gaan, blaasontsteking, depressief... ik heb het allemaal gehad... en nu is het rustig. het enige nadeel aan de kyleena bij mij is dat ik puistjes gekregen heb....

Josien_

Berichten: 8999
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 10:38

Hebben jullie hiervoor ook andere hormonale anticonceptie gebruikt? Bijvoorbeeld de pil? Hadden jullie daar toen ook al last van bijvoorbeeld stemmingswisselingen?

Mijn gevoel zegt dat als je van de hormonen in de pil geen extreme bijwerkingen hebt, dat je dit dan ook minder snel van een andere vorm van hormonale anticonceptie zult hebben. Maar wellicht zit ik fout.

petitparis

Berichten: 15982
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 11:08

Ik nam voorheen al jaren de pil en ondervond weinig/geen negatieve effecten, pas na een 3 maanden stop en bij overstap naar een Mirena merkte ik dat mijn libido en emoties misschien wel wat afgevlakt waren, maar niet extreem. De eerste maanden na plaatsing van mijn spiraaltje had ik wel terug last van wat mentruatiepijnen, wat voorheen echt minimaal of onbestaand was.

Zertab

Berichten: 12191
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 18:26

Paris_ schreef:
Zertab schreef:
Iemand dé tip tegen menstruatie krampen? Aleve feminax gebruik ik al jaren, maar begint een beetje zijn werking te verliezen... Paracetamol werkt niet. Warme kruik etc., beetje te warm voor vandaag. :P


Ibuprofen 400mg?


Oh, nog niet eens aan gedacht aan ibu... thanks!

6marly6
Berichten: 300
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 17:05

Josien_ schreef:
Iemand toevallig ook ervaring met de Kyleena spiraal ipv de Mirena?


Ik met beide :) .
Ben bewust voor Kyleena gegaan omdat ik zo min mogelijk hormonen wilde. Voor het zetten gebruikte ik geen anticonceptie en had ik al een enige tijd mijn natuurlijke cyclus (=weinig klachten). In de eerste maanden met Kyleena had ik bekende klachten als buikpijn en kramp, maar ook nieuwe zoals lange periodes ongesteld zijn en pijnlijke borsten. Voor mij een flinke achteruitgang dus. In plaats van verminderde klachten werden ze eigenlijk steeds erger, tot het punt waarop ik bijna elke dag flink buikkramp had. Na een maand of 7 teruggegaan naar de huisarts die het met me eens was dat dat niet de bedoeling kon zijn. Ze gaf aan dat mijn lijf het ofwel niet eens was met de aanwezigheid van een spiraal, of dat de dosering in de Kyleena te laag was (ja, dit kan dus blijkbaar ook.. -O- ). In het laatste geval is de dosering hormonen als ik het goed begreep dus te laag om je gehele cyclus over te nemen, en probeert je lijf ernaast zelf nog wat aan te modderen wat dus klachten veroorzaakt :Y) .

In overleg dus besloten over te stappen op Mirena, aangezien de hierin nog steeds minder hormonen zitten dan in de gemiddelde pil en mijn huisarts er goede ervaringen mee had/zag. Dit voelde direct beter aan, en had meteen minder klachten dan de eerste keer. Deze Mirena heb ik nu zo’n 5 maanden en het bevalt prima! Mijn ongesteldheid is minder heftig, en sinds de afgelopen maand nagenoeg weg *\%/* . In mijn ervaring is het dus ook kijken wat bij je lijf past en hoe het reageert op verschillende doseringen. Het zetten voelde voor mij bij beide spiralen overigens ongeveer hetzelfde. Naar, maar te overzien en dit keer dus de moeite waard.

Edit: zie nu je vraag over andere anticonceptie vooraf. Ik heb voorheen ook een jaar of 6 de pil gebruikt (geen idee meer welke, standaard beginners-pil denk ik). Daar nooit echt klachten van ondervonden behalve wat verminderde emoties, maar ik reageerde dus wel slecht op de Kyleena. In mijn geval gaat die stelling dus niet helemaal op.

Janinevv

Berichten: 13231
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 19:23

Hallo ik heb twee vraagjes.

Mijn eerste ik zit aan de antibiotica en gaat dit samen met de pil?

Daarnaast wil ik door slikken omdat ik morgen op vakantie ga, nu vond ik nog een halve strip met 2 rijen er nog op, kan ik deze ook gebruiken? Ik slik de pil sandoz dus geen meerfase

NoTwixLeft
Berichten: 593
Geregistreerd: 06-07-16

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 21:03

Je zal waarschijnlijk niet ongesteld worden, maar de bescherming tegen een zwangerschap is verminderd.

petitparis

Berichten: 15982
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 21:17

Janinevv schreef:
Hallo ik heb twee vraagjes.

Mijn eerste ik zit aan de antibiotica en gaat dit samen met de pil?

Daarnaast wil ik door slikken omdat ik morgen op vakantie ga, nu vond ik nog een halve strip met 2 rijen er nog op, kan ik deze ook gebruiken? Ik slik de pil sandoz dus geen meerfase


hangt denk ik van je antibiotica af, maar de meest kunnen geen kwaad.
Sandoz is een merk, maar als je zeker bent dat je geen meerfasepil neemt, dan kan je die strip verder door nemen.

Lynnepinny

Berichten: 2700
Geregistreerd: 14-03-10

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 21:42

Ik dacht dat antibiotica de pilwerking juist wel kon verminderen..

Lestrange01

Berichten: 2801
Geregistreerd: 20-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 21:53

Twee vraagjes:

1. Als je op vakantie gaat en je wil niet ongesteld worden tijdens je vakantie maar wil ook niet per direct aan de pil "vast zitten" En die door slikken. Zijn er andere dingen hiervoor, die je bijvoorbeeld enkel voor de vakantie periode hoeft te slikken?

2. Hoe kan je ervoor zorgen dat je dokter je serieus neemt? In mijn dossier staat dat ik een eetstoornis heb, iedere keer als ik daar voor iets kom (en ik kom dus daardoor ook niet meer) dan worden alle symptomen van mijn extreem pijnlijke menstruatie op mijn eetstoornis gegooid. Ik ben niet iemand die heel assertief is maar laat me wel horen op dat soort momenten, en neem mijn moeder ook mee die me bijstaat. Mijn kinderarts (die ik nu niet meer heb want ik ben te oud) geloofde überhaupt niet meer dat ik ongesteld werd en mijn moeder kon hem ook niet overtuigen. Ik ben er zo klaar mee dat alles aan de kant geschoven wordt want de pijn wordt iedere menstruatie steeds erger

Levitate
Berichten: 1183
Geregistreerd: 20-08-12
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 21:55

Lestrange01 schreef:
Twee vraagjes:

1. Als je op vakantie gaat en je wil niet ongesteld worden tijdens je vakantie maar wil ook niet per direct aan de pil "vast zitten" En die door slikken. Zijn er andere dingen hiervoor, die je bijvoorbeeld enkel voor de vakantie periode hoeft te slikken?

2. Hoe kan je ervoor zorgen dat je dokter je serieus neemt? In mijn dossier staat dat ik een eetstoornis heb, iedere keer als ik daar voor iets kom (en ik kom dus daardoor ook niet meer) dan worden alle symptomen van mijn extreem pijnlijke menstruatie op mijn eetstoornis gegooid. Ik ben niet iemand die heel assertief is maar laat me wel horen op dat soort momenten, en neem mijn moeder ook mee die me bijstaat. Mijn kinderarts (die ik nu niet meer heb want ik ben te oud) geloofde überhaupt niet meer dat ik ongesteld werd en mijn moeder kon hem ook niet overtuigen. Ik ben er zo klaar mee dat alles aan de kant geschoven wordt want de pijn wordt iedere menstruatie steeds erger

Ja, je hebt bepaalde pillen waarmee je je menstruatie een week (geloof ik) uit kan stellen. Kun je idd bij de huisarts krijgen. En hoe ze je serieus moeten nemen... Niet gooien op je pijnklachten maar gewoon zeggen dat je lekker je ding wil doen of vakantie en dan dus niet ongesteld wil zijn want dat is lastig. Ze geven ze maar mee hoor, mag ik toch hopen :o

Janinevv

Berichten: 13231
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 22:00

NoTwixLeft schreef:
Je zal waarschijnlijk niet ongesteld worden, maar de bescherming tegen een zwangerschap is verminderd.


Geen bescherming maakt niet uit, maar nee heb geen meerfase pil.

Op doosje staat : levonorgestrel/ethinylestradiol

En staat op, elk tablet bevat 150 microgram levonorgestrel en 30 microgram ethinylestradiol

Dus naar mijn idee moet ik dit kunnen slikken van die halve strip?

Flying_Angel

Berichten: 15713
Geregistreerd: 26-06-05
Woonplaats: ¡uɐɐɯ ǝp ɹǝpuo

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 22:41

Inderdaad, gewoon aangeven dat je niet ongesteld wil worden op vakantie. Ik heb ze toen ook zo meegekregen! :j

Banyu
Berichten: 12471
Geregistreerd: 28-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 14:17

Misschien een hele domme vraag, maar denk niet dat het iets heel ergs is.

Afgelopen zondag ongesteld geworden, en dus stopweek. Deze stopweek was gister eigenlijk afgelopen, had gister avond de pil weer moeten slikken. Maar die ben ik vergeten. Als ik 'm nu nog in neem is er toch niks aan het handje?

Ik slik de pil altijd 'savonds bij het na bed gaan.

Lous

Berichten: 24239
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 14:20

Lestrange01 schreef:
Twee vraagjes:

1. Als je op vakantie gaat en je wil niet ongesteld worden tijdens je vakantie maar wil ook niet per direct aan de pil "vast zitten" En die door slikken. Zijn er andere dingen hiervoor, die je bijvoorbeeld enkel voor de vakantie periode hoeft te slikken?


Ja die bestaat en is idd gewoon bij je huisarts aan te vragen.
Houd er alleen rekening mee dat als je weer ongesteld word deze dubbel zo hard aankomt.
Heviger vloeien/meer pijn dan normaal.

Lestrange01

Berichten: 2801
Geregistreerd: 20-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 17:49

Lous schreef:
Lestrange01 schreef:
Twee vraagjes:

1. Als je op vakantie gaat en je wil niet ongesteld worden tijdens je vakantie maar wil ook niet per direct aan de pil "vast zitten" En die door slikken. Zijn er andere dingen hiervoor, die je bijvoorbeeld enkel voor de vakantie periode hoeft te slikken?


Ja die bestaat en is idd gewoon bij je huisarts aan te vragen.
Houd er alleen rekening mee dat als je weer ongesteld word deze dubbel zo hard aankomt.
Heviger vloeien/meer pijn dan normaal.


Omg nee dat gaat echt lijden worden dan |(

_Denise_

Berichten: 5610
Geregistreerd: 05-02-06

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 00:21

Ik haal dan de nuvaring, doe die de menstruatie de maand ervoor erin, en tegen de tijd dat hij eruit moet, plak ik er direct een nieuwe erin i.p.v. een stopweek. Dan word je niet ongesteld. Zo doe ik het voor de vakantie, je moet alleen even op tijd eraan denken. Ik gebruik de rest van het jaar geen hormonen. De menstruatie die je uit hebt gesteld komt bij mij iig niet harder aan.

Lous

Berichten: 24239
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 06:21

Lous schreef:
Lestrange01 schreef:


Ja die bestaat en is idd gewoon bij je huisarts aan te vragen.
Houd er alleen rekening mee dat als je weer ongesteld word deze dubbel zo hard aankomt.
Heviger vloeien/meer pijn dan normaal.


Omg nee dat gaat echt lijden worden dan |(


Ja mijn zus was er echt ziek van. Maar dat schijnt helaas normaal te zijn met die pil.

smurffie

Berichten: 11126
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 16:56

Is niet logisch want in principe onderdruk je het gehele proces dus word er minder ( tot geen) slijm en bloed aan de baarmoederwand opgebouwd, je ongesteldheid terwijl je de pil gebruikt is dan ook eigenlijk "nep" in zo verre dat er geen rijpe eicel was en geen opbouw voor innesteling.
Dat het oh zo slecht is om door te slikken is vooral psychisch. Lichamelijk maakt dat minder uit behalve dat je kans hebt op doorbraakbloedingen omdat het lichaam daar wel wat bloed ophoopt en dat afstoot.
Ik ben nooit zo hevig ongesteld meer geweest sinds ik op 11 jarige leeftijd om juist die reden met de pil begon. Ik lag 4 dagen met koorts op bed krom van de pijn.
Tegenwoordig in mijn stopweken 2 dagen pijn die met een pilletje te doen is en verder niets.
Kwestie van uitproberen :)

Lous

Berichten: 24239
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 17:14

Die pil om een ongesteldheid uit te stellen is anders dan een gewone anti-conceptiepil.
Je slikt die namelijk maar een paar dagen en niet een hele cyclus elke dag eentje.

Jessica_1998

Berichten: 3403
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Hendrik ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 11:00

Ik ben even opzoek naar ervaringen of iets:
Sinds oktober vorig jaar heb ik een mirena spiraaltje, nu heb ik sinds 2 maanden veel klachten, misselijk, buikpijn, weinig trek in eten de ene dag, andere dag is een vreetzak er niks bij.
Afgelopen week 2 dagen achter elkaar een huilbui gehad s'avonds & steeds gewoon een blegh gevoel, nergens zin in enzo.
-voor de klachten ben ik vorige week bij de gynaecoloog geweest, er is een echo gemaakt om te kijken of de spiraal nog goed zat, dit was het geval. Het enige wat ze eraan zouden kunnen doen is de mirena vervangen door de kyleena,mensen die hier ervaring mee hebben?
En mijn humeur & die huilbuien zouden die met het spiraaltje te maken kunnen hebben?

cadansje1

Berichten: 66
Geregistreerd: 12-08-14
Woonplaats: Leeuwarden

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 12:07

Zijn er mensen die ervaring hebben met het koperspiraaltje?

Voorheen heb ik jaren lang de pil gebruikt en ben hierna overgestapt op een mirena spiraaltje omdat ik de pil erg vaak vergat.
Sinds ik het mirena spiraaltje heb laten zetten is mijn libido letterlijk weg. Bij de pil had ik hier ook last van maar in mindere mate. Ik merk dat de hormonen toch veel effect hebben om mijn gemoedstoestand en wil hier van af. Als ik geen vriend had was ik sowieso gestopt met alle anticonceptie en had ik een condoom gebruikt. Omdat het koperspiraaltje eigenlijk het enige is wat geen hormonen bevat zou ik dat wel graag willen proberen. Maar heb wel gelezen dat je menstruatie hier erger van kan worden. Ik vind het allemaal erg lastig.

LilChar

Berichten: 1255
Geregistreerd: 16-06-14
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 12:20

cadansje1 schreef:
Zijn er mensen die ervaring hebben met het koperspiraaltje?

Voorheen heb ik jaren lang de pil gebruikt en ben hierna overgestapt op een mirena spiraaltje omdat ik de pil erg vaak vergat.
Sinds ik het mirena spiraaltje heb laten zetten is mijn libido letterlijk weg. Bij de pil had ik hier ook last van maar in mindere mate. Ik merk dat de hormonen toch veel effect hebben om mijn gemoedstoestand en wil hier van af. Als ik geen vriend had was ik sowieso gestopt met alle anticonceptie en had ik een condoom gebruikt. Omdat het koperspiraaltje eigenlijk het enige is wat geen hormonen bevat zou ik dat wel graag willen proberen. Maar heb wel gelezen dat je menstruatie hier erger van kan worden. Ik vind het allemaal erg lastig.


Ik heb een koperspiraaltje. Heb er al een paar keer wat over vertelt, misschien kan je dat hier vinden?
Mijn menstruatie is wel heftiger maar weegt voor mij op tegen de geen hormonen.