[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nienke555

Berichten: 4924
Geregistreerd: 16-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 12:25

Hoi bokkers, ik zie dit bij de uitslagen van mijn uitstrijkje staan (bij die KOPAC-schaal) maar ik kan niet vinden wat dit nou betekent. Eén van jullie die dit weet?

K4, endocervicale cylindrische- en squameus metaplastische cellen
aanwezig

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 13:01

nienke555 schreef:
Hoi bokkers, ik zie dit bij de uitslagen van mijn uitstrijkje staan (bij die KOPAC-schaal) maar ik kan niet vinden wat dit nou betekent. Eén van jullie die dit weet?

K4, endocervicale cylindrische- en squameus metaplastische cellen
aanwezig

Dat betekend dat alle cellen aanwezig zijn en dat alles goed is. Dat had ik ook. Je kunt voor de zekerheid even de assistente bellen

c_alsemgeest

Berichten: 20666
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 15:17

Waar is de OB met applicator heen gegaan?
Die van tampax vind ik toch nèt niet fijn en zonder al helemaal niet... maar ze zijn zelfs op amazon niet meer verkrijgbaar en er staat nergens waarom :') op ob.com staan ze er wel gewoon bij, maar daar kan je niet bestellen helaas...

nienke555

Berichten: 4924
Geregistreerd: 16-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 16:34

purny schreef:
nienke555 schreef:
Hoi bokkers, ik zie dit bij de uitslagen van mijn uitstrijkje staan (bij die KOPAC-schaal) maar ik kan niet vinden wat dit nou betekent. Eén van jullie die dit weet?

K4, endocervicale cylindrische- en squameus metaplastische cellen
aanwezig

Dat betekend dat alle cellen aanwezig zijn en dat alles goed is. Dat had ik ook. Je kunt voor de zekerheid even de assistente bellen

Oké bedankt!! Stelt me gerust.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 18:47

Ik ben 4 jaar geleden gestopt met de pil (microgynon). Ik had veel last van stemmingswisselingen, was neerslachtig, zat niet lekker in mn vel en had geen libido meer.
Na het stoppen zijn die klachten allemaal verdwenen, echter is ongesteld zijn echt geen feestje. Ik heb erge krampen, bloed twee dagen veel en mijn cyclus duurt gemiddeld 38 dagen. Zonder (te)veel ibuprofen, diclofenac of naproxen, kom ik de eerste twee dagen en nachten niet door. Helaas verdragen mijn darmen deze medicatie niet meer. Tot tweemaal aan toe op de SEH gelegen, tweemaal een ontsteking aan de dikke darm en in afwachting van een operatie voor een navelbreuk (mijn buik zwelt door de medicatie enorm op, alsof ik zwanger ben, waardoor er een navelbreuk is ontstaan). Kortom, er moet een andere oplossing komen nu pijnstilling geen optie meer is.

Mijn HA adviseert de minipil, prikpil, implanon of hormoonstaafje. Ik was echter net blij van de hormonen af te zijn..
Ik heb me veel ingelezen en zie bij elk product dezelfde soort aantal ervaringen, dus ik ontkom er denk ik niet aan om te gaan ‘testen’ wat voor mezelf werkt. Ik heb besloten om voor de minst ingrijpende te gaan, de minipil. Maar eerlijk, ik vrees een beetje voor de bijwerkingen gezien mijn eerdere ervaring.

Zie ik nog dingen over het hoofd die jullie nog zouden adviseren in mijn geval?
Steriliseren is voor mij nog een te definitieve oplossing.

goldith

Berichten: 492
Geregistreerd: 30-09-04

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 19:03

Is er al naar een oorzaak gezocht van de heftige pijnklachten? Bijvoorbeeld endometriose?

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 19:49

Nee. Ik heb mezelf ook ingelezen over endometriose en ik heb de indruk dat ik dit best kan hebben. Ook omdat ik tijden pilgebruik minimaal last heb en op NSAID’s (tot voor kort) heel goed reageer. Echter las ik dat deze twee ‘behandelingen’ bij endometriose ook worden toegepast, dus voor nu had ik niet het idee dat verder onderzoeken zinvol is. Ik bedoel dus dat ik het idee heb dat er (los van een operatie) verder alleen symptoombehandeling mogelijk is.

Ik heb overigens zelf hersenletsel (en chronisch zenuwpijn +:)+ ), dus als mijn teksten lang en onsamenhangend zijn, excuus! :o

Lisa_22
Berichten: 339
Geregistreerd: 26-04-16

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 20:24

Opzich bevat de mini pil minder hormonen dus zou het verlichting kunnen bieden, en wellicht het proberen waard. Je kan daarbinnen ook nog switchen in merk (voor mij werkt bijvoorbeeld het merk Sandoz veel beter met minder bijwerkingen dan de rest). Hopelijk helpt het een beetje want je klachten klinken niet echt als een pretje! Sterkte en beterschap!

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 21:41

Dat is goed om te weten! Ik wist niet dat er meerdere merken waren. Nu ik erop google kom ik zes verschillende merken tegen.
Zal eens bellen met mijn apotheek of ze die van Sandoz hebben.

Dank je wel!

Anoniem

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 18:44

Hebben mensen hier ervaring met het slikken van de pil naast het hebben van een Mirena spiraal? (op aanraden van de gyneacoloog?)

welmoed__

Berichten: 6564
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 08:26

Wat is daar de gedachte achter? (serieus benieuwd overigens)

Marocje
Berichten: 5606
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 08:30

Geen persoonlijke ervaring (toen koperspiraal), maar een kennis moest dit ook doen. Die bleef spotting hebben met een hormoon spiraal, dus op advies van de gyn aan de pil om er zo een regelmaat (cyclus) in te brengen.

welmoed__

Berichten: 6564
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 08:54

Maar waarom dan beide? Kan je toch beter 1 van beide doen?

deksel

Berichten: 3783
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 09:02

Marocje schreef:
Geen persoonlijke ervaring (toen koperspiraal), maar een kennis moest dit ook doen. Die bleef spotting hebben met een hormoon spiraal, dus op advies van de gyn aan de pil om er zo een regelmaat (cyclus) in te brengen.

Dit advies kreeg ik ook. Toch niet gedaan omdat ik geen zin had in extra hormonen. Gelukkig is mijn cyclus nu redelijk regelmatig, zonder extra pil.

Marocje
Berichten: 5606
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 10:24

Omdat het spiraal constant hormonen afgeeft. De pil moet je drie weken slikken en dan een stopweek inlassen.

Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 10:39

c_alsemgeest schreef:
Waar is de OB met applicator heen gegaan?
Die van tampax vind ik toch nèt niet fijn en zonder al helemaal niet... maar ze zijn zelfs op amazon niet meer verkrijgbaar en er staat nergens waarom :') op ob.com staan ze er wel gewoon bij, maar daar kan je niet bestellen helaas...


Die worden niet meer verkocht omdat wegwerpplastic verboden aan het worden is.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 13:18

Ik kan maandag de minipil ophalen en wacht dan even tot mn 1e dag dat ik ongesteld ben om te beginnen.
Je bent dan ook gelijk beschermd tegen ongewenst zwangerschap.
Zouden mijn krampen dan ook gelijk afnemen? Of moet ik nog 1x doorstaan?

Mariposa11
Berichten: 2863
Geregistreerd: 22-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 13:24

Slmt9 schreef:
Ik kan maandag de minipil ophalen en wacht dan even tot mn 1e dag dat ik ongesteld ben om te beginnen.
Je bent dan ook gelijk beschermd tegen ongewenst zwangerschap.
Zouden mijn krampen dan ook gelijk afnemen? Of moet ik nog 1x doorstaan?


Ik heb nog wel krampen maar veel minder, de eerste keer is wel nog normaal geweest bij mij..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 15:21

welmoed__ schreef:
Wat is daar de gedachte achter? (serieus benieuwd overigens)



Omdat de gynaecoloog niet weet of mijn klachten aan mijn spiraal liggen. Daarom het advies om 2 maanden de pil bij de slikken zodat we dat kunnen uitsluiten en mijn spiraal er niet voor 2 maanden uit hoeft (zit er net 8 maanden in) en eventueel opnieuw laten zetten (daar wordt ik niet blij van)


Maar heb de gynaecoloog gebeld om te zeggen dat ik al die extra hormonen in mijn lijf echt niet zie zitten dus we hebben maandag een nieuwe bel afspraak staan om te kijken hoe en wat.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 15:45

Mariposa11 schreef:
Ik heb nog wel krampen maar veel minder, de eerste keer is wel nog normaal geweest bij mij..


Thnx. Dan bereid ik me vast voor :+
Toen ik aan de combi pil was, had ik nauwelijks krampen. Ik hoop dat het weer net zo wordt als toen. Maar dan wel met libido en minder neerslachtigheid en stemmingswisselingen *D

Lijkt me trouwens heel gek om geen condoom te hoeven gebruiken. Stukken beter, dat wel, maar ook met in je achterhoofd of je niet wat vergeet :')

Love_Rosie

Berichten: 1496
Geregistreerd: 01-06-12

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 17:26

Ik ben 2 maand terug gestopt met de pil ivm de bijwerkingen. Mijn hoofd is redelijk onstabiel de laatste jaren waarbij het het laatste half jaar uit de hand liep. Moet zeggen dat ik de afgelopen 2 maand mentaal beter en stabieler ben geweest dan in jaren, veel minder diepe dalen. Ze zijn er wel, maar gaan niet het randje over zegmaar.

Maar nu; ik ben tijdens de eisprong absurd moe. Vorige maand ben ik die dag 8 uur uit bed geweest met moeite. Deze maand moest ik werken en heb ik meer gedaan maar alsnog onwijs moe. Heeft iemand hier ervaring mee & zou dit nog afnemen?

ik heb al jaren te maken met vermoeidheidsklachten die op en neer gaan, begin nu te twijfelen of dit ook niet een oorzaak is. Met pil hou je dat niet zo bij, maar nu met de app op telefoon kan ik het met elkaar linken :(

nienke555

Berichten: 4924
Geregistreerd: 16-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 23:53

Bokkers, help... heb 4,5 uur geleden mijn pil in genomen en moest net 1 minuut geleden overgeven... is ie nu nog veilig? Ik lees op internet binnen 4 uur, maar ben zo bang dat hij nu niet veilig is. Heb geen reservestrip liggen...

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 08:58

Ik zou t ff bij de apotheek navragen.

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 09:02

Ik zou dan toch even voor de zekerheid nog wat erbij gebruiken. Condoom oid.
Ik heb ondertussen de resultaten binnen van mijn hele onderzoeken.
Gelukkig niks aan de hand. Geen rare cellen of iets anders

Sem_
Berichten: 7764
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 09:28

nienke555 schreef:
Bokkers, help... heb 4,5 uur geleden mijn pil in genomen en moest net 1 minuut geleden overgeven... is ie nu nog veilig? Ik lees op internet binnen 4 uur, maar ben zo bang dat hij nu niet veilig is. Heb geen reservestrip liggen...

Volgens mij ligt het eraan in welke week je zit. Ik meen dat het niet zo erg is om een pil te missen, mits het niet in de eerste week is.