[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Farjen

Berichten: 7970
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 19:03

Morgen laat ik mijn spiraal zetten, hebben jullie nog advies voor me?

Valerie93

Berichten: 3133
Geregistreerd: 10-12-13

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 19:04

1 uur van te voren pijnstilling nemen en even wat eten. Dat waren de tips die mij gegeven waren.

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 20:59

Niet druk in maken, bij de meeste vrouwen valt het al bij al nog wel goed mee met de pijn :) Ik ben na het zetten meteen gaan werken (opleiden van jonge paarden dus geen zittend werk ;) )

CalipsoLover

Berichten: 5554
Geregistreerd: 14-08-11

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 21:33

Heyhey, even een vraagje.
Ik ga terug overschakelen van anticonceptiepil naar de Evra pleister. Op de bijsluiter stond er vaag uitgelegd dat ik (als ik het goed begrepen heb) overschakel ik de eerste pleister moet plakken de eerste dag van mijn menstruatie. Maar de eerste pleister (8 dagen) nog een niet-hormonaal anticonceptie middel moet gebruiken. Klopt dat? Iemand ervaring mee?

Lisa__Beau
Berichten: 173
Geregistreerd: 21-02-14

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 07:45

Ik kom even binnenvallen. Ik heb nu ongeveer een jaar mijn koperspiraal en word normaal iedere maand gewoon 4 dagen (heftiger) ongesteld. Heb tussendoor ooit 1x een maand overgeslagen. Nu ben ik deze maand alleen al 2 weken ongesteld en vroeg mij af of er meer mensen ervaring hiermee hebben? Als het nog veel langer duurt ga ik langs de HA.

Individu
Berichten: 731
Geregistreerd: 18-03-17

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 08:43

Ik heb dat ook wel eens. Gewoon pech. Maar als je het niet vertrouwt kun je best even naar de huisarts gaan.

Lisa__Beau
Berichten: 173
Geregistreerd: 21-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 10:33

Phoya schreef:
Ik heb dat ook wel eens. Gewoon pech. Maar als je het niet vertrouwt kun je best even naar de huisarts gaan.
Ik heb verder geen extreme krampen of het gevoel dat er iets mis is. Ik wacht wel geduldig af dan! Bedankt :j

jebuurmeisje

Berichten: 186
Geregistreerd: 28-02-09
Woonplaats: Veenendaal

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 15:42

Hoihoi,

Ik kom even binnenvallen met een vraag. Nu twee weken geleden ben ik geopereerd aan een duraal arterioveneus fistel. Vanwege deze aandoening is er een verhoogd risico op trombose en moet ik dagelijks bloedverdunners spuiten. Nu gebruikte ik al meer dan 5 jaar de pil maar mag ik deze niet meer gebruiken.

Heeft iemand ervaring met verhoogd risico op trombose en wat voor anticonceptie gebruiken jullie? Ik heb begrepen van de arts dat het beste is om iets met zo min mogelijk hormonen te gebruiken. Een koperspiraal zou kunnen maar ik ben zelf niet zeker of ik dat wel wil. Tevens heb ik ook een afspraak staan met de internist om over anticonceptie te spreken maar ik wilde graag ervaringen horen. :)

Farjen

Berichten: 7970
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 00:28

Jebuurmeisje, ik heb ook verhoogd risico op thrombose en daarom mocht ik enkel de mini-pil of spiraal. Deze laatste zit sinds dinsdag dus kan er niet veel over kwijt :) maar de mini-pil vlakte mijn persoonlijk enorm af

Individu
Berichten: 731
Geregistreerd: 18-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 09:45

jebuurmeisje schreef:
Hoihoi,

Ik kom even binnenvallen met een vraag. Nu twee weken geleden ben ik geopereerd aan een duraal arterioveneus fistel. Vanwege deze aandoening is er een verhoogd risico op trombose en moet ik dagelijks bloedverdunners spuiten. Nu gebruikte ik al meer dan 5 jaar de pil maar mag ik deze niet meer gebruiken.

Heeft iemand ervaring met verhoogd risico op trombose en wat voor anticonceptie gebruiken jullie? Ik heb begrepen van de arts dat het beste is om iets met zo min mogelijk hormonen te gebruiken. Een koperspiraal zou kunnen maar ik ben zelf niet zeker of ik dat wel wil. Tevens heb ik ook een afspraak staan met de internist om over anticonceptie te spreken maar ik wilde graag ervaringen horen. :)


Ik zou zeker voor de meest veilige optie gaan en dat is die zonder hormonen. De koperspiraal dus. Je laat hem zetten en hoeft er 5 jaar niet meer naar om te kijken. Handig toch?

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 09:53

Koperspiraal schijnt niet heel prettig te zijn. Mijn moeder lag tijdens menstruatie op de grond van de pijn.

Er is nog een mooie anticonceptie. Dat is een condoom :)

margreet4

Berichten: 1584
Geregistreerd: 14-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 09:56

jebuurmeisje schreef:
Hoihoi,

Ik kom even binnenvallen met een vraag. Nu twee weken geleden ben ik geopereerd aan een duraal arterioveneus fistel. Vanwege deze aandoening is er een verhoogd risico op trombose en moet ik dagelijks bloedverdunners spuiten. Nu gebruikte ik al meer dan 5 jaar de pil maar mag ik deze niet meer gebruiken.

Heeft iemand ervaring met verhoogd risico op trombose en wat voor anticonceptie gebruiken jullie? Ik heb begrepen van de arts dat het beste is om iets met zo min mogelijk hormonen te gebruiken. Een koperspiraal zou kunnen maar ik ben zelf niet zeker of ik dat wel wil. Tevens heb ik ook een afspraak staan met de internist om over anticonceptie te spreken maar ik wilde graag ervaringen horen. :)


Ik heb in juni een longembolie opgelopen... Uit het niets. Slikte de pil maar dat mag dus ook niet meer. Oorzaak longembolie: pech/pil. Met huisarts over anticonceptie gehad. Mirena spiraal zou mogen. Koperspiraal ook maar was hij niet echt voor met de kans op hevigere bloedingen en bloedverdunners. Implanon kon ik ook voor kiezen maar is toch weer hormonen.
Op dit moment gewoon condooms.
Als er verder niks uit de uitslagen (erfelijkheid) komt mag ik in december weer stoppen met de bloedverdunners. Maar ik ga echt never nooit niet meer aan de pil... Even geen hormoontroep meer in mn lijf.

Sem_
Berichten: 7764
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 10:50

Nessa schreef:
Koperspiraal schijnt niet heel prettig te zijn. Mijn moeder lag tijdens menstruatie op de grond van de pijn.

Er is nog een mooie anticonceptie. Dat is een condoom :)

Als je van jezelf een heftige menstruatie hebt wordt het niet aangeraden, maar als je een lichte menstruatie hebt valt het meestal reuze mee. Ik heb al een jaar een koperspiraal en zelden pijn en weinig bloedverlies. :) Ze hebben ook nog verschillende merken/soorten koperspiraal die nog weleens verschil willen maken. Ik heb een kleinere, vooral bedoelt voor vrouwen die (nog) geen kinderen hebben gehad.

Zerena

Berichten: 3882
Geregistreerd: 29-12-04

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 10:56

Voor de mensen die zonder hormonen willen blijven, misschien nog een id.
Ik zelf durf de pil niet meer te nemen.
Wij denken erover om de daysy of ladycomp aan te schaffen.
https://nl.daysy.me/

petitparis

Berichten: 15982
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 11:32

Combi bloedverdunners en koperspiraal is toch ook eentje waar ik niet om zou springen.

Waarom mirena wel en implanon niet, is toch beide met hormonen

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 12:54

MariekeTV schreef:
Voor de mensen die zonder hormonen willen blijven, misschien nog een id.
Ik zelf durf de pil niet meer te nemen.
Wij denken erover om de daysy of ladycomp aan te schaffen.
https://nl.daysy.me/


Hier heeft cyclus bijhouden geresulteerd is zwangerschap 3 ;)
Doen wij dus ook niet meer :') (netjes cyclus van 28 dagen, wat extra afscheiding met ovulatie, voelde mijn ovulatie ook.....
Toen ik twee weken overtijd was toch maar getest.
Waarschijnlijk als we altijd het condoom hadden gebruikt was ik nu niet zwanger.

Ik hoop dat ze me steriliseren tijdens de keizersnede en anders ga ik een koperspiraal proberen.
Voel sinds mijn eerste bevalling mijn menstruatie niet meer dus qua krampen moet het goed komen.
Wil dat nou niet dan maar eens kijken of mijn man zich laat helpen.

Zerena

Berichten: 3882
Geregistreerd: 29-12-04

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 13:42

Heb je het ook met zo'n apparaat bij gehouden?

Raineri
Berichten: 6197
Geregistreerd: 21-02-11

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 18:41

Hallo,

Even vooraf: ik heb maandag een afspraak met de huisarts staan. Ik vraag mij af wat de ervaringen zijn hier namelijk.

Mijn mirena heb ik sinds september 2015. Sinds najaar van 2016 heb ik last van onregelmatig bloed verlies (lees elke dag). Dit heb ik zo lang gehad dat ik bloedarmoede kreeg. Inmiddels is dit opgelost door een tijd lang progynova te slikken en nu ga ik binnenkort over op het slikken van een hele lichte pil naast het gebruik van het spiraal (enkel om het bloedverlies dus te controleren). Ik heb na het zetten van het spiraal vanzelfspreken een controle gehad na zes weken en ook in maart heb ik nog een echo gehad om te kijken of alles helemaal goed was. Ik heb een vaste relatie en we zijn beide uiteraard gewoon 'schoon'.
sinds zondag heb ik een soort van vreemd gevoel al (alsof er een hele droge tampon in zit :+ ) Super smaakvol dit trouwens. Dinsdagavond was ik in de sportschool en opeens voelde ik zeer heftige krampen waardoor ik automatisch naar het toilet ging. Ik was weer heel veel bloed verloren en de pijn 'van binnen' werd steeds meer. Uiteindelijk toch maar even voelen. Ik kan het harde gedeelte weliswaar niet voelen maar opeens kan ik wel de touwtjes voelen (Wat nooit eerder zo was). De huisarts en de assistente zijn allebei wat sceptisch of het wel mijn spiraal is die verzakt is. Ik heb nog steeds pijn, krampen en ik verlies nog wat bloed. Heeft iemand dit eerder gehad? En wat was het?

margreet4

Berichten: 1584
Geregistreerd: 14-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 21:39

petitparis schreef:
Combi bloedverdunners en koperspiraal is toch ook eentje waar ik niet om zou springen.

Waarom mirena wel en implanon niet, is toch beide met hormonen


In samenwerking met kans op trombose?

Van mijn ha begrepen dat ik beide zou mogen. Hierin zitten wel hormonen maar niet degene die de kans op trombose groter maken. Zo heb ik het zo snel begrepen. Er niet op doorgevraagd verder omdat ik helemaal geen hormonen meer wil. (op dit moment tenminste). Qua hormonen bleef alleen mirena en implanon over.

petitparis

Berichten: 15982
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 22:24

fout gelezen van mij, dacht dat je schreef geen Mirena en wel ene implanon. Maar begrijpelijk dat je sowieso nu niet zit te wachten op extra hormonen.

En bedoelde dat ik persoonlijk geen koperspiraal zou verkiezen als ik bloedverdunners moest nemen, omdat een koperspiraal er toch voor gekend staat iets heftigere bloedingen te geven.

Anoniem

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 22:31

Nou, mijn Implanon is eruit. Ga er niet over liegen, het was echt geen pretje om hem te laten verwijderen. Vooral het 'trekken' aan iets wat al ingekapseld was in mijn arm was echt heel akelig en ik ging op een gegeven moment bijna out door het gevoel, ondanks het feit dat het gewoon verdoofd is en het dus niet echt pijn deed. Heb hem wel meegenomen, vond het te interessant om hem weg te gooien :+ Nu eerst een tijdje terug naar de pil en dan volgend jaar ofzo maar eens kijken wat er nog meer aan opties is -O-

Individu
Berichten: 731
Geregistreerd: 18-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 11:45

Danique_G schreef:
Hallo,

Even vooraf: ik heb maandag een afspraak met de huisarts staan. Ik vraag mij af wat de ervaringen zijn hier namelijk.

Mijn mirena heb ik sinds september 2015. Sinds najaar van 2016 heb ik last van onregelmatig bloed verlies (lees elke dag). Dit heb ik zo lang gehad dat ik bloedarmoede kreeg. Inmiddels is dit opgelost door een tijd lang progynova te slikken en nu ga ik binnenkort over op het slikken van een hele lichte pil naast het gebruik van het spiraal (enkel om het bloedverlies dus te controleren). Ik heb na het zetten van het spiraal vanzelfspreken een controle gehad na zes weken en ook in maart heb ik nog een echo gehad om te kijken of alles helemaal goed was. Ik heb een vaste relatie en we zijn beide uiteraard gewoon 'schoon'.
sinds zondag heb ik een soort van vreemd gevoel al (alsof er een hele droge tampon in zit :+ ) Super smaakvol dit trouwens. Dinsdagavond was ik in de sportschool en opeens voelde ik zeer heftige krampen waardoor ik automatisch naar het toilet ging. Ik was weer heel veel bloed verloren en de pijn 'van binnen' werd steeds meer. Uiteindelijk toch maar even voelen. Ik kan het harde gedeelte weliswaar niet voelen maar opeens kan ik wel de touwtjes voelen (Wat nooit eerder zo was). De huisarts en de assistente zijn allebei wat sceptisch of het wel mijn spiraal is die verzakt is. Ik heb nog steeds pijn, krampen en ik verlies nog wat bloed. Heeft iemand dit eerder gehad? En wat was het?


Als je het niet vertrouwd gewoon toch even laten checken hoor. Straks is het wel zo en loop je nog weken rond met pijn en bloedverlies.

Raineri
Berichten: 6197
Geregistreerd: 21-02-11

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 16:17

Dankjewel voor je reactie! Maar voor maandag heb ik al een afspraak staan. Zelf waren ze dus sceptisch. Maar ik vraag mij best af wat het dan wel zou kunnen zijn. Misschien dat er dames met dezelfde klachten zijn, ik ben in ieder geval redelijk benieuwd naar de uitkomst van maandag.

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 16:39

Voor iedereen met pijnlijke maandstonden:

https://www.gezondheidsnet.nl/vitamines ... ruatiepijn

Dit is van vorig jaar, vrij recent dus en nog geen verder onderzoek voor zo ver ik kon vinden.
Ik ben begonnen met een hoge dosis vit D, 5 dagen voor aanvang van mijn regels.
Ik lig normaal 1-2 dagen op zijn minst een paar uur op bed/bank omdat het teveel pijn doet, naast dat het de hele dag door pijn en last heb.

Ik zit nu op de zwaarste dag, ik heb nog geen pijn gehad. Wel een wat lastig gevoel, ongemakkelijk, en wil meer slapen, maar geen krampen.

Ik blijf hiermee doorgaan, en hoop dat de volgende periode ook positief resultaat heeft.
Ik wou dit hier al even meedelen, voor zij die ook last hebben en eventueel eens willen uitrproberen. In de winter kan Vit D sowieso geen kwaad.

smurffie

Berichten: 11126
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 18:05

Danique_G schreef:
Dankjewel voor je reactie! Maar voor maandag heb ik al een afspraak staan. Zelf waren ze dus sceptisch. Maar ik vraag mij best af wat het dan wel zou kunnen zijn. Misschien dat er dames met dezelfde klachten zijn, ik ben in ieder geval redelijk benieuwd naar de uitkomst van maandag.

Direct verwijzing naar de gynaecoloog vragen. Klinkt als mijn klachten,bij mij was ie verzakt