[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Marjon_
Berichten: 10665
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Geertruidenberg

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 16:38

Ik ben inmiddels ongesteld geweest. Was weer veel, en lang vooral. Eerst 4 dagen oud bloed en toen kwam het hoor. Totaal 13 dagen zoet geweest :+.
En mijn laatste cyclus was dus 61 dagen :+.

Hoop dat het de volgende keer wat sneller komt, het is wel een verrassing zo.

Anoniem

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 17:25

Wbt ijzer: ik slik ook ijzer bij na een vastgesteld tekort. Het helpt met best wel veel vage klachten, ik werd bv heel vaak duizelig als ik ongesteld was en dat heb ik nu niet meer. Wel echt eerst laten prikken want te veel ijzer is (net als bij veel andere vitamines) niet goed voor je.

MarliesV

Berichten: 15210
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 18:55

Britt ik ben helaas na 3 weken ook nog steeds niet van de buikkrampen af.

Gisteren laten controleren maar de spiraal zit goed.

Heb dagen met weinig tot geen last en dan ineens een uur steek en kramp. Alleen rechts en uitstraling naar het rechter been. Daarbij van de pijn soms misselijk.

En vandaag bijvoorbeeld is het geen steek maar de hele dag buikpijn.
Heb vanmorgen 40km op de mtb gezeten, verre van fijn maar ja, je kan ook niet je hele leven on hold zetten.

Bloedverlies alleen dag 10 en 11 ineens vrij heftig. Nu soms een drup maar bijna nooit.

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 19:06

Emmaa_ hier inderdaad een beetje hetzelfde, vooral vermoeidheid, en na prikken te horen gekregen dat er te kort aan ijzer was.
Je kunt er idd teveel van nemen, dus prikken is het beste :j

dalena

Berichten: 3125
Geregistreerd: 28-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 12:07

Ik ben nu voor de 4e keer ongesteld met minder dan een week ertussen. Toch even de huisarts bellen? Ik heb trouwens een implanon. Die kan nog blijven zitten tot januari volgens mij (maar die durf ik er niet uit te laten halen :+)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 12:26

dalena schreef:
Ik ben nu voor de 4e keer ongesteld met minder dan een week ertussen. Toch even de huisarts bellen? Ik heb trouwens een implanon. Die kan nog blijven zitten tot januari volgens mij (maar die durf ik er niet uit te laten halen :+)

Dokter bellen als je twijfelt is altijd een goed idee.

Josien_

Berichten: 9029
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 15:02

Britt_Sisi schreef:
Ik heb inmiddels 2 weken een kyleena spiraal, nog steeds met vlagen krampen, en dan best heftige ook (net als op de dag van plaatsen). Ook wat licht bloedverlies. Iemand ervaringen hiermee?

Plaatsen zelf was niet prettig, maar te overzien. De middag erna was heftig qua krampen, en nu blijven die af en aan een beetje komen. Soms heel heftig en soms op de achtergrond.


Edit;

smurffie schreef:
Na het zetten van een (nieuwe) spiraal kan je tot 6 weken last hebben van krampen en licht bloedverlies.
Als je je zorgen maakt even vragen om een echo om te bevestigen dat hij op de juiste plek zit

Ik zie dat ik te snel gepost heb!
Ik wacht het nog even af en als het zo heftig blijft ga ik inderdaad de gyn bellen voor een echo!


Hier ook de Kyleena, inmiddels ruim een jaar. Ik heb de eerste maanden ook af en aan wat meer krampen gehad. Nog steeds zo ongeveer een weekje voor mijn menstruatie even een paar krampjes en ja nog steeds ongesteld maar veel minder en eigenlijk nauwelijks last van ;) .
Mijn acne is wel weer iets erger geworden, maar ik had hiervoor de diane-pil.

Biscuitje

Berichten: 1235
Geregistreerd: 04-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 21:49

Zijn er bokkers die ervaring hebben met het tracken van de cyclus aan de hand van de lichaamstemperatuur/Fertility Awareness Method? O.a. Daysy / SensiPlan / LadyComp / NaturalCycles.
Ik ben puur opzoek naar ervaringen (mag ook via PB).

Weissjee

Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 22:23

Biscuitje schreef:
Zijn er bokkers die ervaring hebben met het tracken van de cyclus aan de hand van de lichaamstemperatuur/Fertility Awareness Method? O.a. Daysy / SensiPlan / LadyComp / NaturalCycles.
Ik ben puur opzoek naar ervaringen (mag ook via PB).


Ik gebruik sinds 1 december de Daysy. De dag ervoor mijn spiraal laten verwijderen. Ik ben er echt dol gelukkig mee. Ik was erg sceptisch erover en wilde het vooral om mijn lichaam beter te leren kennen. En om naast condooms toch iets van invloed te kunnen hebben op een zwangerschap voorkomen ;). Ik ga namelijk echt niet goed op synthetische hormonen dus een hormonale anticonceptie komt er niet meer in.

Ik was kwa bescherming tegen zwangerschap er echt heel sceptisch over. Want hoe kan zo'n apparaatje nou een zwangerschap voorkomen?! M'n vertrouwen is in die 3 maand echter enorm erin gegroeid. De ovulatie is echt niet te missen en als die onduidelijk is krijg je gewoon rood (dus vruchtbaar). Al blijf ik wel een beetje sceptisch over de dagen tussen menstruatie en ovulatie. Als de ovulatie opeens eerder komt heb je natuurlijk een probleem. Daarom doen we het voor de ovulatie sowieso nog met condoom.

Reeltje_5

Berichten: 2647
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: Huijbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 17:22

Ik heb een vraagje over de pil.
Ik ben bijna 6mnd geleden gestopt om te kijken wat het doet. Ik merk aan mezelf echt helemaal 0,0 verschil. Had misschien gedacht dat ik ook wat minder moe zou zijn maar dat is ook niet het geval. Het enige fysieke is dat ik wat minder hoofdpijn heb tijdens menstruatie periode. (Wat fijn is want ik kon echt heel erg hoofdpijn hebben dat ik uit werk linea recta op bed ging liggen). Maar de hoofdpijn is niet helemaal weg dus blijft wel maar wel iets minder erg en nu heb ik ook vaker random hoofdpijn ipv alleen rond die tijd.
Maar daarvoor terug heb ik: kan menstruatie niet meer uitstellen (heeeel onhandig :') ) en ineens véél meer acne weer (echt heel rot..)
Kortom ik denk erover toch weer te starten, de nadelen (die ik ondervind) van het stoppen wegen mij toch zwaarder dan het voordeel van wat minder hoofdpijn.
Maar ik vroeg me af of iemand ervaring heeft met de hoofdpijn door pilgebruik en of dat bij een andere pil wellicht minder zou kunnen zijn? En zouden de bijwerkingen anders/erger kunnen worden als je opnieuw begint of zal dat gelijk zijn? Ik had levonogestrel/ethinylestradiol.
Laatst bijgewerkt door Reeltje_5 op 04-03-21 17:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 17:43

Als je minder hoofdpijn hebt zonder je gebruikelijke pil kun je zeker een andere pil proberen. Je oude pil had dan toch invloed daarop?
Hoofdpijn kan wel ook komen door tal van andere redenen..

Anoniem

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 17:58

De kans is groot dat je dezelfde bijwerkingen weer terugkrijgt, al heeft het bij mij in de verschillende keren dat ik gestopt ben wel iets gewisseld. Je kan altijd even met je huisarts overleggen of die misschien een idee heeft voor de hoofdpijn, misschien een specifieke andere pil.

x_Jeanine_x

Berichten: 9089
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 20:40

Auwts kreeg vandaag even een rekening van mn spiraal, eigen bijdrage....
Ondanks dat ik erg blij ben met dat ding is dit even een tegenvaller :+

Marocje
Berichten: 5608
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 20:47

Oh oliebol, die krijg ik dan ook nog! Of echt de kosten van het spiraaltje zelf? Want die heb ik zelf betaald al toen ie besteld werd..

Peelie

Berichten: 13421
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 21:30

x_Jeanine_x schreef:
Auwts kreeg vandaag even een rekening van mn spiraal, eigen bijdrage....
Ondanks dat ik erg blij ben met dat ding is dit even een tegenvaller :+

Gek. Die kosten moest ik gelijk betalen bij afhalen spiraal en ik kreeg een deel vergoed (wel zelf indienen).

x_Jeanine_x

Berichten: 9089
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 21:31

Ik heb ze gemaild met uitleg... Word vervolgd.... Mijn moeder heeft hem toen opgehaald, maar niks betaald...

Sem_
Berichten: 7765
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 09:17


maj0

Berichten: 6600
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 12:53

Spiraaltje wordt vergoed van uit een aanvullende verzekering.
Heb je die niet moet je hem zelf betalen.

En huisarts hoef je zelf niet te betalen. Laat je hem plaatsen door gynaecoloog dan heb je te maken met eigen risico en betaal je dat natuurlijk wel.


Ik lees even mee. Ben aan het bedenken wat ik ga doen.
Ik ben nu paar jaar van de pil af en moet zeggen vind het heerlijk. alleen op 1 ding na, mijn menstruatie klopt niet.

Heb hele tijd gehad dat ik netjes volgens de regels ongesteld werd. Tot een keer ik weer heel onregelmatig werd daarvoor ook een reset kuurtje gehad van de huisarts toen ging het weer goed. Tot nu, nu ben ik gewoon ongeveer elke 2 weken ongesteld. Dus eigenlijk wel regelmatig en ook gewoon echt ongesteld ipv dan een dag wel dan een week niet dan weer 5 dagen wel enz. Dus wel heel regelmatig maar gewoon heel vaak.

Bij de huisarts geweest en wil ik hier af moet ik denken aan anticonceptie. Dus lees even mee hoe het bij jullie gaat en of ik echt weer aan de anticonceptie wil en wat dan. Aangezien ik liever niet weer aan de pil wel :=

Sem_
Berichten: 7765
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 10:48

Oh kan me voorstellen dat dat niet zo prettig is maj0! Dat is wel een erg korte cyclus. Ik heb alleen ervaring met de pil en koperspiraal. Misschien kan je een ander soort pil proberen? Ik noem maar wat hoor.

Hier ook een beetje een rare cyclus deze maand. Gemiddeld duurt mijn cyclus 24 dagen, dan ben ik zo'n 3 dagen ongesteld. Ik heb doorgaans weinig klachten. Nu zit ik op dag 29 en heb ik alleen gisternacht en vannacht een paar druppels bloed verloren op het toilet. Meer mensen die weleens zo'n lichte menstruatie hebben gehad? Ik heb geeneens een tampon nodig. Misschien komt het nog, dan zou het wel een nieuw record zijn, maar dat zou ik minder gek vinden dan een bijna uitblijvende menstruatie. Ik heb overigens een koperspiraal (nu 4,5 jaar) en zit verder gewoon goed in mijn vel.

maj0

Berichten: 6600
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 11:16

Spiraal heb ik ook geprobeerd laten we het zacht uitdrukken dat was geen succes bij mij.
Maar er zijn dus verschillende pillen. Kijk zo leren we weer wat, maar eens even in verdiepen.

Niet toevallig toch zwanger? Aangezien ze spiraal na ongeveer 5 jaar moeten vervangen?

Marocje
Berichten: 5608
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 11:51

Koperspiraal pas na 10 jaar. Ik ben er echt superblij mee en had dit veel eerder moeten doen. Cyclus is ook nog niet anders maar daar is het nog te vroeg voor om te zeggen eigelijk.

Sem_
Berichten: 7765
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 11:55

De variant die ik heb mag wel maar 5 jaar blijven zitten (Flexi-T 300). Ik zat ook al te denken aan een test. Misschien wacht ik nog twee dagen af... Ik ben er trouwens ook heel erg over te spreken, de koperspiraal. Behalve als ik nu zwanger zou zijn. _O-

Dit vind ik wel een handige site met informatie over anticonceptie. Ook over verschillende soorten anticonceptiepillen: https://www.anticonceptie.nl/product/anticonceptiepil/.

x_Jeanine_x

Berichten: 9089
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 12:56

Yesss ik moet hem zelf betalen. Ben niet aanvullend verzekerd en laten plaatsen bij de huisarts kost niks.

Beetje jammer dat ze eerst wel zeiden dat ik er voor verzekerd ben en uiteindelijk blijkt dat niet zo te zijn....

maj0

Berichten: 6600
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 15:11

Dat is jammer Jeanine, Je kunt er altijd van uit gaan anticonceptie zit in de basisverzekering tot 21 jaar daarna in de aanvullende.

Haha Sem nee dan doet hij niet wat hij moet.
Heb al eens gekeken daar ja maar blijft lastig iets. Wel doen of toch niet doen, zit nu te denken aan zo'n staafje in de arm. Aangezien ik de pil te veel vind en ik daar niet vriendelijk van wordt := en mijn lichaam een spiraal niet leuk vind. Ik had namelijk alles geïrriteerd en ontstoken door het spiraaltje dus die moest er snel weer uit.

Lous

Berichten: 24249
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 21:41