[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Swah

Berichten: 1857
Geregistreerd: 12-10-12
Woonplaats: In het paradijs

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 13:10

Ik ga woensag de Gynefix laten zetten, ben benieuwd! Wil idd ook geen hormonen.

Lous

Berichten: 24247
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 13:20

Ik heb mijn ervaring hier ook al aardig vaak neergezet :)Ik heb een koperspiraal. De T-safe. Deze kan 10 jaar blijven zitten ipv 5 jaar zoals de meesten.

Ik vloei inderdaad iets meer dan met de pil.
Maar heb geen pijn meer tijdens mijn menstruatie. Alleen een paar een paar uurtjes als ik mijn eisprong heb. Maar deze is prima weg te helpen met Aleve Feminax. :j

Mijn huid was wel vrij lang aardig onrustig. Maar dat gaat vanzelf voorbij. Nu vind ik het echt een zegen. Want mijn libido was met hormonen ook 0,0000.

Lynnepinny

Berichten: 2706
Geregistreerd: 14-03-10

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 14:50

Ik heb al bijna een jaar het idee om ook een koperspiraaltje te zetten, maar kijk zooo tegen de procedure op.. het idee alleen al dat je daar in zo'n stoel ligt voor iemand met de benen wijd geeft me al kriebels :=
Hormonen wil ik sowieso niet meer, en nu ik alweer een jaartje hormoonvrij ben (jup, condoom..) wil ik ook niet anders meer.
Heeft iemand dé goede woorden klaarliggen om me hier doorheen te slepen? :')

Lous

Berichten: 24247
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 15:16

Dat het zo gebeurt is. Dat je er jaren plezier van hebt. En niet steeds aan het slikken van de pil hoeft te denken. Niet steeds meer naar de apotheek hoeft. En je niet druk hoeft te maken over een condoom dat kan scheuren.

En als een vrouw het zet, lig ik er persoonlijk toch al een stuk rustiger bij.

Urbiezira

Berichten: 2918
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 20:40

Swah schreef:
Ik ga woensag de Gynefix laten zetten, ben benieuwd! Wil idd ook geen hormonen.


Oh! Laat even weten hoe het is gegaan! Sinds ik terug ben van vakantie is mijn huisarts op vakantie ( :\ ) dus heb nog geen afspraak kunnen maken voor een doorverwijzing. Had jij snel een afspraak te pakken?

Swah

Berichten: 1857
Geregistreerd: 12-10-12
Woonplaats: In het paradijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 21:24

Ik doe het niet bij de HA, maar bij het Rutgershuis hier. Maar dat zit vlakbij mij dus ideaal, en ze doen het veelll vaker dan de HA. Ook ben ik 2,5 maand geleden bevallen, dus ik heb goede hoop dat het mee gaat vallen (Al heb ik van de bevalling niks gevoeld door ruggeprik :') dingen daaro vind ik vreselijk qua pijn).

Urbiezira

Berichten: 2918
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 23:16

Nee ik had inderdaad al opgevraagd bij welke gynaecoloog ik het zou kunnen doen, maar moet langs de HA voor een doorverwijzing. Zou het inderdaad niet bij de HA willen doen.

En hopelijk valt het dan inderdaad mee voor je! Ben benieuwd!

Swah

Berichten: 1857
Geregistreerd: 12-10-12
Woonplaats: In het paradijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 22:50

Nou hij zit! Ben benieuwd. Echt een superfijne arts, heeft me er doorheen gecoacht. _/-\o_ En de verdoving en de verwarmde pad op mn buik hielpen ook enorm.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 18:12

Top dat de plaatsing goed verlopen is.

Ik ga hier nu toch ook even een vraag stellen. Vandaag onderweg naar huis in de wagen had ik het veel te warm (geen airco) dus elke 5 minuten zweten en raam open. Imo niet abnormaal gezien we met 3 in de wagen zaten en het buiten 23°C was. Maar goed nu beweert mijn moeder dat dit opvliegers zijn omdat ik door mijn Mirena geen menstruatiecyclus meer heb.
Zijn er hier nog mensen die zoiets gelijkaardigs ervaren? Bedoel wat ik heb, lijkt helemaal niet op wat ik vroeger bij mijn moeder zag, wat mijn vriendin en collega omschrijven en zij zitten nu volop in hun (geïnduceerde) menopauze... Wat is de mening van Bokt?

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 18:14

Dan zou iedere pil- en spiraalgebruikster overgangsklachten moeten hebben. Echt niet, hoor.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 12:50

Ik heb ook nooit eerder iets gemerkt van langdurig mijn pil door te slikken en heb mijn Mirena nu +/- 1.5 jaar. Ik ben overigens nog geen 35, dus lijkt me ook vrij vroeg al zijn er altijd uitzonderingen.

Wat ik me nu wel afvraag is of een Mirena voldoende hormonen afgeeft om een effectieve menopauze te maskeren zoals de pil of toch niet...

BlackBeautyZ
Berichten: 948
Geregistreerd: 28-08-17

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 08:47

hoe weet je of je je spiraal verloren bent? ik heb mijn Kyleena nu een jaar bijna... nooit ongesteld geweest, en nu ineens ben ik ongesteld. twee weken geleden had ik ontzettende buikpijn gehad. ik ben gaan zoeken online naar symptomen spiraal kwijt, nou daar kom ik de gekste dingen tegen....

NoTwixLeft
Berichten: 595
Geregistreerd: 06-07-16

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 10:18

Even contact opnemen met je huisarts en die het laten controleren.

Bellex

Berichten: 9301
Geregistreerd: 06-11-05
Woonplaats: Daar waar de kat woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 12:29

Bij mirena kun je de touwtjes ook voelen, is dat bij de kyleena niet ook zo?

Josien_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 11:12

Ik had hier laatst wat gepost over het willen laten plaatsen van een spiraaltje.
Maar ik kan maar niet kiezen tussen Mirena en Kyleena, hebben allebei zo hun voor en nadelen.
Daarnaast zie ik op tegen de bijwerkingen die ik lees over de eerste maanden.
Dus ik moet mezelf nog even een schop onder de kont geven en over de drempel stappen :D .

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 11:17

Ik heb nu sinds begin augustus de Kyleena, en heb tot nu toe niet echt last van bijwerkingen! Natuurlijk wel de eerste 1.5 week pijn en daarna steeds wat bloed gehad, maar dat is nu eigenlijk helemaal al over. Ben benieuwd of en hoeveel ik ga merken van een eerste menstruatie.

De gynaecoloog heeft me overigens niet echt laten kiezen tussen een mirena of kyleena, ze heeft me direct het tweede voorgeschreven.

(Het laten zetten vond ik zelf wel afschuwelijk, nog nooit zo'n erge pijn gehad denk ik. Ik was al begonnen met mijn stopweek maar het was er nog niet doorgekomen, misschien dat het daaraan lag.)

Getty_Maan

Berichten: 2593
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 23:11

Ik wil graag een kyleena laten plaatsen, maar hik er ook wat tegenaan..

Ook beetje bang voor de bijwerkingen, tot nu nooit problemen met de pil gehad en nu al maanden zonder iets. Alleen onrustige huid wanneer het er bijna weer zit aan te komen..

Maarja de pil wil ik absoluut niet meer slikken, wil niet teveel troep in m'n lichaam..

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 14:26

Kan ik iemand even pb sturen over verkorten van stopweek en vraag over antibiotica en pil?

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 16:43

Al antwoord op mijn vraag gekregen :o

Urbiezira

Berichten: 2918
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 11:19

Hier helaas plaatsing van Gynefix niet vlekkeloos gegaan. Plaatsen ging prima, maar op de echo vond de arts ‘m te diep in de baarmoederwand zitten. Mocht eerst naar huis maar werd toch teruggebeld om het er weer uit te halen. |(

Nu een afspraak voor opnieuw plaatsen bij volgende menstruatie, en kan tussentijds de pil gebruiken (ik en condooms zijn een drama). Ontzettend balen dus. Tijd, energie en ongemak, maar wéér geen anticonceptie. Fouten kunnen gebeuren, dus helaas, maar wel erg vervelend...

Getty_Maan

Berichten: 2593
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Fryslân

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 14:02

Gynefix? Die ken ik niet.

Morgen krijg ik de kyleena, ben heel benieuwd. Hoop dat het zo gebeurd is en ik niet te veel last van bijwerkingen heb..

Momo94
Berichten: 1113
Geregistreerd: 05-07-18
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 16:26

Lynnepinny schreef:
Dat je zwaarder ongesteld bent met koperspiraal klopt. Ik zou eens kijken naar een menstruatiecup, dan hoef je als het goed is niet zo vaak te verwisselen en merk je er ook nauwelijks wat van :)
Ik moet nog steeds de huisarts bellen voor een koperspiraal, maar ik ben zo'n schijterd.. De hele procedure kijk ik echt zó tegenop, van zo open en bloot liggen tot het daadwerkelijke zetten :'). Nu ook een beetje aan het twijfelen om het nog zo vlak voor de vakantie te doen.. Misschien is in augustus toch beter.


Menstruatiecup niet gebruiken met een spiraal. Als je pech hebt trek je de spiraal er mee uit. -O-

Bambolina

Berichten: 2092
Geregistreerd: 16-11-06

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 16:59

Zijn er dames die van een hormoonspiraaltje zijn overgestapt naar koper? Ik heb nu 3 jaar mijn Mirena. Eerste twee jaar regelmatig schimmelinfecties en bacteriële vaginose (daarvoor nooit last gehad) nu ‘alleen’ nog vaginose af en aan, heb nog altijd 2/3 keer in de maand spotting, heel onregelmatig ongesteld, en heel regelmatig (meer dagen wel dan niet) lichte kramp. Soms een uurtje, soms de hele dag. Soms word ik er ‘s nachts wakker van.. ik wil

1. Weer ‘gewoon’ ongesteld worden. Dan maar wat meer bloed, als ‘t er maar in 1 keer uit komt :’)

2. Af van die vervelende geurtjes/afscheiding

3. Niet meer de hele tijd kramp

Van punt 1 lijkt me dat een koperspiraal de oplossing is. Punt 2 is lastig, ik denk dat de hormonen het probleem zijn, maar misschien heb ik op koper wel dezelfde reactie? En punt 3 is misschien op te lossen met een kleiner spiraaltje. Ik las een tijd terug over een koperspiraal in de vorm van een soort driehoekje, kleiner dan een normaal spiraal en zou comfortabeler moeten zijn. Maar ik kan de naam niet terug vinden..

Wie heeft er ervaring?

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 18:30

Ik heb mijn spiraaltje (Jaydess) nu 2,5 jaar en ik was er eigenlijk heel tevreden over. Ik had nergens last van en was ook nooit ongesteld.

Sinds een maand of 2-3 word ik wel weer lichtjes ongesteld, heb ik weer buikkrampen en merk ik toch weer wat veranderingen hormonaal. Kan het zijn dat mijn spiraaltje toch sneller moet vervangen worden dan mijn arts had aangegeven?

Swah

Berichten: 1857
Geregistreerd: 12-10-12
Woonplaats: In het paradijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 18:27

Urbiezira schreef:
Hier helaas plaatsing van Gynefix niet vlekkeloos gegaan. Plaatsen ging prima, maar op de echo vond de arts ‘m te diep in de baarmoederwand zitten. Mocht eerst naar huis maar werd toch teruggebeld om het er weer uit te halen. |(

Nu een afspraak voor opnieuw plaatsen bij volgende menstruatie, en kan tussentijds de pil gebruiken (ik en condooms zijn een drama). Ontzettend balen dus. Tijd, energie en ongemak, maar wéér geen anticonceptie. Fouten kunnen gebeuren, dus helaas, maar wel erg vervelend...


Ahhh wat naar zeg!

Cup icm spiraal kan dat echt niet? Mijn arts zei van wel, zolang je het vacuüm maar verbreekt bij het eruit halen. Iemand positieve ervaringen met spiraal icm cup?