[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lous

Berichten: 24247
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 00:13

Ik heb vanmiddag een koperspiraaltje laten zetten,maar verrek nu van de buikpijn.Wie heeft dezelfde ervaring gehad en heeft tips? :\

Palmera

Berichten: 9457
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 00:16

Lous schreef:
Ik heb vanmiddag een koperspiraaltje laten zetten,maar verrek nu van de buikpijn.Wie heeft dezelfde ervaring gehad en heeft tips? :\

Evem doorbijten. :) Bij mij was dat ook zo.

Overigens haat ik mijn koperspiraal echt, dus ik ga maar weer eens naar de gyn.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 21:07

Lous schreef:
Ik heb vanmiddag een koperspiraaltje laten zetten,maar verrek nu van de buikpijn.Wie heeft dezelfde ervaring gehad en heeft tips? :\

als je nog steeds last hebt en ook buikrampen zoals bij buikgriep zou je naast gewone pijnstilling ook buscopan kunnen proberen...

Anoniem

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 12:57

Ik ben nu sinds kort aan de minipil begonnen en de huisarts vertelde mij dat ik elke dag hetzelfde tijdstip de pil moet slikken, maakt dit echt heel veel uit als er een half uurtje tussen zit?

Lous

Berichten: 24247
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 13:41

Gelukkig waren de buikkrampen gisterochtend verdwenen en ze zijn ook niet meer teruggekomen. :)

Bedankt voor de tips in ieder geval.

Farjen

Berichten: 7991
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 14:06

Romy1234 schreef:
Ik ben nu sinds kort aan de minipil begonnen en de huisarts vertelde mij dat ik elke dag hetzelfde tijdstip de pil moet slikken, maakt dit echt heel veel uit als er een half uurtje tussen zit?


Ik heb 5 jaar een minipil genomen en daar zaten vaak meerdere uren (halve dag :+ ) tussen := ik ben er niet van zwanger geworden dus een half uurtje zal niet zoveel uitmaken

Individu
Berichten: 731
Geregistreerd: 18-03-17

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 13:52

Hoe is het gegaan Danique?

ontherun
Berichten: 4958
Geregistreerd: 24-05-07
Woonplaats: Niemandsland

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 18:08

Emma, is jou implanon er bij de huisarts uit gehaald of bij de gyn? Ik wil toch ook maar weer even terug naar de pil, en hij moet er sowieso uit in januari. Maar ik wil als het ff kan die eigen risico kosten vermijden := Van mij mogen ze peuteren. Ik wordt gek van het ongeplande ongesteld worden, ben echt 2 jaar superblij met dat ding geweest, niks geen menstruatie, maar dat is het laatste half/driekwart jaar wel anders. Dus toch maar weer even terug naar de pil, kijken hoe ik daarop reageer nu.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 20:38

Santigo_ schreef:
[naam], is jou implanon er bij de huisarts uit gehaald of bij de gyn? Ik wil toch ook maar weer even terug naar de pil, en hij moet er sowieso uit in januari. Maar ik wil als het ff kan die eigen risico kosten vermijden := Van mij mogen ze peuteren. Ik wordt gek van het ongeplande ongesteld worden, ben echt 2 jaar superblij met dat ding geweest, niks geen menstruatie, maar dat is het laatste half/driekwart jaar wel anders. Dus toch maar weer even terug naar de pil, kijken hoe ik daarop reageer nu.

Nee gebeurt gewoon bij de huisarts. Denk sowieso dat dat niet zo snel doorverwezen wordt naar de gyn hoor, hij gaat in je arm dus de gyn kan niet heel veel meer doen dan de HA in dit geval. Bij mij deed vooral de verdoving prikken weer behoorlijk pijn, en ik voelde het sneetje dat ze maakte ook nog wel flink. Verder was het vooral gewoon heel akelig want hij zit natuurlijk ingekapseld en dat trekken ze handmatig weer los. Ik heb nu dus ook wel wat bloeduitstortingen rond de plek waar hij gezeten heeft van het trekken. Paar dagen beetje last van m'n arm gehad maar de hechtingspleister is nu bijna los en het lijkt allemaal prima te gaan. Beetje gevoelig nog maar niet meer pijnlijk. Voel je hem nog helemaal zitten? Ik kon hem echt nog door mijn huid heen 'vastpakken' als het ware en de HA zei wel dat dat heel veel scheelde.

jen

Berichten: 3212
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Milheeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 17:42

jebuurmeisje schreef:
Hoihoi,

Ik kom even binnenvallen met een vraag. Nu twee weken geleden ben ik geopereerd aan een duraal arterioveneus fistel. Vanwege deze aandoening is er een verhoogd risico op trombose en moet ik dagelijks bloedverdunners spuiten. Nu gebruikte ik al meer dan 5 jaar de pil maar mag ik deze niet meer gebruiken.

Heeft iemand ervaring met verhoogd risico op trombose en wat voor anticonceptie gebruiken jullie? Ik heb begrepen van de arts dat het beste is om iets met zo min mogelijk hormonen te gebruiken. Een koperspiraal zou kunnen maar ik ben zelf niet zeker of ik dat wel wil. Tevens heb ik ook een afspraak staan met de internist om over anticonceptie te spreken maar ik wilde graag ervaringen horen. :)


Hier ook een verhoogd risico op trombose ( factor v leiden en twee maal een trombose in m'n been gehad). Ik mocht van de internist wel een spiraal. Heb na vijf jaar vandaag m'n mirena laten vervangen door weer een mirena en kan d'r hopelijk weer vijf jaar tegenaan. Werd in het begin nog amper ongesteld, afegelopen jaar werd het steeds vaker maar dan was het nog om de twee drie maanden.

ontherun
Berichten: 4958
Geregistreerd: 24-05-07
Woonplaats: Niemandsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 01:34

Emmaa_ schreef:
Nee gebeurt gewoon bij de huisarts. Denk sowieso dat dat niet zo snel doorverwezen wordt naar de gyn hoor, hij gaat in je arm dus de gyn kan niet heel veel meer doen dan de HA in dit geval. Bij mij deed vooral de verdoving prikken weer behoorlijk pijn, en ik voelde het sneetje dat ze maakte ook nog wel flink. Verder was het vooral gewoon heel akelig want hij zit natuurlijk ingekapseld en dat trekken ze handmatig weer los. Ik heb nu dus ook wel wat bloeduitstortingen rond de plek waar hij gezeten heeft van het trekken. Paar dagen beetje last van m'n arm gehad maar de hechtingspleister is nu bijna los en het lijkt allemaal prima te gaan. Beetje gevoelig nog maar niet meer pijnlijk. Voel je hem nog helemaal zitten? Ik kon hem echt nog door mijn huid heen 'vastpakken' als het ware en de HA zei wel dat dat heel veel scheelde.


Mooi. Ik had ook al het idee dat gyn er niks aan toe zou voegen, aangezien er geen nieuwe hoeft te komen. Moest 'm ff zoeken :') maar ik kan 'm nog altijd zo vast pakken. Is wel iets ingekapseld, voel wel iets van littekenweefsel erbij, maar das normaal. Dan ga ik toch maar eens ervoor bellen

Raineri
Berichten: 6232
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 01:19

Phoya schreef:
Hoe is het gegaan Danique?


Lief dat je het vraagt! Lang verhaal kort: alles zit goed maar ze weten niet wat wel de pijn veroorzaakt. Ik heb nu weer andere hormonen gekregen in de hoop dat het beter gaat. Menstruatie lijkt nu wel weg maar ik heb morning sickness maar dan de hele dag :’) Ik word hier inmiddels erg moe van. Als er nog een keer iets dergelijks is stop ik met hormonale anticonceptie .. dit is ondertussen geen doen meer.

Toen ik nog progynova slikte moest ik vier keer per dag huilen zonder aanleiding. En ik ben echt geen emotioneel persoon van mijzelf.. vriendje moet dit aardig ontzien aangezien ik hem al meerdere keren huilend heb opgebeld dat ie zelf maar aan de anticonceptie gaat :+ we kunnen er wel om lachen maar ik voel mij best vaak emotioneel.
De mini pil heb ik nog nooit geprobeerd dus misschien dat ik dat eens opgooi bij de huisarts.

Individu
Berichten: 731
Geregistreerd: 18-03-17

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 10:14

Ik ben ook gestopt met hormonale anticonceptie. Heb nu een koperspiraal. Bevalt prima!

Raineri
Berichten: 6232
Geregistreerd: 21-02-11

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 16:32

Ik ben alleen begonnen met de pil ooit omdat ik teveel pijn had en een week op bed lag tijdens mijn menstruatie. Ik ben een beetje bang dat ik nog meer gevloerd raak dan.

Maar goed ik duim gewoon even met dit. Misschien moet mijn lichaam nog even wennen aan de nieuwe hormonen!

Individu
Berichten: 731
Geregistreerd: 18-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 17:24

Oh dan is een koperspiraal geen goede optie denk ik... :\ Want deze geeft een iets heftigere menstruatie... Jammer hoor. En een implanon o.i.d? Of prikpil?

jebuurmeisje

Berichten: 186
Geregistreerd: 28-02-09
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 00:55

Iedereen bedankt voor de reacties!
Van mezelf had ik al heftige menstruatie en een koperspiraal lijkt me niet prettig icm bloedverdunners. Ook heb ik verhalen gehoord over vreselijke pijn met plaatsen. Maar dat is per persoon natuurlijk verschillend. Ik ben er wel wat huiverig over. Een mirena spiraal mocht ik geloof ik ook van mijn arts, ik zal er wel over informeren bij de internist. Dat is volgens mij omdat hormonen dan op een specifieke plaats worden afgegeven. Hoe heb jij het plaatsen van de mirena ervaren? En heeft het geen extra risico's als je al trombose hebt gehad?


jen schreef:
Hier ook een verhoogd risico op trombose ( factor v leiden en twee maal een trombose in m'n been gehad). Ik mocht van de internist wel een spiraal. Heb na vijf jaar vandaag m'n mirena laten vervangen door weer een mirena en kan d'r hopelijk weer vijf jaar tegenaan. Werd in het begin nog amper ongesteld, afegelopen jaar werd het steeds vaker maar dan was het nog om de twee drie maanden.
[/quote]

jen

Berichten: 3212
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Milheeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 19:05

jebuurmeisje schreef:
Iedereen bedankt voor de reacties!
Van mezelf had ik al heftige menstruatie en een koperspiraal lijkt me niet prettig icm bloedverdunners. Ook heb ik verhalen gehoord over vreselijke pijn met plaatsen. Maar dat is per persoon natuurlijk verschillend. Ik ben er wel wat huiverig over. Een mirena spiraal mocht ik geloof ik ook van mijn arts, ik zal er wel over informeren bij de internist. Dat is volgens mij omdat hormonen dan op een specifieke plaats worden afgegeven. Hoe heb jij het plaatsen van de mirena ervaren? En heeft het geen extra risico's als je al trombose hebt gehad?


jen schreef:
Hier ook een verhoogd risico op trombose ( factor v leiden en twee maal een trombose in m'n been gehad). Ik mocht van de internist wel een spiraal. Heb na vijf jaar vandaag m'n mirena laten vervangen door weer een mirena en kan d'r hopelijk weer vijf jaar tegenaan. Werd in het begin nog amper ongesteld, afegelopen jaar werd het steeds vaker maar dan was het nog om de twee drie maanden.
[/quote]

Voor zover ik weet heeft de mirena geen extra risico's met m'n trombose of factor v leiden. De eerste keer plaatsen (5 jaar terug) was ik voor t ergste voorbereid en toen viel het 100% mee. Nou afgelopen dinsdag was echt niet prettig, heb van te voren een naproxen ingenomen. Maar na het verwijderen en de nieuwe plaatsen ben ik thuis onder een dekentje op de bank gekropen en voelde me zo beroerd dat ik niet eens meer wat gegeten heb. De volgende dag nog flinke krampen en toch maar thuis gebleven van werk. Nou gaat het gelukkig weer goed, de eerste keer na het plaatsen stond ik savonds weer in de kroeg en nou lag ik als een zielig piertje op de bank. Dus twee heel verschillende ervaringen

Anoniem

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 23:58

Ik ben laatst bij de huisarts geweest voor advies anticonceptie en die vertelde mij dat ik 3 opties heb ivm verhoogd risico trombose en dat zijn de mini pil, koperspiraal of de mirena spiraal.
Overigens zit in de minipil vrijwel hetzelfde als in de mirenaspiraal. :)

Farjen

Berichten: 7991
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 05:01

Inderdaad, ik heb al een bloedklonter gehad in mijn hersenen en mocht de mini-pil of de spiraal. Ik heb nu de kyleena.
Plaatsen viel super goed mee, ik had op voorhand een ibuprofen genomen. Maar op 5 minuten zat ie :)

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 08:34

Mag ik me hier ook melden?
Vanaf m'n 13de tot m'n 31ste ongeveer de pil geslikt. Daarna pilloos ivm kinderwens waarbij ik merkte dat mijn menstruatie veel beter verliep dan de twee jaar voor pilgebruik en dat ik gewoon lekkerder in m'n vel zat.
Na anderhalf jaar was ik zwanger en mochten wij een gezonde dochter verwelkomen. Hartstikke blij mee natuurlijk en omdat het leven zonder pil me zo goed beviel besloten geen pil meer te slikken maar cyclus bij te houden en rubbers te gebruiken op 'onveilige' dagen. En daar was zwangerschap/dochter nummer 2 :=
Zeer welkom alleen niet gepland zo dicht op de eerste.
Nu ben ik na m'n bevalling dus toch maar weer begonnen met de pil (minipil in dit geval) maar merk dat het gewoon niet meer mijn ding is. We willen alleen op dit moment een eventuele derde zwangerschap nog niet uitsluiten dus een knip/knoop bij mij of m'n man is nog geen optie.

Ben echter wel benieuwd of er hier vrouwen zijn die hier al wel ervaring mee hebben. Bij hun partner of zichzelf.

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 10:20

Lizy zoals je weet wij hopelijk snel ;)
Wat de gyneacoloog (bij sterilisatie bij vrouwen) mij vertelde is het hier normaal gesproken een dag opname, buik wordt opgeblazen en met twee kleine openingen wordt je gesteriliseerd.

kraakte
Berichten: 3076
Geregistreerd: 20-02-10
Woonplaats: Gelderland

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 10:26

Ik ben toch ook maar weer bij de huisarts geweest.
Elke maand voel ik me 1 week superfit. De rest is mijn lijf zich aant voorbereiden op de menstruatie en ben ik drie weken niet fit en niet helemaal lekker, waarvan de week ervoor echt ziek.
Dan dikke buikpijn op dag 1.
Heb de mirena gehad maar daar wilde mijn baarmoeder vanaf en wel zo snel mogelijk met echt weeen tot gevolg, heb de “gewone”
Pil gehad maar hier werd ik echt n heks van en ik heb de nuvaring geprobeerd maar ook hier voelde ik me zoooo depri van.
Nu sinds Maandag dus maar begonnen met de minipil, op de 2e dag van mijn menstruatie.
Dat is altijd de ergste dag, volgende dag al niet meer gevloeid en voel me nu nog goed!
Dus echt, ik hoooop zo dat het met deze pil wel gaat lukken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 14:22

lizy29 schreef:
Mag ik me hier ook melden?
Vanaf m'n 13de tot m'n 31ste ongeveer de pil geslikt. Daarna pilloos ivm kinderwens waarbij ik merkte dat mijn menstruatie veel beter verliep dan de twee jaar voor pilgebruik en dat ik gewoon lekkerder in m'n vel zat.
Na anderhalf jaar was ik zwanger en mochten wij een gezonde dochter verwelkomen. Hartstikke blij mee natuurlijk en omdat het leven zonder pil me zo goed beviel besloten geen pil meer te slikken maar cyclus bij te houden en rubbers te gebruiken op 'onveilige' dagen. En daar was zwangerschap/dochter nummer 2 :=
Zeer welkom alleen niet gepland zo dicht op de eerste.
Nu ben ik na m'n bevalling dus toch maar weer begonnen met de pil (minipil in dit geval) maar merk dat het gewoon niet meer mijn ding is. We willen alleen op dit moment een eventuele derde zwangerschap nog niet uitsluiten dus een knip/knoop bij mij of m'n man is nog geen optie.

Ben echter wel benieuwd of er hier vrouwen zijn die hier al wel ervaring mee hebben. Bij hun partner of zichzelf.


Hier hetzelfde verhaal, maar ik ben wel aan de minipil begonnen.
Wat vind je er het nadeel aan?
Eventueel optie spiraal?

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 14:43

Ik merk aan mezelf dat ik stabieler ben zonder pil/extra hormonen in mijn lijf. Daarnaast komt er in mijn familie vanaf een jaar of 40 hoge bloeddruk voor waarbij de kans groot is dat ik dat ook krijg en bij die medicatie mag er geen pil geslikt worden. Wil dus echt helemaal af van hormonen en gezien ik vaak allergisch reageer op metalen durf ik een koperspiraal niet aan.
Knip/knoop blijft dan dus over. Nu nog beslissen wel/geen derde kind en daarna beslissen wie van ons tweeën onder het mes gaat.

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 16:07

Lizy wat ik begreep is het voor een man een makkelijkere procedure, en dus ook sneller.

Hier gebeurt het bij mij als ze het tijdens de keizersnede willen doen omdat ik dan toch al open ben.
Anders hier eerst een koperspiraal proberen denk ik en als dat niets blijkt gaat ML voor een knoop.