[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jolliegirl

Berichten: 32997
Geregistreerd: 18-07-04

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 22:21

Ik typ het áltijd fout!! lol... ;)

Hmm....ik blijf toch enorm twijfelen...

Hvelreki

Berichten: 5467
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 22:23

Ginootje schreef:
Heey!

Ik ben vrijdag gestopt met de pil.. en ben het nu nog steeds niet? Ik word het normaal altijd 1 dag erna!?

Toch wel apart..
Weet iemand van jullie hier iets mee?

Hoeft niet altijd op precies hetzelfde tijdstip te zijn, maar vier dagen verschil is wel veel. Mogelijkheid dat je zwanger kan zijn (pil niet helemaal goed geslikt)? Maar ook indien je je pil correct geslikt hebt kan het toch soms voorkomen dat je niet ongesteld wordt in je stopweek. Als dit de volgende maand nog eens voorkomt, kan je best wel even je HA contacteren.

Edit: berichtje is al van gisteren, maar drie dagen dus? Of zelfs maar twee? Nu, kan gebeuren, ben je ondertussen al ongesteld?
Laatst bijgewerkt door Hvelreki op 20-06-12 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt

InekeH87
Berichten: 4026
Geregistreerd: 19-02-07

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 22:25

@ginootje, ik heb ook wel eens dat ik gewoon een maand oversla met ongesteld worden terwijl ik de pil echt wel regelmatig slik. Kan dus voorkomen en is als je de pil goed hebt geslikt niets om je zorgen over te maken. Voor de zekerheid kan je wel een keer testen of je zwanger bent, maar dat is dan vooral voor je eigen gemoedsrust.

ikke_draver
Berichten: 704
Geregistreerd: 26-11-10
Woonplaats: ergens in een kartonnen doos onder de brug

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 23:20

ik heb even een vraagje.

is het wel goed om door te slikken i.p.v. na elke strip een stopweek ?

Jolliegirl

Berichten: 32997
Geregistreerd: 18-07-04

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 10:57

Maakt helemaal niets uit.
Sterker nog, ik heb dat 2 jaar lang moeten doen omdat ik echt gruwelijk ziek werd van een stopweek..
jankend op de bank, enorm veel pijn, zelfs 1x heeft mijn moeder bijna een ambulance gebeld omdat ik zo zat te krijsen van de pijn, ze dacht dat ik een inwendige bloeding had ofzo... neehoor mam..ongesteld.


Nu jaaaaaaren later.. ook helemaal gestopt geweest met de pil... heb ik hier geen last meer van.
Soms slik ik door, soms niet :)

X_Linz_X

Berichten: 1543
Geregistreerd: 19-10-08
Woonplaats: bij Nijmegen

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 17:15

ik wil mijn situatie even voorleggen,
ik slik de pil altijd door,
dus de weken die ik tel, zijn niet de weken van het begin met slikken.

maandag week 1 : pil geslikt, week afgemaakt
maandag week 2 : pil geslikt, week afgemaakt, met antibiotica, hele week
maandag week 3: pil geslikt, week afgemaakt, met antibiotica, hele week
maandag week 4: pil geslikt, week afgemaakt
maandag week 5: pil vergeten! dinsdag, 4 uur over de 12 uur grens heen, geslikt en week afgemaakt

vanaf wanneer ben ik veilig? ik dacht zelf vanaf maandag week 6.
maar is er iets met die antibiotica want dat uit kan stellen ?

en de maandag van week 5, waarop ik dus de pil vergeten was. was ik die dag veilig?

groetjes :)

Hvelreki

Berichten: 5467
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 18:24

De regels voor de pil en antibiotica zijn veranderd. Weet niet welke antibiotica je genomen hebt? Tenzij dit rifampicine of rifabutine zijn geweest (zeer weinig waarschijnlijk lijkt me) kan dit geen kwaad. Ook de regels voor het vergeten van een pil zijn veranderd, vandaag stelt men dat het vergeten van één pil geen kwaad kan, maar je moet 'm wel nog gewoon innemen.

Bron: http://www.seksualiteit.be/artikel/pil-vergeten , http://www.medicalfacts.nl/2011/12/08/d ... naal-meer/ en http://nhg.artsennet.nl/actueel/Nieuwsa ... ractie.htm. Dus volgens mij ben je gewoon veilig. Tenzij je ziek bent geweest in week 2 en 3, door de antibiotica.

atilla

Berichten: 653
Geregistreerd: 06-05-05

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 18:58

Wat denken jullie?

Ik heb sinds kort weer de Microgynon, hiervoor had ik een jaartje stediril.
Nu wil ik een week lang de pil doorslikken en van de stediril heb ik nog een halve strip liggen die ik daar mooi voor zou kunnen gebruiken (hoef ik geen nieuwe strip van de Microgynon aan te breken voor 1 week)
Denken jullie dat dit uitmaakt? de werkzame stoffen van de twee zijn hetzelfde, het zijn enkel de hulpstoffen die iets anders zijn.

groetjes

Daphne__
Berichten: 12485
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 00:49

Ik wil aan de pil, maar ben ontzettend vergeetachtig en vergeet ze zékerweten :=

Weten jullie wat in zo'n geval een andere optie is? Hoef niet aan de pil om zwangerschap te voorkomen, maar ben heel erg ongesteld... Ben het gisteren weer geworden en nu erger dan ik ooit ben geweest, terwijl ik het altijd al heel erg ben. Voel me gewoon zwak en moe... Ben het echt zat nu en wil er vanaf :\

zonnebloem18

Berichten: 24862
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 00:59

De langwerkende anticonceptie zijn de Nuvaring, de Evra pleister, prikpil, implanon en een spiraaltje.
Als je nu al weet dat je vrij vergeetachtig bent zou ik de normale pil helemaal overslaan.

Iris82

Berichten: 39858
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 12:59

Prikpil kan ook voor heftigere bloedingen zorgen, die zou ik dan ook skippen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 14:09

Hvelreki schreef:
Ginootje schreef:
Heey!

Ik ben vrijdag gestopt met de pil.. en ben het nu nog steeds niet? Ik word het normaal altijd 1 dag erna!?

Toch wel apart..
Weet iemand van jullie hier iets mee?

Hoeft niet altijd op precies hetzelfde tijdstip te zijn, maar vier dagen verschil is wel veel. Mogelijkheid dat je zwanger kan zijn (pil niet helemaal goed geslikt)? Maar ook indien je je pil correct geslikt hebt kan het toch soms voorkomen dat je niet ongesteld wordt in je stopweek. Als dit de volgende maand nog eens voorkomt, kan je best wel even je HA contacteren.

Edit: berichtje is al van gisteren, maar drie dagen dus? Of zelfs maar twee? Nu, kan gebeuren, ben je ondertussen al ongesteld?

Bij mij duurt het zowat 5 dagen totdat ik ongesteld word. :=



Ik heb een vraagje, ik heb mijn pilstrip bij iemand laten liggen, maar ikhad nog een onafgemaakte pilstrip liggen (van een andere keer, toen ik de pil vergeten was) maar deze is van een ander merk. Ik heb de bijsluiters bekeken, ze zijn exact hetzelfde, alleen ze zien er anders uit. maakt dit uit of moet ik een nieuwe pilstrip pakken van het 'nieuwe' merk?

Hvelreki

Berichten: 5467
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 14:19

Ja, maar dan is 5 dagen voor jou normaal, maar voor haar niet als het bij haar altijd na 1 dag is. Hangt dus niet zozeer van het aantal dagen af, maar wel van hoe het gewoonlijk is..

Denk dat dat geen kwaad kan als je zegt dat ze precies dezelfde samenstelling hebben.

Muisbal

Berichten: 2362
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 15:04

Daphne__ schreef:
Ik wil aan de pil, maar ben ontzettend vergeetachtig en vergeet ze zékerweten :=

Weten jullie wat in zo'n geval een andere optie is? Hoef niet aan de pil om zwangerschap te voorkomen, maar ben heel erg ongesteld... Ben het gisteren weer geworden en nu erger dan ik ooit ben geweest, terwijl ik het altijd al heel erg ben. Voel me gewoon zwak en moe... Ben het echt zat nu en wil er vanaf :\


Ik ben ook zo iemand die de pil echt constant zou vergeten :+
Ben dus gegaan voor de nuvaring, heerlijk! Wel krijg ik van de fabrikant een dag van te voren een herinneringsmail en de dag van te voren en de dag zelf een herinnerings sms (gratis!) en ik zet een herinnering in mijn telefoon. Dus vergeten doe ik het niet :')

Iris82

Berichten: 39858
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 15:33

Manegepaard schreef:
Ik heb een vraagje, ik heb mijn pilstrip bij iemand laten liggen, maar ikhad nog een onafgemaakte pilstrip liggen (van een andere keer, toen ik de pil vergeten was) maar deze is van een ander merk. Ik heb de bijsluiters bekeken, ze zijn exact hetzelfde, alleen ze zien er anders uit. maakt dit uit of moet ik een nieuwe pilstrip pakken van het 'nieuwe' merk?


Is geen probleem. :)

Courses

Berichten: 9945
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 15:35

Ik zit een beetje in dubio. Ik ben gister ongesteld geworden en heb gister en vanochtend plat gelegen, buikkrampen niet te zuinig en ibuproven wou ook niet echt werken. Nu opperde m'n moeder dat ik naar de huisarts ervoor ga, want 't is niet echt fijn elke maand bijna 2 dagen plat te moeten omdat ik ongesteld word.
Eigenlijk wil ze de pil nog steeds niet, maar er is nu een wat meer natuurlijkere variant?
Kan iemand ervaringen delen hierover misschien, ben er wel benieuwd naar?
En de gewone pil, wat zijn daar zoal de 'bijwerkingen' van zeg maar?
Ik hoor wel eens dat je wat aankomt als je ermee begint etc?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 15:40

Iris82 schreef:
Manegepaard schreef:
Ik heb een vraagje, ik heb mijn pilstrip bij iemand laten liggen, maar ikhad nog een onafgemaakte pilstrip liggen (van een andere keer, toen ik de pil vergeten was) maar deze is van een ander merk. Ik heb de bijsluiters bekeken, ze zijn exact hetzelfde, alleen ze zien er anders uit. maakt dit uit of moet ik een nieuwe pilstrip pakken van het 'nieuwe' merk?


Is geen probleem. :)


Ah mooi zo. :3 Moet ik nu deze strip afmaken of kan ik morgen weer met die andere door?

Iris82

Berichten: 39858
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 15:44

Er zijn heel erg veel verschillende bijwerkingen die mogelijk door de pil veroorzaakt kunnen worden.
Waar je wel rekening mee moet houden is dat jouw llichaam sowieso nog in de groei is.

Als je op je 17e met de pil begint zul je ongetwijfeld op je 20e meer rondingen hebben.
Maar dat ligt niet zo zeer enkel aan de pil maar ook omdat je lichaam nog door ontwikkeld. Veel mensen kennen een hoop van hun kwaaltjes toe aan de pil terwijl dat niet altijd terecht is. :)

Houdt er wel rekening mee dat het soms even uitproberen is welke pil het beste bevalt. Soms kun je de eerste paar maanden doorbraakbloedingen hebben bijvoorbeeld. Daarom kun je het beste een nieuwe pil 3 maanden proberen voordat je weet of het wat voor je is.

Een andere methode voor een mindere menstruatie is er helaas niet.

@Manegepaard: Nee hoor, je kunt gewoon weer switchen. Er zullen hoogstens andere hulpstoffen in zitten (die de pil pilvormig maken :+ ) maar zolang de hoeveelheid werkzame stof hetzelfde is, dan is er geen probleem.

ArlandoO
Berichten: 886
Geregistreerd: 26-03-07
Woonplaats: ergens in het westen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 12:20

Hoelang duurde het bij jullie voordat je weer normaal regelmatig ongesteld werd na het stoppen met de pil?
Ik heb hem denk ik zo'n 10 jaar lang geslikt, en heb werkelijk geen idee meer hoe mijn cyclus was voordat ik begon. Ik ben aan de pil gegaan vanwege de heftige pijn en het langdurige bloedverlies..
Nu al 7 maanden gestopt, maar er is geen pijl op de trekken, de ene keer na 35 dagen licht bloedverlies, dan 47 dagen... 20 dagen..
De HA zei dat ik na 6 maanden terug moest komen, en als het dan nog niet goed was ik door moest naar de Gyn..
Maar eigenlijk durf ik niet zo goed, omdat ik geen idee heb wat ze dan gaan doen :o :P

Op internet lees ik dat het ook een jaar kan duren voordat de regelmaat weer terugkomt..
Al met al lekker verwarrend dus..

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 15:15

Ik was eigenlijk meteen weer regelmatig ongesteld. :+
Heb hem ook enkele jaren geslikt, maar wel minder dan tien.

Het is bij mij wel nog steeds minder heftig (minder lang en minder krampen) dan voordat ik de pil gebruikte, dus hoop dat dat zo blijft. :P

Iris82

Berichten: 39858
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 16:14

*klaagmodus aan* Ik heb nu al 7 weken mijn spiraaltje en ik ben nog steeds iedere dag aan het bloeden. :( Zo balen. Ik heb dat bij mn andere twee spiraaltjes nooit gehad. Van de week op nacontrole bij de HA. Ben benieuwd wat hij er over te zeggen heeft *klaagmodus uit*U

Berdien

Berichten: 64559
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 17:38

En dat.... is precies de reden waarom ik de gok met een spiraaltje niet ga nemen.

Over cyclus na het stoppen met de pil: 14 dagen na mijn laatste pil had ik mijn eisprong en 14 later was ik ongesteld. Dat was na 7 jaar pil.

Nu een week weer zonder hormonen en langzaam maar zeker ben ik er weer. Kan me beter concentreren, ben vrolijker en gelijkmatiger van karakter en het is alsof er een sluier van de wereld af is gegaan. Nee, denk niet dat ik ooit weer terug ga aan hormonale anti-conceptie, in welke vorm dan ook. Dan maar 2x per maand pijn (forse pijn) maar ik wil mezelf niet nog een keer kwijt raken.

_Emm_
Berichten: 1526
Geregistreerd: 17-10-05
Woonplaats: Bodegraven

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 18:45

Ik ben gisteravond de pil vergeten in m'n derde week (de 16e dag).
In de bijsluiter staat dat je óf de pil meteen moet nemen en als deze strip afgelopen is gelijk aan de volgende gaan beginnen, óf dat je nu de stopweek moet houden. Ik ga dit weekend een weekendje weg, dus nu stoppen vond ik niet zo'n fijn idee. Maar als ik de pil doorslik heb ik erg snel last van doorbraakbloedingen die eigenlijk continue blijven zolang als ik doorslik, dus dat is eigenlijk ook niet echt een goede optie. Ik heb nu wel de pil van gister weer genomen met het oog op dit weekend.

Mijn vraag is dus eigenlijk: Hoe lang moet ik die volgende strip doorslikken voordat ik weer veilig een stopweek kan houden? Normaal is het altijd weer dat het na een week weer veilig is, dus hier hoopte ik nu eigenlijk ook op.

Stitatio

Berichten: 1267
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 19:17

Romanoff schreef:
kelliiee1993 schreef:
De pil die ik nu heb, heet:
Ethinylestradiol / levonorgestrel


Hiervan heb ik ook 1 strip gebruikt, die hele voorraad voor een jaar lineadirect weer terug gegaan naar de apo.
Wat een verschikkelijk ding! Ik kreeg echt buikkrampen, misselijkheid, beroerd, minder eetlust, echt een rothumeur, meer pukkels.
Dacht eerst al van; He hoe kan dit nou, dus na 2,5 week zag k dat het een ander naampje en stripje was.

Nu weer over op de Microgyon 30 (of hoe dat ook maar heet :D) en alle klachten zijn weer voorbij.
Zou zeggen dat het hetzelfde is, maar op 1 of andere manier kan ik niet over die goedkope variant.

Na je 21 word de pil toch al niet meer vergoed, dus daarvoor hoef ik he niet te laten.

Ik had precies hetzelfde.
2 keer in 2 jaar geprobeerd over te stappen op die goedkope variant, en ook de tweede keer al die verschijnselen!
Wat een troep is die Ethinylestradiol/ levonorgestrel. In ieder geval voor mij.

Mijkee_
Berichten: 1685
Geregistreerd: 19-07-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 19:25

Aster_ schreef:
Romanoff schreef:


Hiervan heb ik ook 1 strip gebruikt, die hele voorraad voor een jaar lineadirect weer terug gegaan naar de apo.
Wat een verschikkelijk ding! Ik kreeg echt buikkrampen, misselijkheid, beroerd, minder eetlust, echt een rothumeur, meer pukkels.
Dacht eerst al van; He hoe kan dit nou, dus na 2,5 week zag k dat het een ander naampje en stripje was.

Nu weer over op de Microgyon 30 (of hoe dat ook maar heet :D) en alle klachten zijn weer voorbij.
Zou zeggen dat het hetzelfde is, maar op 1 of andere manier kan ik niet over die goedkope variant.

Na je 21 word de pil toch al niet meer vergoed, dus daarvoor hoef ik he niet te laten.

Ik had precies hetzelfde.
2 keer in 2 jaar geprobeerd over te stappen op die goedkope variant, en ook de tweede keer al die verschijnselen!
Wat een troep is die Ethinylestradiol/ levonorgestrel. In ieder geval voor mij.



Ik heb die goedkope pil ook gehad, werd echt echt niet goed van. De enige bijwerking was dat ik down en somber er van werd! zag mijn school helemaal niet meer zitten en wou het liefst de hele dag in bed liggen en huilen :')
Toen toch maar overgestapt op de duurdere en merkte na een week gelijk het verschil!