[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tennan
Berichten: 3100
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 17:45

Kan iemand mij helpen?

Ik ben van plan om een paar weken te stoppen met de pil. Ik heb nu nog één pil op mijn strip. Is het tot ik ongesteld wordt nog veilig ( ik begin na mijn stopweek dus niet meer met de pil) of valt het dan al gelijk onder pilloos zijn?

zonnebloem18

Berichten: 24836
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 17:46

Je stopweek is niet meer veilig als je helemaal stopt met de pil.

tennan
Berichten: 3100
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 17:47

oke dankjewel :)

Anoniem

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 18:30

Ik heb besloten nog even de wachten met het spiraal. Ben gewoon happy met de pil en die werkt goed, zeker omdat ik een tijd te gemoed ga waar ik niet een onregelmatige bloeding kan gebruiken (nieuwe baan etc) besloten nog even te wachten.

Zwitsal

Berichten: 7420
Geregistreerd: 02-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 00:33

ik meld me hier ook maar weer. even vooraf: erg lang verhaal, sorry, ben nooit zo kort van stof. gaat vooral over spiraal ervaringen gezocht.


ik heb zo'n 8 jaar lang de pil (microgynon 30, overigens kreeg ook ik flinke bijwerkingen van goedkopere versies) geslikt en net zo'n 3 weken gestopt om te kijken of mijn te hoge bloeddruk veroorzaakt werd door de pil.
dit lijkt inderdaad het geval te zijn (hij is inmiddels enorm gezakt en nu weer bijna normaal) dus dat wordt stoppen met de pil.

Nu heb ik mijn pil eigenlijk altijd vooral gebruikt om mijn menstruatie uit te stellen. anti conceptie werking was in de tijd dat ik een vriend had mooi mee genomen maar het grootste voordeel vond ik dat ik dat 'gedoe' niet meer elke maand had. ik slikte m dan ook gemiddeld zo'n 4 a 5 maanden achter elkaar door. (mede ook omdat tampons niet te doen zijn ivm onderstaand verhaal en maandverband niet langer dan 2 dagen te doen is ivm eczeem/hele gevoelige huid down there)

Maar nu ik dus moet stoppen met de pil baal ik er nogal van dat ik mijn menstruatie niet meer zelf kan regelen.
heb nu een verwijzing naar de gyn voor een mirena spiraaltje van de HA gekregen. opzich zou ik dit erg graag willen proberen maar er zijn wat dingen die me tegen houden. misschien kunnen de dames met een spiraaltje mij wat ervaringen rondom t zetten vertellen?
ik heb namelijk 0,0 controle over mn bekkenbodemspieren, waardoor ze constant als een soort van blok beton aangespannen zijn.
tijdens eerdere bezoekjes aan de gyn (voor een ander probleem) hebben we het hier wel eens kort over gehad omdat ik hier tijdens de seks ook last van heb ('inbrengen' van wat dan ook (inclusief tampons) is eeh.. niet fijn om het zo te zeggen). Gyn heeft toen even gevoeld, met 1 vinger (met gladde rubber handschoen en glijmiddel), hoe die spieren dan wel niet aanvoelden.. mijn lichaam protesteert dus al tegen 1 vinger en gyn zei dan ook iets in de richting van "als ik met deze spieren moet denken aan seks voel ik nu al plaatsvervangende pijn".. heb minstens een uur/2 uur daarna ook nog een soort spierpijn/kramp/protest gevoeld van die ene vinger.

goed, leuk dus.. een spiraal.. maar als 1 vinger al een probleem is en ik absoluut niet kan ontspannen..hoe moet die eendenbek en dat spiraal dan in hemelsnaam gaan voelen? ik zie daar echt HEEL HEEL erg tegenop.. en dan gaan ze ook nog met je baarmoeder zitten rommelen (en tijdens de seks perongeluk tegen de baarmoedermond aankomen doet echt al flink pijn), dan verkramp ik natuurlijk helemaal.

wat zijn jullie ervaringen over het zetten van een spiraaltje? hoe gaat zo'n consult in zn werk?en hoe voelde dat gerommel met je baarmoeder?
En iemand ervaringen met het krijgen van een verdoving? of spierverslappers oid?
het liefste zou ik zeggen: doe maar onder narcose :P maar als dat kon had ik m gisteren al laten zetten. maar dat doen ze natuurlijk niet..

en dan nog een issue.. na t zetten is er natuurlijk de mogelijkheid (sterker nog, volgens mij gebeurd dat sowieso) dat ik daarna een periode ong permanent ongesteld zal zijn. maar zoals hierboven beschreven: tampons doen pijn, maandverband doet na ong 2 dagen ook pijn ivm eczeem (het schuurt en irriteert gewoon te veel). hoe ga ik DAT dan in hemelsnaam oplossen.. zucht

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 08:50

Pff ik kan je niet adviseren ebt de mirena.... Wat ik nog wilde vragen aan mensen die dit misschien weten ? Ik heb weer een goedkope variant meegekregen van de micrognon 20. Dit is ren lichtere pil die ok kon proberen zij de huisarts. Maar nu lees ik voor het eerst eens de bijsluiter en daar lees ik vest wel enge dingen over trombose! Is de kans op trombose mogelijk met elke pil?

rocymax

Berichten: 6484
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: Botarell, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 08:53

Ik wil ook wel wat vragen als dat mag. Ben bijna 47 en sinds een half jaar zijn mijn menstruaties heel erg overvloedig de eerste 2 dagen en vooral heb ik ontzettende pijn, kan van alles innemen, helpt niet.
Alles doet me dan zeer, spierpijn, hoofpijn allse kost me moeite. Kan het zijn dat dat het begin van de overgang is? *slik*. Ik slik al jaren lang de pil niet meer!

Yessy

Berichten: 23025
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 09:14

@zwitsal: ik ben heel bang dat een spiraaltje hem dan niet gaat worden voor jou. Als je niet ontspant gaat de eendenbek er al niet in, laat staan dat ze hè baarmoeder kunnen meten en een spiraaltje plaatsen. Onder narcose wordt in zeldzame gevallen wel gedaan maar dan betaal je soms veel geld bij en de vraag is of je een narcose moet willen voor zoiets.
Succes in ieder geval met je keuze!

Mars

Berichten: 33264
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 09:20

Zwitsal schreef:
wat zijn jullie ervaringen over het zetten van een spiraaltje? hoe gaat zo'n consult in zn werk?en hoe voelde dat gerommel met je baarmoeder?
En iemand ervaringen met het krijgen van een verdoving? of spierverslappers oid?
het liefste zou ik zeggen: doe maar onder narcose :P maar als dat kon had ik m gisteren al laten zetten. maar dat doen ze natuurlijk niet..


Ik heb mijn Mirena in oktober vorig jaar laten zetten bij mijn HA. En mijn ervaring was eigenlijk heel erg goed, het is me alleszins meegevallen vergeleken met de horrorverhalen die op internet te vinden zijn :j Ik had een uur van tevoren 2x Naproxen ingenomen, dit wordt ook geadviseerd. Mijn HA heeft stap voor stap heel rustig uitgelegd wat ze aan het doen was en bleef steeds tegen me praten. Er waren twee momentjes die echt even niet fijn voelden en toen heb ik ook echt even met mn tanden op elkaar gelegen. Maar dat waren bij elkaar 3 seconden en na 5 minuutjes was het allemaal alweer gebeurd en mocht ik me weer aankleden.

Maar het geval is dat ik me vrij goed kan ontspannen en bij jou is het dus wel even een andere situatie. Narcose denk ik niet dat ze dat snel doen, maar ik heb wel gelezen dat ze in sommige gevallen een roesje geven, misschien kun je daar eens naar vragen?

Zwitsal schreef:
en dan nog een issue.. na t zetten is er natuurlijk de mogelijkheid (sterker nog, volgens mij gebeurd dat sowieso) dat ik daarna een periode ong permanent ongesteld zal zijn. maar zoals hierboven beschreven: tampons doen pijn, maandverband doet na ong 2 dagen ook pijn ivm eczeem (het schuurt en irriteert gewoon te veel). hoe ga ik DAT dan in hemelsnaam oplossen.. zucht

Het kan inderdaad zo zijn dat je langere tijd gaat bloeden, sommige vrouwen wel 3-4 weken... Maar dat hoeft echt niet zo te zijn, er is geen standaard want elk lichaam is anders. Ik liet de mijne op de tweede dag van mn menstruatie zetten en heb na het plaatsen nog 3 dagen wat bloedverlies gehad, net zoals ik met mijn normale menstruatie gehad zou hebben :)

Als je meer vragen hebt stel ze vooral hoor :j Ik ben zelf een heel enthousiast en tevreden Mirena gebruikster dus ik deel graag mijn ervaringen. Het is ook dankzij de positieve verhalen van anderen uit dit topic dat ik de stap heb durven zetten.

Zwitsal

Berichten: 7420
Geregistreerd: 02-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 11:32

thnx meiden voor jullie reactie..
narcose is een beetje overdreven maar dat zou natuurlijk wel chill zijn haha, dan merk ik er gewoon niets van :D (voor die pijn erna ben ik niet zo bang, dat komt wel goed). nee maar narcose is overdreven dat heb ik er niet voor over denk ik.
ik hoop alleen dat de gyn me tegemoed kan komen met pijnstilling/iets van spierverslapper oid want anders gaat t m inderdaad niet worden denk ik..

HA had het verder nog over een pil waar een bepaald hormoon (progesteron of oestrogeen, weet even niet meer welke) niet in zit. maar bij die pil word je blijkbaar wel nog elke maand ongesteld en als je m als anticonceptie wilt gebruiken moet je m HEEL secuur slikken. dat is dus niets voor mij, ik vergeet die pil echt constant en slik m als ik m niet vergeet sowieso nooit rond hetzelfde tijdstip (tja, gewoon een heel wisselend rooster)

zonnebloem18

Berichten: 24836
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 15:14

Misschien overbodig maar ben je wel eens bij een bekkenbodemtherapeut geweest?
Niet zozeer voor het spiraaltje verhaal maar het moet toch wel erg prettig zijn om gewoon tampons te kunnen gebruiken.

Zwitsal

Berichten: 7420
Geregistreerd: 02-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 16:28

ja er is wel eens een bekkenfysio langs geweest tijdens een gyn. consult.
gaf allerlei vage ontspanningsoefeningen mee.. dat ik op mn rug op t bed moest gaan liggen met benen tegen de muur en 4 minuten aan niets anders dacht dan aan ontspannen (en meer van dat soort onzin).. ik heb t geprobeerd maar das niets voor mij. als ik verplicht aan niets moet denken dan heb ik dus na 30 sec al t idee dat ik er uren lig. (heb t trouwens wel geprobeerd hoor. en ik kan al mijn spieren heel goed bewust onspannen (dat hoor ik tijdens mn studie, fysio, ook altijd als ik proefpersoon ben) maar die bekkenbodemspieren.. hopeloos)
ik doe ook al jaren constant een oefening dat ik een beetje moet 'persen'. maar dat kan ik alleen als ik sta. als ik zit oid dan lukt het niet. heb die truc jaaaaren geleden mee gekregen en doe er al die tijd echt mn best op maar ontspannen gaat gewoon niet. ik kan 'aanspannen' (alsof ik mn spieren intrek zeg maar) en 'persen' .. maar dat is natuurlijk allebei aanspannen haha.
ondanks al die oefeningen etc lukt het me dus nog steeds niet.

denk dat de 'ontspan' knop gewoon niet gebouwd is bij mij.
heb hierdoor ook al zolang ik me kan herinneren (en zelfs daarvoor al, hoorde ik van mn moeder) problemen met naar de wc gaan enz. heb ik dus blijkaar al sinds ik een jaar of 5 oid was?

Berdien

Berichten: 64517
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 10:13

Is de nuvaring dan niet iets voor jou Zwitsal? Deze kun je ook doorgebruiken, in plaats van hem er een week uit te laten -> stopweek verwissel je hem om de drie weken zonder tussentijdse stopweek. Dan wordt je dus ook niet ongesteld. Hij is makkelijk met 1 vinger in te brengen, je voelt hem verder ook niet zitten. Er zit maar 50% van de hormonen van de pil in, dus wellicht dat het ook niet voor een te hoge bloeddruk zorgt.
Spiraaltje zou ik niet snel doen in jouw situatie. Je zult maar net één van die vrouwen zijn die wel tot twee maanden na het zetten door bloeden :\ dat is normaal al geen feest, laat staan bij jou.

Vicky_88

Berichten: 5033
Geregistreerd: 15-02-07
Woonplaats: Overpelt

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 20:39

Ik heb 4 jaar geleden mijn spiraal laten zetten. Paar ibuprofen erin van te voren en je voelt er nagenoeg niks van! De dag erna al gestopt met bloeden en sindsdien nooit meer ongesteld geweest.

Iemand ervaringen met het verwijderen/verwisselen van de mirena spiraal? Ik heb de horrorillusies dat die touwtjes in mn "vel" (of wat daar ook zit) zijn gegroeid en dat dat ding dus knoervast zit... Volgend jaar ben ik weer aan de beurt, kan iemand me van deze waanideeen afbrengen? :o

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 20:46

Gyn: "je zou t kunnen voelen maar ik denk t niet want hij is er al uit". Stelt dus helemaal niets voor.

Peer_hvj
Berichten: 962
Geregistreerd: 23-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 20:50

Ik heb geen idee of ik in de goede hoek zit, maar wil even weten of jullie het ook (her)kennen.
Een tijdje terug kreeg ik andere pil in mn handen bij de apotheek, hij moest zo goed als hetzelfde zijn werd ik geïnformeerd.
Als snel kreeg ik jeukende tepels, maar ik dacht dat het door de stress kwam (examens) Mijn huid begon te schilveren, ook kreeg ik dezelfde klachten op één oor. Daarnaast kreeg ik ook rooie plekjes op mijn buik.
Ik bedacht me toen dat dit waarschijnlijk door die nieuwe pil kon komen, dus deze weer ingeruild en met een beetje gezeur kreeg ik mn oude pil weer. De jeuk werd toen iets minder, plekjes op mijn buik verdwenen.
Mn oor is sinds 2 a 3 weken gestopt met jeuken, maar schilverde tot deze week nogsteeds (alweer een maand geleden dat ik gestopt ben met de oude pil)
Maar nu blijft het zo dat ik regelmatig enorm veel jeuk aan mn tepel houd, tijdens de andere pil heb ik heb helemaal openkrabt, nu kan ik mezelf inhouden. Ik heb er vaseline op gesmeerd, amandelolie, een herstelende créme voor je huid, maar niks helpt. Ook trekt ie vaak terug, dit doet pijn, en hij blijft maar schilveren.. Ik weet niet zo goed wat ik er mee aan moet.

Vicky_88

Berichten: 5033
Geregistreerd: 15-02-07
Woonplaats: Overpelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 20:51

:D die is leuk! Thanks!
Hebben ze m bij jou verwijderd of vervangen?
Indien vervangen, heb je daarna nog bloedingen gehad?

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 20:57

Vervangen. Maand enorm veel bloed en slijmverlies gehad. Eerste x helemaal niet. Dus weinig positiefs...:+

Berdien

Berichten: 64517
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 21:12

Meh. Hoewel ik eerst heel positief was over de nuvaring denk ik toch dat het geen oplossing gaat zijn. Heb nou al een week lang hoofdpijn. En hoewel dat eerst te wijten was aan stress, spanning en het ontladen daarvan had ik vandaag weer zo'n typische 'hormoon-hoofdpijn'. Die bouwt sluipend op, knalt er dan in en dan moet ik gestrekt anders ga ik helemaal uit.
Kijk het nog even aan, hij zit net twee weken. Maar als dit zo blijft dan vrees ik dat ook de nuvaring geen oplossing gaat zijn voor de hele ellende. Zit erover te denken om de maandelijkse ellende maar voor lief te nemen en bij de HA goed zware pijnstillers te vragen voor tijdens de eisprong en m'n menstruatie.

-O-

Dieltje
Berichten: 246
Geregistreerd: 12-08-11

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 22:38

Hallo, ik had een vraagje.
Ik ben nu 2 weken geleden begonnen met het slikken van de pil en je moet beginnen met het slikken van de pil aan het begin van je menstruatie. Dit heb ik dus ook gedaan maar ik ben nu nog steeds ongesteld, normaliter was ik altijd slechts een dag of 5 ongesteld en nu dus al 2 weken..
Kan het slikken van de pil hiermee te maken hebben? Of is dit gewoon onhandig toeval?

InekeH87
Berichten: 4026
Geregistreerd: 19-02-07

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 22:42

@Dieltje, de eerste 3 maanden kan je menstruatie anders zijn. Ik had dat ook, de eerste maand dat ik begon ben ik die hele maand nog ongesteld gebleven, plus het ongesteld zijn in de stopweek, dus ruim een maand lang. Daarna werd het beter, maar het had echt 2 a 3 maanden nodig om te normaliseren.

xDramaQueen

Berichten: 13023
Geregistreerd: 12-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 23:10

Vicky_88 schreef:
Ik heb 4 jaar geleden mijn spiraal laten zetten. Paar ibuprofen erin van te voren en je voelt er nagenoeg niks van! De dag erna al gestopt met bloeden en sindsdien nooit meer ongesteld geweest.

Iemand ervaringen met het verwijderen/verwisselen van de mirena spiraal? Ik heb de horrorillusies dat die touwtjes in mn "vel" (of wat daar ook zit) zijn gegroeid en dat dat ding dus knoervast zit... Volgend jaar ben ik weer aan de beurt, kan iemand me van deze waanideeen afbrengen? :o


Ik voelde wel mijn baarmoedermond flink protesteren en kreeg een paar wee achtige krampen maar mijn baarmoedermond was ontstoken. eruit was wel echt zo gepiept.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 00:16

Hallo allemaal,

ik heb even een korte vraag :)
In maart vorig jaar (2011) heb in een hormoonspiraal laten zetten. Nooit last van gehad verder.
Vandaag was ik echter aan het 'sporten' en kreeg tijdens standje 'voorover over de keukentafel' ineens enorme pijn aan mijn (denk ik) linker eierstok? Heb dit nog nooit eerder gehad met dit standje.
Heeft een van jullie dit ook wel eens gehad? Even afwachten of dit zo blijft of meteen even bellen met de HA?

Alvast bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen :D

zonnebloem18

Berichten: 24836
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 00:19

Het is een vrij diep standje en als hij iets enthousiaster was als normaal kan hij het spiraaltje best een klein zetje gegeven hebben.

Zwitsal

Berichten: 7420
Geregistreerd: 02-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 01:40

hehe ik las de haakjes niet bij sporten..
ik vroeg me al af wat voor sport je dan in hemelsnaam deed dat er een keukentafel bij betrokken was..

(de buren toveren hier hun eettafel wel eens om tot ping pong tafel :P )