[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lynnepinny

Berichten: 2706
Geregistreerd: 14-03-10

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 14:51

Dat je zwaarder ongesteld bent met koperspiraal klopt. Ik zou eens kijken naar een menstruatiecup, dan hoef je als het goed is niet zo vaak te verwisselen en merk je er ook nauwelijks wat van :)
Ik moet nog steeds de huisarts bellen voor een koperspiraal, maar ik ben zo'n schijterd.. De hele procedure kijk ik echt zó tegenop, van zo open en bloot liggen tot het daadwerkelijke zetten :'). Nu ook een beetje aan het twijfelen om het nog zo vlak voor de vakantie te doen.. Misschien is in augustus toch beter.

Lien_

Berichten: 2497
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: FR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 15:54

Urbiezira schreef:
Hier toch weer een vraag aan de mensen met een koperspiraal:

Hoe heftig waren jullie menstruaties vóór de koperspiraal, en hoe heftig erna? Ik had van mijzelf al een heftige menstruatie, maar vanwege ontzettend averse reactie op hormonen toch gedaan. Nu ben ik voor het eerst ongesteld en jeetje, moet soms binnen een uur al tampon + maandverband wisselen. Ook, niet zo heel fris,
Spoiler:
heel veel last van stolsels.


Pijn daarentegen valt mee. Ietsjes toegenomen, maar niks wat een paracetamol niet verhelpt. Hoe is dit voor anderen?

Mijn menstruatie was niet extreem hevig voordat ik een koperspiraal had, maar ik heb zeven maanden een koperspiraaltje gehad en mijn menstruatie was echt extreem hevig. Ik gebruikte een menstruatiecup (waarmee je voorzichtig moet zijn met een spiraaltje trouwens ivm vacuüm) en maandverband of menstruatie-ondergoed en ik lekte alsnog na 2 uur door. En dat meerdere dagen lang :=
Pijn werd steeds heftiger en heb hem na bijna twee maanden constante pijn laten verwijderen. Het zetten en uithalen viel me echt mee maar mijn lichaam was het er gewoon niet mee eens.

Urbiezira

Berichten: 2919
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 16:43

Jeetje Lien_, dat is wel heftig! Wat heb je nu als anticonceptie als ik vragen mag? Had je alleen pijn tijdens je menstruatie of ook buiten je menstruatie om?

Ik wist dat het tot 50% heftiger zou worden, dus daar had ik me wel op ingesteld, maar had me niet voorbereid op die stolsels. Dat zijn er zo veel en zo heftig dat ze gewoon mijn tampon eigenlijk eruit duwen. Menstruatiecup heb ik overigens, maar die kon eigenlijk al niet opboksen tegen mijn heftigste dagen. Dan lekte die, ondanks goed inbrengen en de stevigste cup die er is (MeLuna Sport) toch door. Nu met die stolsels zou ik dat ding elk half uur moeten wisselen, en gezien het dan alsnog doorlekt zie ik dat echt niet zitten. :n wil het overigens net als hiervoor wel op lichte dagen gaan gebruiken, dan is 'ie perfect. En ik ben me ervan bewust dat ik het vacuüm goed moet verbreken inderdaad!!

Zetten vond ik overigens niks aan. Heb goede controle over m'n bekkenbodemspieren. Als je die een beetje fatsoenlijk kan ontspannen valt het denk ik hartstikke mee.

Maar ja, die stolsels zijn echt vervelend. Had jij ook zo'n last daarvan, Lien?

Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 17:06

Urbiezira schreef:
Hier toch weer een vraag aan de mensen met een koperspiraal:

Hoe heftig waren jullie menstruaties vóór de koperspiraal, en hoe heftig erna? Ik had van mijzelf al een heftige menstruatie, maar vanwege ontzettend averse reactie op hormonen toch gedaan. Nu ben ik voor het eerst ongesteld en jeetje, moet soms binnen een uur al tampon + maandverband wisselen. Ook, niet zo heel fris,
Spoiler:
heel veel last van stolsels.


Pijn daarentegen valt mee. Ietsjes toegenomen, maar niks wat een paracetamol niet verhelpt. Hoe is dit voor anderen?


Heftig en heel heftig. Ik gebruik een cup, dat scheet wel qua verschonen. Na 6 maanden werd de hoeveelheid bloed weer minder en nu is het weer normaal. Menstruatie werd ook 2 dagen langer maar trekt nu ook weer bij. Pijn werd veel erger, maar daarvoor gebruik ik naproxen.

Edit: en ondanks al deze lichamelijke ongemakken zou ik er zo weer voor kiezen en ben ik heel blij met dat ding :)

Urbiezira

Berichten: 2919
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 17:18

Hoe vaak moet jij op heftige dagen wisselen met een cup, Badeendje? En welke heb je?

Wel fijn om te horen dat de hoeveelheid bloed stabiliseert! De pijn dus niet, begrijp ik? Had je die meteen vanaf je eerste menstruatie, die pijn? Ik wil het ook rustig de tijd geven, want hormonale anticonceptie kan ik niet (goed) tegen en condooms vind ik een ramp. Ik heb er dus ook best wat voor over, maar op een dag zoals vandaag en gister zou ik eigenlijk niet 'on the move' kunnen zijn door het wisselen.

Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 01:51

Op normale dagen is het ‘s morgens en ‘s avonds, op heftige dagen doe ik het ‘s middags vaak ook nog 1 keer dus dan drie keer op een dag. Ik merkte wel dat het lastiger is om hem dan vacuum te krijgen waardoor ik begon te lekken. Maak hem nu altijd droog voordat ik hem inbreng en dan gaat het goed.

Ik heb de meluna classic S of M geloof ik! Fijne cup imo.

Ja ben echt blij dat de hoeveelheid bloed weer is verminderd. Daarom zou ik ook aanraden om het gewoon een jaar te proberen, een groot deel van de klachten is dan vast al weg of verminderd.

Ik had altijd al erge pijn (ging altijd al op naproxen) en dat is nu nog steeds zo, alleen iets langer (2 à 3 dagen) en soms zijn het meer speldenprikjes dan enkel krampen. De pijn lijkt inmiddels wel iets te verminderen, vooral qua hoeveel dagen, maar ook de intensiteit wel iets. Ik heb hem nu trouwens een maand of 8.

Overigens qua de cup wisselen: neem even een flesje water mee naar een openbaar toilet en je kunt overal wisselen. Je kunt het zelfs zonder doen, maar ik vind dat niet zo fijn. Of je kunt ook speciale reinigingsdoekjes kopen voor je cup, ook ideaal!

Lien_

Berichten: 2497
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: FR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 18:49

Urbiezira schreef:
Jeetje Lien_, dat is wel heftig! Wat heb je nu als anticonceptie als ik vragen mag? Had je alleen pijn tijdens je menstruatie of ook buiten je menstruatie om?

Ik wist dat het tot 50% heftiger zou worden, dus daar had ik me wel op ingesteld, maar had me niet voorbereid op die stolsels. Dat zijn er zo veel en zo heftig dat ze gewoon mijn tampon eigenlijk eruit duwen. Menstruatiecup heb ik overigens, maar die kon eigenlijk al niet opboksen tegen mijn heftigste dagen. Dan lekte die, ondanks goed inbrengen en de stevigste cup die er is (MeLuna Sport) toch door. Nu met die stolsels zou ik dat ding elk half uur moeten wisselen, en gezien het dan alsnog doorlekt zie ik dat echt niet zitten. :n wil het overigens net als hiervoor wel op lichte dagen gaan gebruiken, dan is 'ie perfect. En ik ben me ervan bewust dat ik het vacuüm goed moet verbreken inderdaad!!

Zetten vond ik overigens niks aan. Heb goede controle over m'n bekkenbodemspieren. Als je die een beetje fatsoenlijk kan ontspannen valt het denk ik hartstikke mee.

Maar ja, die stolsels zijn echt vervelend. Had jij ook zo'n last daarvan, Lien?

Ja had ook veel last van stolsels. Pijn was de laatste maanden ook buiten menstruatie, toen ze hem eruit ging halen vroeg ze of ik ongesteld was want ik had ook continu wat bloederige afscheiding. Maar hij zat verder wel op de goede plaats etc. Ik wilde het een half jaar geven want ik las veel dat het daarna beter werd maar bij mij helaas dus niet.
Heb op het moment geen anticonceptie, ben even vrijgezel maar kijk wel uit naar iets anders ondertussen. Heb in het verleden de pil geprobeerd waar ik niet heel goed tegen kon maar het lijkt er helaas dus op dat helemaal hormoonvrij niet gaat lukken.

TheNovelist

Berichten: 1509
Geregistreerd: 24-01-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 19:35

Ik wil de tijdstip veranderen van wanneer ik de pil neem, ik neem hem altijd rond 12 uur in de middag in.
Nu wil ik dit veranderen naar 's avonds.
Ben nu aan het einde van mijn stopweek en moet morgen dus weer m'n eerste pil slikken. Kan ik dat nu dan ook alvast doen (dus 1 dag eerder) en dan vanavond, of kan ik hem gewoon morgenavond slikken ipv middag?

Anoniem

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 12:40

Nee gewoon morgenavond slikken ipv morgenmiddag. En geen zorgen maken, het is belangrijk dat je hem grofweg op dezelfde tijd neemt omdat dat ook makkelijker is voor jou om te onthouden. Zo lang je geen hele dag overslaat maken die paar uurtjes niet zo heel veel uit.

LilChar

Berichten: 1255
Geregistreerd: 16-06-14
Woonplaats: apeldoorn

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 22:11

Over de koperspiraal:

Ik heb het nu een half jaar.
Heb wel veel meer buikpijn vooraf de menstruatie, en zeker ook meer en dikker bloedverlies. Plus iets heel raars: kramp in mijn linkervoet wat elke keer een paar dagen voor de menstruatie is en wat ik nooit eerder heb gehad! Heel apart haha.

Voor mij is het geen hormonen verhaal het echter wel gewoon waard.

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 22:14

Oh ik lees inderdaad dat er geen hormonen inzitten, ga het dan toch eens overleggen met de huisarts. Mijn oestrogeen neemt niet af door syndroom dit jaar achter gekomen.

Maar zoals ik lees word je dus wel ongesteld met een spiraal?

Las net dat je eigen menstruatie regelt maar dat is bij mij dus niet echt een peil op te trekken, ben dus bang dat het afvalt..
Laatst bijgewerkt door Janinevv op 20-06-19 22:21, in het totaal 1 keer bewerkt

LilChar

Berichten: 1255
Geregistreerd: 16-06-14
Woonplaats: apeldoorn

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 22:20

Met een koperspiraal, wat dus zonder hormonen is, heb je gewoon je eigen natuurlijke cyclus en ben je dus inderdaad ongesteld!

Met de andere spiraalsoorten kan iemand anders vast wel vertellen want daar weet ik niet veel van

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 22:21

LilChar schreef:
Met een koperspiraal, wat dus zonder hormonen is, heb je gewoon je eigen natuurlijke cyclus en ben je dus inderdaad ongesteld!

Met de andere spiraalsoorten kan iemand anders vast wel vertellen want daar weet ik niet veel van


Bedankt! Had net even door gegooled en las het ja

Damelza

Berichten: 4678
Geregistreerd: 23-09-08
Woonplaats: Egmond-Binnen

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 12:55

Ik kom even binnenvallen, maar ik heb nu sinds november een spiraal. Nu heb ik de laatste tijd wel dat ik opeens een beetje bloed heb. Is dat normaal? Merk wel dat het vooral is als ik stress heb.

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 20:16

Hallo!

Ik slik de pil, kan ik de strip ook verkorten naar minder dagen en dus eerder mijn stopweek kunnen inlassen? Zou dan vanavond laatste pil willen inmemen ipv volgende week vrijdag.

Wie weet het antwoord?

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 21:12

Niemand?

Daenerys
Berichten: 2356
Geregistreerd: 09-02-13

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 22:22

Ja dat kan, maar dat ben je niet beschermd en zul je een ander voorbehoedsmiddel moeten gebruiken als je niet zwanger wil worden.

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 22:29

Aha oke bedankt ik las net iets anders maar dan lijkt door slikken verstandiger en makkelijker dan kan ik wel gewoon normaal stoppen en de stopweek in lassen toch? Ik zit straks met vakantie namelijk

Love_Rosie

Berichten: 1497
Geregistreerd: 01-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 22:35

-O- Zijn er meer waarbij de Zoely ineens niet meer leverbaar is?

Ik ben nu overgegaan op de Lovette denk ik, na even googlen. (ethinylestradiol levonorgestrel)
Wat je dus niet moet doen is googlen :+ , man wat een troep is het toch.

Swah

Berichten: 1858
Geregistreerd: 12-10-12
Woonplaats: In het paradijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 22:44

Janinevv schreef:
Aha oke bedankt ik las net iets anders maar dan lijkt door slikken verstandiger en makkelijker dan kan ik wel gewoon normaal stoppen en de stopweek in lassen toch? Ik zit straks met vakantie namelijk

Bij doorslikken kan je daarna wel schuiven met je stopweek idd. Of gewoon langere tijd doorslikken, is geen probleem.

IvysToeter

Berichten: 11891
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Nieuwegein

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 08:07

Voor mensen met een kyleena spiraal de volgende vraag:
Hebben jullie ook wel eens van die knallende hoofdpijn? Die je nergens anders aan kunt linken?
Rond of tijdens je menstruatie?
Ik heb m'n spiraal nu sinds begin april.
In die tijd al 3x ongesteld geweest.
De eerste 2x gewoon 'op tijd' wanneer ik het verwachtte (wat me erg verbaasde aangezien er werd gezegd dat het waarschijnlijk onregelmatig zou worden)
De 3e keer was ik 1 week te vroeg.
Volgens de app die ik gebruik zou ik afgelopen woensdag de 26e weer ongesteld moeten worden.
Maar tot nu toe nog helemaal niks.
Alleen sinds gisteren middag dus echt knallende hoofdpijn...
Kan natuurlijk ook door de warmte komen...
Ik ben niet iemand die snel paracetamol slikt.
Dus ik probeer het zo lang mogelijk vol te houden zonder.
Zo maar naar bed en hopen dat het morgen minder of over is.
En als ik écht niet kan slapen pak ik 2 paracetamols.
Kan best zijn dat ik volgende week gewoon ongesteld word.
Dus ik hou het in de gaten en wacht het even af.
Maar toch....
Herkent iemand dit?

Getty_Maan

Berichten: 2593
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 08:14

Geen ervaring met de spiraal. Maar toen ik nog de pil slikte, had ik altijd voor de menstruatie hoofdpijn.

Sinds ik niks meer gebruik, heb ik dat niet meer. Denk dus dat dit zeker met elkaar te maken kan hebben .

Ben ook niet van medicijnen slikken, maar een paracetamol kan niet veel kwaad en verlicht toch je hoofdpijn, zou het dus toch wel nemen.

Zertab

Berichten: 12253
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 18:22

Wat is eigenlijk normaal qua bloedverlies en pijn als je de pil slikt? (ik slik de standaard).
En hoe merk je dat de pil niet meer past bij je lichaam?

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 18:37

Zertab, ik merkte dat hij niet meer bij me paste omdat ik me constant klote voelde. Ik was humeurig, vaak misselijk, had regelmatig hoofdpijn, stemmingswisselingen, pijnlijke borsten en was de hele tijd moe. Daarnaast was mijn libido ook 0,0 :o
Toen ik stopte met de pil merkte ik dat mijn klachten vrij snel minder werden, de eerste week is dan natuurlijk de stopweek maar daarna voelde ik me meteen al beter :)

Ik geloof dat ik iets minder bloedverlies had dan zonder pil, een gewone tampon of maandverband om de 3 - 4 u ongeveer. De pijn was wel hetzelfde.

Zertab

Berichten: 12253
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 19:05

@Eline: Ah oké, ik heb al die klachten niet. Maar vroeg me gewoon af hoe je zoiets dan merkt. Dat wat jij beschrijft qua bloedverlies heb ik nu ook.